Конспект уроку
з історії України
для 11-го класу
Підготувала учитель історії
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Народний рух України за перебудову
Мета: з’ясувати дату проведення першого з’їзду Народного руху України за перебудову; визначити головну мету НРУ; проаналізувати програму НРУ; охарактеризувати значення діяльності НРУ; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати, пов’язані з темою уроку;
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
-
визначати головну мету Народного руху України за перебудову;
-
аналізувати програму НРУ;
-
характеризувати значення діяльності НРУ.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми, відеоролик.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Робота в парах.
-
Розгляньте та проаналізуйте «Хмаринку слів».
-
Доберіть до неї заголовок. Свій варіант аргументуйте.
-
Підкресліть різними кольорами слова, терміни, дати та поняття, які відносяться до Львова та Києва. Коротко прокоментуйте результати.
-
Робота в малих групах.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Ребуси.
-
Розшифруйте ребуси.
-
Зі слів-відгадок сформулюйте тему нашого уроку.
(Народний рух України за перебудову)
-
Висловіть припущення, про що саме буде йти мова на уроці.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з текстом підручника. (с. 184 – 185)
-
Опрацюйте матеріал підручника та сформулюйте три-чотири речення, які виділяють головну думку.
-
Коли відбувся перший установчий з’їзд НРУ?
-
Хто очолив НРУ? (І. Драч)
-
За що саме виступали представники Народного руху України за перебудову?
-
Чому ж, на вашу думку, організація не обрала назву «Народний рух України за незалежність?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте фрагмент історичного джерела та знайдіть відповідь на питання «Чому ж у назві руху не звучало «за незалежність»»?
Зі спогадів одного з фундаторів Руху Сергія Головатого.
«Коли ми збиралися на засідання, обговорювали документи – страху не було. Та й у повітрі не висіло, що щось може статися, бо робилося відповідно до тої атмосфери, яка існувала у всьому Радянському Союзі, особливо за підтримки Горбачова. Бо і перша ж назва – для нас було зрозуміло, що ми напишемо «за перебудову», щоб нас не тягали… Ми за перебудову, за те, що Горбачов проголосив!» –
«Давайте напишемо «за перебудову» – і нас не будуть довбати і не будуть цькувати. А коли напишемо «за незалежність» – ми собі закриємо шлях, – додає Головатий. – І Чорновіл, і Лук’яненко виступали (за незалежність) – це було не просто в повітрі, це було проголошено! Просто в документах це не можна було написати, бо нас би не зареєстрували в Радянському Союзі».
-
Перегляд відеоролику.
https://www.radiosvoboda.org/a/30149999.html#player-start-time=16.869292
-
Що скандують учасники з’їзду? («Єдність»!)
-
Про що це свідчить?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте історичне джерело на с. 185 підручника.
-
Сформулюйте 1-2 запитання до тексту джерела.
-
Які політичні ідеї сформульовано у програмних документах новоутвореної організації?
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=u1WOUj5LGHU
-
Пригадайте, яка визначна подія в історії України відбулася 22 січня? (Акт Злуки; День Соборності)
-
Яку річницю Соборності України відзначили «Живим ланцюгом»? (71)
-
З якою метою була проведена акція?
-
Про що, на вашу думку, свідчить така масовість даної акції?
-
Робота з історичними джерелами (с. 186 підручника).
-
Опрацюйте історичні джерела за запитаннями.
-
У чому номенклатура вбачала загрозу рухівців?
-
Доведіть або спростуйте, що влада боялася Руху та намагалася йому перешкодити.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота в парах.
-
На основі отриманої інформації заповніть таблицю.
Народний рух України за перебудову
|
Рік створення
|
1989
|
Очільник
|
Іван Драч
|
Ідеологія
|
консерватизм, правоцентризм, націонал-демократія
|
Мета
|
Незалежність України і будівництво демократичної держави
|
Характер діяльності
|
Мирний
|
Основні заходи
|
Організація мітингів; «живий ланцюг» 22 січня 1990 р.
|
Значення діяльності
|
Підписання «Акту Незалежності України» 1991 року.
|
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Відправ повідомлення».
-
Поділіться враженнями від уроку, «відправивши повідомлення» у групу нашого класу.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати матеріал підручника на с. 184 – 186 підручника.