Урок № 1
Тема. «…Наш найкращий провідник, наш учитель, ясне сонце на українському небі…» Іван Франко. Короткі відомості про митця і його
багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа твору
Мета: збагатити набуті раніше знання учнів про великого письменника
І. Франка, людину-борця, титана праці; розкрити історичну основу
твору «Захар Беркут»; розвивати культуру зв’язного мовлення,пам’ять,
вміння критично мислити; активізувати словник школярів; формувати
кругозір, світогляд; на прикладі життя і діяльності Івана Франка
виховувати в учнів патріотизм, працьовитість,наполегливість,твердість
характеру та прагнення до самоосвіти; прищеплювати інтерес до
минулого України
Обладнання: портрет Івана Франка, бібліотечка його творів, ілюстрації,
портфоліо, підручник
Теорія літератури: історична повість
Тип уроку: засвоєння нових знань
Іван Франко –це розум і серце нашого народу. Це боротьба, мука і передчуття щастя України. України і людськості… Франко живе в народній пам’яті як великий Каменяр…
М. Рильський
Ми не можемо назвати, мабуть, жодної ділянки людського духу, в якій би не працював Іван Франко і в якій він не був би великий…
П. Загребельний
Хід уроку
І. Розминка
«Дерево очікування» - на «листочках» кожному учню пропонується написати те, чого він очікує від уроку, і прикріпити на заздалегідь намальоване на ватмані деревце або справжню гілку.
ІІ. Мотивація
ІІІ. Евокація
IV. Осмислення
1 Відомості про Івана Франка
1.1 Опрацювавши матеріал (заздалегідь підготовлений і поділений учителем на таку кількість частин, скільки груп у класі) методом «Джигсоу», доповнити «кущ» новими відомостями про письменника.
1.2 Учні експертних груп вивчають частину тексту, створюють блок-схему,захист до неї, знаходять найоптимальніші шляхи, щоб швидко пояснити опрацьоване питання будь-кому. Створені блок-схеми закріплюють на дошці, а учні-експерти, повертаючись в «домашню» групу, за короткий час пояснюють усім її членам опрацьоване в експертній групі питання. Домашня група на основі почутого доповнює новими відомостями «кущ» до вивчення життєвого і творчого шляху Каменяра.
2. Історична основа твору Івана Франка «Захар Беркут»
2.1 Слово учителя.
У 1882 році редакція журналу «Зоря» оголосила конкурс на кращий історичний твір. І. Франко вирішив узяти в ньому участь. Так у 1883 році повість «Захар Беркут» була опублікована в журналі. А написав повість Каменяр після ув’язнення в коломийській тюрмі. Це вже другий арешт письменника. Писав І. Франко повість упродовж шести тижнів у селі Нагуєвичі при світлі каганців, бо працював вечорами.
2.2 Продовжити: За жанром твір «Захар Беркут»…(повість), не просто повість, а …(історична).
2.3 Теорія літератури. Звернення до літературознавчого словника.
Історична повість –епічний твір середнього розміру, в якому зображені як історичні події, особи, так і створені письменником художні образи протягом тривалого або важливого за подіями часу…
2.4 Учням пропонується обрати напрямок (їх чотири –географія, історія, культура, народознавство), в якому працюватиме група. Під час роботи в групі систематизуються знання та відомості, котрі отримали учні на уроках географії та історії. (Тема: «Історичні події в Україні у XIII ст., культура і побут»). З кожного питання, що розглядається, є експерти –заздалегідь підготовлені учні (це можуть бути й старшокласники). Саме від експертів групи одержують матеріали для роботи.
Історики готують презентацію про те, які події відбулися в Україні в ХІІІ ст., які реальні особи згадуються у повісті, інформацію про озброєння тих часів.
Географи –про те, де відбувалися події у творі, знаходять це місце на карті, добирають ілюстрації, пейзажі, описи природи у повісті.
Народознавці –про народні звичаї місцевості, костюми, традиції, фольклорні джерела повісті.
Культурологи –про розвиток писемності та релігії.
Презентації пропонуються у вигляді газет. Експерти дають допомогу під час роботи та беруть участь в оцінюванні.
3 Авторське крісло
З огляду на те, що ви дізналися на уроці, пропоную скласти власну розповідь про події, котрі відбуваються у ХІІІ ст. у селі Тухля. Поділіться розповіддю в парі, групі, презентуйте найкращу.
V. Рефлексія
Чи насправді все було так, як ви розповіли, дізнаєтесь, ознайомившись із твором. А зараз пропоную завдання на вибір.
1. Іван Франко
2. Освіченій, діяльний
3. Працює, навчає, любить
4. Віра у світле майбуття
5. Громадянин (патріот)
Звернімось до «Дерева очікування». Чи справдились ваші очікування, які саме? Чому? Що не справдилось, чому? Як ви думаєте, чи можуть вони справдитись на наступних уроках?
VI. Оцінювання
На уроці застосовується самооцінка, взаємооцінка, оцінка групою, учителем.
VII. Домашнє завдання
1рів. – для усіх учнів –опрацювати І-ІІ розділи твору (зміст, тема, ідея, основна думка), роблячи помітки до образів;
2 рів. – за змістом скласти завдання у тестовій формі;
3 рів. – за змістом скласти питання високого рівня.
Бібліографія до уроку