6 клас
Урок
Тема: Народні традиції та звичаї, переплетіння реального і фантастичного в повісті «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя
Мета: розвивати вміння комплексно аналізувати текст, глибоко проникати в зміст твору; дослідити національні традиції й звичаї, що відображені у повісті; знайти елементи українського фольклору; розвивати вміння учнів порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати творчі здібності, фантазію, висловлювати власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаних творів; виховувати інтерес до звичаїв українського народу і творчості М.В. Гоголя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: ілюстрації до повісті, мультимедійні засоби, олівці й аркуш А4
Хід уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
- Як ви гадаєте, чому Гоголь звернувся до теми, пов'язаної із зображенням українського народного побуту, переказів і повір'їв?
- Звідки Гоголь черпав знання народного побуту і національних особливостей?
Пропоную Вам переглянути два відео
https://www.youtube.com/watch?v=IKj1XkQjyeQ
https://www.youtube.com/watch?v=04sfY8vxj2E
Отже, я сподіваюся ви дізналися, чим закінчилася повість, що перемогло містика чи кохання, і на які вчинки відважилися головні герої.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Важко знайти людину, яка б не захоплювалася творчістю Гоголя. Сьогодні ми розкриємо майстерність письменника, яка зробила його творчість видатним явищем в літературі. Н.В. Гоголь, спираючись на народний фольклор, змальовує веселий, жартівливий натовп хлопців і дівчат, чудову морозну ніч, яскраві зірки, місяць, який «велично піднявся на небо посвітити добрим людям та всьому світу, щоб усім було весело колядувати і славити Христа». Письменик відобразив національні традиції, поєднав побутові та фантастичні елементи.
Оголошення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Дія твору відбувається напередодні Різдвяної ночі, саме в ці дні відбуваються дива, здійснюються мрії і бажання. В Україні святкували Різдво за народними звичаями. Давайте послухаємо підготовлені учнями розповіді про побут і звичаї українського народу, який жив в кінці XVIII століття, жителів Диканьки і їхні звичаї святкування Різдва.
Доповідь учнів
Словникова робота
Традиції (від лат. traditio — переказ, звичай) — це елементи культури, що передаються від покоління до покоління і зберігаються протягом тривалого часу.
Зви́чаї — є вираженням традиції. Це загальноприйнятий порядок, правила, які здавна існують у громадському житті й побуті якого-небудь народу, суспільної групи, колективу, традиційний порядок відзначення яких-небудь подій, свят і таке інше, пов'язане з виконанням певних дій і використанням відповідних атрибутів, предметів.
Давайте перенесемося в Диканьку і подивимося, як тут святкують Різдво.
Бесіда
- Чому у повісті М.Гоголь приділяє велику увагу народним звичаям та традиціям святкування Різдва? (Він був родом з України, і коли був малим, сам приймав участь у різдвяному дійстві, колядував)
- Знайдіть у повісті опис сільської хати, одягу героїв повісті.
Зачитуються уривки з повісті
(Оздоблення стін, їх розпис, піч, парадний кут у хаті; ікони, прикрашені рушниками, квіти, лавки, посуд, скриня, хлібна полка; оберіг від лиходійства нечистої сили.
У чоловіків - сорочка коротка з прямокутною горловиною, у жінок - довга з рукавом; чоловіки носили широкі шаровари, жінки носили спідницю у вигляді двох прямокутних шматків тканини - запасок, святкова спідниця називалася плахтою. Одяг прикрашався вишивкою, аплікацією. Особливе значення надавалося кольору, віддавали перевагу червоному кольору, блакитному, зеленому, жовтому. Головні убори у дівчат - обручі, перев'язки, вінок, з паперових квітів стрічки; заміжні жінки носили намітку і очіпок, якими прикривали голову).
- Які Різдвяні дива відбуваються в повісті?
- Які народні вірування описуються у творі? (Віра в нечисту силу)
- Які казкові персонажі діють в цій повісті? (Чорт і відьма)
- Що в образі Солохи реальне?
- Знайдіть, як Гоголь описує цих персонажів. Чи викликають вони страх?
- Що завадило дівчатам і хлопцям колядувати? (Чорт украв місяць, а відьма забрала зорі)
- Які це герої і події, про які ми щойно говорили? (Фантастичні, містичні)
Отже, фантастика - вигадані, уявні елементи, за допомогою яких створюється світ, відмінний від сьогоденного, реального.
- Кого ще можна віднести до таких героїв? (Знахар Пузатий Пацюк)
- Які ще події в повісті можна назвати фантастичними? (Політ Вакули до цариці).
- Навіщо елементи фантастики автор використав у творі? (Щоб створити атмосферу казки, дива. Фантастика допомагає розкрити характери героїв, їхні думки. Різдво – це мрія, віра в добро, справедливість. Тому ми сподіваємось на щасливий кінець)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Давайте намалюємо ментальну карту, і на ній зобразимо події, які відбулися в повісті. В центрі ми малюємо ніч напередодні Різдва. Далі дві гілки: події реальні й події фантастичні.
VІ. Підсумки уроку
Продовжіть речення
Слово вчителя
«Ніч перед Різдвом» - це багата скарбниця усної народної творчості. Шануйте звичаї і традиції українського народу.
VІІ. Домашнє завдання
Початковий рівень – намалювати картинки в ментальній карті, біля кожної лінії
Середній рівень – намалювати картинки в ментальній карті, біля кожної лінії;
знайдіть у повісті слова і вирази, які ви зустрічали в народних казках. Достатній рівень – намалювати картинки в ментальній карті, біля кожної лінії; підготуйте художній переказ одного з епізодів: «Солоха точно відьма», «Чуб по дорозі до дяка», «Вакула в Петербурзі».
Високий рівень – намалювати картинки в ментальній карті, біля кожної лінії;
дібрати цитати до образів Оксани і Вакули