Урок "Народні перкази. «Прийом у запорожці». Звичаї та традиції запорозьких козаків" для 5 класу

Про матеріал
План-конспект уроку української літератури для 5 класу на тему : Народні перкази. «Прийом у запорожці». Звичаї та традиції запорозьких козаків + окремо додається презентація Використана література: 1. Змішане навчання. Українська література . 5-9 класи/авт.-упоряд. О.Г. Куцінко. - Харків: Вид.група "Основа", 2021. - 207с. : табл., іл., схеми. - (Серія "Посібник для вчителя")
Перегляд файлу

Народні перкази. «Прийом у запорожці». Звичаї та традиції запорозьких козаків

Мета:  сприяти розумінню учнів відмінностей жанрів українського фольклору,  уявленню здобувачів освіти  про народний переказ та композицію твору; формувати вміння аналізувати твір (визначати тему, ідею і композицію твору); виховувати шанобливе ставлення до історії українського народу, любов до народної творчості, гордість за народних героїв-воїнів  – козаків.

 

Тип уроку:   урок засвоєння нових знань. 

Обладнання: підручник, презентація, оцінювальні картки.

Хід уроку

І.Організація освітнього процесу.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності «Відстрочена загадка»

-Добрий день,  мої любі  п’ятикласники! Я рада новій зустрічі з вами!

Та сьогодні ми зустрілись не просто так. Привід для нашої зустрічі особливий! І це особливі люди, українці, про яких з давніх-давен знали  по всьому світі! Про них знято не один фільм! Крім того, вони стали героями популярного мультфільму! Але до них ми повернемось згодом. А зараз пригадаємо все, що вивчили на попередніх уроках і якраз перевіримо домашнє завдання.

ІІ.Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання

«Так/Ні»

  1. Фольклор – це творче надбання народу, що передавалось віками із покоління в покоління в усній формі (Так)
  2. До усної народної творчості належать казки, перекази, міфи, легенди, пісні тощо (Так)
  3. Міф (міт) – це фантастичні оповіді про богів, напівбогів, казкових героїв (Так)
  4. У міфологічній легенді «Зоряний віз» розповідається про зародження людської цивілізації (Ні)
  5. Головна думка міфу «Берегиня» - світло доброти переможе пітьму зла (Так)
  6. Згідно з міфологічною легендою пес живе коло людини, бо людина його завжди нагодує (Ні)
  7. Міф «Дажбог» розповідає про сина Сварога, який володарював «над богами, над людьми і над усім світом» (Так)
  8. Згідно з однойменною легендою,  неопалима купина стала символом незнищенності нашої землі (Так)
  9. У легенді «Як виникли Карпати» Силун розсердився на Карпа, бо той вирішив одружитися без дозволу господаря (Ні)
  10. У легенді «Чому в морі є перли і мушлі?» дівчині воз’єднатися з коханим допоміг морський володар (Ні).

Взаємоперевірка, виставлення оцінок.

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння матеріалу

-А тепер час повернутися до наших героїв, про яких зняли мультфільм. Здогадались хто це? Добре, ось вам підказка. Погляньте на екран, я впевнена, що ви їх знаєте! Це – (козаки)!

127893.jpg

Бесіда

Пригадаймо, хто такі козаки ? (Козаки – вільні озброєні люди, представники військового стану)

А що ви знаєте про них?

Скажіть, будь ласка, чи знаєте ви що таке Запорізька Січ? (Запорізька Січ – це фортеця-містечко. Козаки жили там увесь вільний від військової діяльності час)

-Сьогодні ми з вами познайомимось з українським народним переказом «Прийом у запорожці». Дізнаємось про традиції та кмітливість цих українських воїнів. Та для початку проведемо невеличку словникову роботу.

Словникова робота

Переказ – усна оповідь про життєві факти, драматичні ситуації, пов’язані з конкретними історичними подіями, інформація про які передається не очевидцями, а переповіданням почутого.

Руханка «Козачок» (під музику)

Робота з текстом переказу.

Виразне читання переказу вчителем і учнями.

Визначення теми та ідеї твору.

Карта композиції твору. (Пояснення основних складових композиції твору, колективне заповнення карти)

Експозиція: Запорожці кличуть на Січ хлопця

Зав’язка: Хлопцеві велять варити кашу

Розвиток дії: Хлопець двічі кличе козаків, та вони не йдуть

Кульмінація: Починає хлопець сам їсти зварену кашу

Розв’язка: Хлопця приймають до козаків

Хвилинка відпочинку. Перегляд відео про Запорізьких козаків.

 

ІV. Домашнє завдання.

  1. Вивчити що таке переказ, знати зміст переказу «Прийом у Запорожці»
  2. Намалювати ілюстрацію до улюбленої казки

V. Рефлексія «Оцінювання уроку»

Учні заповнюють картки оцінювання уроку.

 

Підведення підсумків. Виставлення оцінок активним учням.

Ось і підійшов кінця наш урок. Що вас найбільше зацікавило або здивувало?

А що змусило вас посміхнутися? Я бажаю, щоб посмішка і гарний настрій були завжди з вами! Дякую всім за урок! До нових зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

Додаток. Картка «Оцінювання уроку»

Дата уроку __________________   ПРЕДМЕТ________________________      Ім’я ____________________

Сьогодні на уроці  було   а) цікаво  б) складно  в)весело 

г) нудно   ґ) не зрозуміло  д) змішані відчуття від уроку

Я хочу, щоб на наступному уроці  ___________________________________________________________

А  - відмінно

В  - добре     Моя оцінка уроку

С – задовільно

D – не задовільно

F - погано

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Половец Инна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Pron Oksana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 вересня 2021
Переглядів
8370
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку