Урок "Написання не з прикметниками"

Про матеріал

Поурочний план уроку з використанням ІКТ - технологій, цікавих методів та вправ.

Перегляд файлу

КЗ «Базар’янський ЗЗСО І – ІІІст.»

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему

«Написання не з прикметниками»

(урок у стилі маршмеллою)

(6 клас)

 

 

                                    Розробник:

                                                                               вчитель української мови

                                       та літератури

                                                                            КЗ    «Базар`янський ЗЗСО І – ІІІ ст.»

                                         А. І. Асютенко

Картинки по запросу Не з прикметниками

 

Тема. Написання не з прикметниками

Мета: повторити вивчене про прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, пояснити правила написання НЕ з прикметниками, домогтися засвоєння цих правил; виробляти вміння застосовувати правила на практиці, розвивати вміння правильно писати прикметники з не, вдосконалювати творчі вміння; виховувати в учнів любов до рідного слова, культуру мови та мовлення.

Обладнання: підручник, мультимедійний проектор, презентація до уроку, індивідуальні завдання, пазли, кроссенси, заготовки під фішбоун, QR–коди, мотивуючі браслети, мікрофон, схема «Асоціативний кущ», опорна таблиця «Написання не з прикметниками», хмари слів, заготовка під метод «Капуста», розмальовки за певною темою, мотиватори, буктрейлер.

Методи, прийоми, вправи:  робота з підручником, робота в парах,робота в групах,  індивідуальна робота «Добери пару», робота з таблицею, розгадування кроссенсу (асоціативної головоломки), складання пазлу, стратегія «Асоціативний кущ»,  інтерактивні методи «Мікрофон»,  «Закінчи речення»,  “Капуста», інтерактивний прийом «Фішбоун» інтерактивна вправа «Очікування», вправа-пошук, релаксація, рефлексія, диктанти: вибірковий, розподільний, гра «Знайди друзів», енердзайзер «Парасолька»,  творчі завдання,тестування, вербальне оцінювання.

Форми ІКТ: мультимедійна презентація,створення асоціативних кущів та кроссенсів, мотиваторів, мотивуючих браслетів, фішбоунів у програмі Power Point,   QR – коди, буктрейлер, створення пазлів у програмі «Пазлодром», хмари слів.

Тип уроку: комбінований

Перебіг  уроку

І.Мотивація навчання школярів.

1. Організаційний момент.

Учитель. Любі друзі! Вітаю вас! Ми знову зустрілись, щоб заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом, отримати нові знання. Я впевнена, що кожені з вас досягне успіху на сьогоднішньому уроці. Тож запрошую до співпраці.

*Інтерактивний метод «Мікрофон»

Учитель Як ви розумієте цей вислів?

« Якщо хочеш досягти успіху,

Продовжуй вірити в себе і тоді,

коли в тебе вже ніхто не вірить »

Авраам Лінкольн

Учитель. Пам`ятайте, діти, успіх  приходить до тих, хто не боїться діяти. Тож девіз сьогоднішнього уроку :

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

Учитель. А також не забувайте про наші мотиватори «Як позбутися страху». Також хочу дати вам по цукерочці, як на уроці забракне наснаги, можете поживитися – і знову до роботи!

II.Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

1.Повторення вивченого про прикметник.

Складання пазлу. Характеристика прикметника з назви твору.(вишневий)

- Продовжіть речення

Прикметник - це…

Прикметники змінюються за…

Початковою формою прикметника є …

У реченні прикметник…

  • Назвати групи прикметників за значенням

Якісні прикметники…

Відносні прикметники…

Присвійні прикметники…

-Яка група прикметників має ступені порівняння? Назвіть їх.

2.Перевірка виконанняд.з. Перевірка розмальовок «Написання суфіксів прикметників»

III. Повідомлення теми, мети, задач уроку.

Учитель. Діти, ми продовжуємо вивчати прикметник.

Тема сьогоднішнього уроку: «Написання не з прикметниками». А  соціокультурну тему уроку розгадайте за допомогою кроссенсу. (відповідь – вареник, соціокультурна лінія – українські смаколики).

1. Вправа «Очікування». «Мікрофон».

- Дозвольте взяти у вас інтерв’ю. Продовжіть речення

На уроці я вивчу…

На уроці мене чекає…

Від уроку очікую…

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Учитель . Для подальшої роботи нам потрібно пригадати орфограму написання не з іменниками. Пропоную попрацювати разом. Складімо « асоціативний кущ» на тему « Написання не з іменниками», тобто пригадаймо усе, що ви пам’ятаєте про цю орфограму .

«Асоціативний кущ».

 

 

«Не з іменниками»

 

 

 

  1.          Пояснення нового матеріалу

3.  Опрацювання таблиці

C:\Users\Вероника\Desktop\1334994814.jpg

Разом

 

Окремо

  1. Якщо прикметник без НЕ не вживається і НЕ виступає префіксом: негайний, незугарний, неозорий, незлий.
  2. Якщо  прикметник у сполученні  з НЕ означає одне поняття ( можна замінити синонімом без НЕ): нешвидкий – повільний, неохайний – брудний.
  3. У складі префікса недо - , що надає значення неповноти якості: недоладний, недосяжний.

 

  1. Якщо до прикметника в реченні є протиставлення : не солодкий, а кислий; не веселий, а веселий.
  2. Якщо прикметник з НЕ виступає присудком ( між прикметником і НЕ можна вставити є, був ) : крем не густий ( крем не є ( був) густим)
  3. Якщо перед прикметником стоять слова далеко, зовсім, аж ніяк, ні до чого: далеко не досконалий десерт;ні до чого не здатний кухар

V. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи).

1.Вибірковий диктант. (фронтально)

Завдання: виписати з хмари слів лише ті прикметники, які без не-не вживаються.

Нещадний, невисокий, невпинний, некрасивий, недорогий, невгамовний, нерадісний, нездарний, немічний, неширокий, непотрібний, ненависний, негайний, недорогий.

2. Робота в парах (усно)

Вправа 394 «Чому так?»

3 Гра «Знайди друзів».  (усно)

До наведених слів дібрати синоніми, пояснити правопис прикметниківі з не.  Скласти словосполучення, пов’язані із соціокультурною темою.

Не/звичайний–особливий (смак)

не/довгий– короткий (рецепт)

не/цікаве–нудне  (меню )

не/чемний–грубий  (кухар)

4. Енерджайзер «Парасолька»

Щоб здоров’я гарне мати, буду їжу прославляти.

Ой, смачна пшоняна каша! Де, шановні, ложка ваша?

Хочте  їжте з огірочком, ну, а можна і з медком,

І запийте все квасочком, затанцюйте гопаком!

Ніжні з борошна галушки у макітрі на столі.

З часником смачні пампушки і великі, і малі!

А картопелька варена у прикуску із сальцем –

Це козацька їжа денна з чорним печеним хлібцем.

Соковиті ніжні фрукти і солодкі, як нектар.

Покуштуйте, люди добрі, для здоров’я щедрий дар!!

5.  Розподільний диктант(зверху над словами надписати цифри).

1 – без не не вживається

2 -  можна дібрати синонім

3 -  є протиставлення

Не/безпечний (шкідливий, загроздивий), не/бідний (багатий), не/бувалий (небачений, небуваний, невиданий), не/вблаганний, не/вгамовний, не/вдалий (поганенький, безуспішний, безрезультатний), не/великий, а малий, не/гайний, не/втішний(сумний, безрадісний), не/веселий, а сумний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий, не/дорогий (дешевий), не/дорогий, а дешевий.

 

  1. Робота біля дошки «Добери пару» .
  • Які способи творення нових слів ви знаєте?
  • Яким способом утворюються слова з часткою не?
  • Встановіть відповідність: до наведених слів дібрати прикметники-синоніми.

Загрозливий

Невигідний

Збитковий

Незабутній

Безмежний

Невиправний

Безнадійний

Невтомний

Зрадливий

Незвичайний

Наполегливий

Невірний

Особливий

Невимірний

Пам'ятний

Небезпечний

 

  1.               Вправа – пошук. Робота біля дошки

Прочитайте речення, підкресліть головні члени речення.Розкрийте дужки.

  • З одної печі та (не)однакові калачі.
  • Зі своєї печі дим (не)гіркий.
  • Доброму пекарю дим (не)страшний.
  1.               Релаксація

Перегляд буктрейлеру до твору Зірки Мензатюк «Зварю тобі борщику».

-Які українські страви ви побачили у відео?

  1.               Творче завдання. (усно)

Скласти речення із такими протиставленнями:

- не легка, а складна справа;

- не яскраві, а тьмяніфарби;

10.Творча робота.

Допишіть текст «Шоколадна  насолода», вживаючи прикметники з не.

Зранку я прокинувся від аромату. Навіть крізь зачинені двері я  відчував  цей незвичайний шоколадний повів, який кружляв по кімнатах, манив теплим маревом. Від неосяжного бажання скуштувати смакоту, ноги самі понесли мене до столу, на якому……

  • Поясніть правопис виділених слів.

V. Контрольно-оцінювальнийетап. Підведення підсумків

1.Тест «Пишемо разом чи окремо?»Малюєто +,-

  • 1. Молоко (не)тепле.
  • 2. (Не)втомні руки.
  • 3. На (не)добрій землі.
  • 4. (Не)солодка, а солона.
  • 5. (Не) блідий, а рум’яний.
  • 6. (Не)зграбні рухи.
  • Взаємоперевірка шифру: -,+,+.-,-,+

2. Рефлексія.

Учитель . Наш урок завершується . За допомогою методу «Капуста» продовжіть незакінчені речення:

  • Сьогодні на уроці я дізнався про…
  • Найбільш цікавим було…
  • Я не вмів, а тепер умію…
  • У майбутньому знання з цього уроку…

3.Вербальне оцінювання:

Всі ви гарно працювали,

Мову рідну знов вивчали,

Часто руки піднімали,

Всі завдання розв’язали. 
"Головне - це наполегливість і віра в свої сили".

VI. Домашнє завдання

Впр.397, 398( хто бажає 11,12 балів), вивчити правила

C:\Users\U983\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.798\static_qr_code_without_logo.jpg

 

2. Пов’язування мотивуючих браслетів

3. Рефлексія. Метод «Фішбоун».

 

 

 

 

docx
Додано
31 жовтня 2022
Переглядів
5254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку