ЗАЙМЕННИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ. РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник у реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займенники в тексті, визначати їх розряд за значенням; розвивати навички творчого використання мовних засобів; виховувати в учнів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу помічати красу рідної мови, усної народної творчості, художнього слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, анкета займенника, картки з тестовими завданнями, лист самооцінювання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (2 хв.)
1. Привітання
2. Психологічна установка.
На парті лежать смайлики. Учні мають обрати смайлик, який найточніше описує їх сьогоднішній настрій.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів (5 хв.)
Учитель: Діти, сьогодні на уроці ми будемо вивчати займенник: його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, його розряди та зрозуміємо для чого нам потрібно вивчати цю тему. А зараз прослухайте, будь ласка, лінгвістичну казку.
Виходять 4 учні, виконують ролі іменника, прикметника, числівника та займенника
Давно це було. У країні Морфології стало неспокійно:зав'язалася суперечка між її мешканцями - частинами мови. Всі кричали, розмахували руками, доказували свої переваги над іншими.
Уперед поважно й гордовито виступив Іменник, його перебив Прикметник, доводячи своє право. У розмову втрутився Числівник, кажучи що без нього не можна обійтися.
Слухав, слухав цю суперечку ще один житель країни, та урвався терпець, і він мовив: „ Не тільки ви, а і я маю відмінки, роди і числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, як іноді вас немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику. І тебе, Прикметнику, і тебе, Числівнику, вказую на особи і предмети, на їхню кількість та ознаки. Але я не називаю жодного з вас". Усі частини мови притихли.
Учитель. Подумайте й сформулюйте цілі нашого уроку, скориставшись формулою: НА УРОЦІ Я: ДІЗНАЮСЯ…., ЗРОЗУМІЮ…, НАВЧУСЯ…
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Слайд 2. Загальне значення займенника.
Слайд 3. Морфологічні ознаки.
Слайд 4. Синтаксична роль.
Слайд 5. Розряди займенників.
Слайд 6. Особові займенники. Зворотний займенник
Слайд 8. Питальні займенники.
Слайд 9. Відносні займенники.
Слайд 10. Неозначені займенники.
Слайд 11. Присвійні займенники.
Слайд 12. Вказівні займенники.
Слайд 13. Означальні займенники.
IV. Систематизація та узагальнення знань
Займенник Проживає за адресою – країна Морфологія Рідня – частини мови Друзі – іменник, прикметник, числівник Уподобання – любить усе: людей, тварин, речі, явища природи, предмети, почуття. |
1.Продовжіть речення: Займенник – це
А самостійна частина мови, яка вказує на предмети, але не називає їх
Б це службова частина мови
В самостійна частина мови, ка вказує на предмет
А дієслово
Б прислівник
В іменник, прикметник, числівник
А 5 розрядів
Б 6 розрядів
В 9 розрядів
А я, ви, він, вони
Б мій, себе, ми
В ніщо, будь-хто
А тільки головного члена речення
Б тільки другорядних членів речення
В будь-якого члена речення
А збагачує мову
Б дає можливість уникнути повторів
В заважає мовленню
V. Підсумок уроку
Незакінчене речення (2 хв.)
Тож, що НА УРОЦІ ВИ ДІЗНАЛИСЯ…., ЗРОЗУМІЛИ…, НАВЧИЛИСЯ…?
VІ. Домашнє завдання. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. (3 хв.)