Урок: "НАСЕЛЕННЯ . СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА АФРИКИ . ГОЛОВНІ ДЕРЖАВИ ТА ЇХ ХАРАКТЕРИСТИКА."

Про матеріал

ТЕМА: НАСЕЛЕННЯ . СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА АФРИКИ . ГОЛОВНІ

ДЕРЖАВИ ТА ЇХ ХАРАКТЕРИСТИКА.

Слайд 1

МЕТА : сформувати в учнів знання про основні раси і народи населення Африки,

особливості його формування і розміщення ; вдосконалювати практичні роботи з тематичною картою ; сприяти розвитку уваги , пам'яті , логічного мислення , вміння працювати в групах ; закріпити практичні навички учнів аналізувати політичну карту материка;розвивати навички самостійної роботи з додатковими джерелами географічних знань ; виховувати толерантне ставлення до представників усіх рас і народів .

Слайд 2

Тип уроку :урок формування нових знань , вмінь , навичок .

Обладнання :політична карта Африки , політична карта світу , атласи, прапори та герби країн Африки , фоторепродукції .

Девіз уроку : Слухати – уважно ,

Думати – швидко ,

Відповідати – чітко .

Слайд 3

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Підготовка до уроку , оголошення теми та мети .

Вчитель читає вірш «Африка»

Африка – цікавий континент .

Тут пригадуємо момент

Він був колискою життя

І дав людині майбуття .

У Єгипті , ми всі знаємо ,

Це одвічні піраміди ,

Природа є контрастна ,

Людина над ним не власна .

Є зона зливових дощів ,

Гірських країн й пустель масив

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл повноводний .

Сам Лівінгстон тут мандрував

І серце Африці віддав .

Розповідь вчителя

Сьогодні на нашому уроці ми продовжимо вивчати материк – Африка . Розглянемо географічне положення , формування та економічний розвиток країн материка . Ознайомимось із основними расами і народами , етнічним та релігійним складом населення материка . Також звернемо увагу на розвиток мистецтва , культури , традицій населення . Здійснимо віртуальну туристичну поїздку до деяких країн Африки .

Актуалізація опорних знань вмінь учнів

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

Слайд 4 Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1. Африку майже посередині перетинає:

А нульовий меридіан

Б Північний тропік

В екватор

2. Першим із європейців перетнув Південну Африку із заходу на схід:

А Г. Стенлі

Б Є. Коватевський

В Д. Лівінгстон

3. Укажіть природну зону, яка не сформувалася в Африці.

А вологі екваторіальні ліси

Б субтропічні твердолисті вічнозелені ліси

В степи і лісостепи

4. Укажіть назву крайньої північної точки Африки.

А мис Рас-Енгела

Б мис Агульяс (Голковий)

В мис Рас-Гафун

5. Укажіть, у якій частині материка розташовані Драконові гори.

А на сході

Б на південному сході

В на північному заході

6. Який за площею і населенням материк у світі, після Євразії:

А другий

Б третій

В четвертий

Слайд 5

1-В;2-В ;3-В ;4- А; 5-Б ; 6- А;

Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Розповідь вчителя

Слайд 6

Африка - це другий за розміром материк Землі , на якому розташовано більше ніж 50 держав із населенням близько 800 млн. осіб.

Африка - один із найдавніших материків Землі, багато вчених вважають , що її східна частина була батьківщиною людини . Саме тут під час археологічних розкопок , були виявлені численні знахідки , що свідчать про перебування перших людей , які жили більше ніж 2 млн. років тому. Зараз на материку живуть представники трьох рас . Африканські країни дуже розрізняються за багатьма особливостями : ГП, природними ресурсами та природними умовами, рівнем екологічного розвитку . Усі країни материка є державами що розвиваються , з низьким рівнем розвитку господарства , крім ПАР.

Прийом «Домашня заготовка»

Вчитель

Сьогодні на нашому уроці виступлять учні , які будуть демографами , етнографами, країнознавцями , мистецтвознавцями , економгеографами . Вони зібрали матеріал із географічних збірників , довідників та Інтернету про історичний розвиток материка та формування країн , демографічні процеси , економічний розвиток , формування мистецтва , традицій .

Перед тим , як прослухаємо наших учнів , зверніть увагу на таблицю , яку ви будите записувати за складеним планом під час розповіді .

1.

Кількість населення на материку

800млн.осіб

2.

Раси

Європеоїдн,негроїдн,монголоїдн

3.

Народності , народи

Тутсі,масаї,суахілі,бушмени...200 народностей араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона

4.

Середня густота населення

20 осіб/км

5.

Найменш заселені території

1 чол/км

6.

Найбільш заселені території

Узбер. океанів і Середз. моря , дол. р. Ніл , узбер. Гвін. Зат.

7.

Міста – мільйонери

20 міст – млн. (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).

8.

Тривалість життя

40 років

9

Релігія

мусульмани , християни , буддисти , іудеї

10.

Кількість держав

50 держав

11.

Розвинені країн

ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс

12.

Країни , що належать до «поясу бідності»

Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі

13.

Які культури вирощують у с/г

пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль , тютюн , кориця , агава , гевея

Виступ учня – демографа

Африка – це материк , на якому зародилося життя .У Східній Африці археологи знайшли рештки прадавньої людини і знаряддя її праці , вік яких близько 2,7 млн. р. Ці знахідки найдавніші на нашій планеті . Тому материк вважають батьківщиною людства .

Африки – один з найбільш населених материків . За кількістю населення , як і за площею , вона посідає друге місце після Євразії . Населення Африки становить понад 800 млн. осіб . В Африці живуть народи всіх трьох головних рас . Представники негроїдної , європеоїдної монголоїдної рас . Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас .

Більшу частину материка населяють представники негроїдної раси . В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , яка зумовлена наявністю меланіну – речовина , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько 2 м. У вологих екваторіальних лісах живуть пігмеї – найменші люди нашої планети , зріст 130 см. У басейні Нілу – нілоти , на берегах Індійського океану живуть – суахілі . До представників монголоїдної раси належать Ефіопи , які мають світлий колір шкіри з червонуватим відтінком . Також на півдні материка живуть бушмени і геттентоти – вони низько рослі , мають жовтувату зморшкувату шкіру , вилицювате обличчя – робить схожими на монголоїдів .

Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки . Це араби (алжирці , єгиптяни , марокканці ) – говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри . Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців .

Слайди 7 -10

Другий учень - демограф

Населення Африці збільшується щорічно на 10 млн. осіб . Але в африканських країнах найменша тривалість життя . Понад 40 % африканців живуть у середньому менше 40 років . На останньому місці за тривалістю життя перебувають Замбія й Зімбабве -32 і 33 роки . Ці країни розташовані в «епіцентрі» поширення СНІДУ , також коротка тривалість життя в Свазіленд , Лесото , Ботсвана .

В Африці низька середня густота населення – близько 20 осіб/км , найменша густота (1 чол/км) – пустельні райони , пів Сомалі . На материку населення розміщується дуже нерівномірно . Найзаселеніші узбережжя океанів і Середземного моря , долина річки Ніл , узбережжя Гвінейської затоки , де розташовані міста і промислові підприємства , розвинута торгівля .

Більша частина населення Африки (70%) проживає в сільських поселеннях . На материку нараховується 20 міст – мільйонерів (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).

Країни Африки неоднакові за кількістю населення .

Африканці сповідують різні релігії : є мусульмани , християни , буддисти , іудеї , а також прихильники специфічних , язичницьких племінних вірувань .

Вчитель

Давайте перевіримо , що ви записали до таблиці .

Запитання

1.Яка кількість населення проживає на території Африки ?

2. Які представлені раси?

3.Назвіть народи та народності?

4.Середня густота населення

5.Найменш заселені території

6.Найбільш заселені території

7.Міста – мільйонери

8. Тривалість життя?

Вчитель

Далі запросимо етнографа , який продовжить розповідь про африканські народи .

Виступ учня – етнографа

Африки відрізняється великою різноманітності етнічного складу населення – тут намічується більше ніж 200 народностей , тому в регіоні переважають багатонаціональні держави . Найчисленіщі народи – араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона ,бушмени . У будь-якій країн Африки живуть десятки різних народів і племен , усі вони мають свою мову , традиції , спосіб життя . Деякі з них вже склалися у великі нації , але більшість знаходиться ще на рівні народності , зберігаються і пережитки родоплемінного ладу . Офіційними мовами більшості країн Африки залишаються : англійська , французька , португальська .

У багатьох країнах світу люди донині носять традиційний одяг . Такий одяг краще пристосований до умов і клімату .

Життя пустелі носять тонкий вільний одяг , який захищає їх від спеки . Люди з племен туагерів , які мешкають у Сахарі , закривають обличчя й голову , щоб захиститися від палючого сонця й піску , який розносить вітер . У багатьох африканських країнах вдягаються в яскраві різнокольорові тканини : обмотують їх навколо тіла . Вони часто натирають шкіру соком різних рослин , щоб відлякувати комах – кровососів . Чоловіки племені нуба із Судану розфарбовують свої тіла , щоб мати вигляд сильних і здорових . Жінки племені масаї зі Східної Африки носять намисто зі скла . Деякі з них вдягають на руки й ноги металеві кільця , а заміжній жінці взагалі не можна показуватися на людях без сережок у вухах .

У кожній крайні є власні гроші – їх називають національною валютою . Племена бушменів , які живуть в пустелі Калахарі грошима майже не користуються . Вони добувають собі їжу на полюванні , самі будують своєї житло та шиють одяг зі шкіри звірів .

Слайди 11 - 20

\

Вчитель : Про розвиток і формування політичної карти Африки нам розповість країнознавець :

Виступ учня - країнознавець

Майже 50 років тому більшість держав континенту були колоніями могутніх європейських держав : Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії. Вони довгий час черпали з континенту золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів . Загарбали територію материка і розділили на колонії . Народи Африки тривалий час боролися проти загарбників . З 1960 р. африканські народи стали незалежними . Тільки чотири країни : ПАР , Єгипет , Ефіопія , Ліберія – не були колоніями . Нині на африканському континенті налічують 54 незалежні держави . І хоча вже немає колоній , деякі з них і донині перебувають в економічній залежності від колишніх власників . Колонізатори залишили в спадок господарську відсталість народів , голод , хвороби , злидні . Політична нестабільність характерна для багатьох з них і сьогодні . Слаборозвинуті африканські держави перебувають під економічним і політичним впливом розвинутих країн . Рівень життя африканського населення 75% якого проживають у селах – надзвичайно низький . У багатьох країнах залишаються нерозв'язаними міжетнічні питання , а це призводить до військових конфліктів , що набули вигляду довготривалих громадських воєн . (Сомалі , Бурунді , Судан , Руанда , Ліберія , Мозамбік).

Слайд 21

Вчитель :

1. Які країни території Африки створили колонії ? (Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії.)

2. Що вивозили з материка ? (золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів)

3. В якому році країни Африки отримали незалежність ?(1960)

Виступ учня - економгеограф

З економічної точки зору Африка залишається найбільш відсталими континентом. У всіх цих країнах дуже низький рівень розвитку економіки поєднується зі швидким ростом населення . Своєрідний «пояс бідності» протягнувся через весь континент . До нього належить Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі ,низький розвиток господарства , велика смертність .

Найрозвиненішими серед африканських країн є держави ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс . Усі країни мають вихід Середземного моря , що впливає на їхні торгівельні відносини з європейцями . Вони постачальниками нафти і природного газу , туристичних послуг , с/г продукції , товарів легкої промисловості . На півдні материка є високорозвинена Південно Африканська Республіка , яка є економічним гігантом Африки . Вона входить до 20 найбільш розвинутих держав світу .

Основою економіки майже в усіх країнах материка є с/г. Розвиток його дуже відсталий використовується здебільшого ручна праця , а не сучасна техніка . Населення вирощує пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль , тютюн , кориця , агава , гевея . Рослинництво сприятливо вивозиться в інші країни світу .

Тваринництво менш розвинуте , ніж рослинництво . Розводять кіз , верблюдів , велику рогату худобу , ферми по розведенню крокодилів .

Провідні галузі промисловості – легка і харова , які задовольняють потреби галузі , як машинобудування і хімічна ,майже не розвинута . Швидкими темпами розвивається видобувна промисловість . На світовий ринок африканські країни постачають алмази , золото , руди кольорових металів , нафту фосфорити , мідь

Транспорт в Африці розвинутий недостатньо . Річковий слабо. Для внутрішнього перевезення користуються послугами транспорту , а для зовнішніх – морського

Слайд 22-23

Вчитель : Перевіримо , що ж ви записали до таблиці :

1. Які країни Африки розвинені ?

2. Які країни належать до «поясу бідності» ?

3. Які культури вирощують у с/г ?

4. Яку худобу розводять ?

5. Назвіть провідні галузі промисловості ?

Вчитель : А зараз ми прослухаємо розповідь про розвиток мистецтва в Африці .

Виступ учня - мистецтвознавець

Мистецтвознавець зовні вражає багатьох своїми незвичними формами. Це мистецтво не має собі подібного ніде на земній кулі . Скільки різних чужоземних впливів не пройшло через Африку , але все це не знищило негритянського мистецтва . Різьбленні вироби майже в недоторканості зберегли старі традиції та відчуття й розуміння краси .

З ХІІІ ст. в Африці у великій кількості виготовлялися бронзові голови заввишки 50 см. , пов'язанні з культом предків , дощечки з рельєфним зображенням , які служать для прикрашання царського будинку, статуетки вельмож , воїнів . Виготовляли прикраси із серебра , золота , кісток.

Найбільшої художньої досконалості в мистецтві народів Африки досягло різьблення по дереву . Різьбленим зображеннями покривають статуетки людей і тварин , які мають за африканським віруваннями магічну силу .

Африканці велику увагу приділяють грі на музичних інструментах

Мистецтво Африки – є однією зі сфер людської діяльності , в естетичних категоріях якої найбільш досконало відбиває людська уява , природа .

Слайд 24 - 27

Закріплення вивченого матеріалу

Вчитель проводить змагання між учнями

1. Зупинка «Розминка»

1.На якій річці знаходиться водопад Вікторія ?

2.В якому році країни Африки отримали незалежність ?

3.Назвіть найбільший пів. - острів Африки ?

4. Що таке ваді ?

5. Як називається високе дерево в лісах Африки ?

2. Зупинка картографічна

Учні називають навпроти столиці назву країни і показують її на політичній карті Африки .

Столиця

Країна

1.

Алжир

2.

Тріполі

3.

Могадішо

4.

Хартум

5.

Абуджа

Слайд 28

3. Завдання

Розшифруйте анаграму : салат (Атлас) , нгеір(Нігер) , ккорома (Марокко) , ілн (Ніл) , арасах (Сахара) .

Слайд 29

Підбиття підсумків уроку

Вчитель

Наша подорож Африкою скінчилася , ви перевірили , наскільки засвоїли тему «Населення Африки» , довідалися , які запитання й завдання є важкими для вас. Ця інформація допоможе тим , хто не достатньо вивчив материк і хоче одержати більш високу оцінку .

Вчитель оцінює роботу учнів .

Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний текст у підручнику

2. Написати твір « Три дні в Африці»

Слайд 30


Перегляд файлу

ТЕМА:  НАСЕЛЕННЯ . СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА АФРИКИ . ГОЛОВНІ

    ДЕРЖАВИ ТА ЇХ ХАРАКТЕРИСТИКА.

Слайд 1

 

МЕТА : сформувати в учнів знання про основні раси і народи населення Африки,

особливості його формування  і розміщення ; вдосконалювати практичні роботи з тематичною картою ; сприяти розвитку уваги , пам’яті , логічного мислення , вміння працювати в групах ; закріпити практичні навички учнів аналізувати політичну карту материка;розвивати навички самостійної роботи з  додатковими джерелами географічних знань ; виховувати толерантне ставлення до представників усіх рас і народів .

Слайд 2

 

Тип уроку :урок формування нових знань , вмінь , навичок .

 

Обладнання :політична карта Африки , політична карта світу , атласи, прапори та герби країн Африки , фоторепродукції .

 

Девіз уроку : Слухати – уважно ,

                          Думати – швидко ,

                          Відповідати – чітко .

Слайд 3

ХІД УРОКУ

Організаційний  момент

Підготовка до уроку , оголошення теми та мети .

Вчитель читає вірш «Африка»

Африка – цікавий континент .

Тут пригадуємо момент

Він був колискою життя

І дав людині майбуття .

У Єгипті , ми всі знаємо ,

 Це одвічні піраміди ,

 Природа  є контрастна ,

Людина  над ним не власна .

Є зона зливових дощів ,

Гірських країн й пустель масив

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл   повноводний .

Сам Лівінгстон тут мандрував

І серце Африці  віддав .

 Розповідь вчителя

Сьогодні на нашому уроці ми продовжимо вивчати материк – Африка . Розглянемо географічне положення , формування та економічний розвиток країн материка . Ознайомимось   із  основними расами і народами , етнічним та релігійним складом населення материка . Також звернемо увагу на розвиток мистецтва , культури , традицій населення . Здійснимо віртуальну туристичну поїздку до деяких країн Африки .

Актуалізація опорних знань вмінь учнів

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

Слайд 4      Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1. Африку майже посередині перетинає:

А нульовий меридіан

Б Північний тропік

В екватор

2. Першим із європейців перетнув Південну Африку із заходу на схід:

А Г. Стенлі

Б Є. Коватевський

В Д. Лівінгстон

 3. Укажіть природну зону, яка не сформувалася в Африці.

А вологі екваторіальні ліси

Б субтропічні твердолисті вічнозелені ліси

В степи і лісостепи

4. Укажіть назву крайньої північної точки Африки.

А мис Рас-Енгела

Б мис Агульяс (Голковий)

В мис Рас-Гафун

5. Укажіть, у якій частині материка розташовані Драконові гори.

А на сході

Б на південному сході

В на північному заході

6. Який  за площею і населенням материк у світі, після Євразії:

А  другий

Б третій

В четвертий

 

Слайд 5

1-В;2-В ;3-В ;4- А; 5-Б ; 6- А;

 

Мотивація  навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Розповідь вчителя

Слайд 6

Африка - це другий за розміром материк Землі , на якому розташовано більше ніж 50 держав із населенням близько 800 млн. осіб.

Африка - один із найдавніших материків Землі, багато вчених вважають , що її східна частина була батьківщиною людини . Саме тут під час археологічних розкопок , були виявлені численні знахідки , що свідчать про перебування перших людей , які жили  більше ніж 2 млн. років тому. Зараз на материку живуть представники трьох рас . Африканські країни дуже розрізняються за багатьма особливостями : ГП, природними ресурсами та природними умовами, рівнем екологічного розвитку . Усі країни материка є державами що розвиваються , з низьким рівнем розвитку господарства , крім ПАР.

 

  Прийом «Домашня заготовка»

 Вчитель

Сьогодні на нашому уроці виступлять учні , які будуть  демографами , етнографами, країнознавцями , мистецтвознавцями , економгеографами . Вони зібрали матеріал із  географічних збірників , довідників та Інтернету про історичний розвиток материка та формування країн , демографічні процеси , економічний розвиток , формування мистецтва , традицій .  

Перед тим , як прослухаємо наших учнів , зверніть увагу на таблицю , яку ви будите записувати за складеним планом під час розповіді .

 

1.

Кількість населення на материку

 800млн.осіб

2.

Раси

 Європеоїдн,негроїдн,монголоїдн

3.

Народності , народи

 Тутсі,масаї,суахілі,бушмени...200 народностей араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона

4.

Середня густота населення

 20 осіб/км

5.

Найменш заселені території

 1 чол/км

6.

Найбільш заселені території

   Узбер. океанів і Середз. моря , дол. р. Ніл , узбер. Гвін. Зат.

7.

Міста – мільйонери

 20 міст – млн.  (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).

 

8.

Тривалість життя

 40 років

9

Релігія

 мусульмани , християни , буддисти , іудеї

10.

Кількість держав

 50 держав

11.

Розвинені країн

 ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс

12.

Країни , що належать до «поясу бідності»

 Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі

13.

Які культури вирощують у с/г

 пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль ,   тютюн , кориця , агава , гевея

 

 

Виступ учня – демографа

Африка – це материк , на якому зародилося життя .У Східній Африці археологи знайшли    рештки прадавньої людини і знаряддя її праці , вік яких близько 2,7 млн. р. Ці знахідки найдавніші на нашій планеті . Тому материк вважають батьківщиною людства .

Африки – один з найбільш населених материків . За кількістю населення , як і за площею , вона посідає друге місце після Євразії . Населення Африки становить понад 800 млн. осіб . В Африці живуть народи всіх трьох головних рас . Представники негроїдної , європеоїдної монголоїдної рас . Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас .

Більшу частину материка населяють представники негроїдної  раси . В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , яка зумовлена наявністю меланіну – речовина , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько 2 м. У вологих екваторіальних лісах живуть пігмеї – найменші люди нашої планети , зріст 130 см. У басейні Нілу – нілоти , на берегах Індійського океану живуть – суахілі . До представників монголоїдної раси належать Ефіопи , які мають світлий колір шкіри з червонуватим відтінком . Також на півдні материка живуть бушмени і геттентоти – вони низько рослі , мають жовтувату зморшкувату шкіру , вилицювате обличчя – робить схожими на монголоїдів .

Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки . Це араби (алжирці , єгиптяни , марокканці ) – говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри . Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців .

 

Слайди 7 -10

 

 Другий учень -  демограф

Населення Африці збільшується щорічно на 10 млн. осіб . Але в африканських країнах найменша тривалість життя . Понад 40 % африканців живуть у середньому менше 40 років . На останньому місці за тривалістю життя перебувають Замбія й Зімбабве -32 і 33 роки . Ці країни розташовані в «епіцентрі» поширення СНІДУ , також коротка тривалість життя в Свазіленд , Лесото , Ботсвана .

В Африці низька середня густота населення – близько 20 осіб/км , найменша густота (1 чол/км) – пустельні райони , пів Сомалі . На материку населення розміщується дуже нерівномірно . Найзаселеніші узбережжя океанів і Середземного моря , долина річки Ніл , узбережжя Гвінейської затоки , де розташовані міста і промислові підприємства , розвинута торгівля .

Більша частина населення Африки (70%) проживає в сільських поселеннях . На материку нараховується 20 міст – мільйонерів (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).

Країни Африки неоднакові за кількістю населення . 

Африканці сповідують різні релігії : є мусульмани , християни , буддисти , іудеї , а також прихильники специфічних , язичницьких племінних вірувань .

 

Вчитель

Давайте перевіримо , що ви записали до таблиці .

 

Запитання

1.Яка  кількість населення проживає на території Африки ?

2. Які представлені раси?

3.Назвіть народи та народності?

4.Середня густота населення

5.Найменш заселені території

6.Найбільш заселені території

7.Міста – мільйонери

8. Тривалість життя?

 

 Вчитель

Далі запросимо етнографа , який продовжить розповідь про африканські народи .

 

Виступ учня – етнографа

Африки відрізняється великою різноманітності етнічного складу населення – тут намічується більше ніж 200 народностей , тому в регіоні переважають багатонаціональні держави . Найчисленіщі народи – араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона ,бушмени . У будь-якій країн Африки живуть десятки різних народів і племен , усі вони мають свою мову , традиції , спосіб життя . Деякі з них вже склалися у великі нації , але більшість знаходиться ще на рівні народності , зберігаються і пережитки родоплемінного ладу . Офіційними мовами більшості країн Африки залишаються : англійська , французька , португальська .

У багатьох країнах світу люди донині носять традиційний одяг . Такий одяг краще пристосований до умов і клімату .

Життя пустелі носять тонкий вільний одяг , який захищає їх від спеки . Люди з племен туагерів , які мешкають у Сахарі , закривають обличчя й голову , щоб захиститися від палючого сонця й піску , який розносить вітер . У багатьох африканських країнах вдягаються в яскраві різнокольорові тканини : обмотують їх навколо тіла .   Вони часто натирають шкіру соком різних рослин , щоб відлякувати комах – кровососів . Чоловіки племені нуба  із Судану розфарбовують свої тіла , щоб мати вигляд сильних і здорових . Жінки   племені масаї зі Східної Африки носять намисто зі скла . Деякі з них вдягають на руки й ноги металеві кільця , а заміжній жінці взагалі не можна показуватися на людях без сережок у вухах .

У кожній крайні є власні гроші – їх називають національною валютою . Племена бушменів , які живуть в пустелі Калахарі грошима майже не користуються . Вони добувають собі їжу на полюванні , самі будують своєї житло та шиють одяг зі шкіри звірів .

Слайди 11 - 20 

\

Вчитель : Про розвиток і формування політичної карти Африки нам розповість країнознавець :

 

 Виступ учня - країнознавець

Майже 50 років тому більшість держав континенту були колоніями могутніх європейських держав : Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії. Вони довгий час черпали з континенту золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів . Загарбали територію материка і розділили на колонії . Народи Африки тривалий час боролися проти загарбників . З 1960 р. африканські народи стали незалежними . Тільки чотири країни : ПАР , Єгипет , Ефіопія , Ліберія – не були колоніями . Нині на африканському континенті налічують 54 незалежні держави . І хоча вже немає колоній , деякі з них і донині перебувають в економічній залежності від колишніх власників . Колонізатори залишили в спадок господарську відсталість народів , голод , хвороби , злидні .   Політична нестабільність характерна для багатьох з них і сьогодні . Слаборозвинуті африканські держави перебувають під економічним і політичним впливом розвинутих країн . Рівень життя африканського населення 75% якого проживають у селах – надзвичайно низький . У багатьох країнах залишаються нерозв’язаними міжетнічні питання , а це призводить до військових конфліктів , що набули вигляду довготривалих громадських воєн . (Сомалі , Бурунді , Судан , Руанда , Ліберія , Мозамбік).

 Слайд 21

 

Вчитель :

1.      Які країни території Африки створили колонії ? (Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії.)

2.      Що вивозили з материка ? (золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів)

3.      В якому році країни Африки отримали незалежність ?(1960)

 

Виступ учня - економгеограф

З економічної точки зору Африка залишається найбільш відсталими континентом. У всіх цих країнах дуже низький рівень розвитку економіки поєднується зі швидким ростом населення . Своєрідний «пояс бідності» протягнувся через весь континент . До нього належить Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі ,низький розвиток господарства , велика смертність .

Найрозвиненішими серед африканських країн є держави ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс . Усі країни мають вихід Середземного моря , що впливає на їхні торгівельні відносини з європейцями . Вони постачальниками нафти і природного газу , туристичних послуг , с/г продукції , товарів легкої промисловості . На півдні материка є високорозвинена Південно Африканська Республіка , яка є економічним гігантом Африки . Вона входить до 20 найбільш розвинутих держав світу . 

Основою економіки майже в усіх країнах материка є с/г. Розвиток  його дуже відсталий використовується здебільшого ручна праця , а не сучасна техніка . Населення вирощує пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль ,   тютюн , кориця , агава , гевея . Рослинництво сприятливо вивозиться в інші країни світу .

Тваринництво менш розвинуте , ніж рослинництво . Розводять кіз , верблюдів , велику рогату худобу , ферми по розведенню крокодилів .  

Провідні галузі промисловості – легка і харова , які задовольняють потреби галузі , як машинобудування і хімічна ,майже не розвинута . Швидкими темпами  розвивається видобувна промисловість . На  світовий ринок африканські країни постачають алмази , золото , руди кольорових металів , нафту фосфорити , мідь  

Транспорт   в Африці розвинутий недостатньо . Річковий слабо. Для внутрішнього перевезення користуються послугами транспорту , а для зовнішніх – морського  

Слайд 22-23

 

Вчитель : Перевіримо , що ж ви записали до таблиці :

1.      Які країни Африки розвинені ?

2.      Які країни належать до «поясу бідності» ?

3.      Які культури вирощують у с/г ?

4.      Яку худобу розводять ?

5.      Назвіть провідні галузі промисловості ?

 

 Вчитель  : А зараз ми прослухаємо розповідь про розвиток мистецтва в Африці .

 

Виступ учня - мистецтвознавець

Мистецтвознавець зовні вражає багатьох своїми незвичними формами. Це мистецтво не має собі подібного ніде на земній кулі . Скільки різних чужоземних впливів не пройшло через Африку , але все це не знищило негритянського мистецтва . Різьбленні вироби майже в недоторканості зберегли старі традиції та відчуття й розуміння краси .

З ХІІІ ст. в Африці у великій кількості виготовлялися бронзові голови заввишки 50 см. , пов’язанні з культом предків , дощечки з рельєфним зображенням , які служать для прикрашання царського будинку, статуетки вельмож , воїнів . Виготовляли прикраси із серебра , золота , кісток.

Найбільшої художньої досконалості в мистецтві народів Африки досягло різьблення по дереву . Різьбленим зображеннями покривають статуетки людей і тварин , які мають за африканським віруваннями магічну силу .

Африканці велику увагу приділяють грі на музичних інструментах 

Мистецтво Африки – є однією зі сфер людської діяльності , в естетичних категоріях якої найбільш досконало відбиває людська уява , природа .

Слайд 24 - 27

 

Закріплення вивченого матеріалу

Вчитель проводить змагання між  учнями

 

1. Зупинка «Розминка» 

1.На якій річці знаходиться водопад Вікторія ?

2.В якому році країни Африки отримали незалежність ?

3.Назвіть найбільший пів. - острів Африки ?

4.  Що таке ваді  ?

5. Як називається високе дерево в лісах Африки ?

      

2. Зупинка картографічна

    Учні  називають  навпроти столиці назву країни і показують її на політичній карті Африки .

Столиця

Країна

1.

Алжир

 

2.

Тріполі

 

3.

 Могадішо

 

4.

Хартум

 

5.

Абуджа

 

 

Слайд 28

  3. Завдання

    Розшифруйте анаграму : салат (Атлас) , нгеір(Нігер) , ккорома (Марокко) , ілн (Ніл) , арасах (Сахара) .

Слайд 29

 

 Підбиття підсумків  уроку

    Вчитель

Наша подорож Африкою скінчилася , ви перевірили  , наскільки засвоїли тему «Населення Африки» , довідалися , які запитання й завдання є важкими для вас. Ця інформація допоможе тим , хто не достатньо вивчив материк і хоче одержати більш високу оцінку .

Вчитель оцінює  роботу учнів .

Домашнє завдання

1.      Опрацювати відповідний текст у підручнику

2.      Написати твір « Три дні в Африці»

Слайд 30

   

 

doc
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
2551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку