Урок " «…Наш найкращий провідник, наш учитель, ясне сонце на українському небі…» Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатог"

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для 7 класу за твором І. Франка "Захар Беркут"
Перегляд файлу

Урок № 1 

 

Тема. «…Наш найкращий провідник, наш учитель, ясне сонце на                                              українському небі…» Іван Франко. Короткі відомості про митця і його

          багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа твору

Мета: збагатити набуті раніше знання учнів про великого письменника

           І. Франка, людину-борця, титана праці; розкрити історичну основу

           твору «Захар Беркут»; розвивати культуру звязного мовлення,память,

           вміння критично мислити; активізувати словник школярів; формувати

           кругозір, світогляд; на прикладі життя і діяльності Івана Франка              

           виховувати в учнів патріотизм, працьовитість,наполегливість,твердість

           характеру та прагнення до самоосвіти; прищеплювати інтерес до

           минулого України

Обладнання: портрет Івана Франка, бібліотечка його творів, ілюстрації,

           портфоліо, підручник

Теорія літератури: історична повість

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Іван Франко –це розум і серце нашого народу. Це боротьба, мука і передчуття щастя України. України і людськості… Франко живе в народній памяті як великий Каменяр…

          М. Рильський

 

Ми не можемо назвати, мабуть, жодної ділянки людського духу, в якій би не працював Іван Франко і в якій він не був би великий…

         П. Загребельний

 

 

Хід уроку

 

І. Розминка

«Дерево очікування» - на «листочках» кожному учню пропонується написати те, чого він очікує від уроку, і прикріпити на заздалегідь намальоване на ватмані деревце або справжню гілку.             

ІІ. Мотивація

  1. Слово учителя про Івана Франка.
  2. Вибір учнями цілей із переліку програмових та доповнення власними.

ІІІ. Евокація

  1. Презентація опрацьованої вдома групою схеми або «Куща» за біографією Івана Франка, що вміщена у підручнику.
  2. Звернімо увагу на перший епіграф до уроку. Чому І.Франка називають Каменярем?
  3. Звернімо увагу на другий епіграф до уроку. У яких же «ділянках людського духу» працював Каменяр?

IV. Осмислення

     1 Відомості про Івана Франка

     1.1 Опрацювавши матеріал (заздалегідь підготовлений і поділений    учителем на таку кількість частин, скільки груп у класі) методом «Джигсоу», доповнити «кущ» новими відомостями про письменника.

     1.2 Учні експертних груп вивчають частину тексту, створюють блок-схему,захист до неї, знаходять найоптимальніші шляхи, щоб швидко пояснити опрацьоване питання будь-кому. Створені блок-схеми закріплюють на дошці, а учні-експерти, повертаючись в «домашню» групу, за короткий час пояснюють усім її членам опрацьоване в експертній групі питання. Домашня група на основі почутого доповнює новими відомостями «кущ» до вивчення життєвого і творчого шляху Каменяра.

      2. Історична основа твору Івана Франка «Захар Беркут»

      2.1 Слово учителя.

         У 1882 році редакція журналу «Зоря» оголосила конкурс на кращий  історичний твір. І. Франко вирішив узяти в ньому участь. Так у 1883 році повість «Захар Беркут» була опублікована в журналі. А написав повість Каменяр після увязнення в коломийській тюрмі. Це вже другий арешт письменника. Писав І. Франко повість упродовж шести тижнів у селі Нагуєвичі при світлі каганців, бо працював вечорами.

      2.2 Продовжити: За жанром твір «Захар Беркут»…(повість), не просто повість, а …(історична).

      2.3 Теорія літератури. Звернення до літературознавчого словника.

Історична повість –епічний твір середнього розміру, в якому зображені як  історичні події, особи, так і створені письменником художні образи протягом тривалого або важливого за подіями часу…

      2.4 Учням пропонується обрати напрямок (їх чотири –географія, історія, культура, народознавство), в якому працюватиме група. Під час роботи в групі систематизуються знання та відомості, котрі отримали учні на уроках географії та історії. (Тема: «Історичні події в Україні у XIII ст., культура і побут»). З кожного питання, що розглядається, є експерти –заздалегідь підготовлені учні (це можуть бути й старшокласники). Саме від експертів групи одержують матеріали для роботи.

Історики готують презентацію про те, які події відбулися в Україні в ХІІІ ст., які реальні особи згадуються у повісті, інформацію про озброєння тих часів.

Географи –про те, де відбувалися події у творі, знаходять це місце на карті, добирають ілюстрації, пейзажі, описи природи у повісті.

Народознавці –про народні звичаї місцевості, костюми, традиції, фольклорні джерела повісті.

Культурологи –про розвиток писемності та релігії.

Презентації пропонуються у вигляді газет. Експерти дають допомогу під час роботи та беруть участь в оцінюванні.

        3 Авторське крісло

З огляду на те, що ви дізналися на уроці, пропоную скласти власну розповідь про події, котрі відбуваються у ХІІІ ст. у селі Тухля. Поділіться розповіддю в парі, групі, презентуйте найкращу.

V. Рефлексія

     Чи насправді все було так, як ви розповіли, дізнаєтесь, ознайомившись із твором. А зараз пропоную завдання на вибір.

  1. Скласти сенкан «Іван Франко»

1. Іван Франко

2. Освіченій, діяльний

3. Працює, навчає, любить

4. Віра у світле майбуття

5. Громадянин (патріот)

  1. Продовжити речення: «На уроці мені найбільше сподобалось…,тому що…, запам’яталось…, тому що… Це мені допоможе…»

Звернімось до «Дерева очікування». Чи справдились ваші очікування, які саме? Чому? Що не справдилось, чому? Як ви думаєте, чи можуть вони справдитись на наступних уроках?

VI. Оцінювання

      На уроці застосовується самооцінка, взаємооцінка, оцінка групою, учителем.

VII. Домашнє завдання

      1рів. – для усіх учнів –опрацювати І-ІІ розділи твору (зміст, тема, ідея, основна думка), роблячи помітки до образів;

      2 рів. – за змістом скласти завдання у тестовій формі;

      3 рів. – за змістом скласти питання високого рівня.

 

Бібліографія до уроку

  1. «Бібліотечка «Дивослова» № 7,2008.- 64с.
  2. Гордєєва Л.М. Українська література. 7 клас: Плани-конспекти уроків. –Х.: Веста: Видавництво «Ранок»,2002. – 272с.
  3. Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)
  4. Українська література :  підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.М. Авраменко.  – К.: Грамота, 2016. –288с. : іл.
  5. Українська література за новою програмою: 7 кл. / Упоряд. Г. Федяй. –К.: Шк. світ, 2007. – 128с.
  6. Чупринін О. О.Усі уроки української літератури у 7 класі. –Х.: Вид. група «Основа», 2007. –544с.

 

doc
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку