Тема заняття: Національна безпека
Мета:
1. Розповісти, що таке національна безпека та хто нею займається.
2. Визначити головні пріоритети національної безпеки у мирний час і під час війни.
3. Україна у війні. Що школярі повинні знати про це (відео).
4. Допомогти дітям усвідомити, що очікує держава від дітей.
5. Пояснити, як діти можуть допомогти своїй Батьківщині.
План заняття:
1. Вступна бесіда, визначення понять “національні загрози” та “національна безпека”.
2. Як змінюють завдання і пріоритети національної безпеки під час війни (“Україна у війні. Що школярі повинні знати про це” (відео)).
3. Обговорення відео “Україна у війні. Що школярі повинні знати про це”.
4. Дискусія “Пріоритетні напрямки безпеки України”.
5. Мозковий штурм “Що держава очікує від дітей та підлітків?” 6. Круглий стіл: “Як і чим ми можемо допомогти своїй державі?”
7. Підведення підсумків заняття.
Хід заняття:
1. Вступна бесіда, визначення понять “національні загрози” та “національна безпека”.
Запитання вчителя:
- Що є найбільш необхідною умовою для успішного існування держави?
- Що таке безпека у межах держави?
- Хто відповідає за безпеку в Україні?
- А що робить держава в умовах, коли у неї сильні й агресивні сусіди?
Національна безпека – це захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечуються сталий розвиток суспільства.
- Які загрози для національної безпеки існують?
Пояснення вчителя:
Рано вранці 24 лютого 2022 року президент Росії Володимир Путін сказав, що вирішив розпочати військову операцію в Україні. Відразу за цим 150-тисячна армія Російської Федерації почала наступ за чотирма напрямками:
- З Півночі, з території Білорусі – до Києва.
- З Північного Сходу через Суми на Харків.
- Зі Сходу – на Донецьку, Луганську області та Маріуполь.
- З Півдня – на Херсон та Миколаїв.
У хід пішли:
- Балістичні та крилаті ракети (в тому числі випущені з території Республіки Білорусь).
- Артилерія, гради, танки, літаки, гелікоптери, військові кораблі та катери.
- На території стратегічно важливих об'єктів та на околиці атакованих з повітря міст почав висаджуватись російський десант.
- Закинуті напередодні війни диверсійно-розвідувальні групи активізувались у тилу.
Основною загрозою національній безпеці України стала війна з російською федерацією. На бій з окупантами стали:
- Збройні сили України,
- Підрозділи Національної Гвардії,
- Загони Територіальної оборони, - Добровольчі формування та групи.
Як змінились завдання і пріоритети національної безпеки під час війни?
2. “Україна у війні. Що школярі повинні знати про це” (відео). https://www.youtube.com/watch?v=d2fMsjNrBdQ&t=57s
3. Обговорення відео “Україна у війні. Що школярі повинні знати про це”.
Поради вчителю:
Під час обговорення варто звернути увагу на ключові моменти та занотувати їх.
1) Верховна Рада України 19 червня 2003 року ухвалила Закон України «Про основи національної безпеки України». Згідно з цим документом об’єктами національної безпеки є:
- громадяни — їхні права і свободи;
- суспільство — його духовні та матеріальні цінності;
- держава — її конституційний лад, суверенітет, територіальна цілісність і недоторканність кордонів.
2) У законі визначено, зокрема, такі принципи забезпечення національної безпеки України:
- пріоритет прав і свобод людини і громадянина;
- верховенство права;
- пріоритет договірних (мирних) засобів у розв’язанні конфліктів;
- чітке розмежування повноважень та взаємодія органів державної влади у забезпеченні національної безпеки;
- демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією держави;
- використання в інтересах України міждержавних систем та механізмів міжнародної колективної безпеки.
3) Пріоритетами національних інтересів України є:
- гарантування конституційних прав і свобод людини і громадянина;
- розвиток громадянського суспільства, його демократичних інститутів;
- захист державного суверенітету і територіальної цілісності;
- досягнення національної злагоди і стабільності;
- створення соціально орієнтованої ринкової економіки;
- забезпечення екологічно безпечних умов життєдіяльності громадян і суспільства;
- збереження та зміцнення науково-технічного потенціалу;
- зміцнення інтелектуального потенціалу українського народу, його фізичного і морального здоров’я;
- розвиток української нації, а також самобутності громадян усіх національностей, що становлять український народ;
- налагодження відносин з усіма державами;
- інтегрування в європейську і світову спільноту.
Завдання:
Визначити загрози в основних сферах національної безпеки.
- Воєнна безпека.
- Економічна безпека.
- Інформаційна безпека.
- Екологічна безпека.
- Соціальна безпека.
Поради вчителю:
Основні загрози національній безпеці України
У воєнній сфері:
- посягання на конституційний лад і державний суверенітет України;
- геноцид українців на окупованих територіях;
- акти терору мирного населення та знищення інфраструктури держави;
- масові порушення прав громадян;
- прояви сепаратизму, зради державних інтересів та колаборації.
В економічній сфері:
- істотне скорочення внутрішнього валового продукту;
- порушення ефективності державного регулювання економічних відносин;
- знищення та руйнування підприємств;
- порушення логістичних зв’язків;
- відтік іноземних капіталів та інвестицій.
У соціальній сфері:
- загибель і поранення людей;
- порушені, роз’єднані сім’ї;
- зниження рівня захищеності вразливих верств населення;
- зниження рівня життя;
- неконтрольовані міграційні процеси;
- проблеми з освітою та медициною.
В екологічній сфері:
- значне антропогенне порушення і техногенна перевантаженість території України,
- загроза техногенних катастроф;
- знищення природних ресурсів;
- загроза екологічних катастроф.
В інформаційній сфері:
- інформаційна експансія з боку російських спецслужб;
- комп’ютерна злочинність і комп’ютерний тероризм;
- витік інформації, яка становить державну таємницю, та конфіденційної інформації, що є власністю держави;
- намагання маніпулювати суспільною свідомістю, зокрема через поширення недостовірної, неповної або упередженої інформації.
4. Дискусія “Пріоритетні напрямки безпеки України”.Порядок проведення дискусії:
1) Учні створюють робочі групи по основних напрямках національної безпеки.
2) Завдання для груп: оцінити загрози і довести, що саме їх напрямок є пріоритетним перед лицем російської агресії.
3) Групи працюють автономно.
4) Групи представляють свої мвркування.
5) Інші учні задають їм питання і оцінюють їх позицію.
5. Мозковий штурм “Що держава очікує від дітей тапідлітків?”
Вступне слово вчителя:
Ви цілком вірно оцінили основні загрози у сфері національної безпеки. Але цього замало. Нам потрібні відповіді на питання:
- Що держава очікує від своїх громадян у часи таких глобальних загроз?
- Що вона очікує від кожного з нас?
Давайте спробуємо відповісти на ці питання за допомогою мозкового штурму.
Правила проведення мозкового штурму:
1) Беремо питання №1 і намагаємось дати на нього якомога більше відповідей.
2) Відповіді записуємо без оцінок, всі підряд.
3) Коли всі відповіді записані, ми починаємо їх аналізувати.
4) Зайві, нелогічні відповіді викреслюємо, залишаючи лише суттєві.
5) Суттєві відповіді оформляємо у спільне “Комюніке” 6) Так само відповідаємо на питання №2.
6. Круглий стіл: “Як і чим ми можемо допомогти своїйдержаві?”
Питання до круглого столу:
- Які ви знаєте приклади допомоги державі та армії під час війни з боку дітей та підлітків?
- Що потрібно дітям, аби приносити користь державі?
- Які ресурси для корисної діяльності у вас є?
- Що б ви могли робити вже зараз?
- Давайте оберемо один із запропонованих варіантів і втілимо його?
7. Підведення підсумків заняття.
Табличка для підведення підсумків
Я сьогодні дізнався/лась |
Я сьогодні навчився/лась |
Що зміниться у моєму житті після цього заняття? |
|
|
|