Народні перкази. «Прийом у запорожці». Звичаї та традиції запорозьких козаків
Мета: сприяти розумінню учнів відмінностей жанрів українського фольклору, уявленню здобувачів освіти про народний переказ та композицію твору; формувати вміння аналізувати твір (визначати тему, ідею і композицію твору); виховувати шанобливе ставлення до історії українського народу, любов до народної творчості, гордість за народних героїв-воїнів – козаків.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, презентація, оцінювальні картки.
Хід уроку
І.Організація освітнього процесу.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності «Відстрочена загадка»
-Добрий день, мої любі п’ятикласники! Я рада новій зустрічі з вами!
Та сьогодні ми зустрілись не просто так. Привід для нашої зустрічі особливий! І це особливі люди, українці, про яких з давніх-давен знали по всьому світі! Про них знято не один фільм! Крім того, вони стали героями популярного мультфільму! Але до них ми повернемось згодом. А зараз пригадаємо все, що вивчили на попередніх уроках і якраз перевіримо домашнє завдання.
ІІ.Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання
«Так/Ні»
Взаємоперевірка, виставлення оцінок.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння матеріалу
-А тепер час повернутися до наших героїв, про яких зняли мультфільм. Здогадались хто це? Добре, ось вам підказка. Погляньте на екран, я впевнена, що ви їх знаєте! Це – (козаки)!
Бесіда
Пригадаймо, хто такі козаки ? (Козаки – вільні озброєні люди, представники військового стану)
А що ви знаєте про них?
Скажіть, будь ласка, чи знаєте ви що таке Запорізька Січ? (Запорізька Січ – це фортеця-містечко. Козаки жили там увесь вільний від військової діяльності час)
-Сьогодні ми з вами познайомимось з українським народним переказом «Прийом у запорожці». Дізнаємось про традиції та кмітливість цих українських воїнів. Та для початку проведемо невеличку словникову роботу.
Словникова робота
Переказ – усна оповідь про життєві факти, драматичні ситуації, пов’язані з конкретними історичними подіями, інформація про які передається не очевидцями, а переповіданням почутого.
Руханка «Козачок» (під музику)
Робота з текстом переказу.
Виразне читання переказу вчителем і учнями.
Визначення теми та ідеї твору.
Карта композиції твору. (Пояснення основних складових композиції твору, колективне заповнення карти)
Експозиція: Запорожці кличуть на Січ хлопця
Зав’язка: Хлопцеві велять варити кашу
Розвиток дії: Хлопець двічі кличе козаків, та вони не йдуть
Кульмінація: Починає хлопець сам їсти зварену кашу
Розв’язка: Хлопця приймають до козаків
Хвилинка відпочинку. Перегляд відео про Запорізьких козаків.
ІV. Домашнє завдання.
V. Рефлексія «Оцінювання уроку»
Учні заповнюють картки оцінювання уроку.
Підведення підсумків. Виставлення оцінок активним учням.
Ось і підійшов кінця наш урок. Що вас найбільше зацікавило або здивувало?
А що змусило вас посміхнутися? Я бажаю, щоб посмішка і гарний настрій були завжди з вами! Дякую всім за урок! До нових зустрічей!
Додаток. Картка «Оцінювання уроку»
Дата уроку __________________ ПРЕДМЕТ________________________ Ім’я ____________________
Сьогодні на уроці було а) цікаво б) складно в)весело
г) нудно ґ) не зрозуміло д) змішані відчуття від уроку
Я хочу, щоб на наступному уроці ___________________________________________________________
А - відмінно
В - добре Моя оцінка уроку
С – задовільно
D – не задовільно
F - погано