Тема уроку: Надання першої медичної допомоги при дорожньо-транспортній пригоді
Мета уроку: Навчальна: вивчити методи та етапи надання першої медичної допомоги під час ДТП у випадку найпоширеніших нездужань та уражень.
Розвиваюча: розвивати активізацію умінь та навичок у стресових ситуаціях.
Виховна: виховувати бажання дотримуватися правил дорожнього руху, самостійність, уважність у наданні першої медичної допомоги у разі потреби.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: правила дорожнього руху, роздатковий матеріал, комп’ютер, презентація, відео ролик, тренажер - манекен, бинти, автомобільна аптечка.
Опорні та базові поняття: перша медична допомога, аптечка,етапи надання допомоги, кровотеча, пов’язка, методи реанімації, опіка, стенокардія, отруєння.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
а) перевірка присутніх учнів на уроці;
б) готовність учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Викладач ПДР: Запитання: дайте визначення: автомобіль, мопед, мотоцикл, безпечна дистанція, буксирування. Яка максимальна швидкість допустима в населеному пункті, поза межами населеного пункту?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Повідомлення теми , мети і завдання уроку.
Відео: «Убивчі дороги – за минулі вихідні через ДТП загинуло 46 українців»
ІV. Вивчення нового матеріалу. (При вивченні нового матеріалу використовується мультимедійна презентація, інструкційні та технологічні картки).
Викладач ПДР. Кожний водій зобов’язаний володіти основами надання першої медичної допомоги як самому собі, так і іншим постраждалим, а також мати аптечку першої допомоги. Це потрібно не для «галочки», а для того, щоб бути корисними своїми знаннями та навичками в екстремальних випадках, що може врятувати життя людині.
Склад автомобільної аптечки визначено (ДСТУ 3961:20оо і 2013 років) і додатково № 2 від 11.06.2013р. Стандарт має 2 типи аптечок: № 1 і № 2. Кожен тип аптечок має мати два набори:
Клапан для проведення штучної вентиляції легень - 1шт., рукавиці медичні - 1шт., термопластир - 1шт., пінцет анатомічний - 1шт., булавка - 1шт.
г)вжити можливих заходів для надання до медичної допомоги потерпілим, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги, а в разі відсутності можливості вжити зазначених заходів звернутися по допомогу до присутніх і відправити потерпілих до закладу охорони здоров’я.
(Якщо у ДТП є потерпілі, необхідно визначити тяжкість їхнього стану і потребу у негайній невідкладній долікарській допомозі. Такими станами є: масивна кровотеча, зупинка серця, зупинка дихання, втрата свідомості.).
Викладач Основ медичних знань. Чи існує алгоритм дій надання першої допомоги при ДТП?
Етапи надання допомоги.
Негайно визначити характер і джерело травми.
1. Вийміть потерпілого з автомобіля.
2. Визначте – живий він чи мертвий.
3. Зупиніть кровотечу, обробіть рану та накладіть пов'язку.
4. Відновіть йому дихання та кровообіг.
5. Транспортуйте потерпілого до лікувального закладу.
Викладач ПДР.
Надати першу медичну допомогу відповідно до виявлених травм. Перенести потерпілого в безпечне місце, укрити від холоду, спеки чи дощу. Викликати лікаря («Швидку допомогу»).
На першому місці стоять загрозливі для життя стани: артеріальна кровотеча, порушення дихання, зупинка серцевої діяльності. Рятувальник повинен за 5-10 секунд визначити, які з трьох найважливіших станів є і діяти по порядку, починаючи з більш важливих і закінчуючи менш важливими заходами. Що робити, якщо потерпілий при ДТП без свідомості, дихання і серцебиття.
Викладач Основ медичних знань:
Тобто, якщо є «відкритий кран» - артерія, з якої продовжується кровотеча, то його треба закрити, інакше всі інші заходи можуть бути марними. Головне при досягненні мети - оперативність, тобто здатність знайти, дістати і накласти джгут за мінімальний час.
Демонстрація накладання різних видів пов’язок: пов’язка чепець, черепахо подібна пов’язка надліктьовий та колінний суглоби, накладання джгуту, пов’язка закрутки.
Викладач ПДР:
Якщо потерпілий не приходить до тями, треба негайно визначити наявність і частоту дихання, а також частоту пульсу на сонній артерії . Що робити якщо потерпілий при ДТП без свідомості, дихання та серцебиття:
Треба діяти швидко і чітко у такій послідовності: звільнення дихальних шляхів; штучне дихання методом «рот в рот»; зовнішній масаж серця. Якщо потерпілий без свідомості, але дихає і пульс в межах норми, треба привести його до тями, давши понюхати нашатирний спирт, а якщо людина не приходить до тями треба проводити методи реанімації.
Викладач Основ медичних знань: викладач показує методи реанімації за допомогою тренажера - манекена.
Методи реанімації.
Після поданого матеріалу, учні мають змогу самостійно відпрацювати методи реанімації на тренажері - манекені.
Викладач ПДР:
Памятаючи про те, що у потерпілого нерідко буває пошкодження грудної клітки, переносити його треба вкрай обережно, здійснюючи тягу за пахвові області. При цьому постарайтеся не стискати грудну клітку, слідкуйте за тим, щоб не заподіяти потерпілому болю і щоб ваші дії не погіршили його стан.
Основною вимогою до транспортування потерпілого в лікувальну установу є забезпечення спокою і достатніх зручностей.
При черепно-мозковій травмі хворого транспортують тільки автомобілем «швидкої допомоги» і в лежачому положенні.
При травмі грудної клітки потерпілого транспортують в напівсидячому положенні.
При переломі ключиці – в сидячому положенні.
При закритій травмі живота – в положенні лежачи на спині з холодом на животі.
При травмі щелепи – у положенні лежачи зповерненою на бік головою.
При травмі поперекового відділу хребта – в положенні лежачи на животі на твердій основі.
При закритій черепно-мозковій травмі – в положенні лежачи на спині з поверненою на бік головою. Це попередить западання язика (запалий язик перекриває дихальні шляхи і викликає порушення дихання, аж до виникнення потреби в реанімаційних заходах) і в разі блювоти не дозволить блювотним масам, а також слині потрапити в дихальні шляхи, що також небезпечно для життя потерпілого.
При травмі тазу потерпілого слід транспортувати в положенні «жаби».
Якщо потерпілий у стані шоку чи непритомності, його транспорують лежачи в положенні «складного ножа» (ноги підняті, але не більше ніж 15-20°).
Викладач Основ медичних знань: Ще можуть бути опіки. Ознаки:
- почервоніння шкіри, припухлість тканин, гостре печіння – 1 ступінь;
- перелічені симптоми і поява пухирів – 2 ступінь;
- змертвіння шкіри, озноб – 3 ступінь;
- обвуглення шкіри, непритомність – 4 ступінь.
ПМД при опіках 1-2 ступеня – охолодити уражену поверхню холодною водою, накласти пов’язку, змочену горілкою, пухирі обробити 2% розчином «зеленки» або «марганцівки».
ПМД при опіках 3 - 4 ступеня – потерпілого терміново госпіталізувати. Транспортування потерпілого проводять так, щоб уражена поверхня не торкалася носилок або сидіння автомобіля.
Стенокардія. Ознаки : біль за грудиною або в області серця має пекучий або стискаючий характер, віддає в шию, під лопатку, в ліву руку, триває від декількох хвилин до півгодини. Хворий блідне, може вкритися холодним потом, виникають позови до частого сечовипускання, блювання, піднімається артеріальний тиск, можлива поява страху смерті. ПМД – таблетки валідол або нітрогліцерин під язик, або 25-30 крапель корвалолу. Болі протягом декількох годин типові для інфаркту міокарда. Терміново транспортувати потерпілого до найближчого лікувального закладу.
Отруєння. Ознаки: загальне нездужання, нудота, блювання, болі в животі, пришвидшений пульс, блідне шкіра, підвищення температури, часті рідкі випорожнення.
ПМД - випити 1,5-2 літри води (бажано теплої з додаванням марганцівки або соди); викликати блювання, заклавши два пальці в рот; виконати вищесказані дії декілька разів до появи чистих вод. При випадковому ковтанні нафтопродуктів промивати шлунок звичайним способом не слід. Необхідно прийняти активоване вугілля або випити вазелінове масло.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Викладач ПДР: Ситуаційна задача.
Поспішаючи до училища, учень перебігав дорогу в недозволеному місці. Його збив автомобіль. Після удару у потерпілого зблідло лице, на чолі виступив холодний піт. Окрім того, він почав скаржитися на сильний біль у животі. Про що свідчать такі симптоми? Як йому допомогти?
(паренхіматозна (внутрішня) кровотеча).
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Рятуючи життя людини, пам'ятайте, що все вирішують секунди, тому Ваші вмілі дії набувають особливого значення. Видати учням пам’ятки «Перша медична допомога при автотранспортних пригодах».
VIІ. Домашнє завдання.