Пропонований урок побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації.
7 клас
Тема: Не з дієсловами.
Мета: Поглибити знання учнів про дієслово;навчити правильно писати дієслова з не, також виділяти їх у мовному потоці і пояснювати вивчену орфограму;
розвивати грамотність, зв'язне мовлення, логічне мислення, пам'ять, уміння аналізувати і самостійно досліджувати, узагальнювати, розвивати увагу, творчу уяву, виховувати любов до рідної мови, до художньої літератури, усної народної творчості, до природи.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу з використанням проблемно – дослідницьких методів.
Методи і прийоми: Робота біля дошки, з картками, самостійна робота, бесіда, дослідження, вирішення поставленої проблеми, робота з образним словом, синтаксичний розбір, творчі завдання, робота з текстом.
Хід уроку:
1. Перевірка домашнього завдання.
1.1. Робота з картками біля дошки. (2 учні)
Клас утворює від поданих іменників( написаних на дошці) дієслова і записує їх у неозначеній формі, виділяє закінчення: зелень, зима, трійка, ніч, сіль, гість, любов, учитель, спів.
1.2. Самостійна робота.
Підкреслити дієслова, вказати їх морфологічні ознаки і синтаксичну роль.
Крутояром два кленочки
Йдуть щоранку до ріки.
Там кленочки вмиваються,
Свіжим вітром втираються. (В. Шевчук).
Дослідницьке завдання: пояснити роль дієслів у вірші.
2.Засвоєння нових знань.
2.1. Робота в групах.
Завдання: чому у вашому випадку саме таке написання не зі словами? Чи стосуються ці правила дієслів, написаних на дошці (нехтувати, ненавидіти, непокоїтись;недобачати, недочути; не писати, не хвалити) ?
Перший блок слів: небилиця, неділя, немовля, неслух, неозорий, незмірний.
Другий –недооцінка, недовіра, недобір, недолік.
Висновки.
2.2. Робота з таблицею.
Учні самостійно узагальнюють матеріал у вигляді таблиці "Написання не з дієсловами".
2.3. Робота з підручником (порівняти теоретичний матеріал зі своїми висновками).
3.Перевірка розуміння учнями нового матеріалу.
3.1. Пояснювальний диктант
Тече вода в синє море та не витікає.(пояснити відсутність коми).
Не гріє сонце на чужині.
Добре тому багатому: його люди знають, а зі мною зустрінуться - мов недобачають.
Ніколи не треба нехтувати товариською допомогою.
Нездужає Катерина, ледве, ледве дише.
3.2. Проблемно – конструктивне завдання.
Скласти речення, де б слово НЕ здужаю писалося окремо. ( Наприклад: Я не здужаю зрушити камінь з місця.)
3.3. Вирішення проблеми: Чому на дошці неоднакове написання дієслів:
Він недочував. Він не дочув моїх слів.
Підказка: зверніть увагу на вимову.
( неповний вияв дії, ознаки; частка не виступає для заперечення дії, вираженої дієсловом із префіксом до).
4. Закріплення знань.
4.1.Усне завдання: знайти дієслово і пояснити написання.
Червону руту не шукай вечорами...
Ти до мене не ходи, куций, коротенький...
Чом ти не прийшов, як місяць зійшов.
Тільки ти роби, як вчила мати: не обрізуй русої коси.
Не плач, не плач, дівчинонько, не плач, серце, не журись.
Сердься, мій соколику, чи не сердься, будеш ти носить її коло серця.
Мамо, не лай доню свою.
Чи не вийде дівчинонька рано – вранці по воду.
Ой не питай, чия я, чия я...
4.2. Згадати і записати 2-3 прислів'я , де б вживалися дієслова з не. (творче завдання на тему одного).
Для тих, кому важко, вправа із підручника.
4.3. Усна вправа. Замінити фразеологізми дієсловами у неозначеній формі:
Тримати язик за зубами, відкладати в довгий ящик, водити за ніс, палати обуренням.
4.4. Робота з текстом.
Уважно послухати, визначити тип мовлення, стиль.
Відповісти на питання із тексту.
Чому дідусь усміхнувся
Біля двору ріс старий явір. Микола запитав у тата, скільки років яворові. Тато відповів: "Не знаю. Він був такий же старий і тоді, коли я був маленьким хлопчиком".
Микола запитав у дідуся, скільки років яворові. Дідусь відповів: "Не знаю...Він був такий же старий і тоді, коли я був маленьким хлопчиком".
Щовесни на яворові розкривалися бруньки, гілля вкривалося листям. Листя тихо шепотіло.
Та ось однієї весни бруньки не розкрилися. Маленькі пташки, що гніздилися на яворові, покружляли, тривожно пощебетали й полетіли кудись. Явір стояв сухий, мовчазний. Батько сказав дідусеві: "Мабуть, треба спиляти явір...Помер він". "Почекаємо до наступної весни, "- сказав дід.
Наступної весни бруньки теж не розкрилися. Прийшли до явора батько й дідусь, спиляли його великою пилкою. Впав явір на землю.
Минула весна, настало літо. Одного дня пішов Миколка до явориного пенька. Дивиться - аж з – під кореня виросли зелені, гнучкі пагони. Листя на них широке, соковите.
Микола побіг до дідуся, розповів йому про зелені погони. Прийшов дідусь до явориного пенька, глянув на пагони, усміхнувся й похитав головою.
Миколі хотілося знати: чому дідусь усміхнувся.(В. Сухомлинський).
5. Підсумок уроку.(Метод незакінчених речень) Оцінювання.
6. Домашнє завдання. На вибір: а) розповісти учням молодших класів про правила вуличного руху або про те, чому потрібно берегти природу; б) виписати 6 прислів'їв, де б вживалося написання не з різними частинами мови, включаючи дієслова.