Урок "Народні інструменти" 5 клас

Про матеріал
Пропоную до Вашої уваги, розробку уроку музичного мистецтва в 5 класі на тему "Народні інструменти"
Перегляд файлу

Урок музичного мистецтва в 5 класі

 

Тема. Народні інструменти

 

Мета: навчальна  - ознайомити учнів з різними українськими народними музичними інструментами, особливостями звучання інструментів та прийомами гри на них, ознайомити учнів з творчістю українських композиторів під час слухання музичних творів;

 розвиваюча — розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні інструменти, розвивати фантазію, уяву;

виховна — виховувати патріотичні почуття під час сприймання та виконання музичних творів національного змісту, інтерес та зацікавленість до історії рідного краю.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація, портрети композиторів.

Твори, що вивчаються на уроці:

- «Мелодія» М. Скорика;

- «Запорозький марш» у виконанні оркестру народних українських інструментів;

- «Їхав козак за Дунай» - українська народна пісня.

Література: Л. Г. Кондратова «Музичне мистецтво 5 клас»

 

Хід уроку:

 

1. Організаційний момент. Привітання

Учитель.  Доброго ранку бажаю вам я,

                  Діти кмітливі, музична сімя.

                  Бачу, ви працювати охочі,

                  Тому і сяють допитливі очі,

                  Один одному посміхнемося

                  І мерщій до роботи беремося.

 

2. Актуалізація набутих знань

Згадаємо ж давайте у цю мить,

що українці — народ співучий!

Ніщо не може нашу пісню зупинить,

Наповним піснею наш край квітучий!

   Надзвичайним скарбом нашого народу завжди була, є і буде народна пісня. Українці співали завжди, в будень і в свято, в рідному домі та на чужині, виливали свою радість і тугу, мрії та сподівання. Отже, давайте у віршованій формі  пригадаємо, якими яскравими таа різноманітними можуть бути українські народні пісні.

Про тепло рідної хати,

про родину, і про волю,

нелегку селянську долю

співають пісні побутові.

 

Далекі козацькі походи,

жахлива доля в полоні,

любов до своєї Вітчизни -

все це в героїчній, козацікій пісні.

 

Про кохання розкажуть

ті пісні мелодичні.

Про щастя і злагоду в сімї -

це — пісні ліричні.

 

У цих піснях жартують

і гучно так сміються.

Сімейні негаразди

у гумор обернуться.

 

Заснули котенята,

бачать сни качата,

сонечко на небі теж спить.

Нічка усе вкрила,

коси розпустила,

колискова пісня летить.

 

В ній веселі забавлянки,

і дражнилки, і кричалки,

і заклички, і лічилки,

дитячу пісню чути дзвінку.

 

Вчитель. Молодці! Ось ми з вами і згадали основні теми побутових українських народних пісень.

 

3. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Зараз ви послухаєте музичний твір. Ваше завдання описати найперші асоціації, враження, картинки, які ви побачите в вашій уяві під час сприймання музики ( без оголошення звучить «Запорозький марш»).

( Діти говорять свої асоціації.)

Цей музичний твір називається «Запорозький марш» і написан він Євгеном Адамцевичем — сліпим бандуристом, віртуозним виконавцем українських народних історичних пісень. Створити яскравий музичний образ, героїчний, піднесений настрій допомогли засоби музичної виразності. Давайте охарактеризуємо, які саме.  Мелодія - мужня, схвильована, завзята; ритм — чіткий, рівномірний; темп — повільний; динаміка — переважає гучна; лад — мінорний, а тембр… які інструменти ви почули? Правильно, сурма, труби, кобзи, бандури, цимбали, сопілки.

Українські народні інструменти, саме їх виразні, соковиті тембри збагатили музичний твір, наповнивши його такою національною самобутністю, що в часи радянського союзу цей марш було взагалі заборонено  використовувати, таку високу ідею, українську ментальність, він в собі ніс.

 

4. Повідомлення нової теми

Учитель. Отже, сьогодні ми з вами говоримо про українські народні інструменти. Запишіть дату й тему уроку. А чи доводилось вам бачити українські народні музичні інструменти?

   Сьогодні я запрошую вас у віртуальну подорож до краєзнавчого музею, де ми познайомимося з українськими  народними  інструментами та особливостями їх звучання, з історією їх появи. Ви знаєте, у світі існує величезна кількість народних музичних інструментів (китайських, африканських, французьких тощо). Вони різні за формою та матеріалами, але наші українські  народні інструменти відрізняються своєю неповторністю, надзвичайною мелодичністю, багатством тембру і свідчать про щиру любов народу до музики.

Звернімося до підручника. Отже, музичні інструменти зявилися дуже давно. В першій залі музею, найдавніші музичні інструменти -  ударні, звуки яких задавали певний ритм і допомагали організовувати групову роботу, з цією метою затосовували панцир черепахи, гарбуз тощо.

Так, на українській землі найпоширенішими ударними інструментами стали — литаври, а  також бубон, барабан, тарілки (слухання, споглядання зображення).

Друга зала музею присвячена духовим інструментам. Перші духові музичні інструменти слугували для передачі звукових сигналів на досить велику відстань. Наші предки виготовляли їх з рогів, кісток тварин, раковин, стебел, рослин. В Україні улюбленими народними духовими інструментами стали: ніжна сопілка, надзвичайна трембіта,  колоритна волинка, заклична сурма.

В третій залі представлені струнні інструменти. Струнні зявилися значно пізніше за своїх музичних братів — їх прообразом був лук із туго натягненою тятивою. Струнні інструменти люди не використовували у практичній діяльності,  як ударні та духові, а створювали їх для власного задоволення. В Україні дуже полюбили звучання цимбал, кобзи, басолі, гудку, ліри (слухання, споглядання зображень)

Окремо хочу виділити надзвичайний музичний інструмент. Це не просто інструмент, це, втілена у струнах душа українського народу — бандура, найвірніша супутниця старців-бандуристів, провісників долі. Послухайте, як щиро і пронизливо зобразив її український поет Іван Коваленко (читає вчитель у супроводі «Мелодії» Мирослава Скорика у виконанні бандури)

      Бандура (дума)

 

Я не знаю, чи вам щось говорить бандура,
Чи якісь почуття з глибини підійма.
А у мене чудна, дивовижна натура:
Від бандури хворію, і ліків нема.

Я люблю звуки скрипки, баяна, гітари,
Мені серце Бетховеном крає рояль.
Раптом щеміт і біль, і розвіялись чари –
Це озвалась у серці бандура моя…

Як зачую, прокинусь і враз стрепенуся,
Щось знайоме до болі в душі постає,
Ніби в рідну хатину з дороги вернувся,
У дитинство далеке, моє й не моє.

Може, я був причетний до створення світу,
Може, я колись сам ту бандуру зробив,
І на ній я заграв пісню степу і вітру,
Як закінчив це диво з ялини й верби…

Може, я був колись бандуристом незрячим
І в бандурі всю душу народу зібрав,
Може, я її співом і словом гарячим
Правду й волю здобути народ закликав.

Ми не ставили опер, не грали симфоній,
У нас стачило хисту для більших вистав:
Запоріжжя і Січ, степ, козацтво і воля,
А в оркестрі сопілка й бандура проста.

Чи жила б Україна без кобзи-бандури?
Чи світила б колись нам свободи зоря?
Чи знесли б ми без неї неволю й тортури?
Чи без неї діждалися б ми Кобзаря?

Зроблять вчені колись електронну ще скрипку,
Дивні звуки полинуть. Послухаєш – рай!
Тільки я не захочу. Я встану і крикну:
– Забери своє диво! Бандуру віддай!

Поверни мені ту, що з верби і ялини,
Що душа в ній народу живе й не вмира,
Ту, що з волі й тополі, і вишні, й калини,
Її світу усьому послухать пора.

Нашу думу і славу нікому не стерти,
Наша пісня зове на звитяжні діла.
Я сто тисяч разів за це згоден померти,
Щоб жила Україна й бандура жила!
 

5. Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=gA5G-Ie6eG8  

Під пісню «Музичні інструменти» діти імітують гру на музичних інструментах та виконують танцювальні рухи.

 

6. Музичне сприймання.

Вчитель. Українські народні інструменти обєднуються в колектив, що називається оркестр народних інструментів, які виконують українські народні пісні та танці, обробки класичнних творів. Звучання оркестру неповторне та самобутнє (перегляд зображення, слухання уривку «Мелодії» М. Скорика у виконанні оркестру народних інструментів)

 

7. Виконання пісні.

Вчитель. А зараз ми з вами виконаємо українську народну пісню «Їхав козак за  Дунай» та спершу я хочу вас познайомити з цією надзвичайною українською піснею, що має цікаву, майже 300літню славетну історію. Українці співали її ше в середині 18 ст, а невдозі вона набула популярності й у Західній Європі. Якось німецький композитор Л. ван Бетховнен почув цей мотив у Відні. Так народився твір — варіації на тему пісні «Іхав козак за Дунай». Згодом пісня долинула до Італії і залишилася там у творі італійського композитора Томмазо Траета. Учень В. Моцарта — композитор Й. Гуммель також написав обробку цієї пісні для інструментів і хору. Слова популярного пісенного твору переклали багатьма мовами, він навіть подолав відстань через океан і опинився в Америці. Та хто насправді його автор? Науковці зясували, що створив пісню Семен Климовський — козак Харківського полку, філософ, поет. Отож, авторська пісня, написана 3 століття тому, у 1925 році у США була надрукована як одна з найкращих пісень всіх часів та народів в багатотомному виданні «Міжнародна бібліотека для вокалістів».

Поспівка (за вибором вчителя)

Розучування пісні. Знайомство зі змістом пісні, виявлення характеру мелодії та ритмічних особливостей. Розучування пісні по фразах.

 

8. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія

- на які три групи поділяють українські народні інструменти? Пригадайте назви інструментів, що належать до кожної з них.

- звучання яких інструментів вам найбільше подобається?

- які інструменти звучали сьогодні на уроці?

 

9. Домашне завдання.

  Намалюйте народні музичні інструменти, які ви запамятали. За бажанням можете  виготовити альбом «Музичні інструменти України».

docx
Додано
27 вересня
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку