Українська мова (письмо)
Тема. Рукописна мала буква е. Безвідривне поєднання двох- трьох букв е.
Мета:формування предметних компетентностей: вчити учнів правильно аналізувати структуру малої букви е, писати її в рядках зошита , у складах; формування ключових компетентностей: вміння вчитися: розвивати мислення, площу зорового сприймання, мовлення учнів, уважність; комунікативної: розширювати світогляд дітей, формувати вміння працювати в парі, колективі ; загальнокультурної: виховувати доброзичливість, охайність при письмі , пізнавальний інтерес.
Обладнання: зразок рукописної букви е, фішки для складання звукових моделей, розрізна азбука.
Хід уроку
Організаційний момент
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає :
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
II. Звукові аналітичні й синтетичні вправи зі звуками
1. Розпізнавання звуків у заданих учителем словах з визначенням локального місця звука (на початку, в середині, у кінці)
— Я називатиму слова. Якщо у них є звук [ у] на початку слова, то плескає перший ряд, якщо всередині — другий ряд, якщо в кінці — третій ряд.
Буквар, автобус, ручка, павук, одуд, буряк ,окуляри.
2 . Гра «Допиши пару «.
На дошці записані друковані літери. Біля них учні записують відповідні рукописні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
IV. Повідомлення теми і мети уроку/
— На цьому уроці ви будете вчитися писати малу рядкову букву , а яку дізнаєтесь, відгадавши загадку про незвичайного птаха.
Довгошиїй.довгоногий,
Мчить, як вітер, край дороги,
Тільки куряву здіймає.
Птах ,однак, цей не літає.
Має голову маленьку,
Вкриту пухом, всю чорненьку.
Познайомтесь - це птах : страус ….ему.
Хвилинка-цікавинка: розповідь про страуса ему.
1. Визначте скільки складів у цьому слові? Який звук ми чуємо на початку цього слова? Викладіть фішками звукову схему слова ему. -Сьогодні ми будемо вчитися писати рядкову букву е.
2.Виконання розчерка в зошиті, ст.. 30 ( Пропис Г.Сапун)
Руханка «Австралійський дощ».
Хід гри:діти разом з вчителем створюють ефект дощу, що спочатку набирає сили, переходячи в зливу з градом, а потім вщухає.
Гру- вправу супроводжуємо відповідними фразами:
-Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
-Піднімається вітер (потираємо долоні).
-Падають перші краплі дощу (клацаємо пальцями).
-Почалася злива (плескаємо долонями по стегнах).
-Злива перетворюється на бурю (тупаємо).
-Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
-Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
-Закінчується ,дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
-Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
-Австралійський дощ скінчився.Сонце ! (Діти піднімають руки вгору).
IV. Демонстрування зразка рукописної літери е у сітці зошита
— Подивіться на рукописну букву е, порівняйте її з друкованою (вони дуже схожі).
V. Аналіз графічної будови з переліком елементів
— Рядкова буква е складається з одного елемента: петлі, що не виходить за межі робочого рядка.
VI. Засвоєння конфігурації літери
1. Показ написання літери на дошці з поясненням послідовності зображення елементів
Алгоритм написання рядкової букви е.
2. Письмо учнями в повітрі з орієнтацією на показ учителя під рахунок і-раз-і
3. Аналіз зразка букви в навчальному зошиті (з друкованою основою), с. 30
VII. Вправи з письма
1. Обведення літери за поданим у зошиті пунктирним зображенням
Пальчикова гімнастика
Вихідне положення: пальці обох рук зібрані пучкою і стикаються кінчиками.
«Надуваємо кульку»: надати пальцям таке положення, яке буває, коли руки тримають м’ячик або кульку. «Кулька лопнула»: пальці повертаються у вихідну позицію.
Пружну кульку я надую,
Мотузочок зав’яжу.
Ну, а потім її здую,
Всім цей фокус покажу.
2. Письмо трьох літер (самостійно)
3. Зіставлення написаних літер за зразком. Аналіз помилок
4. Дописування рядка літери
5. Звуко-буквений аналіз слів-відгадок з побудовою схем фішками і викладанням з букв розрізної азбуки,( с.зо)
1) Що за посуд?
Довгошиїй та бокастий,
Молоко та воду розливає. (Глечик)
2) Пливе на просторі, але не у морі,
Кораблем зветься,
А навколо зірок в,ється.
( Ракета)
3) Різного кольору буває,
Обгортку яскраву має.
Солоденька на смак……(цукерка)
7. Гра «Хто уважний?»
Учитель на набірному полотні викладає слово. Діти уважно його читають, називають букви. Потім заплющують очі, а вчитель змінює слово. Діти розплющують очі, читають слово і пояснюють, що в ньому змінилося.
Тік — кіт, сир — рис, село — осел, пилка — липка, носик — синок.
8. Письмо поєднань
Фізкультхвилинка
Журавлики-веселики
Одлинули й нема.
Із рукава метелики
Витрушує зима.
Метеликів ми ловимо,
Стрибаєм, біжимо,
По килиму пуховому
До хати несемо.
9. Письмо слів.
10 . Добирання слів з виучуваним звуком, які відповідають на питання який?
— Які слова зі звуком [е], що відповідають на питання який?, ви знаєте? (Веселий, дерев’яний, червоний, зелений, великий, періодичний...)
11 . Складання з одним зі слів (на вибір) речення.
Вправа «Віночок речень». (складання речень учнями ланцюжком, кожне наступне речення починається з кінцевого слова попереднього речення)
VIII. Підсумок уроку.
ІХ.Рефлексія.