ТЕМА: НАСЕЛЕННЯ . СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА АФРИКИ . ГОЛОВНІ
ДЕРЖАВИ ТА ЇХ ХАРАКТЕРИСТИКА.
Слайд 1
МЕТА : сформувати в учнів знання про основні раси і народи населення Африки,
особливості його формування і розміщення ; вдосконалювати практичні роботи з тематичною картою ; сприяти розвитку уваги , пам'яті , логічного мислення , вміння працювати в групах ; закріпити практичні навички учнів аналізувати політичну карту материка;розвивати навички самостійної роботи з додатковими джерелами географічних знань ; виховувати толерантне ставлення до представників усіх рас і народів .
Слайд 2
Тип уроку :урок формування нових знань , вмінь , навичок .
Обладнання :політична карта Африки , політична карта світу , атласи, прапори та герби країн Африки , фоторепродукції .
Девіз уроку : Слухати – уважно ,
Думати – швидко ,
Відповідати – чітко .
Слайд 3
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Підготовка до уроку , оголошення теми та мети .
Вчитель читає вірш «Африка»
Африка – цікавий континент .
Тут пригадуємо момент
Він був колискою життя
І дав людині майбуття .
У Єгипті , ми всі знаємо ,
Це одвічні піраміди ,
Природа є контрастна ,
Людина над ним не власна .
Є зона зливових дощів ,
Гірських країн й пустель масив
Хоч материк і є спекотний,
Тече тут Ніл повноводний .
Сам Лівінгстон тут мандрував
І серце Африці віддав .
Розповідь вчителя
Сьогодні на нашому уроці ми продовжимо вивчати материк – Африка . Розглянемо географічне положення , формування та економічний розвиток країн материка . Ознайомимось із основними расами і народами , етнічним та релігійним складом населення материка . Також звернемо увагу на розвиток мистецтва , культури , традицій населення . Здійснимо віртуальну туристичну поїздку до деяких країн Африки .
Актуалізація опорних знань вмінь учнів
1. Африку майже посередині перетинає:
А нульовий меридіан
Б Північний тропік
В екватор
2. Першим із європейців перетнув Південну Африку із заходу на схід:
А Г. Стенлі
Б Є. Коватевський
В Д. Лівінгстон
3. Укажіть природну зону, яка не сформувалася в Африці.
А вологі екваторіальні ліси
Б субтропічні твердолисті вічнозелені ліси
В степи і лісостепи
4. Укажіть назву крайньої північної точки Африки.
А мис Рас-Енгела
Б мис Агульяс (Голковий)
В мис Рас-Гафун
5. Укажіть, у якій частині материка розташовані Драконові гори.
А на сході
Б на південному сході
В на північному заході
6. Який за площею і населенням материк у світі, після Євразії:
А другий
Б третій
В четвертий
Слайд 5
1-В;2-В ;3-В ;4- А; 5-Б ; 6- А;
Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Розповідь вчителя
Слайд 6
Африка - це другий за розміром материк Землі , на якому розташовано більше ніж 50 держав із населенням близько 800 млн. осіб.
Африка - один із найдавніших материків Землі, багато вчених вважають , що її східна частина була батьківщиною людини . Саме тут під час археологічних розкопок , були виявлені численні знахідки , що свідчать про перебування перших людей , які жили більше ніж 2 млн. років тому. Зараз на материку живуть представники трьох рас . Африканські країни дуже розрізняються за багатьма особливостями : ГП, природними ресурсами та природними умовами, рівнем екологічного розвитку . Усі країни материка є державами що розвиваються , з низьким рівнем розвитку господарства , крім ПАР.
Прийом «Домашня заготовка»
Вчитель
Сьогодні на нашому уроці виступлять учні , які будуть демографами , етнографами, країнознавцями , мистецтвознавцями , економгеографами . Вони зібрали матеріал із географічних збірників , довідників та Інтернету про історичний розвиток материка та формування країн , демографічні процеси , економічний розвиток , формування мистецтва , традицій .
Перед тим , як прослухаємо наших учнів , зверніть увагу на таблицю , яку ви будите записувати за складеним планом під час розповіді .
1. | Кількість населення на материку | 800млн.осіб |
2. | Раси | Європеоїдн,негроїдн,монголоїдн |
3. | Народності , народи | Тутсі,масаї,суахілі,бушмени...200 народностей араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона |
4. | Середня густота населення | 20 осіб/км |
5. | Найменш заселені території | 1 чол/км |
6. | Найбільш заселені території | Узбер. океанів і Середз. моря , дол. р. Ніл , узбер. Гвін. Зат. |
7. | Міста – мільйонери | 20 міст – млн. (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ). |
8. | Тривалість життя | 40 років |
9 | Релігія | мусульмани , християни , буддисти , іудеї |
10. | Кількість держав | 50 держав |
11. | Розвинені країн | ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс |
12. | Країни , що належать до «поясу бідності» | Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі |
13. | Які культури вирощують у с/г | пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль , тютюн , кориця , агава , гевея |
Виступ учня – демографа
Африка – це материк , на якому зародилося життя .У Східній Африці археологи знайшли рештки прадавньої людини і знаряддя її праці , вік яких близько 2,7 млн. р. Ці знахідки найдавніші на нашій планеті . Тому материк вважають батьківщиною людства .
Африки – один з найбільш населених материків . За кількістю населення , як і за площею , вона посідає друге місце після Євразії . Населення Африки становить понад 800 млн. осіб . В Африці живуть народи всіх трьох головних рас . Представники негроїдної , європеоїдної монголоїдної рас . Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас .
Більшу частину материка населяють представники негроїдної раси . В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , яка зумовлена наявністю меланіну – речовина , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько
Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки . Це араби (алжирці , єгиптяни , марокканці ) – говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри . Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців .
Слайди 7 -10
Другий учень - демограф
Населення Африці збільшується щорічно на 10 млн. осіб . Але в африканських країнах найменша тривалість життя . Понад 40 % африканців живуть у середньому менше 40 років . На останньому місці за тривалістю життя перебувають Замбія й Зімбабве -32 і 33 роки . Ці країни розташовані в «епіцентрі» поширення СНІДУ , також коротка тривалість життя в Свазіленд , Лесото , Ботсвана .
В Африці низька середня густота населення – близько 20 осіб/км , найменша густота (1 чол/км) – пустельні райони , пів Сомалі . На материку населення розміщується дуже нерівномірно . Найзаселеніші узбережжя океанів і Середземного моря , долина річки Ніл , узбережжя Гвінейської затоки , де розташовані міста і промислові підприємства , розвинута торгівля .
Більша частина населення Африки (70%) проживає в сільських поселеннях . На материку нараховується 20 міст – мільйонерів (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).
Країни Африки неоднакові за кількістю населення .
Африканці сповідують різні релігії : є мусульмани , християни , буддисти , іудеї , а також прихильники специфічних , язичницьких племінних вірувань .
Вчитель
Давайте перевіримо , що ви записали до таблиці .
Запитання
1.Яка кількість населення проживає на території Африки ?
2. Які представлені раси?
3.Назвіть народи та народності?
4.Середня густота населення
5.Найменш заселені території
6.Найбільш заселені території
7.Міста – мільйонери
8. Тривалість життя?
Вчитель
Далі запросимо етнографа , який продовжить розповідь про африканські народи .
Виступ учня – етнографа
Африки відрізняється великою різноманітності етнічного складу населення – тут намічується більше ніж 200 народностей , тому в регіоні переважають багатонаціональні держави . Найчисленіщі народи – араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона ,бушмени . У будь-якій країн Африки живуть десятки різних народів і племен , усі вони мають свою мову , традиції , спосіб життя . Деякі з них вже склалися у великі нації , але більшість знаходиться ще на рівні народності , зберігаються і пережитки родоплемінного ладу . Офіційними мовами більшості країн Африки залишаються : англійська , французька , португальська .
У багатьох країнах світу люди донині носять традиційний одяг . Такий одяг краще пристосований до умов і клімату .
Життя пустелі носять тонкий вільний одяг , який захищає їх від спеки . Люди з племен туагерів , які мешкають у Сахарі , закривають обличчя й голову , щоб захиститися від палючого сонця й піску , який розносить вітер . У багатьох африканських країнах вдягаються в яскраві різнокольорові тканини : обмотують їх навколо тіла . Вони часто натирають шкіру соком різних рослин , щоб відлякувати комах – кровососів . Чоловіки племені нуба із Судану розфарбовують свої тіла , щоб мати вигляд сильних і здорових . Жінки племені масаї зі Східної Африки носять намисто зі скла . Деякі з них вдягають на руки й ноги металеві кільця , а заміжній жінці взагалі не можна показуватися на людях без сережок у вухах .
У кожній крайні є власні гроші – їх називають національною валютою . Племена бушменів , які живуть в пустелі Калахарі грошима майже не користуються . Вони добувають собі їжу на полюванні , самі будують своєї житло та шиють одяг зі шкіри звірів .
Слайди 11 - 20
\
Вчитель : Про розвиток і формування політичної карти Африки нам розповість країнознавець :
Виступ учня - країнознавець
Майже 50 років тому більшість держав континенту були колоніями могутніх європейських держав : Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії. Вони довгий час черпали з континенту золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів . Загарбали територію материка і розділили на колонії . Народи Африки тривалий час боролися проти загарбників . З 1960 р. африканські народи стали незалежними . Тільки чотири країни : ПАР , Єгипет , Ефіопія , Ліберія – не були колоніями . Нині на африканському континенті налічують 54 незалежні держави . І хоча вже немає колоній , деякі з них і донині перебувають в економічній залежності від колишніх власників . Колонізатори залишили в спадок господарську відсталість народів , голод , хвороби , злидні . Політична нестабільність характерна для багатьох з них і сьогодні . Слаборозвинуті африканські держави перебувають під економічним і політичним впливом розвинутих країн . Рівень життя африканського населення 75% якого проживають у селах – надзвичайно низький . У багатьох країнах залишаються нерозв'язаними міжетнічні питання , а це призводить до військових конфліктів , що набули вигляду довготривалих громадських воєн . (Сомалі , Бурунді , Судан , Руанда , Ліберія , Мозамбік).
Слайд 21
Вчитель :
1. Які країни території Африки створили колонії ? (Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії.)
2. Що вивозили з материка ? (золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів)
3. В якому році країни Африки отримали незалежність ?(1960)
Виступ учня - економгеограф
З економічної точки зору Африка залишається найбільш відсталими континентом. У всіх цих країнах дуже низький рівень розвитку економіки поєднується зі швидким ростом населення . Своєрідний «пояс бідності» протягнувся через весь континент . До нього належить Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі ,низький розвиток господарства , велика смертність .
Найрозвиненішими серед африканських країн є держави ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс . Усі країни мають вихід Середземного моря , що впливає на їхні торгівельні відносини з європейцями . Вони постачальниками нафти і природного газу , туристичних послуг , с/г продукції , товарів легкої промисловості . На півдні материка є високорозвинена Південно Африканська Республіка , яка є економічним гігантом Африки . Вона входить до 20 найбільш розвинутих держав світу .
Основою економіки майже в усіх країнах материка є с/г. Розвиток його дуже відсталий використовується здебільшого ручна праця , а не сучасна техніка . Населення вирощує пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль , тютюн , кориця , агава , гевея . Рослинництво сприятливо вивозиться в інші країни світу .
Тваринництво менш розвинуте , ніж рослинництво . Розводять кіз , верблюдів , велику рогату худобу , ферми по розведенню крокодилів .
Провідні галузі промисловості – легка і харова , які задовольняють потреби галузі , як машинобудування і хімічна ,майже не розвинута . Швидкими темпами розвивається видобувна промисловість . На світовий ринок африканські країни постачають алмази , золото , руди кольорових металів , нафту фосфорити , мідь
Транспорт в Африці розвинутий недостатньо . Річковий слабо. Для внутрішнього перевезення користуються послугами транспорту , а для зовнішніх – морського
Слайд 22-23
Вчитель : Перевіримо , що ж ви записали до таблиці :
1. Які країни Африки розвинені ?
2. Які країни належать до «поясу бідності» ?
3. Які культури вирощують у с/г ?
4. Яку худобу розводять ?
5. Назвіть провідні галузі промисловості ?
Вчитель : А зараз ми прослухаємо розповідь про розвиток мистецтва в Африці .
Виступ учня - мистецтвознавець
Мистецтвознавець зовні вражає багатьох своїми незвичними формами. Це мистецтво не має собі подібного ніде на земній кулі . Скільки різних чужоземних впливів не пройшло через Африку , але все це не знищило негритянського мистецтва . Різьбленні вироби майже в недоторканості зберегли старі традиції та відчуття й розуміння краси .
З ХІІІ ст. в Африці у великій кількості виготовлялися бронзові голови заввишки
Найбільшої художньої досконалості в мистецтві народів Африки досягло різьблення по дереву . Різьбленим зображеннями покривають статуетки людей і тварин , які мають за африканським віруваннями магічну силу .
Африканці велику увагу приділяють грі на музичних інструментах
Мистецтво Африки – є однією зі сфер людської діяльності , в естетичних категоріях якої найбільш досконало відбиває людська уява , природа .
Слайд 24 - 27
Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель проводить змагання між учнями
1. Зупинка «Розминка»
1.На якій річці знаходиться водопад Вікторія ?
2.В якому році країни Африки отримали незалежність ?
3.Назвіть найбільший пів. - острів Африки ?
4. Що таке ваді ?
5. Як називається високе дерево в лісах Африки ?
2. Зупинка картографічна
Учні називають навпроти столиці назву країни і показують її на політичній карті Африки .
№ | Столиця | Країна |
1. | Алжир | |
2. | Тріполі | |
3. | Могадішо | |
4. | Хартум | |
5. | Абуджа |
Слайд 28
3. Завдання
Розшифруйте анаграму : салат (Атлас) , нгеір(Нігер) , ккорома (Марокко) , ілн (Ніл) , арасах (Сахара) .
Слайд 29
Підбиття підсумків уроку
Вчитель
Наша подорож Африкою скінчилася , ви перевірили , наскільки засвоїли тему «Населення Африки» , довідалися , які запитання й завдання є важкими для вас. Ця інформація допоможе тим , хто не достатньо вивчив материк і хоче одержати більш високу оцінку .
Вчитель оцінює роботу учнів .
Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний текст у підручнику
2. Написати твір « Три дні в Африці»
Слайд 30
ТЕМА: НАСЕЛЕННЯ . СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА АФРИКИ . ГОЛОВНІ
ДЕРЖАВИ ТА ЇХ ХАРАКТЕРИСТИКА.
Слайд 1
МЕТА : сформувати в учнів знання про основні раси і народи населення Африки,
особливості його формування і розміщення ; вдосконалювати практичні роботи з тематичною картою ; сприяти розвитку уваги , пам’яті , логічного мислення , вміння працювати в групах ; закріпити практичні навички учнів аналізувати політичну карту материка;розвивати навички самостійної роботи з додатковими джерелами географічних знань ; виховувати толерантне ставлення до представників усіх рас і народів .
Слайд 2
Тип уроку :урок формування нових знань , вмінь , навичок .
Обладнання :політична карта Африки , політична карта світу , атласи, прапори та герби країн Африки , фоторепродукції .
Девіз уроку : Слухати – уважно ,
Думати – швидко ,
Відповідати – чітко .
Слайд 3
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Підготовка до уроку , оголошення теми та мети .
Вчитель читає вірш «Африка»
Африка – цікавий континент .
Тут пригадуємо момент
Він був колискою життя
І дав людині майбуття .
У Єгипті , ми всі знаємо ,
Це одвічні піраміди ,
Природа є контрастна ,
Людина над ним не власна .
Є зона зливових дощів ,
Гірських країн й пустель масив
Хоч материк і є спекотний,
Тече тут Ніл повноводний .
Сам Лівінгстон тут мандрував
І серце Африці віддав .
Розповідь вчителя
Сьогодні на нашому уроці ми продовжимо вивчати материк – Африка . Розглянемо географічне положення , формування та економічний розвиток країн материка . Ознайомимось із основними расами і народами , етнічним та релігійним складом населення материка . Також звернемо увагу на розвиток мистецтва , культури , традицій населення . Здійснимо віртуальну туристичну поїздку до деяких країн Африки .
Актуалізація опорних знань вмінь учнів
1. Африку майже посередині перетинає:
А нульовий меридіан
Б Північний тропік
В екватор
2. Першим із європейців перетнув Південну Африку із заходу на схід:
А Г. Стенлі
Б Є. Коватевський
В Д. Лівінгстон
3. Укажіть природну зону, яка не сформувалася в Африці.
А вологі екваторіальні ліси
Б субтропічні твердолисті вічнозелені ліси
В степи і лісостепи
4. Укажіть назву крайньої північної точки Африки.
А мис Рас-Енгела
Б мис Агульяс (Голковий)
В мис Рас-Гафун
5. Укажіть, у якій частині материка розташовані Драконові гори.
А на сході
Б на південному сході
В на північному заході
6. Який за площею і населенням материк у світі, після Євразії:
А другий
Б третій
В четвертий
Слайд 5
1-В;2-В ;3-В ;4- А; 5-Б ; 6- А;
Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Розповідь вчителя
Слайд 6
Африка - це другий за розміром материк Землі , на якому розташовано більше ніж 50 держав із населенням близько 800 млн. осіб.
Африка - один із найдавніших материків Землі, багато вчених вважають , що її східна частина була батьківщиною людини . Саме тут під час археологічних розкопок , були виявлені численні знахідки , що свідчать про перебування перших людей , які жили більше ніж 2 млн. років тому. Зараз на материку живуть представники трьох рас . Африканські країни дуже розрізняються за багатьма особливостями : ГП, природними ресурсами та природними умовами, рівнем екологічного розвитку . Усі країни материка є державами що розвиваються , з низьким рівнем розвитку господарства , крім ПАР.
Прийом «Домашня заготовка»
Вчитель
Сьогодні на нашому уроці виступлять учні , які будуть демографами , етнографами, країнознавцями , мистецтвознавцями , економгеографами . Вони зібрали матеріал із географічних збірників , довідників та Інтернету про історичний розвиток материка та формування країн , демографічні процеси , економічний розвиток , формування мистецтва , традицій .
Перед тим , як прослухаємо наших учнів , зверніть увагу на таблицю , яку ви будите записувати за складеним планом під час розповіді .
1. |
Кількість населення на материку |
800млн.осіб |
2. |
Раси |
Європеоїдн,негроїдн,монголоїдн |
3. |
Народності , народи |
Тутсі,масаї,суахілі,бушмени...200 народностей араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона |
4. |
Середня густота населення |
20 осіб/км |
5. |
Найменш заселені території |
1 чол/км |
6. |
Найбільш заселені території |
Узбер. океанів і Середз. моря , дол. р. Ніл , узбер. Гвін. Зат. |
7. |
Міста – мільйонери |
20 міст – млн. (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).
|
8. |
Тривалість життя |
40 років |
9 |
Релігія |
мусульмани , християни , буддисти , іудеї |
10. |
Кількість держав |
50 держав |
11. |
Розвинені країн |
ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс |
12. |
Країни , що належать до «поясу бідності» |
Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі |
13. |
Які культури вирощують у с/г |
пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль , тютюн , кориця , агава , гевея |
Виступ учня – демографа
Африка – це материк , на якому зародилося життя .У Східній Африці археологи знайшли рештки прадавньої людини і знаряддя її праці , вік яких близько 2,7 млн. р. Ці знахідки найдавніші на нашій планеті . Тому материк вважають батьківщиною людства .
Африки – один з найбільш населених материків . За кількістю населення , як і за площею , вона посідає друге місце після Євразії . Населення Африки становить понад 800 млн. осіб . В Африці живуть народи всіх трьох головних рас . Представники негроїдної , європеоїдної монголоїдної рас . Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас .
Більшу частину материка населяють представники негроїдної раси . В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , яка зумовлена наявністю меланіну – речовина , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько 2 м. У вологих екваторіальних лісах живуть пігмеї – найменші люди нашої планети , зріст 130 см. У басейні Нілу – нілоти , на берегах Індійського океану живуть – суахілі . До представників монголоїдної раси належать Ефіопи , які мають світлий колір шкіри з червонуватим відтінком . Також на півдні материка живуть бушмени і геттентоти – вони низько рослі , мають жовтувату зморшкувату шкіру , вилицювате обличчя – робить схожими на монголоїдів .
Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки . Це араби (алжирці , єгиптяни , марокканці ) – говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри . Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців .
Слайди 7 -10
Другий учень - демограф
Населення Африці збільшується щорічно на 10 млн. осіб . Але в африканських країнах найменша тривалість життя . Понад 40 % африканців живуть у середньому менше 40 років . На останньому місці за тривалістю життя перебувають Замбія й Зімбабве -32 і 33 роки . Ці країни розташовані в «епіцентрі» поширення СНІДУ , також коротка тривалість життя в Свазіленд , Лесото , Ботсвана .
В Африці низька середня густота населення – близько 20 осіб/км , найменша густота (1 чол/км) – пустельні райони , пів Сомалі . На материку населення розміщується дуже нерівномірно . Найзаселеніші узбережжя океанів і Середземного моря , долина річки Ніл , узбережжя Гвінейської затоки , де розташовані міста і промислові підприємства , розвинута торгівля .
Більша частина населення Африки (70%) проживає в сільських поселеннях . На материку нараховується 20 міст – мільйонерів (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).
Країни Африки неоднакові за кількістю населення .
Африканці сповідують різні релігії : є мусульмани , християни , буддисти , іудеї , а також прихильники специфічних , язичницьких племінних вірувань .
Вчитель
Давайте перевіримо , що ви записали до таблиці .
Запитання
1.Яка кількість населення проживає на території Африки ?
2. Які представлені раси?
3.Назвіть народи та народності?
4.Середня густота населення
5.Найменш заселені території
6.Найбільш заселені території
7.Міста – мільйонери
8. Тривалість життя?
Вчитель
Далі запросимо етнографа , який продовжить розповідь про африканські народи .
Виступ учня – етнографа
Африки відрізняється великою різноманітності етнічного складу населення – тут намічується більше ніж 200 народностей , тому в регіоні переважають багатонаціональні держави . Найчисленіщі народи – араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона ,бушмени . У будь-якій країн Африки живуть десятки різних народів і племен , усі вони мають свою мову , традиції , спосіб життя . Деякі з них вже склалися у великі нації , але більшість знаходиться ще на рівні народності , зберігаються і пережитки родоплемінного ладу . Офіційними мовами більшості країн Африки залишаються : англійська , французька , португальська .
У багатьох країнах світу люди донині носять традиційний одяг . Такий одяг краще пристосований до умов і клімату .
Життя пустелі носять тонкий вільний одяг , який захищає їх від спеки . Люди з племен туагерів , які мешкають у Сахарі , закривають обличчя й голову , щоб захиститися від палючого сонця й піску , який розносить вітер . У багатьох африканських країнах вдягаються в яскраві різнокольорові тканини : обмотують їх навколо тіла . Вони часто натирають шкіру соком різних рослин , щоб відлякувати комах – кровососів . Чоловіки племені нуба із Судану розфарбовують свої тіла , щоб мати вигляд сильних і здорових . Жінки племені масаї зі Східної Африки носять намисто зі скла . Деякі з них вдягають на руки й ноги металеві кільця , а заміжній жінці взагалі не можна показуватися на людях без сережок у вухах .
У кожній крайні є власні гроші – їх називають національною валютою . Племена бушменів , які живуть в пустелі Калахарі грошима майже не користуються . Вони добувають собі їжу на полюванні , самі будують своєї житло та шиють одяг зі шкіри звірів .
Слайди 11 - 20
\
Вчитель : Про розвиток і формування політичної карти Африки нам розповість країнознавець :
Виступ учня - країнознавець
Майже 50 років тому більшість держав континенту були колоніями могутніх європейських держав : Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії. Вони довгий час черпали з континенту золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів . Загарбали територію материка і розділили на колонії . Народи Африки тривалий час боролися проти загарбників . З 1960 р. африканські народи стали незалежними . Тільки чотири країни : ПАР , Єгипет , Ефіопія , Ліберія – не були колоніями . Нині на африканському континенті налічують 54 незалежні держави . І хоча вже немає колоній , деякі з них і донині перебувають в економічній залежності від колишніх власників . Колонізатори залишили в спадок господарську відсталість народів , голод , хвороби , злидні . Політична нестабільність характерна для багатьох з них і сьогодні . Слаборозвинуті африканські держави перебувають під економічним і політичним впливом розвинутих країн . Рівень життя африканського населення 75% якого проживають у селах – надзвичайно низький . У багатьох країнах залишаються нерозв’язаними міжетнічні питання , а це призводить до військових конфліктів , що набули вигляду довготривалих громадських воєн . (Сомалі , Бурунді , Судан , Руанда , Ліберія , Мозамбік).
Слайд 21
Вчитель :
1. Які країни території Африки створили колонії ? (Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії.)
2. Що вивозили з материка ? (золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів)
3. В якому році країни Африки отримали незалежність ?(1960)
Виступ учня - економгеограф
З економічної точки зору Африка залишається найбільш відсталими континентом. У всіх цих країнах дуже низький рівень розвитку економіки поєднується зі швидким ростом населення . Своєрідний «пояс бідності» протягнувся через весь континент . До нього належить Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі ,низький розвиток господарства , велика смертність .
Найрозвиненішими серед африканських країн є держави ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс . Усі країни мають вихід Середземного моря , що впливає на їхні торгівельні відносини з європейцями . Вони постачальниками нафти і природного газу , туристичних послуг , с/г продукції , товарів легкої промисловості . На півдні материка є високорозвинена Південно Африканська Республіка , яка є економічним гігантом Африки . Вона входить до 20 найбільш розвинутих держав світу .
Основою економіки майже в усіх країнах материка є с/г. Розвиток його дуже відсталий використовується здебільшого ручна праця , а не сучасна техніка . Населення вирощує пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль , тютюн , кориця , агава , гевея . Рослинництво сприятливо вивозиться в інші країни світу .
Тваринництво менш розвинуте , ніж рослинництво . Розводять кіз , верблюдів , велику рогату худобу , ферми по розведенню крокодилів .
Провідні галузі промисловості – легка і харова , які задовольняють потреби галузі , як машинобудування і хімічна ,майже не розвинута . Швидкими темпами розвивається видобувна промисловість . На світовий ринок африканські країни постачають алмази , золото , руди кольорових металів , нафту фосфорити , мідь
Транспорт в Африці розвинутий недостатньо . Річковий слабо. Для внутрішнього перевезення користуються послугами транспорту , а для зовнішніх – морського
Слайд 22-23
Вчитель : Перевіримо , що ж ви записали до таблиці :
1. Які країни Африки розвинені ?
2. Які країни належать до «поясу бідності» ?
3. Які культури вирощують у с/г ?
4. Яку худобу розводять ?
5. Назвіть провідні галузі промисловості ?
Вчитель : А зараз ми прослухаємо розповідь про розвиток мистецтва в Африці .
Виступ учня - мистецтвознавець
Мистецтвознавець зовні вражає багатьох своїми незвичними формами. Це мистецтво не має собі подібного ніде на земній кулі . Скільки різних чужоземних впливів не пройшло через Африку , але все це не знищило негритянського мистецтва . Різьбленні вироби майже в недоторканості зберегли старі традиції та відчуття й розуміння краси .
З ХІІІ ст. в Африці у великій кількості виготовлялися бронзові голови заввишки 50 см. , пов’язанні з культом предків , дощечки з рельєфним зображенням , які служать для прикрашання царського будинку, статуетки вельмож , воїнів . Виготовляли прикраси із серебра , золота , кісток.
Найбільшої художньої досконалості в мистецтві народів Африки досягло різьблення по дереву . Різьбленим зображеннями покривають статуетки людей і тварин , які мають за африканським віруваннями магічну силу .
Африканці велику увагу приділяють грі на музичних інструментах
Мистецтво Африки – є однією зі сфер людської діяльності , в естетичних категоріях якої найбільш досконало відбиває людська уява , природа .
Слайд 24 - 27
Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель проводить змагання між учнями
1. Зупинка «Розминка»
1.На якій річці знаходиться водопад Вікторія ?
2.В якому році країни Африки отримали незалежність ?
3.Назвіть найбільший пів. - острів Африки ?
4. Що таке ваді ?
5. Як називається високе дерево в лісах Африки ?
2. Зупинка картографічна
Учні називають навпроти столиці назву країни і показують її на політичній карті Африки .
№ |
Столиця |
Країна |
1. |
Алжир |
|
2. |
Тріполі |
|
3. |
Могадішо |
|
4. |
Хартум |
|
5. |
Абуджа |
|
Слайд 28
3. Завдання
Розшифруйте анаграму : салат (Атлас) , нгеір(Нігер) , ккорома (Марокко) , ілн (Ніл) , арасах (Сахара) .
Слайд 29
Підбиття підсумків уроку
Вчитель
Наша подорож Африкою скінчилася , ви перевірили , наскільки засвоїли тему «Населення Африки» , довідалися , які запитання й завдання є важкими для вас. Ця інформація допоможе тим , хто не достатньо вивчив материк і хоче одержати більш високу оцінку .
Вчитель оцінює роботу учнів .
Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний текст у підручнику
2. Написати твір « Три дні в Африці»
Слайд 30