«19 » жовтня 2022 року
Конспект уроку української мови (літературне читання) з використанням навчального посібника «Українська мова та читання» (підручник для 4 класу) О.Савченко.
Урок № 23 Народні легенди. Хліб і золото.
Мета: ознайомити учнів з легендою як жанром усної народної творчості; продовжувати знайомити з минулим; досліджувати та аналізувати прочитане; удосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, уяву, фантазію учнів, збагачувати словниковий запас, розширювати світогляд учнів; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ.МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»»
Кукурудза на городі Наче в дзеркало, в калюжу,
Дивувалась своїй вроді; Білі зуби, коса довгенька
Милувалась дуже-дуже. Та сукня гарна , зелененька.
2. Робота над скоромовкою
- Прочитайте скоромовку з поступовим прискоренням.
Сонечко, У городі боби,
Полети на облишко, В лісі ягоди , гриби,
Принеси нам з неба, В джерелі водиця,
Щоб було влітку : В полі пшениця.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах . Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного та переказують народну притчу «У пригоді» (с.12). Оцінюють роботу одне одного , вказують на недоліки уроку ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
ОВЛТПЕГКГЩПЕУЯНКУДЖІИП
(Легенди)
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
- Легенда – усне народне оповідання про чудову подію, що сприймається як достовірне . Легенди дуже близькі до переказів , відрізняються від них найбільше тим , що в основі їх – біблійні сюжети. На відміну від казок , легенди не мають традиційних початкових і прикінцевих формул , усталеного чергування подій. Лише подеколи у них є спільне із казками: початкові формули - «було це колись давно-давно» ; фантастичний зміст , але такий , що трактується як диво, створене незвичайними людьми.
Легенди починаються з викладання змісту і завершуються висновком , повчальним підсумком.
2. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання легенди учнями
3. Словникова робота
Галич - у давні часи столиця Галицького королівства, зараз – місто в Івано – Франківській області.
Вістові - які надають звістку , сигнал , умовний знак; сигнальники ,
Дружина – військовий загін короля.
У золоті купався – мав усього вдосталь, був дуже багатим.
4. Фізкультхвилинка
5. Читання легенди учнями «ланцюжком»
- Коли і де відбувається подія. Яка описана в легенді?
6. Аналіз змісту легенди
7. Робота в групах
- Визначення головної думки легенди.
- Вибіркове читання легенди за запитаннями по змісту твору.
8. Робота з ілюстрацією
- Що художник зобразив на ілюстрації ?
- Де знаходиться пам’ятник королю Данилу?
- Розгляньте зображення пам’ятника Данилові Галицькому у Львові .
Підкресліть , які риси характеризують цього історичного діяча.
Данило Галицький – син засновника Галицько-Волинської держави Романа Мстиславича. Данило народився на початку ХІІІ ст. і після смерті батька 1205 р. прийшов важкий шлях борні з непокірним боярством та іноземною агресією. Лише наприкінці 1230-х років він остаточно повернув собі батькові володіння й навіть поширив свій політичний вплив на Київ . Саме його воєвода Дмитро організував оборону міста у 1240 р. – хай і не зміг урятувати від ворога давньоруську столицю.
Князь був людиною високих політичних , державних і військових здібностей, діячем високого польоту. В умовах ворожого оточення , не маючи достатньої опори на Русі, він вів запеклу сорокарічну боротьбу з боярською опозицією й довів її до переможного фіналу , відновивши централізоване Галицько-Волинське велике князівство. Данило докладав титанічних зусиль до консолідації земель Південно – Західної Русі. Він підніс авторитет князівства в середньовічному світі.
За його князювання було зведено могутні укріплення Холма , збудовано Львів , який названо за ім’ям Данилового старшого сина Лева.
9. Організація практичної діяльності учнів х використанням нової інформації (практика)
1.Заповніть таблицю : запишіть стислі відомості
2. Покажіть стрілочками , кому з персонажів належать подані висловлювання
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці ?
- З яким жанром народної творчості ознайомилися ?
1. Рефлексія.
Рефлексія. Вправа «Відкритий мікрофон».
2.Рухлива вправа
3. Пояснення домашнього завдання.
4. Рефлексія . Оберіть відповідну цеглинку лего.
5.Рефлексія . Створимо пірамідку нашого настрою.