Тема - Населення Африки
Мета: - сформувати в учнів поняття про кількість населення , його етнічний склад і розміщення на материку; познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення, з причинами, що вплинули на розміщення населення;
-розвивати інтерес до вивчення географії, розвивати логічне мислення учнів , вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань, аналізувати і зіставляти їх;
- сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови і культури.
Тип уроку: комбінований, проведений дистанційно на платформі ZOOM.
Обладнання : ноутбук або будь-який гаджет, фізична карта Африки, слайди, ілюстрації національного одягу, краєвидів материка, відеофрагменти.
Хід уроку
«Не так назва важлива для країни
І обриси не так важливі,
Як важливо те, хто в тому краю живе,
Для чого живе, і чим живе народ»
Аяльнек Мулату (ефіопський поет)
І. Організація учнів до уроку
Отримавши заздалегідь пряме посилання для участі у конференції ZOOM від організатора, учні підключились до уроку.
Прийом «Викликай асоціацію» Дивовижна Африка. *Звучить пісня «Африка» Іван Дорн + кліп.
(переглянули відеокліп)
- Назвіть асоціації, які виникли у вас при слові Африка(спека, сухість, пустеля,слон,бегемот.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми продовжуємо з вами вивчати у всій своїй величі і красі, чарівний,а частково і екзотичний світ людини. І сьогодні на уроці ви зустрінетесь віч-на- віч з цим незвичайним континентом. Кажуть: « Хто хоч раз вдихнув пил його червоної землі , почув бій тамтамів, побачив у відблиску нічних багать м’язисті тіла танцюристів в заворожливих масках, тому важко буде повертатися з цього світу».
На попередніх уроках ми мандрували з цим дивовижним і загадковим материком, улюбленцем Сонця – Африкою.
- Назвіть кількість населення нашої планети? (7 мільярдів 635 мільйонів)
- Які основні людські раси вивчили у 6 класі? (європеоїдна,негроїдна,монголоїдна)
- Назвіть приклади характерних зовнішніх ознак кожної раси?
- Чи розміщено населення на планеті рівномірно?
- Які причини нерівномірного розселення населення на земній кулі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вивчаючи Африку, ви, напевне, помітили, що природа материка дуже різноманітна. Це і вологі екваторіальні ліси, і тропічні пустинні території, це і степові простори саван, і рідколісь. В цих умовах сформувались не тільки своєрідний рослинний та тваринний світ, але й життя людини багато в чому залежить від примх природи.
Сьогодні ми сформуємо поняття про кількість населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка.
Протягом віків і тисячоліть Африка була під впливом чужоземних завойовників, але завжди виходила переможцем, зберігаючи свою неповторність і самобутність, збагачувалась в той же час впливом цивілізації зовнішнього світу. Хоча даних про цей материк є багато, але в той же час про Африку ми знаємо дуже мало тож давайте познайомимось з епіграфом і планом сьогоднішнього уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Африка – батьківщина людства
-Чи чули ви вислів «Африка — батьківщина людства»? Всі ми можемо сказати, що ми родом з Африки.
Близько 2 млн років тому перша людина появилася в Східній Африці викопні рештки якої знайшли в разом із найдавнішими кам'яними знаряддями. На території Східної Африки виявлено найдавніші знаряддя праці, які виготовлені приблизно 2 млн років тому. Це перше свідоцтво існування самого роду Ноmо - людини. З плином часу люди розмножувалися та розселялися -спочатку на території континенту, а потім і за його межі. Вплив природного середовища та міграційні потоки обумовили формування різних етнічних груп та народів.
-З історії стародавнього світу в 6 класі ви дізналися...
На сучасне розселення найчисленніших народів Африки істотно вплинуло вторгнення арабів, що в VII ст. завоювали Єгипет, Алжир та інші регіони. Проте араби не були першими азіатами, які з’явилися на континенті. Ще в V тис. до н. е. в Африці з’явилися семіти. Вони справили великий вплив на людську цивілізацію: як вам відомо з курсів історії, фінікійці першими створили абетку та навчилися виготовляти скло. Пізніше, за часів колонізації та у нові часи, на африканському континенті з’явилися європейці. Колонізатори зверхньо ставилися до африканців, та завжди були люди, які наголошували на рівності усіх рас і народів.
Одним з таких людей був уславлений дослідник, шотландський учений Давід Лівінґстон. Він 30 років провів серед пустель, джунглів та болот Африки, досліджуючи її природу та відстоюючи права мешканців «Чорного континенту». Любов африканців до Лівінґстона була такою, що після смерті вони набальзамували його тіло для відправки до рідної країни але серце мандрівника поховали в Африці. Прізвище шотландця увічнено в назвах 32 порогів та водоспадів на річці Конґо (Заїр), музею в столиці Замбії — місті Лусака. У XX ст. справу Лівінґстона розвинули такі яскраві особистості, як Д. Адамсон, Р. Єйм, Б. Гржимек,, Д. Дарелл та багато інших.
Пригадайте, що таке густота населення? (рівень заселенності певної території, кількість постійного населення, що проживає на одиниці площі (як правило, в розрахунку на один км2).
Як її можна обчислити?
- В Африці проживає понад 1225 млн. мешканців. Населення по території Африки розміщене досить нерівномірно. У Нільській долині Єгипту проживає до 1500 чол. на 1 км2, а в центральних частинах Сахари та пустелі Наміб менше 1 чол. на 1 км2. З інших територій найбільша середня густота населення спостерігається на узбережжі морів і океанів, по долинах великих африканських річок та озер.
Середня густота населення 36,4 осіб/км2
2. Раси та народи Африки.
Учні отримали випереджаюче завдання, підготувати повідомлення про племена, які проживають в Африці. Деякі учні підготували відеопроекти та продемонстрували їх іншим учасникам конференції.
- В Африці налічують від 500 до 7000 націй та етнічних груп. Більшість з них налічує кілька тисяч, а то й сот людей. 2/3 населення становить 30 націй, чисельністю понад 5 тис. чол. Нині населення Африки складається із корінного та прийшлого. Основну частину жителів материка становить корінне населення, що належить до трьох великих рас — європеоїдної, негроїдної та монголоїдної.
-Представники європеоїдної раси живуть в основному на півночі Африки. Це араби, бербери та туареги, які в давнину переселилися сюди з Азії. Для них характерні смаглява шкіра, темне волосся та очі, продовгуватий череп, вузький ніс та овальне обличчя. Їх мовами є арабська та берберська.
Араби – велика група народів, яка налічує майже 300 млн. чол. Належать до південної гілки європеоїдної раси. Говорять сповідують переважно мусульманську релігію (іслам). Більшість арабів живе у селах (феллахах) й займається землеробством. Частина є кочівниками-бедуїнами (з арабської – мешканці пустель), які розводять верблюдів й обслуговують караванні шляхи. Араби живуть у Північній Африці. Тут виникли їх перші держави ще у І тис. до н.е. Араби носять білу сорочку, вовняний плащ та головну хустку. На жінках багато металевих та скляних прикрас. У їжі переважають ячмінний та пшеничний хліб, рисова та кукурудзяна каші, фініки, квасоля, горох, сочевиця, у скотарів – молочні продукти.
Бербери – група народів, які є корінними жителями Північної Африки. Часто є кочівниками. Говорять бербери - лівійськими мовами. Туареги – один з народів з групи берберів. Кочують у пустелях. Мають свою мову. Бербери та туареги сповідують іслам.
До європеоїдної раси також належать бури (африканери), які нині живуть на крайньому півдні материка. Ці люди є нащадками перших голландських, французьких та німецьких колоністів. Їх мова африкаанс є діалектом голандської, що виник за участі німецької, англійської та місцевих мов. За релігією – християни-протестанти.
Представники негроїдної раси проживають на південь від Сахари. Вони мають значні відмінності у зовнішньому вигляді. Так, жителі саван Північної півкулі (масаї, тутсі) дуже високі на зріст. Середній зріст дорослого чоловіка становить 1 м 85 см.
Найменші на зріст люди світу – африканські пігмеї, що живуть в Екваторіальній Африці. Їх зріст не перевищує 140 см у чоловіків, жінки — ще нижчі. З грецької слово “пігмей” означає «величиною з кулак». У греків навіть була міра довжини «пігмей» менша за півметра. Першим описав пігмеїв у другій половині ХІХ ст. російський мандрівник Василь Юнкер, коли у нього служили протягом року двоє представників цієї групи народів. Пігмеї зберігають бродячий спосіб життя, давню культуру та традиційні вірування.
Вирізняються найбільш темним кольором шкіри в світі нілоти. У шкіра аж синювато-чорного кольору. Нілоти (“люди Нілу”) – група негритянських народів Східної Африки: дінка, нуер, барі, лотуко, масаї, нанді, покот та інші.
Готтентоти і бушмени, що живуть у напівпустелях і пустелях Південної Африки, мають пласке обличчя, що надає їм схожості з монголоїдами. Бушмени (з голландської – “чагарникові люди”) – корінні жителі Південної та Східної Африки. Були витіснені народами банту у пустелю Калахарі. Ночі проводять у ямах серед чагарників. Живуть, збираючи їстівні рослини, як і їх далекі предки ще 10 тис. років тому.
Негритянські народи говорять багатьма мовами, найпоширеніша з них – група мов банту.
На Ефіопському нагір’ї живуть ефіопи (буквально: “з обпаленим сонцем обличчям”), які мають ознаки одночасно двох рас: європеоїдної та негроїдної. Їх колір шкіри мідний з червонуватим відтінком. Риси обличчя більш подібні до європейців. Ефіопи говорять амхарською мовою, яка повністю витіснила давнє ефіопське складове письмо.
Жителі Мадагаскару — малагасійці (мальгаші) — вихідці з Азії. Їх зовнішні ознаки говорять про належність до монголоїдної раси. Мають свою малагасійську мову.
- Африканські народи створили своєрідну культуру, яка мала і має досить великий вплив на розвиток світової культури в цілому та на розвиток культури окремих держав, мешканці яких мають значний відсоток етнічних африканців. Так, стародавня культура Єгипту мала значний вплив на розвиток культури Середземномор'я та Близького Сходу. Єгипетські піраміди досі вражають своєю величністю та вважаються одним із семи чудес світу. Ритми африканської музики дали початок розвитку нової музикальної культури у Північній та Латинській Америці і поширилися по всьому світові.
Після звільнення від колоніального рабства культура народів Африки ще більше впливає на розвиток світової культури. В свою чергу, світова культура впливає на африканську.
V. Узагальнення та корекція знань з вивченої теми та систематизація набутих знань.
- Скільки людей нині проживає на території Африки?
Чим пояснюється різна густота населення в межах материка?
Представники яких людських рас проживають в Африці?
В Африці переважає населення сільське чи міське? Чому?
Яка середня тривалість життя африканців?
VІ. Підсумок уроку.
- Як Ви вважаєте чи був для Вас урок успішним? Чому?
VII. Домашнє завдання.
Скласти міні-твір «Один день в Африці».