6 клас
Урок
Тема: Різдвяна подорож Скруджа в часі та просторі як можливість переосмислити своє життя
Мета: проаналізувати картину Різдва, створену Ч. Діккенсом в «Різдвяній пісні у прозі», визначити її роль в переосмисленні головним героєм свого життя; провести паралель між реальною і художньою дійсністю; розвивати навички уважного читання та аналізу художнього твору; зв'язного мовлення; виховувати кращі людські якості, такі як благородство, співчуття, милосердя, любов до ближнього
Обладнання: компʼютер, ілюстрації до твору, олівці, аркуші А4
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I. Оргмомент
Вступне слово вчителя.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
- Чи часто Ч. Діккенс в оповіданні звертається до фантастичних елементів?
- Чому вони набувають особливого значення і особливий сенс у творі? Відповідь підтвердіть прикладами.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Чарльз Діккенс із співчуттям ставився до бідних людей. Своїми творами він сподівався звернути увагу багатих на несправедливість, яка існує в суспільстві, та перевиховати їх. Цій темі присвячена його повість «Різдвяна пісня у прозі». «Різдвяна пісня» опанувала Діккенсом з головою. «Він ридав, і сміявся, і знову ридав », працюючи над« Піснею », і схвильований, «не раз крокував по 15, а то і по 20 миль темними вулицями нічного Лондону, коли всі розсудливі люди вже давним-давно лягли спати». Що вийшло з цього ми сьогодні побачимо. Дізнаємося про традиції та звичаї європейських народів, виховаємо в собі ніжність і милосердя.
Оголошення теми і мети уроку
Перегляд буктрейлеру.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1b8zs0PFYQ
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Кожна людина хоча б один раз у своєму житті замислюється над тим, що для неї є найважливішим, що їй потрібно понад усе. Тієї миті у свідомості людини відбувається переоцінка цінностей і вона може змінитися. Саме так сталося зі Скруджем, головним героєм повісті "Різдвяна пісня у прозі". Скруджа непокоїла жага до збагачення. Окрім грошей, його ніщо не цікавило. Для нього не існувало жодних моральних цінностей. Скрудж не знав, що таке любов, співчуття, радість. Гроші стали сенсом його життя. Проте події Різдвяної ночі назавжди змінили Скруджа, його світосприйняття, думки, погляди.
Бесіда.
- Кто повідомив Скруджа про дивну подію, яка відбудеться в його житті. (Вночі до нього з’явився привид товариша і компаньйона Марлея, про якого він давно забув. Привид Марлі розповів, як він тепер кається і страждає через те, що не робив добрих справ за життя).
- Яка х незвичайна подія відбулася? (Скрудж вночі зустрівся з Духом Минулого, Духом Теперішнього та Духом Майбутнього Різдва).
Перегляд відео.
https://www.youtube.com/watch?v=r6ULo3__uLI
Давайте за допомогою ментальної карти, яку ми зараз намалюємо, спробуємо відобразити основні події у творі й побачити духовне відродження головного героя; дізнатися, яку роль відіграє той чи інший епізод в оповіданні.
Створення ментальної карти.
Виразне читання учнем опису Духа Минулого Різдва.
Бесіда.
- Чи знайомі Скруджу слова добро, добра справа, милосердя?
- Як пояснив Дух необхідність своєї появи?
- Чим здивував вас Скрудж в цьому епізоді? Як він каже, як відчуває і бачить світ?
- Чи був щасливий Скрудж в дитинстві?
- Як ви вважаєте, чому Діккенсу так важливо було показати дитинство героя? (Дитинство - період особливої гостроти переживання свята Різдва. У Діккенса з цим періодом пов'язаний мотив страждання, плачу. Це не просто ранній період життя людини, воно та щаслива пора, спогади про яку прикрашають тяготи життя, полегшують старість. Для Скруджа це ще й надія на майбутнє).
- Чому через кілька років в його очах з'явився «неспокійний, жадібний блиск»?
- Чому Дух Минулого Різдва зображений зі снопом світла, який розгорявся «все яскравіше і яскравіше»? (Скрудж мав побачити Світло)
- Чи перегукується біографія Ч.Діккенса і образ створеного ним самотнього хлопчика Скруджа? (Дуже маленький і не дуже-то обласканий хлопчик нагадує самого Ч. Діккенса, радість і печаль його дитинства).
- Які якості, які були в дитині, втратив Скрудж? (Зовнішню красу, безпорадність, безпосередність, простодушність.)
- Які істини відкриваються в оповіданні завдяки появі племінника Фреда, маленької дівчинки Фанні? Відповідь аргументуйте прикладами з тексту
Учитель. Але моральні зміни приходять не самі по собі; людина роками йде до них сам.
- Який урок отримав Скрудж, подорожуючи з першим Духом?
- Проаналізуйте портрет змужнілого Скруджа. Які художні деталі є найбільш значущими в цьому описі? Чому?
- «У тебе інша душа, інший спосіб життя, інша мета», - каже наречена молодого Скруджа. Що має на увазі дівчина? Як вона пояснює причину змін героя?
- Чому, ставши стороннім свідком цієї розмови, Скрудж почав благати: «Не показуй мені більше нічого!»
- Виділіть етапи духовних змін Скруджа. (З'явилася можливість простежити причини деградації Скруджа, його поступове відчуження від людей. Одночасно починається зворотний процес - відродження душі)
Виразне читання учнем опису Духа Нинішнього Різдва
- Що в описі Духа є найважливішим?
- Що відчуває «старий грішник», побачивши Духа Нинішнього Різдва?
- Які ваші враження від зустрічі Скруджа і другого Духа?
- У чому звинувачує Скрудж Духа Нинішнього Різдва? (Скрудж звинувачує Духа в тому, що саме він хоче «перешкодити цим людям віддаватися їх безневинним задоволенням»: мова йде про пропозицію духовенства заборонити в свята торгівлю. Ця заборона робила життя бідняків ще більш важкою, тому що робочі тільки в свята і могли піти в крамниці і пекарні. Але Дух не приймає таких звинувачень: «Тут, на вашій грішній землі ... є чимало людей, які хизуються своєю близькістю до нас і, спонукуючі ненавистю, заздрістю, гнівом, гординею і самолюбством, творять свої погані справи, прикриваючись нашим ім'ям. Але ці люди настільки ж далекі нам, як якщо б вони ніколи і не народжувалися на світ»).
- Чи випадково письменник створив образ Тіма Кретчита?
- Чи відчули ви зв'язок між дитиною - Скруджем і малюком Тімом?
- У чому таємниця такого сильного єднання сім'ї Боба Кретчита?
- Чому так зворушлива, так близька нам ця історія? (Тема сім'ї пов'язана з такими поняттями як мама і дитина, домашнє вогнище, сімейний затишок, єднання близьких людей. І не тільки близьких: всі люди стають єдиною родиною, братами. Саме ця думка не зрозуміла була Скруджу).
- Яка роль епізоду, пов'язаного зі святкуванням Різдва в родині племінника Скруджа Фреда? (У різдвяному тексті Ч.Діккенса талановито передано тепло домашнього сімейного затишку. Читач то сумує, то мимоволі посміхається, представляючи всю серйозність підготовки дітей Кретчита до Різдва, розуміючи, наскільки важко родині Боба виживати).
Виразне читання учнем опису Духа Майбутнього Різдва
- Що змусило Скруджа впасти перед останнім з Духів на коліна?
- Чому він не міг «розгледіти нічого, крім цієї мертво-блідої руки і величезної чорної безформної маси»?
- Чому письменник «позбавив» Духа реплік? Чому його супроводжує мовчання?
- Чи готовий Скрудж йти з похмурим Духом? Відповідь підтвердити текстом.
- Якою була реакція Скруджа на порожнюю, на перший погляд, бесіду двох чоловіків, «вельми багатих і дуже впливових»? Чому «вирішив зберегти в пам'яті своїй, як дорогоцінний скарб, все, що доведеться йому побачити чи почути»?
- Як оцінили життя померлого прибиральниця, прачка, посильний трунар?
- Що відчув Скрудж, слухаючи людей, «які зібралися навколо награбованого майна»?
- Чи повірили ви герою, коли він закричав: «Дух! Я зрозумів, зрозумів! »?
- Чому він не наважився відкинути простирадло і побачити обличчя померлого?
- Невже смерть людини може принести комусь щастя? Чому після побаченого Скрудж почав благати: «Покажи мені інші, більш добрі почуття», адже раніше він хотів побачити душу, яку ця смерть не залишила байдужою?
- Хто залишився небайдужим до смерті Скруджа? Чому?
- Вслухайтеся і вдивіться в картину, намальовану Ч.Диккенс в родині Кретчитів. Чому Дух Майбутнього, як і Дух Нинішнього, привів Скруджа в сім'ю бідного клерка?
- Чому Скрудж називає Духа Добрим, вірить в те, що Привид його жаліє, адже той весь час був мовчазний і викликав душевний трепет і страх?
V. Підведення підсумків уроку.
Розвʼязати кросенс
1- Чарльз Діккенс, англійський письменник ХІХ століття,
2 – дуже любив своє місто. Він міг годинами блукати вулицями Лондона, спостерігаючи за життям навколо.
3 – Чарльз Діккенс дуже співчував простим людям, тому все життя боровся за їх право на вільне й щасливе життя, щоб діти ніколи не голодували, а також за їхнє право – мати величне свято Різдво.
4 – Письменник дуже любив це свято, він уважав, що це визначний день для всіх християн, коли кожна людина повинне переосмислити своє минуле, теперішнє, а також подумати про майбутнє.
5 – Чарльз Діккенс створив цикл різдвяних оповідань, серед яких – «Різдвяна пісня в прозі».
6 – Головний герой – Ебенізер Скрудж – найчерствіша, найскупіша людина, у якої навіть снігу взимку не випросиш.
7 – Але Скрудж отримав шанс змінити своє життя, осягнути допущені помилки – у різдвяну ніч він подорожує з трьома духами, які ведуть його в минуле, теперішнє і майбутнє. Скрудж розуміє, що він прожив життя марно.
8 – Адже це була різдвяна ніч – і прокинувшись, герой зрозумів, що отримав свій шанс. І з цієї миті у всьому містечку не було більш добрішої, усміхненої, приємної людини, ніж Скрудж.
9 – Ці перевтілення могли відбутися з героєм тому, що Різдво – це найсвятіший день, день, коли може відбутися диво, це свято добра і справедливості.
Слово вчителя
Подорож Скруджа у своє дитинство, в теперішнє та майбутнє допомогли йому багато чого зрозуміти. Це так вплинуло на нього, що він зробився зовсім іншою людиною — давав щедрі пожертви бідним, допоміг сім’ї клерка Боба, привітно ставився до племінника. Ця історія, як і повинно бути в різдвяному оповіданні, закінчується щасливо. І нагадує людям, що вони повинні не марнувати часу, поспішати робити добро своїм ближнім.
VI. Домашнє завдання.
Початковий рівень
Домалювати ментальну карту
Середній рівень
Домалювати ментальну карту. Повторити зміст «Різдвяної пісні в прозі».
Достатній рівень
Домалювати ментальну карту. Підготувати цитатний матеріал до характеристики образу Скруджа.
Високий рівень
Домалювати ментальну карту. Підготувати презентацію