Якубів У.В.
Урок №2
Тема. Надзвичайні ситуації. Класифікація надзвичайних ситуацій. Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях. Опрацювання алгоритму дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про надзвичайні ситуації.
Мета
формування предметних компетентностей:
формування ключових компетентностей:
Очікувані результати навчання
Наприкінці заняття учні:
Обладнання, засоби навчання: ноутбук, мультимедійний проєктор, екран, ілюстративний матеріал, картки контролю знань (за кільк. учнів), класна дошка і кольорова крейда або фліп-чарт, доступ до мережі Інтернет.
Медіаресурси:
Вправи: http://surl.li/anknu
Відеоролик http://surl.li/anlmn
Хмара слів http://surl.li/anlst
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок, комбінований.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня, учні. Сподіваюся, що сьогоднішній урок заповнить глибоким змістом чисту сторінку ваших знань щодо надзвичайних ситуацій, вам буде цікаво - і отримані знання стануть в майбутньому корисними. Нехай цей урок залишить у вас міцні знання, позитивні оцінки і чудовий настрій.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, НАВИЧОК І ВМІНЬ УЧНІВ
Ви знаєте, що людина впродовж життя виконує різні соціальні ролі. Щоб успішно виконувати їх, слід набувати і вдосконалювати життєві навички.
1. Що таке соціальна роль?
2. Назвіть основні соціальні ролі людини впродовж життя.
3. Які види діяльності важливі для підлітків?
4. Чому підліткам важливо вміти спілкуватися?
5. Чому навички називають життєвими?
6. Які соціальні ролі виконує восьмикласник? Які, на вашу думку, найважливіші? Відповідь обґрунтуйте.
7. Поясніть, чому важливо розвивати життєві навички.
8. Як ви розумієте висловлювання римського письменника Плінія Старшого «Втрачений той час, який ти не використав на навчання»?
2. Вправа «Моделюйте — набувайте життєвих навичок»?
1. Проаналізуйте життєві навички, яких ви вже набули. Зробіть висновок, яких навичок слід набути.
2. Проаналізуйте схему «Життєві навички». Установіть і схарактеризуйте зв’язок між набуттям життєвих навичок (на вибір) та успішним виконанням соціальної ролі учня-восьмикласника, відповідального за власне здоров’я.
3. Розгляньте фотоілюстрації. Яких життєвих навичок слід набути підліткам, щоб оволодіти наведеними професіями? Чому? Відповідь обґрунтуйте.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Погляньте, на фото нашої планети зроблене з космосу. Яка вона на вашу думку? (гарна, квітуча, чудова, беззахисна, барвиста)
Але Земля може бути й такою.
Які кольори тут переважають? Що означають ці кольори?(смуток, тугу, печаль).
Чому сумує наша планета? Живучи на Землі, люди не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослин і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і не рідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються «надзвичайними».
З чим асоціюється вираз «надзвичайна ситуація»?
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
На сьогоднішньому уроці ми працюємо за нашою «Рамкою цілі». Наша тема - надзвичайні ситуації, класифікація надзвичайних ситуацій. Ми поговоримо про основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях; наше завдання – опрацювати алгоритм дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про надзвичайні ситуації, наш очікуваний результат - здобути уміння аналізувати повідомлення засобів масової інформації про надзвичайні ситуації і діяти відповідно до змісту повідомлення.
V. ВИКЛАД НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Наша планета Земля, обертаючись навколо Сонця. Несе нам зміни пір року: зима, весна, літо, осінь. Кожна пора прекрасна по своєму. Але кожна з них може нести для людини і неприємності, часом навіть катастрофічні події, які називають надзвичайними ситуаціями.
Надзвичайні ситуації – це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а іноді до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей.
Об’єднання учнів у 4 групи («зима», «весна», «літо», «осінь»). Кожна група відповідно до своєї пори року описує, які НС можуть виникнути в цей період.
Наведіть приклади (повінь, пожежа, аварія, катастрофа; забруднення води, ґрунту, повітря; ураган, смерч; радіаційне забруднення; землетрус; терористичний акт, тощо).
Захист результатів роботи груп.
Загальними ознаками НС є:
Надзвичайні ситуації класифікують:
– НС техногенного характеру.
– НС природного характеру.
– НС соціально-політичного характеру.
– НС воєнного характеру.
Які природні НС характерні для нашої місцевості?(ожеледь, гроза, буря, снігопад, повінь, лісові пожежі, посуха, землетрус).
Залежно від наслідків, обсягів технічних та матеріальних ресурсів, необхідних для ліквідації НС можуть бути:
– НС загальнодержавного рівня - це надзвичайна ситуація, яка розвивається на території двох та більше областей.
– НС регіонального рівня - це надзвичайна ситуація, яка розвивається на території двох або більше адміністративних районів.
– НС місцевого рівня - це надзвичайна ситуація, яка виходить за межі потенційно небезпечного об’єкта, загрожує поширенням самої ситуації або її вторинних наслідків на довкілля, сусідні населені пункти, інженерні споруди.
– НС об’єктового рівня - це надзвичайна ситуація, яка розгортається на території об’єкта або на самому об’єкті і наслідки якої не виходять за межі об’єкта або його санітарно-захисної зони.
Основними способами захисту під час надзвичайних ситуацій у сучасних умовах є:
• завчасне інформування та сповіщення населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій;
• евакуаційні заходи (евакуація може бути загальна та часткова);
• порятунок населення в захисних спорудах і в простих укриттях на місцевості;
• медичний захист — заходи запобігання чи зменшення ступеня ураження людей, своєчасне надання медичної допомоги постраждалим під час над-звичайних ситуацій;
• організація збору, аналіз інформації про стан навколишнього середовища, забруднення харчових продуктів, фуражу, води тощо;
• проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у зонах надзвичайних ситуацій.
Про надзвичайні ситуації повідомляють по радіо чи телебаченню. Для того, щоб людина увімкнула радіо чи телевізор, використовують звуковий сигнал – завивання сирен. «Увага всім!»
Для забезпечення роботи систем оповіщення використовуються:
Почувши сигнал «Увага всім»:
Зберігай спокій, не панікуй. Виконуй усі накази.
Для забезпечення життя та здоров’я жителів населеного пункту, де сталася чи якому загрожує катастрофа, здійснюють евакуацію.
Евакуація є одним із способів захисту населення під час надзвичайної ситуації. Евакуація — це організоване вивезення мешканців населеного пункту у заздалегідь підготовлені безпечні місця. Евакуацію проводять у якнайкоротші терміни, поєднуючи перевезення на різних видах транспорту з пішою евакуацією.
Коли ви дізналися про евакуацію, разом із дорослими, братами й сестрами швидко зберіть сумку, у якій мають бути:
Для порятунку людей від наслідків надзвичайних ситуацій завчасно будують захисні споруди: сховища або укриття. Сховищем називають захисну споруду, що забезпечує захист людей, які переховуються в ній, від усіх уражаючих факторів: ядерного вибуху, отруйних речовин, бактеріальних засобів, високих температур і шкідливого диму.
Сучасні сховища — це складні в технічному плані споруди, обладнані різними системами та приладами, потрібними для забезпечення нормальних умов життя впродовж певного часу.
Уміти передбачити надзвичайну ситуацію, убезпечити себе від її наслідків, надати допомогу потерпілим — так людина повинна піклуватися про власне життя. Для цього кожен має набути знань і павичок, які дадуть змогу правильно зрозуміти процеси й закономірності відносин людини й природного, техногенного, соціального середовищ. Кожна людина може вберегтися, знаючи правила поведінки під час стихійних лих чи техногенних катастроф. Дуже важливо виконувати всі настанови й інструкції рятувальних служб щодо поведінки в надзвичайних ситуаціях. Адже кажуть, що «усі лиха людей відбуваються не тому, що вони не зробили того, що потрібно, а тому, що вони роблять те, чого не потрібно робити.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Знайти і прочитати визначення надзвичайної ситуації, вказати її ознаки.
Об’єднайтеся в групи, хто виконуватиме роль дітей, жінок, літніх людей і починайте хаотично ходити по класу. За сигналом «Увага! Увага! Говорить штаб цивільного захисту! На наше село напали гіпопотами! Врятуємо дітей!», усі збираються тісною групою, «ховають» усередину «дітей». Потім сигнали «штабу ЦЗ» дещо змінюються, наприклад: «…На Підгайчики летять великі метелики! Врятуємо жінок!», «…На село насувається газетний дощ! Врятуємо літніх людей!»
4. Вправа «Відкритий мікрофон»
1. Як сповіщають населення про можливі надзвичайні ситуації?
2. Назвіть права й обов'язки людини підчас надзвичайних ситуацій.
3. Як має поводитися людина під час надзвичайних ситуацій (загальні дії)?
5. Робота в групах
Об’єднання учнів в три групи: «Запобігати», «Уникати», «Діяти».
Визначити об’єкти нашої місцевості, де можливе виникнення надзвичайних ситуацій, та класифікувати НС за видами та рівнями.
Презентація роботи груп.
VIІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ УЧНІВ
Об’єднання учнів в три групи: «Запобігати», «Уникати», «Діяти».
Завдання для груп:
Презентація роботи груп.
VIIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Отже ми закінчуємо урок. Тепер давайте знову поглянемо на фотографію нашої планети. Планету Земля людина тримає у своїх руках – добрих, надійних, турботливих. Адже Земля – це наша домівка, ми будемо піклуватися про неї, і вона відповість нам взаємністю.
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ