Урок на тему "Зима" 2020

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання на тему "Зима 2020" до вашої уваги! Основні поняття про зиму та інше.
Перегляд файлу

                                                   УРОК

Тема.  Переказуємо детально. Складання твору за серією малюнків.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «детальний преказ», вчити детально       переказувати; збагачувати активний и пасивний словник учнів; продовжувати формувати вміння і навички учнів у складанні творів за серією малюнків; розвивати увагу, спостережливість, творче мислення; виховувати любов до природи, зокрема до зимової пори року; бажання допомагати тваринам , зокрема птахам, взимку.

Обладнання. Ілюстрації про зиму, ілюстрації із зображенням зайця , білки, ведмедя , вовка, горностая, різних пташок, діафільм «У лісі», серія малюнків «Дівчинка і пташка».

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організаційний момент.

Привітання

Холодно зараз в лісах і лугах,

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло в класі у нас.

Доброго дня, вітаю я вас!

2. Актуалізація опорних знань.

1) Слово вчителя.

- Ще зовсім недавно ми бродили з вами  в осінньому лісі. Під ногами шурхотіло опале листя, сумну пісню співали птахи. А сьогодні – під теплою білою ковдрою сплять деревця і травинки, не чути співу птахів. Що це за пора року?

Загадка

Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі.

Поля причепурила –

Пухнастим снігом вкрила.

Відгадайте , хто вона,

Бабусенька чарівна?

- Правильно – це зима.

2) Перегляд діафільму «У лісі» (автор Є. Геннінгс)

А) Короткий зміст.

Показано зимовий ліс. Усе навкруги – кущі, дерева, земля – вкрите білим пухнастим снігом. Кожна гілочка опушена срібним інеем. Важко зимувати зимувати лісовим жителям . Понадувались, настовбурчили пір’я червоні снігурі. Ніде не чути пташиного співу. Тиша. Ось причаївся під кущем біленький зайчик. Він сам голодний, а ще боїться, щоб не потрапити в лапи лисиці чи вовкові. Вийшла на полювання й руда лисиця. У неї шуба яскрава, далеко видно на білому снігу. Стережись, лисице, мисливця! В глибині лісу міцно заснув на всю зиму ведмідь у своєму барлозі . Не боїться морозу маленька трудівниця – білочка. В неї шуба тепла, а в дуплі ще в літку заготовлені різні припаси.

Б) Бесіда за запитаннями ( з використанням ілюстрацій)

- Який сніг у лісі?

- Чому настовбурчилися пташки?

- Які ялини?

- Чому зайчик міняє шубу взимку?

- Що вигнало лисицю з теплої нори?

- Як пристосувався до зими ведмідь?

-  Чому білочка не боїться холодів?

3) Підсумок.

Безмежна тиша навкруги –

Ні голосу, ні шуму…

На все навіяли сніги

Якусь глибоку думу.

Олександр Олесь

- Так, важко птахам і звірятам взимку. Холодно, голодно. Наше завдання – допомагати лісовим тваринам пережити зиму.

4) Оголошення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми на уроці будемо вчитися переказувати текст-опис «Зима», ставити запитання і давати відповіді на них, творчо працювати над текстом; усно складати твір-розповідь за серією малюнків і записувати його.

ІІ. Основна частина

1. Слово вчителя.

- Детальний переказ – це такий переказ , в якому передаються всі моменти , що можуть запам’ятатись .  У викладі зберігаються специфічні вирази, конструкціі, зміст тексту. Такий переказ збагачує мовлення новими словами та зворотами, образними висловлюваннями, зміцнює пам'ять , виробляє навички послідовного викладу.

2. Завдання 1( зошит).

А)Читання тексту вчителем ( І. Соколов-Микитов, «Зима»).

Б) Бесіда за змістом прослуханого з розглядом ілюстрацій про зиму , про різних тварин.

- Яка пора року описана?

- Який сніг? Земля? Ліс?

- Хто ще вийшов на полювання ?

- Які ще тварини зимують в лісі?

В) Словниково-семантична робота.

    Зима - холодна, люта, сердита, морозна.

    Сніг – білий, важкий, чистий.

    Сні, як біла скатертина; сніг, як важкі білі шапки.

    Сліди – гарні мережки, мальовничий ланцюжок.

    Ліс – зимовий , принишклий , укритий сніговим навісом

Г) Самостійне читання тексту учнями. Поділ на частини.

Д) Складання плану.

Зима

1. Ліс взимку.

2. Життя тварин взимку:

  • Протоптана стежка зайчиком
  • Полювання горностая;
  • Мальовничий ланцюжок слідів старого лиса;
  • Сліди розбишак вовків;
  • Зритий сніг після лосів.

3. Приховане життя в зимовому лісі.

Д) Усний детальний переказ

3. Завдання 2 (зошит).

Розглянути малюнок у зошиті і записати запитання , на яке хотілося отримати відповідь.

 - про що турбується білочка

- чиї сліди видно на снігу?

- яка пора року настала?

- який ліс взимку?

Фізькультхвилинка

Сірий зайчик сів и жде,

Спритно вушками пряде.

Зимно зайчику стоять,

Треба трошки пострибать

Скік-скік,скік-скік,

Треба трошки пострибать.

ІІІ. Детальний переказ тексту «Совеня»

1. Перше зачитування тексту. Розгляд малюнків.

2. Бесіда за прочитаним.

- про що розповідається в тексті?

- де було гніздо сови?

- кого знайшли біля берези Мар’янка і Дмитрик?

- що зробили діти з совеням?

- хто вечорами з’являвся біля ганку?

3. Завдання 4,5. Складання плану. Словникова робота.

План:

1. Поранене совеня( Неподалік, у дуплі, совеня з пошкодженими крилами, тужливо пищало.

2. Догляд за пташеням ( Додому у клітці, м’якеньке кубельце)

3. На волі ( Крильце зажило, випустили)

4.Друге зачитування тексту.

- Я ще раз зачитаю текст ,  а ви уважно стежте, як розкривається зміст кожного пункту плану.

5.Бесіда за прочитаним.

6. Переказування нового тексту.

7. Орфографічна робота.

8.Зачитування тексту вчителем.

Совеня

Неподалік від будинку лісника у дуплі берези було гніздо сови. Під березою Мар’янка та Дмитрик знайшли совеня з пошкодженим крилом. Воно тужливо пищало , бо не могло злетіти.

         Діти  забрали пташеня додому. Вдома вони перев’язали совеняті крильце, посадили його в клітку. У клітці вимостили м’якеньке кубельце.

       Дмитрик виніс клітку на ганок. Щовечора біля ганку з’являлася сова й перегукувалася зі своїм малям. Совеня відповідало їй протяжним писком.  

        Незабаром крильце зажило. Діти віднесли його до гнізда і випустили на волю.

9. Написання переказу на чернетках.

10. Колективне редагування.

11. Переписування переказів у чистовики

12. Зачитування зразка.

ІV. Заключна частина

- Що означає детально переказати текст?

- Яке життя у тварин взимку?

- Як ви допомагаєте пташкам взимку?

Додатковий матеріал.

  1. Читання тексту учнями.
  2. Бесіда за змістом прочитаного.
  3. Словниково-семантична робота.
  4. Повторне читання тексту; поділ його на частини.
  5. Складання плану, переказ за планом.
  6. Робота над словником.
  7. Орфографічна підготовка до написання переказу.
  8. Написання переказу.
  9. Перевірка написаного.
  10.  Загадки.

 

 

docx
Додано
3 червня 2020
Переглядів
924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку