УРОК
Тема. Переказуємо детально. Складання твору за серією малюнків.
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «детальний преказ», вчити детально переказувати; збагачувати активний и пасивний словник учнів; продовжувати формувати вміння і навички учнів у складанні творів за серією малюнків; розвивати увагу, спостережливість, творче мислення; виховувати любов до природи, зокрема до зимової пори року; бажання допомагати тваринам , зокрема птахам, взимку.
Обладнання. Ілюстрації про зиму, ілюстрації із зображенням зайця , білки, ведмедя , вовка, горностая, різних пташок, діафільм «У лісі», серія малюнків «Дівчинка і пташка».
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент.
Привітання
Холодно зараз в лісах і лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно, тепло в класі у нас.
Доброго дня, вітаю я вас!
2. Актуалізація опорних знань.
1) Слово вчителя.
- Ще зовсім недавно ми бродили з вами в осінньому лісі. Під ногами шурхотіло опале листя, сумну пісню співали птахи. А сьогодні – під теплою білою ковдрою сплять деревця і травинки, не чути співу птахів. Що це за пора року?
Загадка
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила –
Пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте , хто вона,
Бабусенька чарівна?
- Правильно – це зима.
2) Перегляд діафільму «У лісі» (автор Є. Геннінгс)
А) Короткий зміст.
Показано зимовий ліс. Усе навкруги – кущі, дерева, земля – вкрите білим пухнастим снігом. Кожна гілочка опушена срібним інеем. Важко зимувати зимувати лісовим жителям . Понадувались, настовбурчили пір’я червоні снігурі. Ніде не чути пташиного співу. Тиша. Ось причаївся під кущем біленький зайчик. Він сам голодний, а ще боїться, щоб не потрапити в лапи лисиці чи вовкові. Вийшла на полювання й руда лисиця. У неї шуба яскрава, далеко видно на білому снігу. Стережись, лисице, мисливця! В глибині лісу міцно заснув на всю зиму ведмідь у своєму барлозі . Не боїться морозу маленька трудівниця – білочка. В неї шуба тепла, а в дуплі ще в літку заготовлені різні припаси.
Б) Бесіда за запитаннями ( з використанням ілюстрацій)
- Який сніг у лісі?
- Чому настовбурчилися пташки?
- Які ялини?
- Чому зайчик міняє шубу взимку?
- Що вигнало лисицю з теплої нори?
- Як пристосувався до зими ведмідь?
- Чому білочка не боїться холодів?
3) Підсумок.
Безмежна тиша навкруги –
Ні голосу, ні шуму…
На все навіяли сніги
Якусь глибоку думу.
Олександр Олесь
- Так, важко птахам і звірятам взимку. Холодно, голодно. Наше завдання – допомагати лісовим тваринам пережити зиму.
4) Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми на уроці будемо вчитися переказувати текст-опис «Зима», ставити запитання і давати відповіді на них, творчо працювати над текстом; усно складати твір-розповідь за серією малюнків і записувати його.
ІІ. Основна частина
1. Слово вчителя.
- Детальний переказ – це такий переказ , в якому передаються всі моменти , що можуть запам’ятатись . У викладі зберігаються специфічні вирази, конструкціі, зміст тексту. Такий переказ збагачує мовлення новими словами та зворотами, образними висловлюваннями, зміцнює пам'ять , виробляє навички послідовного викладу.
2. Завдання 1( зошит).
А)Читання тексту вчителем ( І. Соколов-Микитов, «Зима»).
Б) Бесіда за змістом прослуханого з розглядом ілюстрацій про зиму , про різних тварин.
- Яка пора року описана?
- Який сніг? Земля? Ліс?
- Хто ще вийшов на полювання ?
- Які ще тварини зимують в лісі?
В) Словниково-семантична робота.
Зима - холодна, люта, сердита, морозна.
Сніг – білий, важкий, чистий.
Сні, як біла скатертина; сніг, як важкі білі шапки.
Сліди – гарні мережки, мальовничий ланцюжок.
Ліс – зимовий , принишклий , укритий сніговим навісом
Г) Самостійне читання тексту учнями. Поділ на частини.
Д) Складання плану.
Зима
1. Ліс взимку.
2. Життя тварин взимку:
3. Приховане життя в зимовому лісі.
Д) Усний детальний переказ
3. Завдання 2 (зошит).
Розглянути малюнок у зошиті і записати запитання , на яке хотілося отримати відповідь.
- про що турбується білочка
- чиї сліди видно на снігу?
- яка пора року настала?
- який ліс взимку?
Фізькультхвилинка
Сірий зайчик сів и жде,
Спритно вушками пряде.
Зимно зайчику стоять,
Треба трошки пострибать
Скік-скік,скік-скік,
Треба трошки пострибать.
ІІІ. Детальний переказ тексту «Совеня»
1. Перше зачитування тексту. Розгляд малюнків.
2. Бесіда за прочитаним.
- про що розповідається в тексті?
- де було гніздо сови?
- кого знайшли біля берези Мар’янка і Дмитрик?
- що зробили діти з совеням?
- хто вечорами з’являвся біля ганку?
3. Завдання 4,5. Складання плану. Словникова робота.
План:
1. Поранене совеня( Неподалік, у дуплі, совеня з пошкодженими крилами, тужливо пищало.
2. Догляд за пташеням ( Додому у клітці, м’якеньке кубельце)
3. На волі ( Крильце зажило, випустили)
4.Друге зачитування тексту.
- Я ще раз зачитаю текст , а ви уважно стежте, як розкривається зміст кожного пункту плану.
5.Бесіда за прочитаним.
6. Переказування нового тексту.
7. Орфографічна робота.
8.Зачитування тексту вчителем.
Совеня
Неподалік від будинку лісника у дуплі берези було гніздо сови. Під березою Мар’янка та Дмитрик знайшли совеня з пошкодженим крилом. Воно тужливо пищало , бо не могло злетіти.
Діти забрали пташеня додому. Вдома вони перев’язали совеняті крильце, посадили його в клітку. У клітці вимостили м’якеньке кубельце.
Дмитрик виніс клітку на ганок. Щовечора біля ганку з’являлася сова й перегукувалася зі своїм малям. Совеня відповідало їй протяжним писком.
Незабаром крильце зажило. Діти віднесли його до гнізда і випустили на волю.
9. Написання переказу на чернетках.
10. Колективне редагування.
11. Переписування переказів у чистовики
12. Зачитування зразка.
ІV. Заключна частина
- Що означає детально переказати текст?
- Яке життя у тварин взимку?
- Як ви допомагаєте пташкам взимку?
Додатковий матеріал.