МЕТА: ознайомити з правилом вимови дзвінких приголосних у кінці слова й складу; закріпити навички літературної вимови дзвінких приголосних у словах та позначення їх на письмі; розвивати фонематичний слух, орфоепічну вимову, комунікативну компетентність.
Урок. Українська мова.
ТЕМА. Засвоєння правил вимови дзвінких приголосних у кінці слів і складів з наступним глухим.
МЕТА:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна дошка; підручник Українська мова для 3 кл. загальноосвітнього навчального закладу з навчанням українською мовою / М.С.Вашуленко, О.І.Мельничайко, Н.А.Васильківська; робочі зошити; картки із написами: «Згоден», «Не згоден»; різнокольорові долоньки; малюнки «Сніговик; »картки для групової роботи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (2хв)
1. Привітання (СЛАЙД 1)
Ось дзвінок нам дав сигнал. |
|
• Сидимо – рівно.
• Пишемо – каліграфічно.
• Слухаємо – уважно.
• Відповідаємо – точно.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (С.86, впр. 193) (2хв)
Робота в парах. Гра «Згодні, не згодні». (СЛАЙД 3)
На партах лежать картки із написами: «Згоден», «Не згоден».
Учні міняються зошитами і перевіряють виконання домашньої вправи. Якщо робота сусіда виконана правильно піднімають картку «Згоден», якщо – не правильно – «Не згоден».
Дичка – тичка,
балка – палка,
дядько – тітка,
зірка – сітка,
ґедзь – палець,
діжка – дошка,
дзвін – цвіт,
сиджу – кричу,
ґанок – каток,
сніг – сміх.
Молодці! А зараз давайте пригадаємо правила, які ми вчили на минулих уроках.
2. Бліц – розминка. Кросворд.
(СЛАЙДИ 4 – 12) (1хв)
1. Змінна частина слова (закінчення).
2. Тверді та м'які звуки – це ... (приголосні).
3. Слова близькі за значенням (синоніми).
4. Звуки бувають приголосні і ... (голосні).
5. Слова протилежні за значенням (антоніми).
6. Спільна частина слів однакова за написанням і значенням (корінь).
7. Словотворча частина слова, яка стоїть після кореня (суфікс).
8. Частина слова без закінчення (основа).
|
|
|
|
|
|
З |
А |
К |
І |
Н |
Ч |
Е |
Н |
Н |
Я |
|
|
|
|
П |
Р |
И |
Г |
О |
Л |
О |
С |
Н |
І |
|
|
С |
И |
Н |
О |
Н |
І |
М |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
О |
Л |
О |
С |
Н |
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
Н |
Т |
О |
Н |
І |
М |
И |
|
|
|
|
К |
О |
Р |
І |
Н |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
С |
У |
Ф |
І |
К |
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
С |
Н |
О |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Яке слово отримали? (Зимонька).
- Молодці! Ви добре попрацювали.
2. Хвилинка каліграфії (СЛАЙД 13)
1) Психологічна підготовка
Зошити свої ви відкриваєте
І під нахилом тримаєте
Сидите рівно, не нахиляєтесь,
А я погляну, як ви стараєтесь.
2) Запис у зошити. (7хв)
- Яка сьогодні дата? (Відповіді дітей)
- А зараз відкриваємо зошити і записуємо число, класна робота.
Зима подарувала вам сніжинки, а на них завдання для вас.
1 завдання
- Давайте ми каліграфічно запишемо такі склади.
Зз зи им онь ка
- Назвіть склади, які ми записали. Подивіться ще раз на наш запис і спробуйте скласти слово.
- Запишіть у зошити слово зимонька.
2 завдання
Доберіть спільнокореневі слова, визначте корінь. (Зима, зимовий).
А місяць грудень на радість людям,
Сніжком присипле замерзле груддя.
3 завдання
Зробіть звуко-буквений аналіз слова грудень .
Записуємо слово грудень в зошити.
Грудень - 76., 6зв., 3скл.
- Сьогодні ми із вами пройдемося зимовими стежинками красуні зими. Але не забуваймо, що у нас сьогодні не просто заняття, а змагання.
3. Словникова робота (СЛАЙД 14 - 18) (5хв)
Конкурс « Снігопад слів »
- Нас засипає чарівна заметіль. Хуртовина замела слова, допоможіть буквам вибратися із заметів, вставте замість сніжинки правильну букву.
Неділя, дитина, вулиця, медаль.
Молодці! Запишіть словникові слова в свої зошити. Підкресліть орфограму.
4. Творчий диктант (СЛАЙД 19) (3хв)
Бл ... скучим снігом одяглося
ш ... роке поле за с ... лом.
Давайте перевіримо і виправимо можливі помилки. Взаємоперевірка «Чарівні долоньки».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку (СЛАЙД 20) (2хв)
Глухі – звуки, які складаються тільки з шуму, а голос в їх творенні взагалі відсутній, глухих звуків в українській мові 12 : [п][т][т′][с][с′] [ц] [ц′] [ш] [ч][к] [х] [ф].
Усі інші це дзвінкі. Як ви думаєте, чому інші звуки називають дзвінкими? (Вимовляються дзвінко).
Висновок: глухі звуки, коли вимовляємо, то чуємо тільки шум, а коли вимовляємо дзвінкі, то чуємо і голос і шум. І зараз ми в з вами це перевіримо.
ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за малюнками (С. 86, впр.194) (5хв)
- Назвіть предмети, зображені на малюнках, чітко вимовляючи дзвінкі приголосні. (СЛАЙД 21-22)
2. Пальчикова гімнастика « Доброго ранку … » (СЛАЙД 23)
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, тобі і мені!
Пальці правої руки по черзі «вітаються» з пальцями лівої руки, торкаючись один одного кінчиками.
3. Складіть і запишіть три речення з будь-якими із цих слів. (СЛАЙД 24)
Я знайшов гриб.
Мій дід працює лікарем.
На городі виріс великий гарбуз.
ЗАПАМ’ЯТАЙ! (СЛАЙД 25) (1хв)
В українській мові в кінці слів і складів дзвінкі приголосні потрібно вимовляти дзвінко.
3. Колективна робота (2хв)
Інтерактивна вправа «Гронування». (СЛАЙД 26)
А зараз ми підберемо до слова «Зима» - чарівні слова, відгадавши загадки.
1) Я падаю на ваші хати,
Я білий-білий, волохатий,
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто ... (сніг).
2) Крил немає, скрізь літає
Та ще й куряву здіймає. (Вітер).
Сад зацвів, неначе літом. (Іній).
5)Без рук, без ніг,
А по полю гасає. (Хуртовина).
6) Сріблясті та легкі
Казковою зимою,
Що за малі метелики
Кружляють над тобою? (Сніжинки).
А тепер у «Чарівних словах» назвіть дзвінкі звуки у кінці слова і перед глухими.
Ще раз вимовимо чітко ці слова.
4. Фізкультхвилинка (СЛАЙД 27) (1хв)
Морозець, морозець, пощипав нам щічки.
Теплі валянки у нас, шубки й рукавички.
Морозець, морозець, плещемо в долоні,
У дівчаток і хлоп’яток носики червоні.
4. Робота над загадками (С. 87, впр.196) СЛАЙД 28 (3хв)
- Прочитайте виразно загадки і відгадайте їх. Правильно вимовляйте дзвінкі приголосні в кінці слів.
- Спишіть першу загадку. Підкресліть букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки в кінці слів.
5. Групова робота за картками (СЛАЙД 29) (4хв)
За таку хорошу роботу до нас в гості завітали «сніговички». Виберіть собі по одному. В кого «сніговички» із червоними стрічками сідають в першу групу ось за цей стіл. В кого «сніговички» із зеленими стрічками сідають в другу групу ось за цей стіл. В кого «сніговички» із синіми стрічками сідають в третю групу ось за цей стіл. Беремо тільки ручки.
Нагадаємо правила роботи в групах.
Вставте пропущені букви. Складіть з одним зі слів речення.
1 група
Бли…ький, ягі…ка, моро…, шви…ко.
2 група
Сте…ка, пирі…ки, сусі…, сні…ок.
3 група
Гри…, ді…ка, ді…, плу…
Перевірка роботи.
Сніговички прощаються з вами. Хай вам завжди щастить. (СЛАЙД 30)
V. Підсумок уроку. Рефлексія «Ялинка».
1. Бесіда (3хв)
Наш урок підійшов до завершення. Ми з вами довго працювали, а тепер пограємося. Чим взимку ви любите найбільше гратися. (Сніжками).
В мене в руках сніжка. Ви знаєте, що в руках вона швидко тане. Я буду передавати вам її, але ви, відповідаючи на запитання, повинні швидко відповісти і віддати мені.
2. Оцінювання (1хв)
- Полічіть свої фішки. Хто зібрав найбільше отримує 11 балів.
3. Рефлексія «Ялинка» (2хв)
VІ. Домашнє завдання(СЛАЙД 31) (1хв)
С.87, впр. 197