Тема: Звуки та букви. Алфавіт. Складання речень. Формування графічних навичок на уроках української мови.
Мета: поглиблювати знання учнів про голосні та приголосні звуки, формувати поняття «звук» та «буква», вчити розрізняти їх, закріплювати знання про алфавіт, алфавітні назви букв, розвивати навички звуко-буквенного аналізу слів, фонематичний слух, мислення; виховувати культуру мовлення, письма.
Обладнання: іграшковий мікрофон, цеглинки LEGO, сніжинки з паперу, таблиці зі словами
Очікувані результати: уміють розрізняти «звук» і «букву», знають алфавітні назви букв, уміють робити звуко-буквенний аналіз слів, складають речення.
Хід уроку
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у другий клас.
- Діти, подивіться всі на мене, посміхніться, і розпочинаємо нашу роботу
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ УЧІННЯ
- Скажіть, яка зараз пора року?
- Ось і до нас на урок завітала зима, бо їй цікаво знати, як ви навчаєтесь. Місяць подарував їй у подарунок срібні нитки. Довгими вечорами ткала вона зоринки-сніжинки, прикрашала ними нашу землю. І на нашому уроці сьогодні буде багато сніжинок. Але вони не будуть незвичні, а з завданнями.
- Ви хочете, щоб на ваші парти упали сніжинки? (на парти розкладаємо сніжинки, де написані голосні та приголосні звуки, алфавіт)
- Як ви думаєте, що ми будемо сьогодні вчити на уроці?
- Над чим будемо працювати?
Отже, тема уроку – … (діти зачитують з дошки тему уроку)
ІІІ. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Погляньте на таблицю і скажіть, на які дві групи поділяються всі звуки? (голосні, приголосні)
- Космічні пірати якось дізналися, що ми сьогодні будемо вивчати звуки та букви і це їм дуже не сподобалось. Вони вирішили напасти на країну Мову та знищити деякі звуки. Спробуйте прочитати ці слова (на таблиці записані слова – М…в…, з…м…, ш…к…л…, д…т…, …ч…т…ль.
- Що сталось? Давайте назвемо звуки, які зникли!
- Якими буквами вони позначаються? (учні по черзі вставляють букви на таблиці)
- Які це звуки?
- Чи могла б наша мова існувати без голосних звуків? Чому?
- Нам потрібно записати ці слова у зошит. Але, щоб їх гарно записати, потренуємо спочатку пальчики рук (пальчикова зарядка)
(тренувальні вправи на окремих аркушах «перекотиполе», «як скаче зайчик» та кілька аналогічних.
А тепер напишіть ці слова у свої робочі зошити, звертаючи увагу на поєднання літер.
Почав падати лапатий сніг (взаємоперевірка)
- Подивіться на дошку і прочитайте цей вислів - Буква до букви – слово вродилось (Додаток 2)
- Як ви розумієте цей вислів?
- Давайте і ми спробуємо з окремих літер скласти слова
(О ол в ле нь ві ень ля) Діти утворюють слова – Оля, олень і т. п.
- Чим подібні (відрізняються) ці слова?
- Запишіть спершу букви, їх сполучення, а тоді утворені слова.
(за вибором вчителя)
- Вимовте слово «олень», що треба запам’ятати, щоб правильно писати і вимовляти це слово? ( наголос падає на перший склад, вкінці пишемо м’який знак. Наводять ще кілька словникових слів і їх записують)
( на парти знову « падають» сніжинки із завданнями:)
а) зробити звукову модель слова «олень»
б) утворити слова-родичі від цього слова і визначити корінь
(взаємоперевірка)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Діти вибирають сніжинки різні за кольором і займають місця біля сніжинки відповідного кольору.
Завдання, написані на сніжинках :
1 група – виписати з поданого ряду слів слова, в якому букв більше, ніж звуків (січень, зима, заметіль, хуртовина і т. д.) (Додаток 1)
2 група – скласти речення з поданим словом (наприклад, олень) і визначити граматичну основу.
3 група – записати слова в алфавітному порядку (лялька, білочка, зайченя, ведмежа)
(Самооцінка кольорами цеглинок LEGO: зелений – високий рівень, жовтий – середній, достатній рівень, червоний – низький рівень)
- А на стіл учителю падає сніжинка із загадкою:
Вони шапки-невидимки одягли,
І в Букварик непомічені ввійшли,
Хай працюють ваші вуха,
Бо їх можна тільки слухать.
Інших можна розглядати,
Можна їх ще написати.
Перші вимовляються,
Інші всі читаються (звуки і букви)
- Як називається певний порядок розміщення літер? (алфавіт, азбука, абетка)
- Запишіть каліграфічно ці слова у зошит за зразком на дошці
(один учень називає звук, інший її алфавітну назву букви, яка його позначає)
- Дівчинці потрібно скласти свої іграшки на полички в алфавітному порядку, але спочатку давайте відгадаємо її ім’я. У цьому нам теж допоможе алфавіт. Я говоритиму, а ви ці букви записуйте в зошит.
Її ім’я починається з літери, яка стоїть між літерами Н та П (О)
Наступна буква після К (Л)
Третя – перед Є (Е)
Четверта перед Т (С)
А п’ята після букви Ю (Я)
- А ось і Олесині іграшки: (Додаток 3)
- Запишіть їх в алфавітному порядку
- Поділіть слова на склади
- Як перенесемо слова м’яч?
- Які звуки допомагають визначити кількість складів?
На аркушах паперу у дітей написана буква «М». Вони домальовують до цієї букви щось, аби вийшов якийсь предмет.
V. РЕФЛЕКСІЯ
- Доведіть, що звук «о» - голосний, «п» - приголосний (Діти у мікрофон відповідають)
- Що найбільше вдалося на уроці?
- Що викликало труднощі?
- Що сподобалося?
(Самооцінка роботи на уроці кольорами цеглинок LEGO: зелений – високий рівень, жовтий – середній, достатній рівень, червоний – низький рівень)
Додаток 1
БР |
О |
ВА |
ВОЛ |
О |
ССЯ |
ОВ |
О |
ЧІ |
ПЛ |
О |
ЩА |
Додаток 2
Буква до букви,
слово вродилось
Додаток 3
Лялька, білочка, м’яч, зайченя, ведмежа