УРОК "Написання "не" з дієприслівниками"

Про матеріал
Мета: Навчальна: формувати предметні компетентності: інтелектуальну – навчити учнів правильно писати «не» з дієприслівниками, застосовуючи відповідні правила; комунікативно-мовленнєву – формувати вміння аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями, формувати орфографічну грамотність; ціннісно-світоглядну – формувати вміння систематизувати матеріал; творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; формувати асоціативне, логічне та критичне мислення, пізнавальну активність учнів; особистісну – формувати вміння виявляти творчу самостійність, організовувати власну діяльність, дотримуватися правил етики, співробітництва. Розвивальна: розвивати ключові компетентності: соціальну – удосконалювати діалогічне мовлення учнів; розвивати вміння висловлювати та доводити власну думку; інформаційно-пізнавальну – розвивати пам’ять, логічне та критичне мислення, спостережливість, уміння застосовувати набуті знання, синтезувати та аналізувати; самоосвіти та саморозвитку – сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації; здоров'язберігаючу – формувати навички збереження здоров'я. Виховна: виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу.
Перегляд файлу

Тема: Написання «не» з дієприслівниками

Мета:

Навчальна:

формувати предметні компетентності:

інтелектуальну – навчити учнів правильно писати «не» з дієприслівниками, застосовуючи відповідні правила;

комунікативно-мовленнєву – формувати вміння аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями, формувати орфографічну грамотність;

ціннісно-світоглядну – формувати вміння систематизувати матеріал;

творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; формувати асоціативне, логічне та критичне мислення, пізнавальну активність учнів;

особистісну – формувати вміння виявляти  творчу самостійність, організовувати власну діяльність, дотримуватися правил етики, співробітництва.

Розвивальна:

розвивати ключові компетентності:

соціальну – удосконалювати діалогічне мовлення учнів; розвивати вміння висловлювати та доводити власну думку;

інформаційно-пізнавальну – розвивати пам’ять, логічне та критичне мислення, спостережливість, уміння застосовувати набуті знання, синтезувати та аналізувати;

самоосвіти та саморозвитку – сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації;

здоров'язберігаючу – формувати навички збереження здоров'я.

Виховна:

виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, роздавальний матеріал, мультимедійна презентація, схеми та таблиці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування учнів

Слово вчителя. Добридень! Цікаво, з яким же настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок? На ваших партах є по два жовтих кружальця. Намалюйте на одному з них смайлик, який відобразить ваш настрій.

(учні малюють смайлики та піднімають догори намальовані кружальця)

А в кінці уроку ви намалюєте на другому кружальцісмайлик. І ми з вами порівняємо, чи змінився ваш настрій протягом уроку. Сподіваюся, що на сьогоднішньому уроці ви примножите свій позитив. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ви зможете не тільки дізнатися правила написання частки «не» з дієприслівниками, а й застосовувати вивчені правила на різноманітних видах вправ та завдань.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бліцопитування

     Що таке дієприслівник?

     Ознаки яких частин мови він має?

     Якого виду є дієприслівники?

     Що таке дієприслівниковий зворот?

Робота з текстом

Перед вами текст вам потрібно: прочитати текст, знайти дієслова, утворити дієприслівники та пояснити написання не з дієсловами. Ви раніше вже вивчили теоретичний матеріал щодо написання «Не з дієсловами». Давайте пригадаємо.

Чорно працював Віл, (не)доїдав, (не)допивав, із плуга у віз перепрягався. І все тягнув лямку з останніх сил, навіть хвилини  (не)спочивав.

Зустрівся якось із ним благородний Олень та й питає:

– Заради чого жили надриваєш, (не)волиш себе повсякчас?

– Як заради чого? Для дітей стараюся, (не)покоюся про їхнє майбутнє!

– А я (не)гаю часу даремно, учу своїх оленят самостійно харч добувати, щоб (не)росли трутнями.                                                                    За І. Власенком

А тепер давайте розглянемо правила написання не з дієприслівниками.

ІV. Опрацювання теоретичного навчального матеріалу:

     пояснення вчителя з використаннями опорних схем та таблиць;

     демонстрація мультимедійної презентації.

V. Застосування вивченого матеріалу, тренувальні вправи

Слово вчителя. А зараз застосуємо вивчені правила на практиці.

Гра з ключем «Хто швидше»

Запишіть подані словосполучення з дієприслівниками у 2 стовпчики: 1) ті, що пишуться з «не» окремо; 2) ті, що пишуться з «не» разом.


(Не) прочитавши книгу

(не) дооцінюючи  можливості

(не) повернувшись у село                 

(не) стямлячись від обурення

(не) почувши дзвоника                    

(не) долюблюючи брехунів,

(не) розламавши кригу                   

(не) волячи сусідів,

(не) слухаючи  порад                         

(не) покоячись про ячмінь

(не) зібравши яблука                         

(не) навидячи базік, 

(не) зловивши риби

(не) зупиняючи ні на хвилину,                        

(не) помітивши ошуканства,

(не) підрахувавши витрат.


Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв записаних іменників складеться початок прислів’я:  «… за діжку не берись.»

Слово вчителя. Ви  виконали першу вправу. Та в нашому житті нас постійно оточують проблеми. І на сьогоднішньому уроці нам не обійтися без вирішення проблем.

Вправа «Привіт, Проблемо!»

Вам потрібно дослідити в якому реченні дієприслівник з часткою «не» буде писатися окремо, а в якому разом.

  1. Баба побігла селом (не)славлячи своїх дітей.
  2. Вони чесно виконували свою роботу (не)славлячи  героїв.

 

  1. Петро (не)здужаючи вже кілька днів виглядав блідим і знесиленим.
  2. Він (не)здужавши підняти уламок скали приніс великий гострий камінь.

Слово вчителя. Правила ми вивчили, з проблемами розібрались. Пропоную наступну вправу:

Гра «Третє зайве»

     (Не)зробивши, (не)знаючи, (не)навидячи.

     (Не)дооцінюючи, (не)писавши, (не)зчувшись.

     (Не)погодившись, (не)перевіривши, (не)воливши.

     (Не)хтуючи, (не)притомнівши, (не)пізнавши.

     (Не)дійшовши, (не)дочуваючи, (не)помічаючи.

Слово вчителя. А тепер давайте звернемося до скарбниці народної мудрості. Я підготувала для вас прислів’я. Вам потрібно відновити прислів’я, пояснити значення та правопис.

Вправа «Дослідження-відновлення»

Говорити  не  думаючи, -

однаково, що стріляти не цілячись.

Не попрацювавши у спеку,

голодуватимеш у холод

Не піднімай вітрил,

Не  знаючи курсу.

Неславлячи інших,

соромиш себе.

Нехтуючи обов’язки,

втрачають відповідальність. 

Якби, не  беручись за справу, можна було навчитися,

пес став би професором.

Ненавидячи інших,

оскверняєш себе.

Не вміючи,

і мухи не впіймаєш.

 

«Фізкультхвилинка»

Слово вчителя. Я читатиму вам словосполучення. Якщо в словосполученні вжитий дієприкметник, то присідають хлопці. Якщо – дієприслівник, то дівчата плескають в долоні.

Хлопці

Дівчата

Співали ідучи

Зростаючі діти

Дивились роблячи

Благаючі очі

Читали лежачи

Терплячі люди

Читаючи газету

Читаючі діти

Голосно благаючи

Зеленіючі озимі

Знаючи дорогу

Знаючі семикласники

  

Слово вчителя. Ми з вами вивчили правила, звернулись до народної мудрості, побули перекладачами, а тепер пропоную вам проявити свої творчі здібності.

Вправа «Творче конструювання»

Складіть речення за схемами, вживаючи у зворотах дієприслівники з часткою «не».

     1.______ ======,не -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

     2._______,не-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-., ======.

Слово вчителя. До скарбів народної криниці належать і фразеологізми. Ми ними послуговуємося повсякчас, проте певних значень не завжди дотримуємося.

Фразеологічна п’ятихвилинка

Наступна вправа полягає у тому, що  вам потрібно записати фразеологізм та через тире записати його значення.

     Не розгинаючи спини – наполегливо трудитися

     Не моргнувши оком – ніяк не відреагувавши

     Не зламавши слова – виконати обіцяне

     Не лишаючи каменя на камені – знищити щось

VІ. Підсумок уроку. Коментоване оцінювання

Слово вчителя. Ось і добіг кінця наш урок. Пригадайте, про що ви дізнались на уроці.

Метод «Незакінчене речення»

     Я знаю...

     Я можу...

     Я пам'ятаю...

     Я вмію....

     Мені сподобалось...

     Мене вразило....

VІІ. Домашнє завдання

     опрацювати теоретичний матеріал §28;

     виконати письмово вправу 318;

     дібрати 6 фразеологізмів, в яких вживається частка не з дієприслівником.

 

docx
Додано
16 лютого
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку