Тема: "Народні іграшки".
Хід уроку
І. Організаційна частина.
- Сядьте, діти, посміхніться, Любі, я вас всіх вітаю,
Схаменіться, не крутіться! Творчості від вас чекаю.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка готовності дітей до уроку.
Шматочок пластиліну на парті дрімає, Чи пташкою на гіллі у калині.
І чим він стане ніхто не знає, Ви потрудіться добре всі, будь ласка, -
Чи квіткою, що радує нині, Наступить диво, оживе прекрасна казка.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Вступна розповідь про гончарів.
А) Земля майстрів.
- Не можна уявити нашу Україну без пишного куща калини, без барвистої вишитої сорочки чи щирої пісні. Годі уявити її і без керамічного дива – мальованого глечика, макітри, куманця, горщика. А ще глиняного дитячого свищика, що голосно сюрчить чи витьохкує по-солов'їному.
Уся наша земля — це земля майстрів. У руках справжнього майстра і дерево, і жива податлива грудочка глини здатні ожити й розповісти дивні казки про те, як сонце зігріває своїми променями землю і дає їй життя.
Б) Саморобні іграшки.
Чим же гралися сто-двісті років тому хлопчики й дівчатка? Які ж іграшки були в них? Барбі й Мар'янки? Ніндзі-черепашки й літачки? Це були іграшки народних майстрів, чиї руки «дружать» з деревом, глиною, фарбою.
Колись дуже давно селяни і ремісники робили іграшки для своїх дітей власноруч: так само, як багато інших знарядь праці, одяг і посуд. Саморобні іграшки були різноманітними: ляльки, свистунці, ляльковий посуд, брязкальця, гриби-скриньки, коники на коліщатах… Усього й не перелічиш тому існували іграшки керамічні, дерев'яні, плетені з лози й соломи, зшиті з полотна і багато інших. Бо ці матеріали легко піддаються обробці.
Донині у світі захоплюються вмінням виготовляти традиційні іграшки. А в музеях влаштовують окремі виставки української народної дитячої іграшки, адже це теж мистецтво.
Здавна наші дідусі і бабусі займалися гончарським ремеслом, передаючи секрети своєї майстерності своїм дітям і онукам.
В) Гончарство.
Людей, які працювали з глиною, називали гончарями, а їхнє заняття – гончарством.
Найдорожчим скарбом, який передавали гончарі у спадок своїм дітям, вважався гончарний круг.
Одним зі знаних центрів виробництва кераміки в Україні є старовинне козацьке місто Опішня, що на Полтавщині. Крім повсякденного посуду, опішнянські майстри створюють художні вироби у вигляді звірів і птахів: баранців, козликів, левів, коників, півників тощо.Найбільш відомі осередки: с. Опішня на Полтавщині, с. Ічня на Чернігівщині, с. Дибинці та с. Васильків на Київщині, с. Косів на Івано - Франківщині.
2.Відео “Керамічні вироби, іграшки”.
- Я запрошую вас на невеличку виставку народних іграшок.
- Люди якої професії роблять зі шматка пластиліну чи глини казку?
- Гончарі (скульптори).
- Кожен із вас сьогодні на уроці стане гончарем (скульптором) і власними руками оживить шматок пластиліну. А цей шматочок пластиліну стане чарівним, адже буде зігрітий теплом ваших рук.
3. Словникова робота.
Стека - спеціальний інструмент для роботи із пластиліном та іншими м'якими матеріалами; дерев'яна,
кістяна чи металева паличка із розширеними у вигляді лопатки кінцями.
Пластилін – матеріал для виліплювання. Виготовляється з очищеного дрібного порошку глини із
додаванням воску, сала та інших складових, що запобігають висиханню.
4. Правила роботи з пластиліном:
- ліпити вироби тільки на підкладній дощечці;
- не залишати шматочки пластиліну на столі, не кидати їх на підлогу;
- після роботи з пластиліном руки треба витерти серветкою і добре вимити.
5. Аналіз демонстраційного зразка.
6. Послідовне ліплення пташки.
- Зараз ми з вами уявимо, що знаходимося у майстерні народних умільців і готуємося до весняного ярмарку. Кожен намагатиметься зробити свою іграшку найкращою, привабливою, святковою.
1. Пластилін поділіть на 3 частини.
2.З першого шматка зліпіть тулуб. Заокругліть пальцями один кінець і загостріть другий – це хвостик пташки. 3.Із другої частини сформуйте кулю – це буде голова. Відтягніть дзьоб.
4.Із третього шматка пластиліну зліпіть підставку.
5.Всі частини з'єднайте.
6.Прикрасити пташку можна кольоровим пластиліном. Кругленькі цяточки ви вже робили. А прямі, загнуті,
хвилясті лінії роблять із тоненьких джгутиків. Накладайте їх на потрібне місце та добре натисніть пальцем.
7.Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться. В різні боки нахиліться,
Землі нашій поклоніться. Веретеном покрутіться,
І до сонця потягніться. Раз – присядьте, два – присядьте,
І за парти тихо сядьте.
V. Практична діяльність учнів. (Звучить тихенька музика.)
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Що ми сьогодні виготовляли з пластиліну?
- Що нового дізналися?
- Що з сьогоднішнього уроку ви: знаєте? умієте? цінуєте?
VII. Перегляд та виставка дитячих робіт.
Всі ви, діти-молодці, Він мені і вам сказав,
Гарно працювали! Що урок вже час скінчати,
Уже дзвоник пролунав, Треба йти відпочивати!