Урок української літератури шостому класі Тема : Ідея зіткнення неповторності і буденності в поезії Ліни Костенко « Кольорові миші»

Про матеріал
Мигаль Мирослава Михайлівна, учитель української мови та літератури.Урок української літератури шостому класі Тема : Ідея зіткнення неповторності і буденності в поезії Ліни Костенко « Кольорові миші»
Перегляд файлу

                  Урок української літератури  шостому класі

Тема : Ідея зіткнення неповторності і буденності в поезії Ліни Костенко

 « Кольорові миші»

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Л. Костенко, опрацювати зміст твору «Кольорові миші»; поглибити вміння аналізувати поезію, визначати основні мотиви твору; розвивати уяву, вміння висловлювати власні думки; виховувати естетичні смаки.

Цілі

Учні знатимуть: окремі факти з життя Л.Костенко, зміст поезії « Кольорові миші», суть порушених проблем у творі.

Учні вмітимуть: вдумливо читати поезію, визначати основну думку; пояснювати умовність ситуації, зображеної у творі, пояснювати алегоричні образи; давати власну оцінку вчинкам персонажів.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

                                       Хід уроку

                           І. Мотиваційний етап

                           1. З’ясування емоційної готовності до уроку.

                          Учитель. Добрий день, діти. Сідайте. Погляньте на дошку. На

                          дошці два зображення веселки:  чорно-біле і кольорове . Який

                          малюнок вам більше подобається ? Чому?

                          Ім’я нашого уроку : «Бачити світ кольоровим»

                          2. Актуалізація суб’єктного досвіду .

                          - Які  слова у вас асоціюються із словом «кольорові» ?

                          2.1. «Гронування» : ключове слово –кольорові.

                          (картини, мрії, сни, квіти , зошити…)

                          - А вам сняться кольорові сни ?

                          Сьогодні вони вам снилися?

                          -А що означає «бачити кольорові сни» ? (мріяти)

                          2.2. Утворення асоціативного ряду до слова «сірі».

                          (брудні, звичайні, непримітні …)

                          - Як ви розумієте вислів «сіра миша» ?

                          Учитель . Зазвичай миші бувають сірими.

                          А от у Ліни Костенко вони кольорові.

                          -Хочете дізнатися , чи таке може бути насправді?

                          ІІ. Цілевизначення і планування

                          1. Ознайомлення учнів з темою уроку.

                          2. Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого ви хочете навчи-

                          тися на сьогоднішньому уроці. І свої цілі узгодьте із запро-

                          понованими . Запишіть цілі уроку.

                          (Учні  на картках дописують свої цілі і озвучують їх за бажан-

                            ням)

                          ( Учитель узагальнює)

                          Ми дізнаємось про Ліну Костенко , познайомимось з її пое-

                          зією «Кольорові миші», дізнаємось , які події розгортаються

                          у творі, на які вчинки здатні люди , які риси характеру їм при-

                          таманні , яка основна думка твору.

 

                        ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

                         1. Учитель. Розпочинаємо знайомство з Ліною Костенко.

                        Допоможе нам у цьому електронний підручник. Ваше завдання

                         занотувати те, що найбільше вразило.

                        ( Демонстрація слайду №1) 1хв.30с

                        - дата і місця народження ;

                        - відомості про батьків;

                        - освіта;

                        - творчість .

                        (Учні слухають і записують те, що їх вразило)

- Порахуймо, скільки років виповнилося Ліні Костенко

                          19 березня цього року?  

                        Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало.

                        Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вік-

                        ном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці»

                        З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена…

                         - Чим ?

                         (творчою уявою, фантазією…)

                         Учитель . Я впевнена, що у цьому ми переконаємось, коли

                         познайомимося з її поезією «Кольорові миші».

                        1.1. Учитель. Уявімо собі епоху Середньовіччя. У ньому темно

                        від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися

                        думати чи жити по-іншому.

  • Чи відомо вам щось про епоху Середньовіччя ?

Домашнім завданням вам було підготувати коротку історичну довідку про цю епоху.

(Доповідає учень)

- Чи бажаєте дізнатися , а як у художній формі побачила

                         Середньовіччя Ліна Костенко ?

                         1.2. «Перше знайомство». Мовчазне читання поезії  «Кольоро-

                         ві миші».

                         Мовчки прочитайте поезію , випишіть незрозумілі слова в зо-

                         шити .

                         1.3.Словникова робота.

                          Цебто- тобто ;

                          Страти –покарання;

                          Недоквас- недоквашене;

                          Жужмом- купою ;

                           Мантія-судейська накидка ;

                          Стандарт- зразок, еталон, який стає мірилом для інших.

                          Вишгород-місто в Київській області.

                          1.4. Обмін враженнями про прочитане.

                           Дайте відповідь на запитання :

                           Читаючи поезію, я уявляю…

                           (Перше враження, настрій)

                           1.5. Читання твору вголос (1-2 учні)

                           1.6. Робота за змістом поезії. Евристична бесіда.

                           Дайте відповіді на запитання, підтверджуючи

                           цитами із твору.

                          (Демонстрація слайду №11.)

                           - Коли відбуваються події у творі ?

                           - Як ви думаєте, у творі описані реальні чи фантастичні події?

                            - Яка пора року?

                           Чи випадково змальована ця пора року, а не інша?

  - У чому звинувачує сусід Анну ?

  -З якою метою авторка змальовує події у творі в сірих

   тонах?

 -Як поводила себе Анна в суді ?

  Про що це свідчить??

 -В чому виявляється чаклунство Анни?

  Як це описано у творі ?

 - Якою ви собі уявляєте головну героїню?

1.7. Познайомимося із словами , якими ми

будемо оперувати на уроці.

                          Індивідуальність-

 Стандарт-

 Творча уява-

  Фантастика-

(Демонстрація Слайдів №10, 12, 13) 1хв.

                          1.8.  «Робота в парах». Літературний диктант.

                          Дізнаємося, чи вмієте ви визначати риси характеру,

                          пританні героям. Учні 1 варіанту записують риси характеру

                          Анни, а  учні 11 варіанту –сусіда.

                         Обдарованість, талант, заздрість, примітивність, буден-

ність, нестандартність, яскравість, сірість, неповторність,

індивідуальність, романтичність, приземленість.

Перевірмо ,чи ви справились із завданням.

1.9.  Учитель. Отже, у вірші зіткнулося сіре і яскраве, непов-

торне і буденне, оригінальне і стандартне, романтичне і приземлене.

  • Як називається такий прийом у літературі? Звернімося до картки. (Антитеза)
  • Яка її роль у творі?

Антитеза допоможе нам зрозуміти і основну думку поезії.

-Яка основна думка твору ?

2.  «Робота в групах».

Учні класу поділені на 5 груп.

Випереджувальні завдання отримали учні 3 груп.

«Художники» підготували ілюстрації до твору.

«Актори» підготували інсценівку  засідання суду.

«Проект» -проекти  про неординарних людей .

«Літературознавці» отримують завдання :

-скласти план характеристики Анни;

-пояснити значення символів:  кольорові миші,

сусід, Анна.

«Дослідники» повинні пригадати вивчені твори, у

яких зображено героїв ,схожих на головну героїню.

2.1. Доповідають «Художники».

«Захисти свій малюнок».

 «Дослідники».

 «Літературознавці».

 «Актори»

 Учитель. В усі часи жили люди, які фантазували, мріяли,

                         прикрашали світ яскравими кольорами. Їх , як правило ,

                         не розуміли, навіть сміялися з них, принижували.

                         Але, незважаючи на це, вони розфарбовували світ .

                          Чи відомі вам такі особистості ?

                         Доповідає група  учнів, які підготували проекти про

                          видатних людей.

                          (Марія Примаченко, Катерина Білокур, Тарас Городецький)

                          Подумайте, а Ліну Костенко можна віднести до яскравих

                          особистостей.

                          

                           2.2. У чому  полягає схожість між образом Анни і Ліною Кос-

                           тенко?

 

                           2.3. Чи є у нашому класі яскраві особистості?

  2.4. Проблемне запитання .

  - До якої категорії людей ти себе зараховуєш ?

   Дай кольорову відповідь на запитання.

 (Учні розфарбовують чорно-білі «мишки»)

  Покажіть свої малюнки.

  Можна стверджувати, що кожен із вас є

 неповторним .

  Звернімося до епіграфа, який є підтвердженням

  цього.

 

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

 Учитель. На початку уроку ми ставили цілі і записували

 їх .Тепер  позначте, яких цілей ви досягнули.

 Отож, із поставленим завданням ми впоралися.

 Погляньте  на дошку, оберіть речення і продовжте його.

 «Мікрофон» (3хв.)

-Сьогодні на уроці я запам’ятав…

-Сьогодні на уроці я навчився…

-Сьогодні на уроці я зрозумів…

-Цікавим для мене було…

-Важким для мене було…

(Озвучення відповідей)

Оцінювання діяльності учнів учителем.

(«Кольорові бали»)

                         V. Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне. Написати есе на тему «Чи потрібні

суспільству особистості , особливі, неповторні . Чому ?»

Обов’язкове на вибір. Написати  (на вибір) лист Анні,

лист сусіду, лист Ліні Костенко.

За бажанням. Прочитати твори із збірки «Бузиновий цар»

 

                    

                         

 

docx
Додано
24 вересня 2022
Переглядів
327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку