Урок "Народні іграшки"

Про матеріал
Мета: - вчити дітей працювати з пластичним матеріалом, відчувати зв'язок форми, призначення, декоративного оздоблення засобів і предметів народного декоративно-прикладногомистецтва; -розвивати відчуття гармонії; - сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Перегляд файлу

Тема: "Народні іграшки".

                                                                                   Хід уроку

І. Організаційна частина.

                               - Сядьте, діти, посміхніться,                      Любі, я вас всіх вітаю,

                                 Схаменіться, не крутіться!                       Творчості від вас чекаю.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

     1.Перевірка готовності дітей до уроку.

 

                    Шматочок пластиліну на парті дрімає,                        Чи пташкою на гіллі у калині.

                    І чим він стане ніхто не знає,                                         Ви потрудіться добре всі, будь ласка, -

                    Чи квіткою, що радує нині,                                            Наступить диво, оживе прекрасна казка.  

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.                                                                                                             

ІV. Вивчення нового матеріалу.

      1.Вступна розповідь про гончарів.

А) Земля майстрів.

- Не можна уявити нашу Україну без пишного куща калини, без барвистої вишитої сорочки чи щирої пісні. Годі уявити її і без керамічного дива – мальованого глечика, макітри, куманця, горщика. А ще глиняного дитячого свищика, що голосно сюрчить чи витьохкує по-солов'їному.

   Уся наша земля — це земля майстрів. У руках справжньо­го майстра і дерево, і жива податлива грудочка глини здатні ожити й розповісти дивні казки про те, як сонце зігріває своїми променями землю і дає їй життя.

Б) Саморобні іграшки.

   Чим же гралися сто-двісті років тому хлопчики й дівчатка? Які ж іграшки були в них? Барбі й Мар'янки? Ніндзі-черепашки й літачки? Це були іграшки народних майстрів, чиї руки «дружать» з деревом, глиною, фарбою.

   Колись дуже давно селяни і ремісники робили іграшки для своїх дітей власноруч: так само, як багато інших знарядь праці, одяг і посуд. Саморобні іграшки були різноманітними: ляльки, свистунці, ляльковий посуд, брязкальця, гриби-скриньки, коники на коліщатах… Усього й не перелічиш тому існували іграшки керамічні, дерев'яні, плетені з лози й соломи, зшиті з полотна і багато інших. Бо ці матеріали легко піддаються обробці.

Донині у світі захоплюються вмінням виготовляти традиційні іграшки. А в музеях влаштовують окремі виставки української народної дитячої іграшки, адже це теж мистецтво.

  Здавна наші дідусі і бабусі займалися гончарським ремеслом, передаючи секрети своєї майстерності своїм дітям і онукам.

В) Гончарство.

  Людей, які працювали з глиною, називали гончарями, а їхнє заняття – гончарством.

Найдорожчим скарбом, який передавали гончарі у спадок своїм дітям, вважався гончарний круг. 

  Одним зі знаних центрів виробництва кераміки в Україні є старовинне козацьке місто Опішня, що на Полтавщині. Крім повсякденного посуду, опішнянські майстри створюють художні вироби у вигляді звірів і птахів: баранців, козликів, левів, коників, півників тощо.Найбільш відомі осередки: с. Опішня на Полтавщині, с. Ічня на Чернігівщині, с. Дибинці та  с. Васильків на Київщині, с. Косів на Івано - Франківщині. 

 

2.Відео “Керамічні вироби, іграшки”.                                                                     

   - Я запрошую вас на невеличку виставку народних іграшок.  

   - Люди якої професії роблять зі шматка пластиліну чи глини казку?

   - Гончарі (скульптори).

   - Кожен із вас сьогодні на уроці стане гончарем (скульптором) і власними руками оживить шматок пластиліну. А цей шматочок пластиліну стане чарівним, адже буде зігрітий теплом ваших рук.

 

3. Словникова робота.

 Стека - спеціальний інструмент для роботи із пластиліном та іншими м'якими матеріалами; дерев'яна,

                 кістяна чи металева паличка із розширеними у вигляді лопатки кінцями.

 Пластилін – матеріал для виліплювання. Виготовляється з очищеного дрібного порошку глини із            

                         додаванням воску, сала та інших складових, що запобігають висиханню.

 

4. Правила роботи з пластиліном:

- ліпити вироби тільки на підкладній дощечці;

- не залишати шматочки пластиліну на столі, не кидати їх на підлогу;

- після роботи з пластиліном руки треба витерти серветкою і добре вимити.

 

5. Аналіз демонстраційного зразка.

 

6. Послідовне ліплення пташки.

- Зараз ми з вами уявимо, що знаходимося у майстерні народних умільців і готуємося до весняного ярмарку. Кожен намагатиметься зробити свою іграшку найкращою, привабливою, святковою.

1. Пластилін поділіть на 3 частини.

2.З першого шматка зліпіть тулуб. Заокругліть пальцями один кінець і загостріть другий – це хвостик пташки. 3.Із другої частини сформуйте кулю – це буде голова. Відтягніть дзьоб.

4.Із третього шматка пластиліну зліпіть підставку.

5.Всі частини з'єднайте.

6.Прикрасити пташку можна кольоровим пластиліном. Кругленькі цяточки ви вже робили. А прямі, загнуті,

    хвилясті лінії роблять із тоненьких джгутиків. Накладайте їх на потрібне місце та добре натисніть пальцем.

 

7.Фізкультхвилинка.

                               Встаньте, діти, посміхніться.             В різні боки нахиліться,

                               Землі нашій поклоніться.                   Веретеном покрутіться,

                               І до сонця потягніться.                        Раз – присядьте, два – присядьте,

                                                                                              І за парти тихо сядьте.

V. Практична діяльність учнів. (Звучить тихенька музика.)

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

 

- Що ми сьогодні виготовляли з пластиліну?     

 - Що нового дізналися?

- Що з сьогоднішнього уроку ви:        знаєте?           умієте?        цінуєте?

 

VII. Перегляд та виставка дитячих робіт.

 

                                                Всі ви, діти-молодці,                Він мені і вам сказав,

                                                Гарно працювали!                     Що урок вже час скінчати,

                                                Уже дзвоник пролунав,            Треба йти відпочивати!

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 березня 2019
Переглядів
663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку