Займенник. Загальне значення. Морфологічні ознаки. Розряди займенників.

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Займенник. Загальне значення. Морфологічні ознаки. Розряди займенників".
Перегляд файлу

ЗАЙМЕННИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ. РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник у реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займенники в тексті, визначати їх розряд за значенням; розвивати навички творчого використання мовних засобів;  виховувати в учнів  за допомогою мовленнєво-комунікативного  дидактичного матеріалу помічати  красу рідної мови, усної народної  творчості, художнього слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, анкета займенника, картки з тестовими завданнями, лист самооцінювання.

    ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (2 хв.)

1. Привітання

2. Психологічна установка.

На парті лежать смайлики. Учні мають обрати смайлик, який найточніше описує їх сьогоднішній настрій.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів (5 хв.)

Учитель: Діти, сьогодні на уроці ми будемо вивчати займенник: його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, його розряди та зрозуміємо для чого нам потрібно вивчати цю тему. А зараз прослухайте, будь ласка, лінгвістичну казку.

Виходять 4 учні, виконують ролі іменника, прикметника, числівника та займенника

Давно це було. У країні Морфології стало неспокійно:зав'язалася суперечка між її мешканцями - частинами мови. Всі кричали, розмахували руками, доказували свої переваги над іншими.

Уперед поважно й гордовито виступив Іменник, його перебив Прикметник, доводячи своє право. У розмову втрутився Числівник, кажучи що без нього не можна обійтися.

Слухав, слухав цю суперечку ще один житель країни, та урвався терпець, і він мовив: „ Не тільки ви, а і я маю відмінки, роди і числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, як іноді вас немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику. І тебе, Прикметнику, і тебе, Числівнику, вказую на особи і предмети, на їхню кількість та ознаки. Але я не називаю жодного з вас". Усі частини мови притихли.

  •                   Так навіщо ж нам потрібен займенник? (Щоб уникати повторення однакових слів. Правильно вжиті займенники, крім того, допомагають пов’язати речення між собою в тексті, роблять мову чистою та милозвучною).
  •                   А яка ж різниця між іменником та займенником? (Іменник називає предмет чи особу, а займенник лише вказує на них).
  •                   Тож, давайте сформулюємо визначення займенника. (Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку та кількість, але не називає їх, відповідає на питання хто? що? який? чий? котрий? скільки?)

Учитель. Подумайте й сформулюйте цілі нашого уроку, скориставшись формулою:  НА УРОЦІ Я:  ДІЗНАЮСЯ….,  ЗРОЗУМІЮ…, НАВЧУСЯ…

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з мультимедійною презентацією. (3 хв).

Слайд 2. Загальне значення займенника.

 

Слайд 3. Морфологічні ознаки.

Слайд 4. Синтаксична роль.

  1. Вибірковий диктант. Виписати займенники з поезії (слайд 5). (5 хв.)

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з мультимедійною презентацією. (5 хв.)

 

 

 

Слайд 5. Розряди займенників.

Слайд 6. Особові займенники. Зворотний займенник

Слайд 8. Питальні займенники.

 

 

Слайд 9. Відносні займенники.

Слайд 10. Неозначені займенники.

Слайд 11. Присвійні займенники.

Слайд 12. Вказівні займенники.

Слайд 13. Означальні займенники.

  1. Фізкультхвилинка. (2 хв.)
  2. Робота з підручником. Виконання вправи 504 на с. 192 (8 хв.)

C:\Users\Лиза\Desktop\Безымянный.png

  1. Виконання інтерактивної вправи з сервісу learning-apps зашифровану  в QR-коді (пазл-тест за розрядами займенника) (5 хв.)

C:\Users\Лиза\Desktop\qr-code.png

 

 

IV. Систематизація та узагальнення знань

  1. Заповнення анкети займенника (2 хв.)

ЗайменникC:\Users\Лиза\Downloads\Без названия.jpg

Проживає за адресою – країна Морфологія

Рідня – частини мови

Друзі – іменник, прикметник, числівник

Уподобання – любить усе: людей, тварин, речі, явища природи, предмети, почуття.

 

  1. Самостійна робота. Тест. (3 хв.)

1.Продовжіть речення: Займенник – це

   А самостійна частина мови, яка вказує на предмети, але не називає їх

   Б це службова частина мови

    В  самостійна частина мови,  ка вказує на предмет

  1.               Які частини мови може замінювати іменник:

А дієслово

Б прислівник

В іменник, прикметник, числівник

  1.               Займенник має

     А 5 розрядів

    Б 6 розрядів

    В 9 розрядів

  1.               У рядку записані лише особові займенники

А я, ви, він, вони

Б мій, себе, ми

В ніщо, будь-хто

  1.               Яку синтаксичну роль виконує займенник:

А тільки головного члена речення

Б тільки другорядних членів речення

В будь-якого члена речення

  1.               Яка роль займенника у мовленні:

А збагачує мову

Б дає можливість уникнути повторів

В  заважає мовленню

V. Підсумок уроку

 Незакінчене речення (2 хв.)

Тож, що  НА УРОЦІ ВИ  ДІЗНАЛИСЯ….,  ЗРОЗУМІЛИ…, НАВЧИЛИСЯ…?

VІ. Домашнє завдання. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. (3 хв.)

  1. Виконати вправу 506  у підручнику
  2. Скласти рекламу  про необхідність вивчення займенників.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 січня 2022
Переглядів
2313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку