Урок: Основи здоров'я
Тема: Надзвичайні ситуації природного і техногенного характеру, причини їх виникнення. Правила поведінки під час надзвичайних ситуацій.
Мета:
Сформувати поняття «надзвичайна ситуація», «аварія», «катастрофа», уявлення про причини виникнення та наслідки надзвичайних ситуацій, про правила поведінки під час надзвичайних ситуацій.
Розвивати вміння поводити себе в надзвичайних ситуаціях; виробляти вольові якості, розвивати здоров`язберігаючу компетентність; запобігати проявам паніки; розвивати логічне мислення.
Виховувати пильність, уважність, дисциплінованість.
Форма проведення: урок-презентація
Обладнання: мультимедійне обладнання, предмети для проведення ігор, мультимедійна презентація учнівських проектів.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Слово вчителя:
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром
II. Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя:
III. Актуалізація опорних знань
Кореспондент:
- Добрий день. Щоб написати статтю до шкільної газети, мені потрібно з'ясувати, як екологія впливає на життя людини. У мене запитання до експертів з землетрусів:
- Що таке здоров'я?
(Здоров`я - одне з основних джерел радості, щасливого повноцінного життя. Це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб.)
- Наступне запитання також до експертів з землетрусів.
- Які ви знаєте складові здоров'я?
(До складових здоров'я належать: фізичне здоров'я; соціальна складова здоров'я - це коли людина знаходиться у злагоді з оточуючими; психічна складова здоров'я - це коли людина може легко пристосовуватися до змін соціального середовища; духовна складова здоров'я - завдяки їй індивід стає особистістю.)
- Своє наступне запитання я хотів би задати експертам з аварій та катастроф.
- Від чого або кого залежить здоров'я людини?
(Здоров'я залежить від багатьох факторів: спадковості, перенесених дитиною хвороб, побутових умов і матеріального достатку, психологічної атмосфери в сім'ї, від екології.)
- Я хочу звернутися до експертів зі снігових заметів.
- А як ви гадаєте чи впливає екологія на здоров'я людини?
( Ми - частина природи. Тому відчуваємо її вплив і щоразу пристосовуємося до змін у природному середовищі. Щоб легше і швидше переносити зміни погоди, слід загартовуватися. Для цього нам треба дихати свіжим і чистим повітрям, вживати чисту воду і корисні продукти.)
- Наступне запитання до експертів з наводнення.
- Скажіть будь ласка що таке екологічна небезпека?
(Екологічна небезпека це - вірогідність руйнування середовища проживання людини, рослин і тварин у результаті неконтрольованого розвитку економіки, природних та антропогенних аварій і катастроф, у наслідок чого порушується пристосування живих систем до умов існування.)
- Моє останнє запитання до експертів з аварій і катастроф.
- Які можливі наслідки екологічної небезпеки? В що вона може перерости?
(Екологічна небезпека призводить до порушення нормальних умов життя і може перерости в надзвичайні ситуації.)
Слово вчителя:
- Отже, ми з'ясували, що багато факторів впливає на здоров'я людини, серед яких і надзвичайні ситуації, про які ми будемо говорити на уроці. Зверніть увагу на слайд.
Слайд №1
- Давайте з'ясуємо, що таке надзвичайна ситуація? Звернемося до довідкового бюро.
Довідкове бюро:
- Ми отримали завдання, з'ясувати що таке надзвичайна ситуація. Ми дізналися, що надзвичайна ситуація це - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншою небезпечною ситуацією, що призвела або може призвести до загибелі людей та матеріальних втрат.
Слайд№2
- За походженням розрізняють 4 групи надзвичайних ситуацій:
• природні
• соціально-політичні
• воєнного характеру
• надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей
Слайд№3
Слово вчителя:
- Сьогодні ми поговоримо про два види надзвичайних ситуацій: природні і надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людей. На попередньому уроці я запропонувала вам дізнатися про землетруси, наводнення, снігові замети, які є надзвичайними ситуаціями природного характеру та надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людини. Ви за власним бажанням розділилися на групи і підготували презентації цих надзвичайних ситуацій.
Слайд№4
Слово вчителя:
- Спочатку ми з вами розглянемо надзвичайні ситуації природного характеру. Давайте попросимо наше довідкове бюро повідомити нам, що таке надзвичайні ситуації природного характеру.
Слайд №5
Довідкове бюро:
- Надзвичайні ситуації природного характеру - це наслідки небезпечних природних явищ, змін стану навколишнього середовища, інфекційних захворювань людей, сільськогосподарських тварин, масового ураження сільськогосподарських рослин хворобами чи шкідниками.
Слово вчителя:
- Надамо слово експертам, які вивчали - землетруси. Вони представлять свій проект, а ми визначимо основні правила поведінки під час землетрусів.
Слайд №6
1-ша група:
- Ми дізналися, що землетрус - це сильні коливання земної кори, які призводять до руйнування будівель, споруд, пожеж та людських жертв. Область землі, з якої виходять хвилі землетрусу, називають центром. Інтенсивність землетрусу вимірюється в балах за шкалою Ріхтера.
Слайд №7
- В залежності від причин і місця виникнення землетруси поділяються на: тектонічні, вулканічні, обвальні і моретруси.
Слайд №8
- Землетруси захоплюють великі території і характеризуються:
• руйнуванням будівель і споруд,
• затопленням населених пунктів;
• отруєнням газами ;
• ураженням людей;
• провалом населених пунктів;
• розладом психіки;
• руйнуванням і змиванням населених пунктів хвилями цунамі;
Слайд № 9
Слово вчителя:
- Про найбільші землетруси на планеті нам розкаже кореспондент шкільної газети.
Кореспондент:
Слово вчителя:
- Діти ми вже знаємо що таке землетрус, а тепер наші експерти розкажуть про правила поведінки під час землетрусів.
1-ша група:
- Під час землетрусів треба:
• Діяти спокійно, не панікувати.
• Якщо про землетрус сповістили ЗМІ, виконуй їхні рекомендації.
• Якщо повідомлень не було і ти відчув поштовхи в одноповерховому будинку, негайно з усіма присутніми вийди з дому вимкнувши газ, світло й воду, взявши радіо, що працює на батарейках (може передаватися повідомлення про ситуацію) - можуть бути повторні поштовхи. Потурбуйся про тварин. Відчини хлів.
• Якщо ти опинився на вулиці, відійди від будов і споруд на відстань не менше 1/3 їх висоти. Прямуй до широких вулиць, майданів, скверів. Присядь, накрий голову одягом, не рухайся. Не торкайся обірваного проводу, він може бути під напругою.
• Якщо ви не можете вивільнитися з-під уламків - зберігайте спокій, зробіть якомога більше галасу, щоб привернути до себе увагу.
Слайд №10
Слово вчителя:
- Одже, який висновок зробили експерти?
1-ша група:
- Дослідивши весь матеріал, ми дійшли такого висновку: що землетрус - це небезпечне природне явище, яке призводить до руйнування, пожеж і може викликати у людей розлад психіки, травми через паніку і несвідомі дії потерпілих.
Слайд№11
Слово вчителя:
- Дякуємо нашим експертам. Діти, які ж основні правила поведінки під час
землетрусів?
( Діяти спокійно, не панікувати. Відійти від споруд. Виконувати
рекомендації дорослих.)
- Тепер надамо слово експертам з наводнення. Уважно слухаємо цей проект і зробимо висновок про те, що ж таке наводнення.
Слайд№12
2-га група:
- Ми дізналися, що повінь - це значне затоплення місцевості, спричинене зливами, весняним таненням снігу, вітровим нагоном води, руйнуванням дамб, гребель.
Слайд №13
Наслідками повеней є:
• затоплення значної площі землі;
• ушкодження та руйнування будівель та споруд;
• ушкодження автомобільних шляхів та залізниць;
• руйнування обладнання та комунікацій;
• вимивання родючого шару грунту;
• загибель свійських тварин та знищення врожаю сільськогосподарських культур;
• псування та нищення сировини, палива, продуктів харчування;
• загроза інфекційних захворювань (епідемії);
• погіршення якості питної води;
• загибель людей.
Слайд №14
Слово вчителя:
- Про найбільші наводнення, що були в світі та нашій державі розкаже нам кореспондент.
Кореспондент:
Слово вчителя:
Діти:
- Як треба поводити себе під час повені?
2-га група:
- Під час повені треба:
• Зберігати спокій, уникати паніки;
• Швидко зберіть необхідні документи, цінності, ліки, продукти та інші необхідні речі;
• Негайно залиште зону затоплення;
• Перед виходом з будинку, вимкніть електро- та газопостачання, загасіть вогонь у грубках;
• Відчиніть хлів - дайте худобі можливість врятуватися;
• Підніміться на верхні поверхи. Залишайтеся на верхніх поверхах, дахах, деревах чи інших підвищеннях до прибуття допомоги. Сигналізуйте рятувальникам, щоб вони мали змогу швидко вас знайти.
• Потрапивши у воду, зніміть з себе важкий одяг і взуття, відшукайте поблизу предмети, які допоможуть втриматися на плаву до прибуття допомоги.
• Перевірьте, чи немає поблизу постраждалих, надайте їм по можливості допомогу.
Слайд№15
Слово вчителя:
- Якого висновку ви дійшли, працюючи над цим проектом?
2-га група:
- Повінь - це небезпечне природне явище, яке завдає великої матеріальної шкоди та призводить до людських жертв, бо вода за короткий час заливає вулиці, підвальні приміщення будинків, підмиває і руйнує будівлі, розмиває залізничні і автомобільні магістралі, затоплює лісові масиви, знищує посіви.
Слайд №16
Слово вчителя:
- Давайте тепер повторимо, що ж таке повінь?
( Повінь - це небезпечне природне явище, яке завдає великої шкоди, руйнує і затоплює будівлі.)
Фізкультхвилинка.
Слово вчителя:
- Ми з вами відпочили і готові продовжувати урок. Група експертів зі снігових заметів познайомить нас із своїм проектом, а ми з'ясуємо до чого призводять снігові замети.
Слайд № 17
3-тя група:
- Ми дізналися, що взимку надзвичайні ситуації виникають у наслідок снігопадів і хуртовин. Снігопади, що тривають добу, дві, завдають велику шкоду людям.
Слайд № 18
- Снігові замети приводять до таких наслідків:
• Різко погіршується видимість;
• Переривається транспортне сполучення;
• Випадання снігу з дощем створює умови для зледеніння;
Слайд № 19
Слово вчителя:
- Цікаво, де ж останнім часом відбулися найбільші снігопади? Про це нам розкаже кореспондент.
Кореспондент:
Слово вчителя:
- Ми з'ясували, що таке снігові замети і до чого вони призводять, а тепер ознайомимося із правилами поведінки під час снігопадів.
3-тя група:
- Під час снігових заметів треба:
• З оголошенням штормового попередження:
- обмежити пересування, особливо на власному транспорті;
- створити удома необхідний запас продуктів (води, палива);
- виконати герметизацію житлових приміщень. • Під час руху на автомобілі:
- не варто долати снігові замети;
- зупинитися;
- періодично виходити з автомобіля, щоб розгребти сніг.
Слайд№20
Слово вчителя:
- Який висновок ви зробили?
3-тя група:
Слайд№21
Слово вчителя:
- Отже, до чого ж призводять снігові замети?
( Різко погіршується видимість. Переривається транспортне сполучення. Випадання снігу з дощем створює умови для зледеніння.)
Слово вчителя:
- Надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей - це наслідок транспортних аварій, катастроф, пожеж, неспровокованих вибухів чи їх загроза, аварій з викидом небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин
Слайд №22
- аварії, катастрофи на виробництві;
- нераціональне використання енергоносіїв, корисних копалин;
- помилки, допущені в технічних проектах;
- низький рівень кваліфікації робітників, службовців.
Слайд №23
Слово вчителя:
- Діти, ви почули два нових поняття - аварія і катастрофа. Як ви можете пояснити що таке аварія?
Діти:
Слово вчителя:
Аварія - це небезпечна подія техногенного характеру, що створює на об'єкті, території або акваторії загрозу для життя і здоров'я людей і призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого процесу чи завдає шкоди довкіллю.
Слайд №24
Слово вчителя:
- Де можуть виникати аварії?
Діти:
- На дорогах під час зіткнення машин. На заводах та фабриках. На електростанціях. На залізниці. Аварії виникають під час падіння літаків.
Слово вчителя:
- Усі аварії поділяються на чотири види:
• аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин (аміаку, хлору, сірчаної та азотної кислоти, чадного газу та ін. речовин);
• аварії з викидом радіоактивних речовин в навколишнє середовище;
• пожежі та вибухи;
• аварії на транспорті.
Слайд №25
- Великомасштабна аварія, яка призводить до важких наслідків і значних людських жертв називається – катастрофою.
Слайд№26
- Група експертів з аварій і катастроф, досліджувала це питання. Надаємо їм слово і визначимо, що є причиною виникнення надзвичайних ситуацій, спричинених діяльністю людини.
4-та група:
- Будь-який транспортний засіб - це джерело підвищеної небезпеки. Людина, що скористалася послугами транспорту, знаходиться в зоні підвищеної небезпеки. Це зумовлюється можливістю ДТП, катастрофами та аваріями, травмами.
Слайд№27
- Аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин і зараженням навколишнього середовища виникають на підприємствах:
Слайд №28
Слово вчителя:
- Джерелами хімічних аварій є - викиди та витоки небезпечних хімічних речовин; загорання різних матеріалів, обладнання, будівельних конструкцій, яке супроводжується забрудненням довкілля; аварії на транспорті при перевезенні небезпечних хімічних речовин, вибухових та пожежонебезпечних вантажів.
( Учитель розповідає про аварію у Харківській області)
Слайд №29
4-та група:
- Найнебезпечнішими за наслідками є аварії на АЕС з викидом в атмосферу радіоактивних речовин, в наслідок яких має місце довгострокове радіоактивне забруднення місцевості на величезних площах. Одною з таких аварій є вибух на Чорнобильській АЕС, який стався 26 квітня 1986 року. У момент аварії загинув 31 чоловік. Загальна кількість жертв та потерпілих складає 500 тисяч чоловік.
Слайд №30
Слайд №31
Слово вчителя:
- Такі аварії призводять до необхідності евакуації людей. Давайте з’ясуємо зміст слова «евакуація».
Довідкове бюро:
Евакуація - це організований вихід або вивіз населення з місць і районів аварії, катастрофи в заміську зону для проживання до особливого розпорядження.
Слайд №32
Слово вчителя:
- Діти, ви тепер знаєте, що таке евакуація, а тепер давайте з’ясуємо, що треба мати під час евакуації.
4-та група:
- Під час евакуації треба мати:
Слайд №33
Гра «Чорна скринька»
( Вчитель пропонує дітям скриньку, в якій знаходиться: кружка, печиво, іграшка, марлева пов’язка, вода, лінійка, ручка. Пропонує вибрати необхідні при евакуації речі.)
Слово вчителя:
- Отже, якого висновку дійшли наші експерти?
4-та група:
- Надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людей дуже небезпечне явище , яке призводить:
Слайд №34
Слово вчителя:
- Що є причиною виникнення надзвичайних ситуацій, спричинених діяльністю людей.
(Аварії, катастрофи на виробництві. Нераціональне використання енергоносіїв, корисних копалин. Помилки, допущені в технічних проектах. Низький рівень кваліфікації робітників, службовців.)
Слайд №35
Слайд №36
Слово вчителя:
- Як ви гадаєте для чого необхідні всі ці служби?
- Зверніть увагу на номери за якими треба телефонувати до цих служб.
- А зараз ми з вами трохи пограємо. У вас на столах лежать таблички із номерами рятувальних служб. Я запропоную вам декілька ситуацій, а ви обговоривши їх у групі піднімете номер тієї рятувальної служби до якої треба зателефонувати.
V. Систематизація вивченого матеріалу.
Слово вчителя:
- Ми познайомилися з презентаціями-проектами, що підготували групи експертів. Діти, які ж ситуації називаються надзвичайними.
(НС - це порушення нормальних умов життя і діяльності людини.)
- До чого призводять усі ці надзвичайні ситуації?
Слайд №37
( Вода, вогонь, сніг, ожеледиця.)
VI. Підсумок уроку
1. Вправа «Мікрофон»
- Діти, про які надзвичайні ситуації ми з вами сьогодні говорили?
Слайд №38
2. Оцінювання рівня навчальних досягнень