Урок на тему: "Значення дихання. Система органів дихання"

Про матеріал
Урок біології 8 клас. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Урок проводиться за допомогою презентації, дослідів для підтвердження матеріалу уроку та узагальнення у вигляді дошки Padlet
Перегляд файлу

Хоменко Вікторія Олексіївна, вчитель біології

8 клас

Біологія

Урок 14. Значення дихання. Система органів дихання.

 

Мета уроку:

  • сформувати поняття учнів про значення дихання та особливості будови системи органів дихання; формувати ключові та предметні компетентностіі;
  • розвивати здатність порівнювати і узагальнювати, розвивати логічне мислення, продовжити формування в учнів наукової картини світу,
  • виховувати емоційно-цілісне ставлення до себе та живої природи; готовність до оцінки наслідків діяльності людини;
  • Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма: лекція з елементами бесіди

Міжпредметні зв’язки: фізика, хімія.

Внутрішньопредметні зв’язки: зоологія, екологія.

Методи навчання: частково-пошуковий, інформаційно-репродуктивний, дослідницький.

Форми організаційної діяльності учнів: фронтальна, парна.

Терміни і поняття:  дихання (зовнішнє та внутрішнє), носова порожнина, носоглотка, гортань, надгортанник, голосові зв’язки, трахея, бронхи, бронхіальне дерево,  легені, плевра, альвеоли, грудне, черевне та змішане дихання.

Обладнання та матеріали: таблиця «Органи дихальної системи», презентація уроку, 2 склянки, вапняна вода.

 

Хід уроку

І Організація початку уроку

Налаштування. Притча «Все в твоїх руках»

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Майже через 90 років, на світанку 15 квітня 1875 року, три французькі аеронавти здійснили політ на повітряній кулі «Зеніт». Вони піднялись на висоту понад 8000 м. Тільки один з аеронавтів залишився живим, але й він опустився на землю в дуже тяжкому стані. Умови існування людини на великих висотах тоді ще не були відомі, і загибель повітроплавців стала поштовхом до вивчення цих питань. Російський учений І. Сєченов тоді вперше встановив причину того, що сталося з аеронавтами. 

 

Перед вами картинка. Що на ній зображено. І як вона пов’язана з попереднім випадком

Це вершина світу – гора Еверест, висота якої 8848 м. Мільйони альпіністів мріють скорити її, і вже більше 4000 людей побували на ній, незважаючи на шалену вартість підйому = 60 тис доларів та складні умови.

Самий складний участок  - останні 300м, його називають  «Найдовша миля світу».  В чому складність? Висока розрідженість повітря і як наслідок дуже низький вміст кисню, гранично допустима норма.

Перед вами фото української альпіністки з Мукачево, Ірини Гулай, яка в цьому року першою серед українок підкорила Еверест. 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання 

1. В носовій порожнині знаходяться чотири мигдалики

2. Кашель — це різкий рефлекторний видих через рот.

3. Гортань — орган голосоутворення.

4. Передня стінка трахеї прилягає до стравоходу.

5. У людини налічується 4 голосові зв’язки.

6. Між голосовими зв’язками є голосова щілина.

7. Трахея утворена з хрящових півкілець.

8. Задня стінка трахеї утворена щільною сполучною тканиною.

9. Висота голосу залежить від довжини голосових зв’язок.

10. Найменші складові бронхів називаються бронхіолами.

 

ІV Вивчення нового матеріалу

1. Яке значення дихання?

Ви вже знаєте з попередніх розділів біології, що людина дихає атмосферним повітрям. Його запаси в організмі людини мають постійно поповнюватися, тому що вони обмежені об’ємом легень.

Термін «дихання» позначає три різних, пов’язаних один з одним процеси:

надходження повітря в легені та виведення повітря

між повітрям у легенях і кров’ю та між кров’ю й іншими тканинами тіла

використання кисню клітинами для реакцій вивільнення енергії

У результаті цих процесів утворюється вуглекислий газ.

вентиляція легень (обмін газів між атмосферним повітрям і організмом)

обмін газів між кров’ю та тканинами

 

Дихання – це сукупність процесів, які забезпечують надходження в організм кисню, використання його для окиснення органічних речовин (білків, жирів, вуглеводів), також видалення з організму вуглекислого газу, що утворився під час реакцій окиснення.

 

 

Дихальна система

повітроносні шляхи

Легені

це система з’єднаних між собою порожнистих органів, якими рухається вдихуване та видихуване повітря

 

верхні

нижні

 

 

2. Яка будова і які функції верхніх дихальних шляхів?

Атмосферне повітря містить багато домішок (пил, шкідливі речовини, мікроорганізми тощо), які можуть зашкодити організму людини. Тому перед тим, як потрапити до легень, повітря долає один із захисних бар’єрів – верхні дихальні шляхи.

Тут повітря зігрівається, зволожується, очищається, знешкоджуються хворобо-творні організми.

До верхніх дихальних шляхів належать носова порожнина, носоглотка та гортанна частина глотки (мал. 57, 1).

До нижніх дихальних шляхів належать гортань, трахея та бронхи.

Дихальні шляхи

Будова

Функції

Верхні дихальні шляхи

Носова порожнина

  •               миготливий, або вій-частий епітелій → слиз

 

 

 

  •            нюхові рецептори (чутливі клітини)

Слиз:

  • очищає;
  • зволожує;
  • знезаражує;
  • зігріває або охолоджує

→ сприймають різні запахи

Що таке ангіна?

Носоглотка

  •            є мигдалики

захисний бар’єр.

Чому не можна розмовляти під час вживання їжі?

Глотку

починаються дві трубки: дихальна (гортань) та травна (стравохід)

 

Нижні дихальні шляхи

       А) Спробуйте вимовити своє прізвище та ім’я без допомоги: 

       а) язика,  б) губ,  в) затиснувши пальцями ніс,  г) зціпивши зуби.

       Б) Дайте відповідь на питання : « Чи добре у вас вийшло?  Про що це свідчить? » 

Прижміть руку до горла і скажіть слово «Біологія»

Гортань

  • лійкоподібна форму

хрящі гортані:

-щитоподібний(у чоловіків

помітний – кадик).

-надгортанний хрящ - закриває вхід до гортані.

рецептори у разі подразнення – кашель.

  • голосовий апарат,
  • (голосові зв’язки та голосові м’язи) (мал. 59).

→ (голос).

людина мовчить, голосові зв’язки розхо дяться, голосова щілина як рівнобедрений трикутник.

  • проведення повітря

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • голосоутворення

 

 

 

 

        

Будова гортані дає відповідь на питання «Чому після вдихання гелію голос стає писклявим?»

Візьміть лінійку – відміряйте 10 см і прикладіть до місця не ви відчули трахею.

Трахея

з хрящових півкілець.

Задня стінка трахеї (де немає хрящових півкілець) прилягає до стравоходу.

Внутрішня поверхня трахеї вистелена залозистим і миготливим епітелієм

Надходження повітря до бронх

Бронхи

Два бронхи від трахеї до легень.

найдрібніші – бронхіоли. Усю систему розгалуження бронхів називають бронхіальним деревом

Бронхіоли закінчуються легеневими пухирцями альвеолами.

Їхні тонкі стінки вкриті густою сіткою кровоносних капілярів

 

Чому лівий бронх розгалужується на дві гілки, а правий на три?

Чхання - це різкий рефлекторний видих через ніздрі.

Кашель - це різкий рефлекторний видих через рот. Завдяки кашлю порожнина гор тані очищається від сторонніх часток, що дає змогу захистити інші органи дихання.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Під час споживання їжі не слід розмовляти. Під час кашлю та чхання прикриватись серветкою

Критичним для розвитку голосового апарату є період статевого дозрівання. У цей період голос «ламається». Голосовий апарат стає дуже вразливим до будь-яких негативних впливів.

 

3. Яка будова і які функції легень?

Легені – парні органи. Права легеня більша за ліву, тому що ліва легеня має заглиблення – так звану серцеву виїмку. Права легеня складається з трьох часток, а ліва – з двох (мал. 62).

На внутрішній (оберненій до серця) поверхні обох легень є ворота легень, через які нерви, бронхи та легенева артерія входять у легеню.

Ззовні кожна легеня вкрита тоненькою оболонкою – легеневою плеврою. Вона складається з двох листків – внутрішнього (легеневого) і зовнішнього (пристінкового). Внутрішній листок плеври вкриває саму легеню з усіх боків і зрощений з її поверхнею, а зовнішній листок зрощений зі стінками грудної порожнини.

Між внутрішнім та зовнішнім листками плеври є щілина – плевральна порожнина. Вона містить 1–2 мл рідини, що зменшує тертя листків один об одного під час дихальних рухів. У порожнині плеври в нормі ніколи немає повітря, а тиск дещо нижчий за атмосферний. Це надзвичайно важливо для нормальної роботи легень, бо сприяє дихальним рухам.

Альвеоли зібрані у групи, тому мають вигляд грон винограду. У легенях дорослої людини міститься 500-700 млн альвеол. Завдяки цьому загальна площа дихальної поверхні легень становить понад 100 м2, що в 50 разів перевищує площу поверхні тіла людини. Тому кров швидко вбирає крізь їхні стінки кисень і віддає вуглекислий газ.

Цікавинки на хвилинку.

Чи знаєте ви що…?

       В період статевого дозрівання з’являються відмінності в будові гортані. У хлопчиків утворюється « кадик», голосові зв’язки видовжуються, гортань стає ширшою та довшою.

        Сілбо – свистяча мова іспаномовних жителів Канарських островів у гірській місцевості чутно до 8 км.

       Чеські соціологи не полінувались підрахувати, хто скільки слів промовляє. Чемпіонами виявилися діти 5-10 річного віку. Навіть без співрозмовника вони говорять самі з собою по 14 тисяч слів на добу.

       В легенях нараховують до 350 млн альвеол, а їхня сумарна площа сягає 100м.кв

       Стінки альвеол у 10 разів тонші від леза бритви.

       Швидкість вильоту повітря при чханні – 167 км/год.


Функції легень

  1. Газообміну

 (дослід з вапняною водою)

  1. Захист (в тканині легень міститься велика кількість особливих клітин, здатних знешкоджувати хвороботворні мікроорганізми.
  2.  Видільна функція (водяна пара, вуглекислий газ)

(Дослід зі склянкою)

 

V Узагальнення та систематизація знань (дошка Падлет)

https://padlet.com/hm_viktoria/gdng8dqdut42

1. Що таке верхні та нижні дихальні шляхи?

2. Яка будова носової порожнини? Які функції вона виконує?

3. Чому треба дихати через ніс? 4. Що таке носоглотка та ротоглотка?

5. Яка будова та які функції гортані?

6. Як побудований голосовий апарат людини? Яке його призначення? Чому не можна перенапру жувати голосові зв’язки?

7. Яка будова та які функції трахеї?

9. Що собою становлять бронхи та альвеоли?

 

VІ Д/З

  1. § 13 вивчити
  2. словник (внутрішнє та зовнішнє дихання, повітроносні шляхи, носова порожнина, носоглотка, гортань, трахея, бронхи, легені, альвеоли.)
  3. питання

 

 

 Перелік використаної літератури :

1. Задорожний К.М. Біологія: 8 клас.:Підр.для загальноосв.навч.закладів/. К.М.Задорожний-Х.: Ранок, 2016 .- 240с.-іл

2. Соболь В.І. Біологія : 8клас .: Підр.для загальноосв.навч.закладів/.Валерій Соболь - Кам'янець-Подільський.: Абетка, 2016.- 292с.-іл

      3. Пінська В. Г. Біологія. 9 клас. Дидактичні матеріали до курсу. Вип.1 /

        В. Г. Пінська.   Х.: Основа, 2009,  127 с.  (Б-ка журн. «Біологія»; Вип.

        6(78))                  

4.Соболь В. Біологія. Довідник + тести. Повний повторювальний курс, підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання / Валерій  Соболь. – Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин О. В. , 2010. – 796 с.   

5. Цимбал Н. М., Берегова О. Д. Практикум з валеології. Основи долікарської допомоги. Навч.-метод. посібник для студентів вищих навч. закладів, вчителів та учнів / Н. М. Цимбал, О. Д. Берегова. –Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008.  112 с.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Топалова Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Zolota Romania
    Дуже гарний і цікавий конспект уроку.Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
11100
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку