Тема. Населення Африки. Держави. Зв`язки України з державами Африканського континенту.
Мета: сформувати знання в учнів про расовий та етнічний склад населення на континенті, його розміщення, навчити робити висновки про вплив клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей, характеризувати особливості сучасного рівня соціально- економічного розвитку країн та важливість напрямків взаємозв`язків з Україною; розвивати практичні навички роботи з картою, уміння працювати у групі; виховувати почуття гуманізму, повагу до культури африканських народів.
Обладнання: карти: " Населення Африки", " Політична карта Африки", атлас, дидактичні картки, ілюстрації, смайлики, довідкова література.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навиків.
Технології уроку
І. Організаційний етап.
Доброго дня, учні. Усміхніться один одному. Який зараз настрій у вас? ( Використовують смайлики)
Чого чекаєте від сьогоднішнього уроку? ( Відповіді учнів)
ІІ. Мотивація навчальної діяльносиі учнів.
Вчитель
-- Кажуть, що Африка --" колиска людства". Чому є такий вислів? ( Відповіді учнів).
-- Чи сприятливі умови для проживання людини сформувалися в Африці? ( Відповіді учнів).
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з розміщенням населення на континенті, його умовами проживання, отримаємо знання про те, як змінюється кількість населення на материку та які особливості сучасного рівня соціально - економічного розвитку країн.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Тема уроку повідомляється вчителем.
ІY. Отримання нових знань, умінь і навиків.
Вчитель
В Африці проживає понад 1,3 млрд.осіб. Кількікість населення за останні роки стрімко зростає. Так , у 1980 році в Африці проживало 470 млн.осіб, у 190 р. -- 748 млн.осіб, у 2000 році -- 800 млн.осіб , а у 2018 р. -- 1.3 млрд. осіб.
Проблемне запитання.
Чи створює труднощі такий швидкий приріст населення на материку? Чому? ( Труднощі виникають щодо забезпечення людей засобами існування через погані природні умови)
Населення на материку розміщено неодинаково, відповідно маємо різну його густоту.
Практикум у групах .
Завдання.
За картою атласу" Розміщення населення світу " визначити густоту населення в різних частинах Африки.
Групи отримують завдання на дидактичних карточках.
І група
Визначити густоту населення у Сахарі. Чому на вашу думку на даній території не висока густота населення?
ІІгрупа.
Визначити густоту населення на півдні Африки. Чому, на вашу думку, на даній території не висока густота населення?
ІІІ група.
Визначити густоту населення в центральній частині Африки. Чому, на вашу думку, на даній території не висока густота населення?
ІY група.
Визначити густоту населення в північній частині долини річки Ніл. Чому, на вашу думку, на даній території висока густота населення?
Презентація відповідей учнів.
Проблемне запитання.
Де у Африці найвища густота населення? ( Західна Африка) Які умови вплинули на заселеність у даному регіоні? Порівняємо найвищу і найнищу щільність населення в Африці.
Робота з картами " Народи Африки" та "Раси світу"
Завдання.
Які народи проживають в Африці? До яких рас вони належать , на вашу думку?
Повідомлення учня ( підготовлено вдома)
Представники європоїдної раси живуть в основному на півночі Африки. Це араби та бербери. Представники негроїдної раси проживають на південь від Сахари. Це високі на зріст ( до 2 м) масаї і тутсі та пігмеї, які живуть в екваторіальних лісах і їх зріст сягає 145 см. Це найменші люди нашої планети. На півдні материка живуть бушмени і готтенготи, малагасійці, які походять від змішаних негроїдної і монголоїдної рас. У верхів`ях Нілу проживають нілоти, а на узбережжі Індійського океану -- суахілі. Всі вони належать до негроїдної раси.
Кожен народ має свою мову, традиції, спосіб життя, релігії.
У стародавні часи кордони держав не мали чітких меж. Поділ території почався в основному під час колонізації материкаєвропейськими державами і закінчився вдругій половині ХХ століття. До 1950 року в Африці було лише чотири незалежні держави: Єгипет, Ефіопія, ПАР, Ліберія. В1960 році незалежними стали 17 країн. Цей рік називають роком Африки. Сьогодні 54 країни континенту є незалежними.
Робота з політичною картою Африки.
Вчитель читає вірш і показує країну на карті, учні -- знаходять її в атласах.
Вірш
Скрізь по гарячій Африці бігають жирафики:
напамять жирафики знають карту Африки.
Як поглянуть зверху вниз -- ось Марокко, ось Туніс,
Сенегал, Ангола, Гана, Чад , Нігерія, Гвіана,
Тонго, Лівія, Заїр, Ефіопія, Алжир,
Конго, Кенія, Уганда, Мавританія, Руанда,
Камерун, Кот-Д`Івуар, Мозамбік, Нігер і ПА.
Ось Ліберія і Гамбія, Танзанія і Замбія
Свазіленд і Сомалі, Джибуті, Судан Малі.
З висоти жирафиної шиї видно зразу дві Гвінеї.
Ось Боствана, ось Габон, ось Бенін, Зімбабве ось.
Робота в групах
Завдання
За допомогою довідкової літератури, атласу, підручника складіть характеристики країн Африки за планом:
1. Назва країни
2. Площа території
3. Столиця країни
4. Чисельність населення
5. Галузі господарства
6 Сільськогосподарські культури
7. Корисні копалини
8 Взаємозв`язки з Україною
1 група досліджує Єгипет
2 група ---Нігерія
3 група -- ПА
4 група -- Алжир
Презентація виконаного завдання учнями за планом.
Виконання практичної роботи 3 ( закінчення)
V.Закріплення отриманих знань, умінь ,навиків
Робота в групах
Гра " Чомучка"
Завдання. 1.Скласти по два запитання по вивченій темі, які починаються словом " чому"
2. Групи обмінюються запитаннями і дають відповіді.
VI. Підсумок уроку
Рефлексія.
На уроці мені особливо сподобадося...
Знання із сьогоднішньої теми мені пригодяться....
Чи отримав від уроку я те, що бажав( бажала) отримати?
Я задоволений ( не задоволений своєю працею на уроці).
Показати смайлик.
Формувальне оцінювання проведено вчителем.
VIІ.Домашнє завдання.
1.Опрацювати параграф Населення. Держави.
2. Скласти сенкан