Департамент освіти і науки України
Вінницької обласної державної адміністрації
Навчально – методичний центр професійно – технічної освіти у
Вінницькій області
Державний навчальний заклад «Вище професійне училище № 7м.Вінниці»
Методична розробка відкритого інтегрованого уроку з предметів «Хімія» та «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» на тему:
«Жири, види, класифікація, хімічний склад, харчова цінність, вимоги до якості».
Розробили викладачі хімії та
технології приготування їжі:
Калашнюк О.А., Магаляс В.П.
Вінниця 2018
План уроку № ___ від ____ «_____» «_____»
Група № 20
Тема програми : «Органічні речовини в продуктах харчування».
Тема уроку: «Жири, види, класифікація, хімічний склад, харчова цінність, вимоги до якості».
Мета уроку:
-навчальна: узагальнити знання учнів про види і класифікацію жирів, хімічний склад їх харчову цінність, вимоги до якості сировини її використання; вдосконалити навички роботи з хімічними реактивами і посудом; використовувати їх в життєвих і виробничих ситуаціях; розвивати індивідуальний досвід самостійного учіння, компетентності з інформаційних і комунікативних технологій;
-розвиваюча: розвивати аналогічне, логічне і критичне мислення при вирішенні виробничих ситуацій, самостійність у роботі, а також грамотно здійснювати тайм – менеджмент; підприємницьку компетенцію;
- виховна: виховувати естетичний смак, доброзичливість, вимогливість, культуру спілкування;комунікабельність,згуртованість в команді, налаштовувати здоров’язберігаючу компетенцію;
- методична: застосування інтегрованого підходу в дослідницьких видах діяльності.
Тип уроку: урок узагальнення знань і вдосконалення вмінь та навичок.
Форма роботи: міні – дослідження.
Вид уроку: інтегрований.
Роздатковий матеріал: опорні конспекти, таблиці « Види жирів», «Утворення молекули жиру і хімічні властивості»
Дидактичне забезпечення: інструкційні картки «Визначення наявності аміаку», «Визначення присутності соди» , «Визначення крохмалю», «Визначення жирності молока».
Матеріально-технічне забезпечення: хімічний і скляний посуд, реактиви, інтерактивна дошка, молочні продукти харчування.
Література:1. Підручник: О.Г. Ярошенко «Хімія 11 клас»(Рівень стандарту).- К., 2011 с.206.2. Підручник:Л.Я Старовойт «Кулінарія.» - К.1999, с.17.
Міжпредметні зв’язки: «Технологія приготування борошняних кондитерських виробів», «Біологія», «Санітарія і гігієна», «Охорона праці».
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Підготовка до основного етапу.
Відеоматеріал (фрагмент передачі)
Учні отримали завдання підготуватися до виконання міні – дослідження. За попередніми результатами навчальних досягнень групи №20 з предметів: «Хімії» та «Технології приготування їжі з основами товарознавства» учні були поділені на команди.
При навчальному закладі відкрили кафе-лабораторію «Базар», в якому працюють 4 команди учнів групи «Кухарів» :«Інспектори санітарної служби», «Лаборанти», «Дієтологи» та «Технологи». Протягом уроку команда :«Інспектори санітарної служби» повинна розкрити і представити теоретичні засади жирів як хімічних органічних сполук, а команда «Дієтологи» обґрунтовувати роль жирів для організму людини та вміст продуктах харчування, команда «Технологи» розглянути вимоги до якості жировмісних продуктів харчування, команда «Лаборанти» провести експериментальні досліди.
Оголошення критеріїв оцінювання згідно запропонованої таблиці , яка була розроблена викладачами і заповнюється капітанами команд.
Таблиця оцінювання команди « ………………………», Капітан _____________
Члени команди |
Виконання основного завдання (рівень узагальнення ,аналізу і застосування) максимальна оцінка 8 бал. |
Тестові завдання максимальна оцінка(рівень репродукції)
3 бал. |
Доповнення та активність максимальна оцінка 1 бал. |
Підсумкова кількість балів
12 балів |
ІІІ .Основна частина.
Зараз ми здійснимо віртуальну подорож у наше кафе-лабораторію «Базар».
«Інспектори санітарної служби» охарактеризують поняття про жири і їх будову.
Група «Дієтологи» обґрунтовувати роль жирів для організму людини та вміст продуктах харчування
В організмі людини жири є важливим джерелом енергії. Вони також беруть участь в обміні речовин, входять до складу клітин і тканин як пластичний матеріал. З жирами в організм надходять необхідні для життєдіяльності речовини: вітаміни А, Д, Е, незамінні жирні кислоти, лецитин. Жири забезпечують усмоктування з кишок ряду мінеральних речовин і жиророзчинних вітамінів.
Жири поліпшують смак і викликають відчуття ситості.
Жири входять до складу майже всіх продуктів, але в різній кількості: у м'ясі їх 1,2-49%, у рибі 6,8-30%, у молоці 3,2%, у вершковому маслі 82,5%, в олії 99,9 %.
Добова норма жиру для дорослої людини - від 100 до 150 г.
Харчова цінність жирів залежать від жирних кислот, які входять до їх складу.
Корисні жири
Мононенасичені жирні кислоти
Містяться у великій кількості в таких продуктах - горіхи, авокадо, оливкова олія, м'ясо птиці.
Як показали численні дослідження, мононенасичені жири сприяють зниженню кров'яного тиску і рівню холестерину в крові, що, в свою чергу, зменшує ризик серцево-судинних захворювань.
Поліненасичені жирні кислоти
Містяться у великій кількості в таких продуктах - жирна риба (скумбрія, сардина, лосось), кукурудзяна та соєва олія
Властивості таких жирів також дозволяють знизити тиск та вміст холестерину. Жирна риба, яка містить багато омега-3 жирних кислот, вважається одним з найкращих джерел корисних жирів.
Шкідливі жири
Містяться у великій кількості в таких продуктах - гамбургери, піца, випічка, смажене м'ясо, снеки.
Саме тому дієтологи постійно говорять про шкоду фаст-фуду, різноманітних закусок і випічки.
Необхідно значно скоротити споживання таких жирів, а в подальшому й зовсім відмовитися від шкідливого харчування.
Кулінарні властивості жирів
Група «Технологи» розглянути вимоги до якості жировмісних продуктів харчування
Вершкове масло
Смак і запах масла повинні бути чистими, характерними для кожного виду масла, без сторонніх присмаків і запахів.
Консистенція при 10—12°С щільна, однорідна, пластична, поверхня на розрізі зі слабким блиском, суха на вигляд або з наявністю поодиноких дрібних крапельок води.
Колір — від білого до жовтуватого, однорідний по всій масі.
Залежно від якості вершкове масло буває вищого і 1-го гатунків.
Масло Вологодське на гатунки не поділяється .
Недоліками вершкового масла є кормовий присмак, гіркуватість, темно-жовтий край, металевий присмак, каламутна сльоза (в солоному маслі), крихкість.
Маргарин
Сторонні присмаки і запахи не допускаються.
Консистенція повинна бути пластичною, щільною, однорідною, легкоплавкою, поверхня зрізу — блискучою або слабкоблискучою, сухою на вигляд.
Колір маргарину — світло-жовтий, однорідний по всій масі.
Недоліками маргарину вважаються: присмак рослинної олії, а також гіркуватий смак, надмірна крихкість, наявність крапельок води, що збігають. Зберігають маргарин при температурі 4°С, відносній вологості повітря 80 % протягом 45 днів.
Кулінарні жири
Сторонні присмак і запах не допускаються. Колір залежно від виду жиру — від білого (кулінарні жири) до світло-жовтого (кондитерські), рівномірний по всій масі.
Консистенція жирів при 20°С однорідна, тверда або пастоподібна, допускається пластична (для вафель).
У розтопленому стані всі жири повинні бути прозорими.
Недоліками жирів цієї групи є гіркуватий нечистий присмак, забруднення продукту. Зберігають жири при температурі 4°С, відносній вологості повітря 80 % протягом 4 місяців .
Олія повинна бути цілком прозорою, мати світло-жовтий колір та характерний запах.
Кисломолочний сир
Дозволяється рихла дещо неоднорідна, а для нежирного сиру – з незначним виділенням сироватки, розсипчаста.
Смак та запах - чистий, ніжний, кисломолочний, без стороннього присмаку і запаху. Дозволяється слабкий кормовий присмак.
Колір білий з жовтуватим або кремовим відтінком, рівномірний по всій масі.
Молоко
На зовнішній вигляд і за консистенцією молоко є однорідною рідиною без осаду.
Колір молока повинен бути білим, із злегка жовтим відтінком, топленого – з кремовим відтінком, нежирного – із злегка блакитним відтінком.
Смак і запах молока повинен бути чистим, без сторонніх, не властивих свіжому молоку присмаків і запахів.
Згущенемолоко
Смак і запах: cолодкий, чистий, із вираженим смаком пастеризованого молока, без будь-яких сторонніх присмаків і запахів.
Консистенція: однорідна по всій масі, без наявності органолептично відчутних кристалів молочного цукру.
Колір: білий, із легким кремовим відтінком, рівномірний по всій масі.
Сметана
повинна мати чистий кисломолочний смак з вираженим присмаком і ароматом пастеризації, однорідну густу консистенцію, без крупинок жиру і білка, колір від білого до блідно-жовтого .
«Лаборанти» проводять експериментальні досліди. Викладач хімії проводить інструктаж з БЖД.
Виконання дослідницької роботи команди «Лаборанти»
Дослідження №1:Визначення наявності аміаку.
Алгоритм виконання:
В пробірку наливаємо невелику кількість молока , вносимо 1 мл 10% розчину оцтової кислоти. До осаду казеїну вносимо індикатор універсальний, спостерігаємо зміну кольору.
Оцінка результатів дослідження:
1. Нефальсифіковане молоко – колір індикатора не змінюються забарвлення( кисле середовище, немає аміаку).
2. Наявність аміаку - синє забарвлення різної інтенсивності
Дослідження №2. Визначення присутності соди.
Алгоритм виконання:
У пробірку наливають 5 мл розчину сметани і додаємо 4-5 крапель розчину хлоридної кислоти.
Оцінка результатів дослідження:
1. У присутності соди у розчині сметани виділяється вуглекислий газ(візуально – бульбашки ).
2. При відсутності соди – змін не відбувається.
Дослідження №3. Визначення крохмалю.
Алгоритм виконання:
У тарілку для мікродосліджень поміщаємо 2 г кисломолочного сиру. В сир доливають 1мл розчину Люголя або спиртовий розчин йоду.
Оцінка результатів дослідження:
1.Поява синього фарбування вказує на присутність крохмалю.
Дослідження №4. Визначення жирності молока.
Алгоритм виконання:
1. Капаємо в склянку води кілька крапель досліджуваного молока .
2. Капаємо краплю досліджуваного молока на ніготь.
3. Змішуємо молоко і спирт у пропорції 1:2, суміш виливаємо в пробірку.
Оцінка результатів дослідження:
1. Якщо молоко жирне - то крапля повільно буде опускатися на дно склянки. А крапля розбавленого молока - розпливатися у воді.
2. Крапля жирного молока на нігті випукла, а знежиреного або розведеного молока – розтікається.
3. Якщо молоко не розбавлене, то через 5-7 секунд у ньому з'являться згустки денатурованого білка. Якщо згустки з'являться через більший проміжок часу, то молоко має надлишок води. Чим більше води, тим більше часу піде на утворення згустку.
Учні команд : «Інспектори санітарної служби», «Дієтологи» та «Технологи» оформлюють звіт про виконання дослідів у вигляді таблиці.
№ досліду |
Що робили ? |
Що спостерігали? |
Висновок |
№ 1 |
|
|
|
№ 2 |
|
|
|
№ 3 |
|
|
|
№ 4 |
|
|
|
ІV. Контроль та самоперевірка знань
Проведення тесту(6 питань по 0,5 балів з одним варіантом правильної відповіді)
1.До складу жирів входить:
А) Гліцерол
Б) Амінокислоти
В)Кислотний залишок
2.Який жир до тваринних, хоч і є рідким
А) Свинячий
Б) Риб’ячий
В) Курячий
3.Яка хімічна властивість не характерна для жирів:
А) Гідроліз
Б) Денатурація
В)Омилення
4.В якому продукті міститься найбільше мононасичених жирних кислот:
А) Горіхи
Б) Риба
В) М'ясо
5.Який продукт може знижувати вміст холестерину в організмі:
А) Горіхи
Б) Жирна риба
В) Авокадо
6.При якій температурі зберігають кулінарні жири:
А) +5 ºС
Б) +4 ºС
В) 0 ºС
Відповіді:
1.А
2.Б
3.Б
4.А
5.Б
6.Б
Гра «Чорна скринька» відгадай продукт , який міститься в скриньці за вмістом та якістю жирів:
Продукт №1: Даний продукт містить 99,9 % жиру, з характерним запахом від світло – жовтого кольору , рідкої консистенції.(Олія)
Продукт № 2: Даний продукт містить 73 % жиру , смак і запах чистий властивий продукту , колір – від білого до жовтуватого, однорідний по всій масі, консистенція щільна, однорідна.(Масло)
Продукт № 3: Даний продукт містить 3,2 % жиру, смак і запах чистий, без сторонніх, не властивих даному продукту присмаків і запахів, за зовнішнім виглядом і консистенцією є однорідною рідиною без осаду, колір – білий, із злегка жовтуватим відтінком, pH=6, 5-7 (Молоко)
Продукт № 4: Даний продукт містить 15 – 30 % жиру,має чистий кисломолочний смак з вираженим присмаком і ароматом пастеризації, однорідну густу консистенцію, без крупинок жиру і білка, колір від білого до блідно-жовтого.(Сметана).
V. Підведення підсумків.
Капітани команд підводять підсумки виставлених балів в таблиці оцінювання і передають викладачам оцінювання виконаних
Визначаємо методом «Рефлексія» емоційний фон проведеного уроку:
VІ. Домашне завдання.
6.1.Підручники: 1. Підручник: §6, с. 45-47 . 2. Підручник: §4 с.35-38.
6.2. Творча робота:Підготувати повідомлення на тему за вибором:
«Продукти із найбільшим вмістом вуглеводів», «Класифікація вуглеводів», «ГМО їх властивості і використання». Вимоги згідно стандарту.
Додаток
1