Урок "Написання слів із пів-, напів-, полу - "

Про матеріал
Тип уроку: формування нових знань, умінь та навичок Форма/метод роботи: робота в групах / дослідницький (спостереження й аналіз мовного матеріалу), практично-продуктивний. Обладнання: мультимедійне обладнання, підручник, текст Українського правопису (К.: Наукова думка, 2019); роздруковані інфографіки (одна на групу) «Що змінилося в українському правописі» ; аркуші для створення медіапродукту ( А 4), маркери, ілюстрації.
Перегляд файлу

Тема: Написання слів із пів-, напів-, полу -

Мета: вивчити основні правила правопису слів з пів-, напів-, полу-; розширити словниковий запас слів, уміти працювати з Українським правописом;

формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами у текстіі, сприяти розвитку активного мислення здобувачів освіти;

розвивати в учнів навички самостійно здобувати знання, критично ставитися до інформації з різних джерел;

уміти аналізувати та інтерпретувати медіатекст;

 трансформувати вербальний текст у медіатекст ;

виховувати шанобливе ставлення до української мови, бажання вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення;

Тип уроку: формування нових знань, умінь та навичок 

Форма/метод роботи: робота в групах / дослідницький (спостереження й аналіз мовного матеріалу), практично-продуктивний.

Обладнання: мультимедійне обладнання, підручник, текст Українського правопису (К.: Наукова думка, 2019); роздруковані інфографіки (одна на групу) «Що змінилося в українському правописі» ; аркуші для створення медіапродукту ( А 4), маркери, ілюстрації.

Хід уроку

  1. Організація класу.

Доброго ранку. Сьогодні від одного учня ліцею почула «Моя хата скраю…» Що означає, на вашу думку, цей фразеологічний вислів? Яке його походження? Справді, цей вислів подається зараз як одна з найгірших рис українців. На жаль, епоха перемолола фразеологізм, який спочатку означав ідеальну рису українців: «Моя хата скраю – першим ворогів стрічаю». Тож він прийшов з часів козацтва, бо саме ці оборонці рідного краю були перешкодою для будь-яких ворогів.

Я бажаю вам сьогодні виявити найкращі позитивні якості, які приведуть вас до успіху на уроці.  А допоможуть вам козаки, які пильнуватимуть за вашою роботою.

Ми об’єднані в групи. 1 група працює разом із козаком на ім’я Тур.

2 група – козак Грай.  3 група – козак Око.

  1.  Актуалізація опорних знань.
  • Діти, який розділ мовознавства ми вивчаємо зараз?
  • Що вивчає словотвір? Орфографія?
  • На минулому уроці ми розглянули написання складних слів. Як же вони пишуться? Що змінилося відповідно до нового правопису 2019?

Щоб з’ясувати, як ви засвоїли написання складних слів, виконаємо тестування. Скористуйтеся своїми гаджетами, скопіюйте QR-код і перейдіть за покликанням. Завдання індивідуальне. Час виконання тестів 3 хвилини. Час пішов.

  • Обговорення результатів тестування, яке учні виконували на сайті «На урок»).
  1. Мотивація навчання.

– У Запоріжжі на Острові Хортиця знайшли листа, якому більше п’ятисот років. Давайте прочитаємо.

Лист до нащадків

Привіт, козаки XXI століття!

Більш ніж півтисячоліття , як ми безкрайніми степами літали, ворогів зі свого шляху змітали. Ні словом, ні пів-словом не зганьбили своєї рідної землі. Пишемо у напів темряві, лише пів місяць дивиться згори, та нам не спиться.

Заповідаємо вам берегти, як зіницю ока, рідну Україну, і Дніпро, і Хортицю…

Писати опівнадругу кінчаємо, на вас надію маємо.

Вибачте, якщо припустилися помилок у написанні слів із пів-. Сподіваємось, що ви їх виправите.

                                                                          З повагою запорізькі козаки

  • Допоможемо виправити помилки в написанні слів із пів?

Нагадую, що за новим правописом 2019 ця орфограма зазнала змін. Тому користуймося тільки новими правилами написання, які сьогодні опрацюємо.

  1. Повідомлення теми та мети уроку

Записуємо тему. Визначити мету вам до снаги.

V. Сприйняття і засвоєння нових знань, умінь та навичок

Робота в групах «Правописні ревізори»

1.   У групі учні/учениці аналізують запропоновану інфографіку про основні зміни до Українського правопису-2019, користуючись текстом останньої редакції правопису: з’ясовують, які зміни відбулися, що є фактом.

2 . Створюють свій медіапродукт “Було - стало” – візуалізовані в будь-який спосіб основні зміни до Українського правопису–2019 (інфографіки, схеми, таблиці, ребуси тощо).

3. Презентують свою роботу класу.

I група – Написання власних назв із пів-

II група – Написання загальних назв із пів-

III група – Написання слів із першою частиною напів-, полу-

 На завдання 15 хв

Ролик «Як писати пів- за новим правописом»

  • До якого висновку дійшли, виконуючи завдання?

Важливість користуватися кількома джерелами, уміння працювати з першоджерелом.

-  Для чого потрібні знання з даної теми?

Фізична пауза.

Ми  багато  сиділи, спробуємо активно відпочити. Ми зануримося у життя козаків, які ніколи не вгавали. Підведіться і повторюйте за мною. Будемо « рубати  дрова». Стати так, щоб  нікому  не  заважати. Уявити  собі, що  ви  рубаєте  дрова. Показати, яка  колода, яку  потрібно  розрубати. Покласти  її  на  пеньок  і  піднімати  « сокиру » високо  над  головою Щоразу, коли опускаєте  « сокиру », голосно вигукуйте: « Хе!».  Через  хвилину  скажіть: скільки  колод « розрубали »?

Козаки добре вправлялися в  фехтуванні на шаблях обома руками (діти розмахують шаблями).

Але й то не все. Запорожці приймали на Січ, як запевняє А. Сокур, лише того, хто, осідлавши дикого лошака - чолом до хвоста! - без сідла й вуздечки, міг проскакати полем і повернутися неушкодженим (поскакали)

На велику популярність козацької науки вказує і такий факт: майбутній козак повинен був пропливти певну відстань супроти течії в смузі Дніпровських порогів. (попливли)

-          Що ви  зараз  відчуваєте? Який  настрій?

        VI. Закріплення знань, умінь і навичок.

А зараз зверніть увагу на дошку. У нас тут розміщені ілюстрації, до яких вам необхідно дібрати відповідне слово з пів -, опів -, полу -. Пояснити написання. Завдання індивідуальне , на його виконання 5 хвилин. Троє перших учнів, хто впорається швидше за інших і , головне , правильно,  отримають додатковий бал.

Перевірка написаного і пояснення.


Пів України

Півмісяць

Пів  хати

Пів євшану

Полумисок

Пів Хортиці

Пів дороги

Півколо

Опів на дванадцяту

Пів каменю

Півкуля

Північ


«Тренажер» Пропоную виконати індивідуальне завдання на закріплення . Відскануйте QR-код і перейдіть за покликанням. Перевірте себе з вивченого матеріалу за допомогою тренажера. Порахуйте галочки  і  хрестики. У вас на роботу 3 хв.

  • Хто не зробив жодної помилки?

VIІ. Рефлексія.

Прийом «Виправ помилку!»

 – Давайте повернемося до листа козаків. Чи всі слова написані правильно? Які слова треба писати інакше? Хто був уважним?

  • Як пишуться слова з пів -, напів - , полу - ?

VIIІ Підбиття підсумків 

Прийом «Залиште мені слово»

  • Що дав сьогоднішній урок? Закінчіть речення. Як себе оцінюєте?

Сподіваюсь, хто не говорив вголос, зробили це подумки.

IX. Домашнє завдання

  1. Вправа 166 за підручником
  2. Скласти рекламу на правило написання пів- разом і окремо ( на аркуші або дошці Jamboard).
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2022
Переглядів
4705
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку