Урок на тему: "Звуки та букви. Алфавіт. Складання речень. Формування графічних навичок на уроках української мови"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови у 2 класі. Мета: поглиблювати знання учнів про голосні та приголосні звуки, формувати поняття «звук» та «буква», вчити розрізняти їх, закріплювати знання про алфавіт, алфавітні назви букв, розвивати навички звуко-буквенного аналізу слів, фонематичний слух, мислення; виховувати культуру мовлення, письма.
Перегляд файлу

Тема: Звуки та букви. Алфавіт. Складання речень. Формування графічних навичок на уроках української мови.

Мета: поглиблювати знання учнів про голосні та приголосні звуки, формувати поняття «звук» та «буква», вчити розрізняти їх, закріплювати знання про алфавіт, алфавітні назви букв, розвивати навички звуко-буквенного аналізу слів, фонематичний слух, мислення; виховувати культуру мовлення, письма.

Обладнання: іграшковий мікрофон, цеглинки LEGO, сніжинки з паперу, таблиці зі словами

Очікувані результати: уміють розрізняти «звук» і «букву», знають алфавітні назви букв, уміють робити звуко-буквенний аналіз слів, складають речення.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Ми вам раді, добрі люди,

І вітаєм щиро вас.

Та запрошуєм ласкаво

На урок у другий клас.

-         Діти, подивіться всі на мене, посміхніться, і розпочинаємо нашу роботу
 

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ УЧІННЯ

  1. Бесіда

-         Скажіть, яка зараз пора року?

-         Ось і до нас на урок завітала зима, бо їй цікаво знати, як ви навчаєтесь. Місяць подарував їй у подарунок срібні нитки. Довгими вечорами ткала вона зоринки-сніжинки, прикрашала ними нашу землю. І на нашому уроці сьогодні буде багато сніжинок. Але вони не будуть незвичні, а з завданнями.

-         Ви хочете, щоб на ваші парти упали сніжинки? (на парти розкладаємо сніжинки, де написані голосні та приголосні звуки, алфавіт)

-         Як ви думаєте, що ми будемо сьогодні вчити на уроці?

-         Над чим будемо працювати?

Отже, тема уроку – … (діти зачитують з дошки тему уроку)
 

ІІІ. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота з таблицею

Погляньте на таблицю і скажіть, на які дві групи поділяються всі звуки? (голосні, приголосні)

  1. Казка про звуки

-         Космічні пірати якось дізналися, що ми сьогодні будемо вивчати звуки та букви і це їм дуже не сподобалось. Вони вирішили напасти на країну Мову та знищити деякі звуки. Спробуйте прочитати ці слова (на таблиці записані слова – М…в…, з…м…, ш…к…л…, д…т…, …ч…т…ль.

-         Що сталось? Давайте назвемо звуки, які зникли!

-         Якими буквами вони позначаються? (учні по черзі вставляють букви на таблиці)

-         Які це звуки?

-         Чи могла б наша мова існувати без голосних звуків? Чому?

-         Нам потрібно записати ці слова у зошит. Але, щоб їх гарно записати, потренуємо спочатку пальчики рук (пальчикова зарядка)

  1. Робота у зошитах

(тренувальні вправи на окремих аркушах «перекотиполе», «як скаче зайчик» та кілька аналогічних.

А тепер напишіть ці слова у свої робочі зошити, звертаючи увагу на поєднання літер.

  1. Зоровий диктант

Почав падати лапатий сніг (взаємоперевірка)

  1. Словотвір

-         Подивіться на дошку і прочитайте цей вислів -  Буква до букви – слово вродилось (Додаток 2)

-         Як ви розумієте цей вислів?

-         Давайте і ми спробуємо з окремих літер скласти слова

  ол  в  ле нь  ві  ень ля) Діти утворюють слова – Оля, олень і т. п.

-         Чим подібні (відрізняються) ці слова?

  1. Хвилинка каліграфії

-         Запишіть спершу букви, їх сполучення, а тоді утворені слова.

  1. Динамічна пауза

(за вибором вчителя)

  1. Робота зі словниковими слова

-         Вимовте слово «олень», що треба запам’ятати, щоб правильно писати і вимовляти це слово? ( наголос падає на перший склад, вкінці пишемо  м’який знак. Наводять ще кілька словникових слів і їх записують)

  1. Звуко-буквенний аналіз слів

( на парти знову « падають» сніжинки із завданнями:)

а) зробити звукову модель слова «олень»

б) утворити слова-родичі від цього слова і визначити корінь

(взаємоперевірка)
 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

  1. Робота у групах

Діти вибирають сніжинки різні за кольором і займають місця біля сніжинки відповідного кольору.

Завдання, написані на сніжинках :

1 група – виписати з поданого ряду слів слова, в якому букв більше, ніж звуків (січень, зима, заметіль, хуртовина і т. д.) (Додаток 1)

2 група – скласти речення з поданим словом (наприклад, олень) і визначити граматичну основу.

3 група – записати слова в алфавітному порядку (лялька, білочка, зайченя, ведмежа)
(Самооцінка кольорами цеглинок LEGO: зелений – високий рівень, жовтий – середній, достатній рівень, червоний – низький рівень)

  1. Робота із загадкою

-         А на стіл учителю падає сніжинка із загадкою:

Вони шапки-невидимки одягли,

І в Букварик непомічені ввійшли,

Хай працюють ваші вуха,

Бо їх можна тільки слухать.

Інших можна розглядати,

Можна їх ще написати.

Перші вимовляються,

Інші всі читаються (звуки і букви)

-         Як називається певний порядок розміщення літер? (алфавіт, азбука, абетка)

-         Запишіть каліграфічно ці слова у зошит за зразком на дошці

  1. Гра в парах «звуки і букви»

(один учень називає звук, інший її алфавітну назву букви, яка його позначає)

  1. Фронтальна робота

-         Дівчинці потрібно скласти свої іграшки на полички в алфавітному порядку, але спочатку давайте відгадаємо її ім’я. У цьому нам теж допоможе алфавіт. Я говоритиму, а ви ці букви записуйте в зошит.

Її ім’я починається з літери, яка стоїть між літерами Н та П (О)

Наступна буква після К (Л)

Третя – перед Є (Е)

Четверта перед Т (С)

А п’ята після букви Ю (Я)

-         А ось і Олесині іграшки: (Додаток 3)

-         Запишіть їх в алфавітному порядку

-         Поділіть слова на склади

-         Як перенесемо слова м’яч?

-         Які звуки допомагають визначити кількість складів?

  1.  Гра «Домалюй і фантазуй»

На аркушах паперу у дітей написана буква «М». Вони домальовують до цієї букви щось, аби вийшов якийсь предмет.


V. РЕФЛЕКСІЯ

- Доведіть, що звук «о» - голосний, «п» - приголосний (Діти у мікрофон відповідають)

- Що найбільше вдалося на уроці?

- Що викликало труднощі?

- Що сподобалося?

(Самооцінка роботи на уроці кольорами цеглинок LEGO: зелений – високий рівень, жовтий – середній, достатній рівень, червоний – низький рівень)


Додаток 1

 

 

БР

О

ВА

ВОЛ

О

ССЯ

ОВ

О

ЧІ

ПЛ

О

ЩА

 

 


Додаток 2

 



 

 

Буква до букви,

слово вродилось


Додаток 3



Лялька, білочка, м’яч, зайченя, ведмежа



 

docx
Додано
28 листопада 2023
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку