12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

Урок. Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і; правопис знака м’якшення й апострофа.

Про матеріал
Матеріал вміщує в себе урок вивчення нового матеріалу на тему: "Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і; правопис знака м’якшення й апострофа"
Перегляд файлу

6 клас

Тема. Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і; правопис знака м’якшення й апострофа.

Мета: навчальна: навчити правопису слів іншомовного походження; 

розвивальна: розвивати пам‘ять, увагу, пошукові здібності; виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення.

Внутрішньопредметні звʼязки:  лексикологія,  орфографія.

Тип уроку: урок  вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, презентація.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Продзвенів дзвоник. Урок починається. Я посміхнуся вам, а ви посміхніться один одному і подумайте, як добре, що ми сьогодні усі разом. Ми спокійні, добрі, привітні, ласкаві. Ми усі здорові. Глибоко вдихніть і видихніть вчорашню образу. Вдихніть в себе тепло сонячних променів, свіжість ранку. Я бажаю вам гарного настрою і дбайливого ставлення оди до одного. Посміхніться і скажіть добрі, гарні слова.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Вступне слово вчителя. На минулих уроках ми розмірковували над тим, звідки приходять слова. Хто їх придумує? Свої вони чи чужі? Ми говорили про те, що у кожній мові є чужомовні слова. В українській мові теж значна кількість іншомовних слів, запозичених в різні часи і з різних мов. Немає народу, який жив би ізольовано від інших народів, тому немає й мови, вільної від іншомовних слів.

Сьогодні навіть важко уявити собі, що такі знайомі та рідні для нас з дитинства слова як хата, школа, козак — іншомовного походження. Вони прийшли до нас з інших мов.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Перевірка домашнього завдання (визначення за  тлумачним словником значення іншомовних слів)

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Слайд 1. Тож тема нашого уроку: «Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і; правопис знака м’якшення й апострофа».

Слайд 2. На уроці ми навчимося правильно вимовляти й писати слова іншомовного походження; вміти виділяти в запозичених словах орфограми, обґрунтовувати їх; добирати українські відповідники до запозичених слів.

Учні записують у зошити тему уроку.

V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Слово вчителя.
  • Діти, для того, щоб знати правопис іншомовних слів, нам необхідно засвоїти чіткі правила їх вимови та написання. Уявіть собі картину:

Слайд 3. Сцена, в залі іншомовні, роздумами днини повні.

М`який знак вклонився чинно, оплески вже безупинно

З сцени його не пускають, говорить з ним всі бажають.

З залу голос: «Будьте з нами! Щоб не сталося вже драми.

Коли з вами нам писатись, яким літерам з`являтись?»

М`який знак: Зубні зі мною, Д,Т,З,С,Ц стіною

Стали Л,Н разом з ними! Їм для вас не буть чужими!

Я, Ю, Є, Ї, ЙО – всі далі, ЛЬ будує магістралі:

Модельєр, Ньютон, консьєржка, конферансьє,

Компаньйон й решта: Джульєтта, досьє, ескадрилья,

Лосьйон, мільйон, каньйон, ідилія.

Мольєр, сеньйор і едельвейс.

Курйоз, альфонс відкрив свій кейс.

Довго ще говорив наш знак, і нам наслухатися всмак

І далі скласти правил ряд, як, що писати в світлі свят.

Слайд 4. Діти, уявімо себе науковцями! Вдягнімо шляпи науковців та почнімо складати правило: Орфограма «М`який знак в іншомовних словах». (Діти складають правила)

Слайд 5. Робота з підручником. (Учні порівнюють складені правила з правилами в підручнику).

Слайд 6. Робота в групах. (Клас поділяється на дві групи і виконують завдання – вставити пропущену букву. Учитель пояснює значення незнайомих слів).

Перша група:  бул..йон, ател..є, міл..ярд, конферанс..є, Мол..єр, Н..ютон, Марсел..єза, Дід..є, Лавуаз..є.

Друга група: кан..йон, монпанс..є, дос..є, модел..єр,  Джул..єтта, ескадрил..я, сен..йор ал..фонс, конс..єржка.

Слайд 7. Після виконання учнями завдань на екрані зʼявляються правильні відповіді.

  1. Слово вчителя.

Слайд 8. - А зараз, діти, послухайте, будь ласка, ось таку історію. Одного разу Тетянка після уроків прийшла додому і заснула. Наснився їй такий сон. У дівчини з`явився новий друг - Апостроф-іноземець. В нього було безліч будиночків-слів. В кожному він мав свою кімнату. Влаштовував її перед гарнюсінькими Я, Ю, Є, Ї та ПІСЛЯ звичних Б, П, В, М, Ф і до них додавав шиплячі Ж, Ч, Ш, а ще Г, К, Х. І виходило: інтерв`ю, дистриб`ютор, миш`як, Женев`єва, Рейк`явік.  Якщо Апострофу-іноземцю влітку ставало гаряче, він перебирався до балконів-префіксів, що закінчувалися на приголосний: ін`єкція, ад`ютант, кон`юктура. Дівчинка прокинулася. А до чого був сон, ви здогадалися?  (Відповіді учнів)

- Ми з вами чудово знаємо з 5-го класу, після яких приголосних пишеться апостроф.

 Слайд 9. А які ж приголосні наснилися Тетяні? (Відповіді учнів)

Слайд 10. - Діти, ми знову уявляємо себе науковцями! Вдягнімо шляпи  та почнімо складати правило: Орфограма «Апостроф в іншомовних словах». (Діти складають правила)

Слайд 11.

  1. Робота з підручником. (Учні порівнюють складені правила з правилами в підручнику).

Слайд 12.

  1. Робота в групах. (Клас поділяється на дві групи і виконують завдання – вставити пропущену букву. Учитель пояснює значення незнайомих слів).

Перша група:   ін..єкція, Рив..єра, кар..єра, миш..як, П..ємонт, кон..юнктура, бар..єр, Барб..юс, ар..єргард, Х..юстон, кеш..ю.

Друга група: бар..єр, порт..єра, кон..юнктура, Лавуаз..є, П..єр, п..юре, ад..юнкт,

Вистриб..ютор, миш..як, Женев..єва, Рейк..явік.

 

Слайд 13. (Після виконання учнями завдань на екрані зʼявляються правильні відповіді).

  1. Слово вчителя.

- А зараз, діти, подивіться, будь ласка, на малюнок, який зʼявився на ваших екранах. Слайд 14. Що на ньому зображено? (Відповіді учнів). Так. А які букви ми бачимо на його посуді? Скільки їх? (9). І це не просто посуд, це чаша. І хлопчик із цієї чаши їсть жир. Діти, перед вами 9 букв, які входять до так званого «правила дев'ятки» (букву И пишемо після дев’яти вказаних букв). Усі ці букви є в реченні Де Ти ЗʼїСи Цю ЧаШу ЖиРу?  В інших випадках пишеться І.

Слайд 15.

  1. Словниковий диктант

Інжир, дискета, пенсіонер, поні, журі, силует, бізнес, кілограм, чипси, інструмент, інспектор, мітинг, фіолетовий, електрика, велосипед.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Робота в Classroom: виконання тесту «Правопис слів іншомовного походження».

Слайд 16.

https://classroom.google.com/c/MjM1NzM5NDAyNDY0?hl=ru&cjc=okrj3jy

https://learningapps.org/6415023 

 

 VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

Слайд 17.

Прийом  «Закінчи речення».

  • Я дізнався (лася)…
  • Я навчився (лася)…
  • Мені сподобалося…
  • Мене зацікавило…

 

VІІІ. Домашнє завдання

Слайд 18.

 

Розгорніть щоденники та запишіть домашнє завдання:

  1. Вивчити правила.
  2. Скласти словниковий диктант на вивчені орфограми.

 

 

 


 

docx
Додав(-ла)
Алфёрова Ольга
Додано
3 лютого
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку