Тема: Наголос. Основні правила наголошування слів
Мета: повторити й удосконалити відомості про наголос, визначити закономірності наголошування слів в українській мові, розглянути складні випадки наголошування слів; формувати уміння вільно володіти орфоепічними нормами; виховувати прагнення до професійної самореалізації.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Очікувані результати: здобувач освіти знає і вміє пояснити основні закономірності наголошування слів в українській мові; застосовує здобуті орфоепічні знання практично, уміє працювати з орфоепічним словником; помічає і цінує красу української мови, розуміє практичне застосування отриманих навичок, виявляє зацікавленість у результатах своєї діяльності.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, роздаткові картки, особисті смартфони учнів, презентація «Наголос» https://www.canva.com/design/DAF5qapeT_w/EhFSZjA7QAxvnhUNKEKjrQ/edit?utm_content=DAF5qapeT_w&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
Методи та прийоми: робота з текстом, мозковий штурм, прийом самоаналізу, випереджальне завдання, лінгвістичне спостереження, гра «Злови слово», мовний лайфхак, робота з флешкартами, інтерактивна вправа, проблемне питання
Міжпредметні зв’язки: мистецтво, література
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, граматика
Використані джерела:
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Вітання з класом. Перевірка готовності учнів до роботи
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Робота з текстом «Шлях до успіху» (слайд 1)
Учні читають запропонований та виведений на мультимедійну дошку текст. Учитель підкреслює слова, які учні наголошують неправильно, особливу увагу звертає на слова, які запропоновані для вивчення до ЗНО: зрАння, босОніж, гуртОжитку, кулінАрія, дОнька, вітчИмом, зАкладками, пОзначки, щЕлепа, ціннИк, фаховІ, навчАння, лАте, фартУх).
Шлях до успіху
Марійка зрання босоніж вискочила на ще вологу від роси землю. Вона робила так щоранку вдома, у селі. Але навіть коли переїхала до міста й поселилася в гуртожитку, то не могла відмовитися від цієї звички.
До міста вона приїхала навчатися. Кулінарія приваблювала її ще дитинства. Коли донька закінчила 9 класів, то мама з вітчимом вирішили підтримати її та дати можливість перетворити своє хобі на професію.
Блокнот із закладками на улюблених стравах завжди був у Марійки з собою, вона робила в ньому позначки відразу, як дізнавалась про якесь цікаве блюдо. Часто щелепа відвисала в неї , коли дивилась у магазині на цінник із необхідними продуктом; і вона шкодувала, що не може готувати все, що хотіла б. Дівчина розуміла: фахові навички, здобуті під час навчання, допоможуть їй отримати доступ до професійної кухні, на якій вона зможе втілити в життя всі свої кулінарні задуми.
Тому ніщо не могло змінити її планів на день – ранкове лате, білосніжний фартух у сумку та щодуху здобувати нові знання …
- Метод «Знайди помилку» . Знайдіть порушення лексичної норми (блюдо – страва)
- Мозковий штурм (слайд 2)Як гадаєте, що буде сьогодні нашим предметом вивчення? (наголос)
- Заповнення картки самоконтролю (додаток 3)
- Визначення очікуваних результатів (слайд 3)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- Евристична бесіда
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Випереджальне завдання. Повідомлення учнів про наголос в англійській, французькій, польській, чеській мовах.
1) У чеській мові наголос наголос ледве відчувається і падає на перший склад .
2) У французькій мові наголос завжди падає на останній склад.
3) У польській мові наголос є, в переважній більшості, сталим та ставиться на передостанній склад слова. Це правило залишається незмінним і при зміні відмінка слова, тобто отримуючи додатковий склад при відмінюванні, наголос, знову ж таки, переміщується на передостанній склад.
4) В англійській мові місце наголосу (принаймні частково) непередбачувано. Воно швидше є лексичним: воно є частиною слова, і його потрібно запам'ятовувати.
Доповнення вчителя! Постійний (фіксований) наголос властивий ще вірменській, узбецькій мовам (завжди на останньому складі), також ісландській, естонській (на першому складі), грузинській, малайській (на передостанньому складі).
- Метод спостереження. Подивіться на приклади наголошування слів в українській мові (слайд 4) та скажіть, чи можна виділити якусь закономірність наголошування слів в нашій мові.
- Пояснення вчителем нового матеріалу
В українській мові наголос може падати на перший, на другий, на третій, на четвертий – узагалі на будь-який склад. Це означає, що він є вільним. Універсальних правил наголошування немає. Щоб знати всі-всі наголоси, потрібно просто вивчити всі слова
Приємна новина в тому, що є закономірності, які можуть полегшити життя. Розгляньмо деякі з них.
-Практикум (слайд 8)
(В,у) Андрія було складне завдання: знайти свою другу запонку й перепустку на бізнес-зустріч.
- Метод «Зроби висновок» (слайд 9-10)
Висновок: назва професії може допомогти у визначенні позиції наголосу в похідних прикметниках.
- Проблемне питання: Чи можна назвати Є.Клопотенка успішною людиною? Чому? Що допомогло йому досягти успіху?
- Перегляд відео «Секрети успіху від Є. Клопотенка» (слайд 11) https://youtu.be/wkl2W4oPbCU?si=0RSvx3JEq7jMId08
Також до цього списку потрапили й довші слова: віршови́й, добови́й, текстови́й, торф’яни́й, фахови́й та інші. (слайд 12)
- Практикум (слайд 13)
У магазині Оксан(к,ц)і обрали новий одяг: тонкий светрик (і,й) чарівну джинсову куртку.
- Практикум (слайд 15)
Сьогодні в мами було багато завдань: завести машину, відвезти дочку в школу й перевезти речі в новий будинок.
- Мовний лайфхак (слайд 16) .Підбирайте рими для кращого запам’ятовування.
Поримуймо! (вставити одне із запропонованих слів, поставивши у потрібну граматичну форму)
До́нька вийшла до дячка, а дочка́ – до …(козачок).
Циган дав мені цінни́к на ара́хіс і … (барвник).
Попросили маму Ольгу принести додому … (фольга).
- Перегляд експрес-уроку О.Авраменка (слайд 17) https://youtu.be/wvAUijN7JMw?si=V2UliHGwQYJrcc_r .
Завдання: Скласти зі словом судно́ речення.
- Робота з флешкартами. Додаткове завдання – називати якими частинами мови є загадані слова (додаток 1)
- Мистецький контекст. Учні слухають пісні та визначають правильно чи ні наголошено слова в них (слайд 18)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРАЛІУ
- Робота з підручником. Впр.178 с.83.
Для тих, хто впорався раніше – інтерактивна вправа за посиланням https://ukr-mova.in.ua/exercises/nagolos/skladni-nagolosi
- Гра «Злови слово». Кожен учень має на парті аркуш зі словами на орфограму «Наголос», які необхідно знати на ЗНО (додаток 2). Учні мають виписати /сказати слова з наголосом на тому складі , на який вкаже вчитель. Наприклад: слово з наголосом на перший склад – бла́говіст, другий – обра́ння і т.д.
VI. ПІДСУМКИ
- Повторне заповнення карти самоконтролю
- «Мозковий штурм»
Де ви зможете застосувати знання з вивченої сьогодні теми? (слайд 16)
VI. ОЦІНЮВАННЯ ТА ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Впр. 178, або (за бажанням) написати есе «Чи так важливо правильно наголошувати?» (слайд 20)
Додаток 1
Русло́ - заглиблення в ґрунті, по якому тече річка, струмок
Спи́на - задня сторона тулуба, що тягнеться від нижньої частини шиї до попереку.
Фено́мен - незвичайне, непізнане, виняткове явище, причина якого невідома
Катало́г - перелік, покажчик або довідник, який містить інформацію про певні предмети, товари, послуги або документи
Засла́ння - виведення засудженого з місця його мешкання з обов'язковим поселенням у певній місцевості на термін, зазначений у вироку
Визво́льний - який ставить за мету визволення кого-, чого-небудь або визволяє когось, щось
Ко́сий - який падає або розташований під кутом до горизонтальної площини; непрямий, похилий.
Пільгови́й - який надається кому-небудь як пільга
Хао́с –безлад
Алфа́ві́т - сукупність літер, прийнятих у писемності якої-небудь мови і розміщених у певному усталеному порядку
За́ставка - спеціальний щит, який затримує воду
Све́рдло - двозубий різальний інструмент.
На́чинка - продукти, які кладуть всередину кулінарних виробів
Чорно́зем - тип ґрунту, насичений гумусом
О́лень – велика жуйна парнокопитна тварина
Жалюзі́ - складені з вузьких дощечок або металевих пластинок віконниці або штори для регулювання світла і повітряного потоку в приміщенні
Помо́вчати – не говорити ні слова, ухиляючись, утримуючись від розмов.
Течія́ - рух води у водоймі чи водному об'єкті
Це́нтнер - одиниця вимірювання маси, що дорівнює 100 кг
Зубо́жіння – вбогість, збідніння
Одина́дцять – назва числа; це 10 і 1
Ре́шето - дерев'яний обід з натягнутою з одного боку сіткою для просіювання чого-небудь
Додаток 2
1. Дани́на, дові́дник, босо́ніж, відо́мість (повідомлення, дані, популярність), хао́с (безлад), підда́ний (іменник, істота), ре́мінь (пояс), копче́ний (прикметник), виго́да (зручність), ха́ос (у міфології: стихія), пі́дданий (дієприкметник), обру́ч (іменник), за́кладка (у книзі), ко́пчений (дієприкметник), ви́года (користь).
2. Ва́ги (у множині), ві́домість (список), бурштино́вий, русло́ , кропива́ , донести́ , одноразо́ вий, заіржа́вілий, нена́видіти, катало́г, крице́вий, роздрібни́й, гурто́житок, боя́знь, привести́ , уподо́бання, зібра́ння, зубо́жіння, ди́влячись, парте́р, ярмарко́вий, про́діл, перенести́ ,чотирна́ дцять, пе́карський, єрети́к, по́друга, кори́сний, жалюзі́, заробі́ток, цеме́нт, переля́к, щодобови́й.
3. По́ми́лка, нанести́ , боро́давка, дециме́тр, піце́рія, дро́ва, замі́жня, експе́рт, щи́пці, визво́ льний, нена́висний, посере́дині, зру́чний, міліме́тр, помо́вчати, привезти́ , зви́сока, тисо́вий, о́лень, пі́длітковий, де-ю́ре, да́но, стовідсо́тковий, за́вжди́ , одина́дцять, симетрі́я, котри́й, при́ чіп, ри́нковий, засто́порити, віднести́ , при́морозок, фено́мен, фарту́х, вітчи́м, украї́нський.
4. Порядко́вий, піала́ , до́нька, гальмо́ , га́льма, травесті́я, сантиме́тр, листопа́д, безпринци́ пний, о́цет, де́щиця, вимо́га, виши́ваний, мере́жа, озна́ка, ре́шето, обіця́нка, по́значка, відвести́ , нови́й, псевдоні́м, чарівни́й, за́понка, заіржа́віти, пере́пис, ві́рші, ще́лепа, вантажі́вка, бюлете́нь, соломи́нка, джерело́ , осете́р, промі́жок, бла́говіст, весня́ни́й, завезти́ .
5. Металу́ргія, завчасу́ , сільськогоспода́рський, а́ркушик, пере́кис, зо́зла, дича́віти, довести́ , фахови́й, вира́зний, ма́бу́ть, нена́висть, куліна́рія, ви́падок, пере́пад, ви́трата, віршови́й, опто́ вий, текстови́й, навча́ння, стриба́ти, довезти́ , алфа́ві́т, усере́дині, кіломе́тр, се́ча, течія́ , ні́здря, занести́ , ла́те, до́гмат, за́гадка, завести́ , дочка́ , ту́луб.
6. Обра́ння, ка́мбала, залиши́ти, близьки́й, цінни́к, кінчи́ти, руко́пис, ко́лія, ко́сий, рівни́на, за́ крутка, ца́рина, чорно́зем, шляхопрові́д, ра́зом, асиметрі́я, добу́ток, це́нтнер, шовко́вий, гороши́на, ста́туя, за́стібка, поня́ття, фо́рзац, вида́ння, ку́рятина, граблі́, зобрази́ти, на́скрізний, кварта́л, ви́сіти, шофе́р, ки́шка, пізна́ння, перевезти́ , за́ставка, ти́гровий, сли́на, чита́ння, ко́лесо, фо́льга.
7. Пітни́й, сере́дина, принести́ , відвезти́ , напі́й, закінчи́ти, ота́ман, добови́й, інду́стрія, лю́стро, нести́, ро́зпірка, болоти́стий, помі́щик, чергови́й, све́рдло, перенести́ , кро́їти, діало́г, літо́пис, зра́ння, агроно́мія, на́чинка, завда́ння, тризу́б, пави́ч, бе́шкет, ві́дгомін, сімдеся́т, чорно́слив, магісте́рський, ма́ркетинг, урочи́стий, багаторазо́вий, гляда́ч, зда́лека, тім'яни́й.
Додаток 3
Картка самоконтролю
|
Знаю |
Частково знаю |
Не знаю |
Що таке орфоепія? |
|
|
|
Що таке наголос? |
|
|
|
Як називається помилка порушення наголосу? |
|
|
|
Основні закономірності наголошування слів |
|
|
|