Урок "Надзвичайні ситуації. Класифікація надзвичайних ситуацій. Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях".

Про матеріал
Надзвичайні ситуації. Класифікація надзвичайних ситуацій. Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях. Опрацювання алгоритму дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про надзвичайні ситуації.Урок складено з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок, комбінований.
Перегляд файлу

 Якубів У.В.

Урок №2                                                                                                                                     

Тема. Надзвичайні ситуації. Класифікація надзвичайних ситуацій. Основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях. Опрацювання алгоритму дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про надзвичайні ситуації.

Мета

формування предметних компетентностей:

  • дізнатися, що таке надзвичайна ситуація;
  • ознайомитися з класифікацією надзвичайних ситуацій;
  • сформувати знання про основні принципи порятунку і захисту людей при надзвичайних ситуаціях.

формування ключових компетентностей:

  • комунікативна компетентність: удосконалювати навички роботи в групі;
  • інформаційно-цифрова компетентність: отримувати інформацію з використанням ІКТ;
  • соціальна та громадянська компетентності: виявляти позитивне ставлення до співпраці, асертивності.
  • відпрацювати алгоритм дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про НС;
  • виховувати засобами уроку впевненість у своїх діях.

 

Очікувані результати навчання

Наприкінці заняття учні:

  • аналізують, якого успіху досягнуто у виконанні завдань і які були труднощі;
  • формулюють мету та цілі; планують дії, які приведуть до їх досягнення;
  • аналізують, які якості йому/їй потрібні для досягнення мети;
  • наводять приклади позитивного і негативного впливу засобів масової інформації;
  • взаємодіють з іншими на основі спільних цілей, дотримуються правил співпраці у групі;
  •  підтримують та заохочують інших, демонструють емпатію під час роботи в групі, ставлять запитання;
  • виконують різні ролі під час роботи у групі.

 

Обладнання, засоби навчання: ноутбук, мультимедійний проєктор, екран, ілюстративний матеріал, картки контролю знань (за кільк. учнів), класна дошка і кольорова крейда або фліп-чарт, доступ до мережі Інтернет.

 

Медіаресурси:

      Сайт  https://www.dsns.gov.ua

      Вправи:  http://surl.li/anknu  

              http://surl.li/anlqe

    http://surl.li/ankzx

     Відеоролик  http://surl.li/anlmn

     Хмара слів http://surl.li/anlst

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок, комбінований.

Хід уроку

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

        Доброго дня, учні. Сподіваюся, що сьогоднішній урок заповнить глибоким змістом чисту сторінку ваших знань щодо надзвичайних ситуацій, вам буде цікаво - і отримані знання стануть в майбутньому корисними.  Нехай цей урок залишить у вас міцні знання, позитивні оцінки і чудовий настрій.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, НАВИЧОК І ВМІНЬ УЧНІВ

       Ви знаєте, що людина впродовж життя виконує різні соціальні ролі. Щоб успішно виконувати їх, слід набувати і вдосконалювати життєві навички.

  1. Вправа «Мозковий штурм»

1.    Що таке соціальна роль?

2.    Назвіть основні соціальні ролі людини впродовж життя.

3.    Які види діяльності важливі для підлітків?

4.    Чому підліткам важливо вміти спілкуватися?

5.    Чому навички називають життєвими?

6.    Які соціальні ролі виконує восьмикласник? Які, на вашу думку, найважливіші? Відповідь обґрунтуйте.

7.    Поясніть, чому важливо розвивати життєві навички.

8. Як ви розумієте висловлювання римського письменника Плінія Старшого «Втрачений той час, який ти не використав на навчання»?

    2. Вправа «Моделюйте — набувайте життєвих навичок»?

1.    Проаналізуйте життєві навички, яких ви вже набули. Зробіть висновок, яких навичок слід набути.

2. Проаналізуйте схему «Життєві навички». Установіть і схарактеризуйте зв’язок між набуттям життєвих навичок (на вибір) та успішним виконанням соціальної ролі учня-восьмикласника, відповідального за власне здоров’я.

3.    Розгляньте фотоілюстрації. Яких життєвих навичок слід набути підліткам, щоб оволодіти наведеними професіями? Чому? Відповідь обґрунтуйте.

https://narodna-osvita.com.ua/uploads/b8osnzdr-ukr/b8osnzdr-ukr-15.jpghttps://narodna-osvita.com.ua/uploads/b8osnzdr-ukr/b8osnzdr-ukr-16.jpg

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Я досліджую світ. Наша планета Земля

        Погляньте, на фото нашої планети зроблене з космосу. Яка вона на вашу думку? (гарна, квітуча, чудова, беззахисна, барвиста)

Але Земля може бути й такою.

Які кольори тут переважають? Що означають ці кольори?(смуток, тугу, печаль).

          Чому сумує наша планета? Живучи на Землі, люди не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду,  знищують рослин і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і не рідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються  «надзвичайними».

  1. Вправа «Асоціативний кущ».

З чим асоціюється вираз «надзвичайна ситуація»? 

  • Знищення майна.
  • Руйнування будівель.
  • Лихо.
  • Стихія.
  • Страждання людей.

 E:\Обласна творча група\Word Art 9.jpeg

http://surl.li/anlst

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

              На сьогоднішньому уроці ми працюємо за нашою «Рамкою цілі». Наша тема - надзвичайні ситуації, класифікація надзвичайних ситуацій. Ми поговоримо  про  основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях;  наше завданняопрацювати алгоритм дій при отриманні повідомлень засобів масової інформації про надзвичайні ситуації, наш очікуваний результат - здобути уміння аналізувати повідомлення засобів масової інформації про надзвичайні ситуації і діяти відповідно до змісту повідомлення.

V. ВИКЛАД НОВОГО МАТЕРІАЛУ

          Наша планета Земля, обертаючись навколо Сонця. Несе нам зміни пір року: зима, весна, літо, осінь. Кожна пора прекрасна по своєму. Але кожна з них може нести для людини і неприємності, часом навіть катастрофічні події, які називають надзвичайними ситуаціями.

         Надзвичайні ситуації – це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а іноді до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей.

  1. Робота в групах

     Об’єднання  учнів у 4 групи («зима», «весна», «літо», «осінь»). Кожна група відповідно до своєї пори року описує, які НС можуть виникнути в цей період.

         Наведіть приклади (повінь, пожежа, аварія, катастрофа; забруднення води, ґрунту, повітря; ураган, смерч; радіаційне забруднення; землетрус; терористичний акт, тощо).

        Захист результатів роботи груп.

     Загальними ознаками НС є:

  • наявність або загроза загибелі людей;
  • значне погіршення умов життєдіяльності;
  • істотне погіршення стану здоров'я людей;
  • заподіяння економічних збитків.

  Надзвичайні ситуації класифікують:

– НС техногенного характеру.

– НС природного характеру.

– НС соціально-політичного характеру.

– НС воєнного характеру.

         Які природні НС характерні для нашої місцевості?(ожеледь, гроза, буря, снігопад, повінь, лісові пожежі, посуха, землетрус).

        Залежно від наслідків, обсягів технічних та матеріальних ресурсів, необхідних для ліквідації НС можуть бути:

НС загальнодержавного рівня - це надзвичайна ситуація, яка розвивається на території двох та більше областей.

НС регіонального рівня - це надзвичайна ситуація, яка розвивається на території двох або більше адміністративних районів.

– НС місцевого рівня - це надзвичайна ситуація, яка виходить за межі потенційно небезпечного об’єкта, загрожує поширенням самої ситуації або її вторинних наслідків на довкілля, сусідні населені пункти, інженерні споруди.

НС об’єктового рівня - це надзвичайна ситуація, яка розгортається на території об’єкта або на самому об’єкті і наслідки якої не виходять за межі об’єкта або його санітарно-захисної зони.

        Основними способами захисту під час надзвичайних ситуацій у сучасних умовах є:

• завчасне інформування та сповіщення населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій;

• евакуаційні заходи (евакуація може бути загальна та часткова);

• порятунок населення в захисних спорудах і в простих укриттях на місцевості;

• медичний захист — заходи запобігання чи зменшення ступеня ураження людей, своєчасне надання медичної допомоги постраждалим під час над-звичайних ситуацій;

• організація збору, аналіз інформації про стан навколишнього середовища, забруднення харчових продуктів, фуражу, води тощо;

• проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у зонах надзвичайних ситуацій.

       Про надзвичайні ситуації повідомляють по радіо чи телебаченню. Для того, щоб людина увімкнула радіо чи телевізор, використовують звуковий сигнал – завивання сирен. «Увага всім!»

Для забезпечення роботи систем оповіщення використовуються:

  • місцеві мережі зв'язку;
  • мережі проводового (ефірного) радіомовлення та телебачення (канали звукового супроводження);
  •  постійно діючі мережі радіозв'язку;
  • електросирени і технічні засоби оповіщення.

           Почувши сигнал «Увага всім»:

  • негайно увімкніть радіоприймач або телевізор;
  • уважно прослухайте мовне повідомлення управління з питань НС;
  • продумайте і ретельно виконайте надані рекомендації;
  • оповістіть про отриману інформацію сусідів та знайомих;
  • надайте допомогу людям похилого віку та хворим.

     Зберігай спокій, не панікуй. Виконуй усі накази.

         Для забезпечення життя та здоров’я жителів населеного пункту, де сталася чи якому загрожує катастрофа, здійснюють евакуацію.

          Евакуація є одним із способів захисту населення під час надзвичайної ситуації. Евакуація — це організоване вивезення мешканців населеного пункту у заздалегідь підготовлені безпечні місця. Евакуацію проводять у якнайкоротші терміни, поєднуючи перевезення на різних видах транспорту з пішою евакуацією.

  1. Вправа у Learningapps.org «Відгадай слово» 

http://surl.li/anknu                                                               

https://learningapps.org/qrcode.php?id=p2w8ebrkj21

          Коли ви дізналися про евакуацію, разом із дорослими, братами й сестрами швидко зберіть сумку, у якій мають бути:

  • документи (паспорти всіх членів родини, свідоцтва про народження), гроші, цінні речі;
  • необхідні речі (білизна, теплий одяг, взуття, предмети особистої гігієни);
  • продукти харчування на два-три дні (тривалого зберігання) та питна вода;
  • кухоль, ложка, ніж, сірники, ліхтарик;
  • аптечка, у якій обов'язково мають бути ліки, якими користуються хворі члени родини (серцеві, інсулін, інгалятор), знеболювальні засоби, перев’язувальний матеріал, спирт, йод;
  • дітям дошкільного віку кладуть у кишеню або пришивають на одяг записку, де зазначається прізвище, ім'я та по батькові, домашня адреса, а також дані про батьків.
  1. Відеоролик «Правила евакуації з громадського приміщення»

http://surl.li/anlmn

E:\Обласна творча група\2\websiteplanet-qr.png

         Для порятунку людей від наслідків надзвичайних ситуацій завчасно будують захисні споруди: сховища або укриття. Сховищем називають захисну споруду, що забезпечує захист людей, які переховуються в ній, від усіх уражаючих факторів: ядерного вибуху, отруйних речовин, бактеріальних засобів, високих температур і шкідливого диму.

  1. Вправа у Learningapps.org «Відгадай слово» 

 http://surl.li/anlqe

https://learningapps.org/qrcode.php?id=p7to76on321

         Сучасні сховища — це складні в технічному плані споруди, обладнані різними системами та приладами, потрібними для забезпечення нормальних умов життя впродовж певного часу.

        Уміти передбачити надзвичайну ситуацію, убезпечити себе від її наслідків, надати допомогу потерпілим — так людина повинна піклуватися про власне життя. Для цього кожен має набути знань і павичок, які дадуть змогу правильно зрозуміти процеси й закономірності відносин людини й природного, техногенного, соціального середовищ. Кожна людина може вберегтися, знаючи правила поведінки під час стихійних лих чи техногенних катастроф. Дуже важливо виконувати всі настанови й інструкції рятувальних служб щодо поведінки в надзвичайних ситуаціях. Адже кажуть, що «усі лиха людей відбуваються не тому, що вони не зробили того, що потрібно, а тому, що вони роблять те, чого не потрібно робити.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота з підручником.

        Знайти і прочитати визначення надзвичайної ситуації, вказати її ознаки.

  1. Вправа у Learningapps.org «Евакуація»

http://surl.li/ankzx

https://learningapps.org/qrcode.php?id=pg03beata21

  1.  Оздоровлювальна вправа. Руханка «Увага! Увага!»

Об’єднайтеся в групи, хто виконуватиме роль дітей, жінок, літніх людей і починайте хаотично ходити по класу. За сигналом «Увага! Увага!  Говорить штаб цивільного захисту! На наше село напали гіпопотами! Врятуємо дітей!», усі збираються тісною групою, «ховають» усередину «дітей». Потім сигнали «штабу ЦЗ» дещо змінюються, наприклад: «…На Підгайчики летять великі метелики! Врятуємо жінок!», «…На село насувається газетний дощ! Врятуємо літніх людей!»

     4. Вправа «Відкритий мікрофон»

1. Як сповіщають населення про можливі надзвичайні ситуації?

2. Назвіть права й обов'язки людини підчас надзвичайних ситуацій.

3. Як має поводитися людина під час надзвичайних ситуацій (загальні дії)?

    5. Робота в групах

Об’єднання учнів в три групи: «Запобігати», «Уникати», «Діяти».

            Визначити об’єкти нашої місцевості, де можливе виникнення надзвичайних ситуацій, та класифікувати НС за видами та рівнями.

Презентація роботи груп.

VIІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ УЧНІВ

  1.  Робота в групах «Принципи порятунку та захисту людей».

Об’єднання учнів в три групи: «Запобігати», «Уникати», «Діяти».

Завдання для груп:

  • Знайти в Інтернеті (використання мобільних телефонів для навчання) відео або текстове повідомлення  новин ЗМІ про різні НС (сайти різних телеканалів України). Визначити  види та рівні надзвичайних ситуацій.

Презентація роботи груп.

  1. Обговорення (декодування інформації)
  • Що ви відчули, коли дивилися (читали чи слухали) новини?
  • Які докази і підстави для ваших висновків ви бачите в повідомленнях?
  • Де ви це бачите? (Пошук доказів)
  • Чому ви так говорите?
  • Тобто тут ви кажете.. ? Ви маєте на увазі….? (Роз’яснення)
  • Сформулюйте ще раз, застосовуючи інші слова…                    .             (Переформулювання)
  • Так! Цікаво! (Підтвердження)
  • Ще хтось хоче додати? (Відкриття дискусії для додаткових учасників).
  • Хтось має інше тлумачення?
  • Посилання на офіційний сайт «Державна служба України з надзвичайних ситуацій»

 https://www.dsns.gov.ua

VIIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

           Отже ми закінчуємо урок. Тепер давайте знову поглянемо на фотографію нашої планети. Планету Земля людина тримає у своїх руках – добрих, надійних, турботливих. Адже Земля – це наша домівка, ми будемо піклуватися про неї, і вона відповість нам взаємністю.

Земля в людській руці: картинки, стокові Земля в людській руці фотографії,  зображення | Скачати з Depositphotos®

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати матеріал підручника § 3, с.16.
  2. Запишіть до зошитів основні принципи порятунку і захисту людей за  надзвичайних ситуацій.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальова Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 квітня 2023
Переглядів
5723
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку