Тема: Народні колискові пісні “Ой ти, коте, коточок”,
“Ой ну, люлі, дитя спать”. (Слайд 1)
Мета: ознайомити учнів з народними колисковими піснями, їх провідними мотивами; розвивати навички виразного, вдумливого читання колискових, коментування їхнього змісту; виховувати почуття любові до своїх рідних, шанобливого ставлення до них.
Обладнання: збірки колискових пісень, ілюстрації. аудіозаписи колискових пісень, мультимедійний проектор.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.
Обладнання:
- вміти визначати провідні мотиви народних колискових пісень;
- виразно читати народні колискові пісні;
- висловлювати свої очікування;
- самостійно відшукувати нову інформацію;
- вільно висловлювати свої думки.
Методи і прийоми: «мозковий штурм», «мікрофон», тренінгові форми роботи (вправи «Займи позицію»)
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Учні розповідають вивчені веснянки
2. Вправа “Займи позицію”
Учні класу виходять до дошки й стають під позначками відповідно до своїх поглядів щодо вивчення усної народної творчості: “потрібні”, “не потрібні”, “мені байдуже”.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Вступне слово вчителя.
Колискові – це та коштовна перлина, з якої починається наше духовне життя. Колискові мелодії – перше джерело, з якого ми черпаємо почуття краси, музики, звучання. Через колискову пісню дитина вперше пізнавала світ, відчувала єдність з природою, з рідною мовою. (Слайд 2,3,4)
Колискові призначались тільки для одного слухача – дитини і мають тільки одного виконавця – матір або близьку людину. Особливість співу залежала від втоми матері, її настрою чи роботи, яку вона могла зазвичай виконувати паралельно із заколисуванням (вишиванням, прядінням, в’язанням). (Слайд 5)
Мотивами в українських колискових піснях є закликання чи запрошування сну до дитини. Сон уявляли наші предки, як істоту, яка може увійти в людину і вийти з неї, може заспокоїти, приспати… Мати зверталася в колискових до образу Сну та Дрімоти. В них часто трапляються образи пташок, тварин… (Слайд 6)
2. Прослуховування аудіо записів колискових пісень.
3. Виразне читання колискових пісень
“Ой ти, коте, коточок”, “ Ой ну, люлі, дитя, спать”
(Р. Мовчан Українська література: Підруч. для 6 кл. К.: Генеза, 2006 с.25-26)
4. Бесіда з учнями
-У якій формі найчастіше звучать слова колискових?
- Чим колискові нагадують народні казки?
5. Вправа “Мозковий штурм”
Учні визначають провідні мотиви колискових пісень.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Гра “Мікрофон”
Висловити свої думки про значення рідного дому, любові рідних та близьких, про пісні, які вони чули в ранньому дитинстві.
V. Домашнє завдання
1. Записати колискові пісні від жителів нашого села, пісні, які знають мама, бабуся, родичі.
2.Зробити ілюстрації.
3. Принести фотографію мами, підготувати розповідь про неї.
4. Індивідуальне завдання:
Намалюйте словесний портрет або напишіть мініатюру «Пісня над колискою» або «Тепло рідного дому».