Урок літератури рідного краю у шостому класі
Тема: Таємничий світ дитинства у творі А. Содомори « Ніч, коли ходить
Святий Миколай»
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Андрія Содомори,
опрацювати зміст твору «Ніч, коли ходить Святий Миколай», поглибити
вміння аналізувати твір, визначати тему та основну думку твору;
розвивати уяву, образне мислення, вміння зв’язно висловлювати власні
думки; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.
Цілі
Учні знатимуть: окремі факти з життя Андрія Содомори, зміст образка « Ніч, коли ходить святий Миколай», суть порушених проблем у творі.
Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати твір, визначати основну думку; пояснювати умовність ситуації, зображеної у творі, відповідати на проблемні запитання.
Ім’я уроку: Казка навколо нас…
Тип уроку: урок літератури рідного краю
Обладнання: фотографії Андрія Содомори, тексти твору, олівці.
Теорія літератури: художній образ, символ, алегорія.
Методи, прийоми, форми роботи: слово вчителя, асоціації, «Гронування», робота в групах, проблемні запитання, « Мікрофон».
Оформлення дошки: З видимого пізнавай невидиме …Г.Сковорода
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Учитель. Добрий день, діти. Чи любите ви дарувати подарунки? А отримувати?
2. Актуалізація суб’єктного досвіду.
- Чи любите ви подарунки? Напевно, немає людини, яка їх не любить.
- Які подарунки вам запам’яталися?
« Гронування»: ключове слово – подарунок. Утворення асоціативного ряду до слова «подарунок».
ІІ. Цілепокладання і планування
Ми дізнаємось про Андрія Содомору, познайомимось із його твором, визначимо, чого навчає твір…
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Порахуймо, скільки років виповнилося А.Содоморі цього року.
Письменник писав: « Якби мене хтось запитав, який із моїх дитячих спогадів найдорожчий мені, я б відповів,- спогад про ніч, коли ходить святий Миколай». З цих слів можна сказати, що письменник наділений творчою уявою, фантазією. Я впевнена, що у цьому ми переконаємося, коли познайомимося з його твором « Ніч, коли ходить святий Миколай».
-Який настрій твору?
-Читаючи твір, я уявляю…
4. Робота над змістом твору.
Дайте відповіді на запитання, підтверджуючи реченнями із твору.
Учитель. У мене в руках для вас торбинка з подарунками. Що у ній? А якщо я дам вам доторкнутися до торбинки і домалювати в своїй уяві предмет. ( Діти торкаються торбинки і називають уявні подарунки)
«Робота у групах»
Учні діляться на 5 груп. 1 група шукає у тексті зорові образи.
2 група- нюхові.
3 група- дотикові.
4 група- смакові.
5 група- слухові.
Доповідають представники груп.
За допомогою художніх образів автор хотів сказати нам найважливіше. Що саме? Якою є основна думка твору? Які проблеми порушено у творі?
Учитель. У всі часи живуть люди, які переживають, відчувають світ, мають багату уяву.
Проблемне запитання.
Можна стверджувати, що кожен із вас є неповторним, бо знає, що у
нашому світі є місце для казки.
ІV.Рефлексивно-оцінювальний етап.
Учитель. На початку уроку ми ставили цілі і записували їх. Тепер позначте ті, яких ви досягнули.
Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.
« Мікрофон».
Оцінювання діяльності учнів учителем.
( Оцінювання «подарунками»)
V. Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне. Написати есе на тему: «Наше життя є казкою».
Обов’язкове на вибір. Намалювати ілюстрацію до твору, написати лист автору.
За бажанням. Підготувати презентацію про А. Содомору.