Урок № 12
Тема: «НАРОДНІ МУЗИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ»
Дата: 28.11.2017
Клас: 5
Мета:
навчальна: ознайомити дітей з поняттями «кобза», «бандура»,
«волинка»; навчити виразно виконувати народні та композиторські пісні; показати учням важливу роль музичного мистецтва у змісті літературних творів;
розвивальна: розвивати вокально – хорові навички, зокрема навички співу прийомом стакато;
виховна: виховувати патріотичні почуття, кращі моральні якості особистості та зацікавленість українською народною творчістю.
Музичний матеріал: інструментальна версія української народної пісні «Чарівна скрипка»; шотландські награвання «Грай, волинко!»; норвезька народна пісня «Чарівний смичок».
Наочні посібники: вірш Юрія Нікуліна, зображення народних музичних інструментів.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: комп’ютер, проектор, наочність, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід ( укр. нар. танець «Полька» у виконанні Троїстих музик)
1Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку(тема уроку написана на дошці)
Тема нашого уроку «Народні музичні інструменти»
Мотивація навчальної діяльності
УЧИТЕЛЬ. Після того, як первісні люди винайшли музичні інструменти, минуло багато часу. Народні майстри вдосконалювали їх, знаходили яскравіші звуки. За період розвитку людства з’явилось дуже багато музичних інструментів, і в кожного народу вони були особливі – різні за формою, матеріалом, оздобленням. Але існує багато музичних інструментів схожих між собою. Сьогодні на уроці нас очікує зустріч із народними інструментами.
Зверніть увагу, на парті, перед кожним із вас лежить ось така картка самооцінювання. Перш за все підпишіть її. Свою роботу на кожному етапі уроку ви будете самостійно оцінювати відповідними балами. Максимальна кількість балів 3. Будьте активними і уважними, і я вам бажаю успіху.
2 Актуалізація опорних знань
А зараз ми з вами пограємо в гру «Одна голова добре, а дві краще» за допомогою якої ми пригадаємо раніше вивчений матеріал. (робота в парах На партах лежать по 4 картки з цифрами 1, 2, 3, 4. Прослухайте запитання , обговоріть його у парі зі своїм сусідом , та підніміть картку або картки з номерами правильної на вашу думку відповіді.
«Одна голова добре – дві краще»
1.На які дві великі групи розподіляється музика?
(вокальна, інструментальна, симфонічна, оркестрова)
2. Як називається музика, яка не має одного автора?
(народна, композиторська, бардівська, естрадна)
3. Як називаються пісні в яких відображена історія боротьби українського народу за свободу та становлення національної самовідданості.
(календарно-обрядові пісні, релігійні, колискові, історичні)
4. Що таке увертюра?
(оркестровий вступ до опери чи балету, оркестровий фінал опери чи балету)
5. Що написав Микола Лисенко?
(кантату «Тарас Бульба», балет «Тарас Бульба», оперу «Тарас бульба» або пісню «Тарас Бульба»)
6. Яку народну пісню використав в опері «Тарас Бульба» Микола Лисенко? («Козацькому роду нема переводу», «Їхав козак за Дунай», «Засвіт встали козаченьки»)
А тепер звертаємось до листів самоооцінювання . Нагадую три бали – це максимум , який ви отримуєте за правильно виконані завдання.
3 Основна частина
Які українські народні інструменти ви знаєте?
Найвідомішими українськими народними інструментами є сопілка, цимбали, бубон, бандура, кобза.
Робота з поняттями
Бандура і кобза – старовинні українські струнні щипкові музичні інструменти.
Походять вони від давньоарабської лютні та давньогрецької цитри і різняться зовнішнім виглядом та музичними якостями.
Відповіді дітей.
Так кобза має серед своїх родичiв гiтару, на грифi якої струни ПРИТИСКАЮТЬСЯ. Тому кобзу можна легко відрізнити за наявністю накладки на грифі − з ладами чи без ладів.
Натомість гриф бандури не має додаткових нашарувань. За формою і призначенням старосвітська бандура спорiднена з давнiми гуслами i не розрахована на вкорочення струн пальцями лiвої руки.
Тож і тримають цi два iнструменти по-рiзному: кобзу трохи навскiс, як гiтару, а народну бандуру – вертикально, притиснувши до грудей i граючи по всiх струнах обома руками.
Проте в літературних творах, зокрема в творчості Тараса Шевченка, назви цих інструментів підмінялися одна одною.
Народних музикантів які супроводжували свої співи грою на кобзі або бандурі називали кобзарями та бандуристами. Саме завдяки їхній творчості українську бандуру в усьому світі вважають музичним символом нашої країни.
А зараз вірш Юрія Нікуліна «Бандура» прочитає Курочкіна Анастасія
Гуде в Україні бандура,
Дзвенить і грає, крізь віки
Така вже пісенна натура,
Такі вже люди – козаки.
Бандура, як душа народу
Сміється, плаче, гомонить.
Безсмертна, як жива природа
Між люди музика летить.
Сам Бог, що нам бандуру дав
Підспівує собі тихенько.
Спасибі Боже за твій дар,
За чудо це маленьке.
За чудо пісенне, пригоже,
За нашу вдачу і натуру.
За все тобі ми вдячні Боже.
І дуже вдячні за бандуру!
Слухання музики
Послухайте інструментальна версія української народної пісні «Чарівна скрипка» у виконанні бандури та доберіть слова прикметники, які відповідають характеру прослуханої музики.
Слухання інструментальної версії української народної пісні «Чарівна скрипка»;
Відповіді учнів.
Робота з поняттями.
Кожен музичний інструмент має свій голос. Я хочу розповісти вам про ще один цікавий й незвичний музичний інструмент – волинку. Це старовинний музичний інструмент зі шкіряного міху, у який ушиті труба для надування повітря та кілька ігрових трубок з отворами. Про волинку відомо із давніх часів у багатьох країнах світу. Під звуки волинки у давнину люди танцювали на народних святах. А у Шотландії волинка і сьогодні супроводжує усі урочисті заходи. Її звучання протяжне й гучне.
В Україні і Польщі цей інструмент називають «козою», тому що він має форму мішка з козиною шкіри.
Слухання музики
Послухайте шотландські награвання «Грай, волинко!» та дайте відповідь на запитання.
Слухання шотландських награвань «Грай, волинко!»
Відповідають учнів.
Так, правильно, звучання волинки гучне і протяжне. Воно осболиве, його не можливо забути. Так сталося і з відомим німецьким композитором Й.С. Бахом. Одного разу почувши звуки волинки, він був був дуже вражений, і написав п’єсу для фортепіано «Волинка».
І саме зараз ми її з вами прослухаємо. А виконає її ваш однокласник Аль-Заят Адам.
Слухання «Волинка» Й.С.Баха
Діти вівдповідають.
А давайте ми з вами уявимо себе шотландцями, а вони танцювали притопуючи каблуками, і також спробуємо потанцювати під звуки волинки.
Виконання рухів під п’єсу «Волинка»
Робота з поняттями
Наступний інструмент, про який ми сьогодні поговоримо – скрипка. Сучасна скрипка, що стала згодом класичним інструментом, відома нам як королева музичних інструментів. Але вона також почала свій шлях з царини народних інструментів. Її звучання можна було почути і під час гулянь, і під час смутку.
Невідомі творці казок та оповідань, в яких виражено народну мудрість, розуміли, як впливає музика на людину, тому з любов’ю та захопленням розповідали про народних умільців, котрі майстерно володіли мовою музики. Це – свідчення того, що народ завжди високо цінував і з великою повагою та особливою любов’ю ставився до музикантів – аматорів, які силою свого мистецтва допомагали творити добро, несли людям радість. Так народжувалися музичні образи в казках та оповіданнях, а пізніше – і в літературних творах. Яскравим прикладом цього є українська народна казка «Чарівна скрипка». Головний герой казки майстерною грою на скрипці дарував людям радість і вселяв у їхні душі оптимізм.
Прослухайте американську народну пісню «Бубонці» у виконанні учениці 7-Б класу Романової Аліни на скрипці, та дайте відповідь на запитання.
Відповіді учнів.
Я приємно вражена вашою увагою та спостережливістю під час слухання та аналізу музичного твору. Прошу оцінити свою роботу на даному етапі в картці самоконтролю. Максимум 3 бали.
Музичні звуки і фарби завжди дружили одне з одним. І сьогодні на уроці я пропоную вам, передати свій емоційний стан за допомогою кольорів. Перед кожним з вас лежить аркуш паперу з незвичним та цікавим малюнком. Називається він – мандала , що в перекладі означає коло. За стародавньою традицією буддистів, вважається, що коли ти розфарбовуєш мандалу, то стаєш спокійнішим і більш зосередженим на власних думках та відчуттях. І тому, цю мандалу я пропоную вам розфарбувати прослуховування «Весела полька» у виконанні троїстих музик.
Творче завдання«Кольорова музика».
Обговорення якими кольорами і чому діти розфарбували мандали.
Учитель Ви дуже добре працювали,
Слухали, відповідали.
Настав час для відпочинку,
Проведемо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Під час фізкультхвилинки ми трішки відпочили,
І далі в нас за планом співи.
Вокально-хорова робота
Скрипка здобула популярність і в норвезького народу. Ушановуючи цей інструмент та його музику, народ склав пісню «Чарівний смичок». Послухайте її уважно і знайдіть у тексті пісні відповідь на запитання.
Слухання норвезької народної пісні «Чарівний смичок»
Виконання поспівки.
Розучування норвезької народної пісні «Чарівний смичок»
(робота над стриманим та легким звучанням, осмислення тексту та розвитком мелодії; звернути увагу на те, що вона починається не з повного такту, а із за такту)
Учитель Ви молодці, старанно співали,
І в картці контролю, знову ставимо бали.
(на цьому етапі максимальний бал три)
4 ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Систематизація набутих знань.
А тепер перевіримо, як добре ви зрозуміли тему уроку. Допоможе нам в цьому, ось ця книга. Називається вона «Книга музичних цікавинок». На своїх партах ви бачите слова, які випали з цих сторінок. Я пропоную вам розділитися на 4 команди, і відновити всі 4 речення які були тут написані.
1 речення
Волинка - це старовинний музичний інструмент зі шкіряного міху.
2 речення
Скрипка почала свій шлях з царини народних інструментів.
3 речення
Кобзарі супроводжують свій спів грою на кобзі або бандурі.
4 речення
Бандуру в усьому світі вважають музичним символом нашої країни.
Учитель Вам велике спасибі, що об’єднали слова,
Одна б я так швидко скласти все не змогла.
І знов в руки картки контролю візьміть
Роботу у групах свою оцініть. (максимум 3 бали)
Робота з картками самооцінювання.
Саморефлексія.
А тепер перейдемо до само оцінювання рівня ваших здобутків на кожному етапі уроку.
Оцінювання учнів – збір листів самооцінювання
Домашнє завдання
Прочитати українську народну казку «Чарівна скрипка», та підібрати музику, яку на вашу думку міг би виконати головний герой цієї казки.
Учитель Спасибі всім, хто працював,
Пісні співав, чудово грав,
І тим, хто в гості завітав.
Зараз пролуна дзвінок,
Наш закінчиться урок.
Хай вам сонечко сміється і земля співає,
А музика ніколи вас не залишає!
До побачення.
Учні виходять із класу під музичний супровід ( укр. нар. танець «Полька» у виконанні Троїстих музик)