Розробка інтегрованого уроку ( літературне читання,музика, образотворче мистецтво). Діти вчаться визначати настрій художніх творів: віршованих, прозових, музичних, образотворчих; розвивають звязне мовлення, образне мислення; урок виховує любов до рідного краю, української літератури, творів українських художників.
Тема. Настрій. Поезія української осені. Опис картини К.Білокур «Богданівські яблука».
Мета:удосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів, уміння аналізувати художній твір, вчитися виражати свої думки і почуття з приводу прочитаного;
вчити учнів визначати настрій художніх творів: віршованих, прозових, музичних та образотворчих;
розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, фантазію;
виховувати любов до рідної мови, природи, прагнення до ознайомлення з різноманітними видами мистецтва.
Обладнання: відео, ілюстрації, малюнки про осінь, аудіо записи, картки зі словниковими словами, кошик з яблуками.
Очікувані результати уроку. Після цього уроку учні зможуть:
ЗМІСТ УРОКУ.
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
Слово вчителя.
- Хочу розпочати наш урок з привітання.
- Спочатку привітайтесь із нашими гостями.
- А тепер привітайте зиму за вікном. Вона в наш клас сьогодні завітала вперше
- А зараз давайте попрощаємось….. Ви здивовані? Бачу, що так.
- Я пропоную попрощатись із осінню. Вона кілька днів тому закінчилась.
- А ось урок наш сьогодні буде присвячений їй – чарівній осені.
Кластер. З чим у вас асоціюється осінь?
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Підготовча бесіда.
Легенда
За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року.
Посилаючи Осінь на Землю. Сонце сказало їй: Забирай все моє багатство. Я віддам все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
Отже, збагнути, осмислити, відчути осінню красу нам допоможуть на уроці поети, письменники, композитори, художники, а також наші власні спостереження, враження.
Давайте поринемо в світ поезії.
ОСІННЄ Л. Павленко
Жовте листя. Сіре небо.
Яблука червоні.
Заховавсь пташиний щебет
У моїй долоні.
Попелясті павутини...
Очевидно, осінь
Просочилась по краплині
У серпневі роси.
Бродить вітер по алеях,
Носить запах диму.
Вітер губиться в ідеях:
Як зустріти зиму?
В сон поринули городи,
Яблука зірвали.
І зеленее вийшло з моди,
Сіре модним стало.
Та нехай і згасла зелень,
Хай і зблякла просинь, -
Не печалься, рідна земле:
В тебе славна й осінь!
Бесіда за прочитаним.
- Які почуття у вас викликав почутий вірш?
( жовте листя, сіре небо, бродить вітер, в сон поринули городи, сіре модним стало, згасла зелень).
Словникова робота.
Попелясті павутини – сірі, кольору попелу
Поринули – повністю віддатись чому - небудь.
Згасла – тут закінчилась
Славна – тут хороша, гарна.
Читання вірша дітьми.
Наступними, хто передадуть красу осені будуть композитори.
Послухайте музику і розкажіть свої враження (1.Клайдерман, 2. Вівальді)
В цьому вам допоможуть слова-підказки:
( сумний, веселий, піднесений, радісний, грайливий, задумливий, спокійний)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Як ви думаєте, поезія – це тільки вірші?
Так. В перекладі з грецької поезія означає – творю, творчість.
Отже поезія може бути і в прозі.
Робота з текстом В.Сухомлинського «Восени пахне яблуками»
Первинне сприйняття тексту В.Сухомлинського «Восени пахне яблуками»
Читання тексту ланцюжком.
Гра «Пошуковці».
Робота з картиною К. Білокур « Богданівські яблука»
Крім поетів і письменників дозрілими яблуками милувалися і художники.
Сьогодні у нас є можливість, якими собі уявляла дозрілі яблука відома укр. художниця К. Білокур.
Це проста сільська жінка, яка ніколи не навчалася живопису. Вона не завжди мала гроші на фарби, тому робила їх сама. А малювати вчилася у самої природи.
Так , в народі говорять « Нема цвіту – нема й плоду»
ІІІ. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА.
Ось і підходить до кінця наша розмова про осінь, і настрій, який вона може викликати.
Я хочу, щоб ви об’єднались у групи і створили сенкан про осінь. Тільки настрій у всіх буде різним.
( діти утворюють групи і пишуть сенкани – весела осінь, сумна осінь.)
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
У щоденнику вражень від прочитаного продовжіть речення «Я відчув….»
І створіть свій власний осінній натюрморт.
Знайдіть твори укр. письменників і поетів про осінь. Спробуйте відчути настрій цих творів.
ДОДАТОК
(СУМ)
СЕНКАН
1 рядок – іменник
2 рядок – 2 прикметника
3 рядок – 3 дієслова
4 рядок – речення (ваше ставлення)
5 рядок – 1 слово (асоціації)
1р ОСІНЬ
2р
3р
4р
5р
(РАДІСТЬ)
СЕНКАН
1 рядок – іменник
2 рядок – 2 прикметника
3 рядок – 3 дієслова
4 рядок – речення (ваше ставлення)
5 рядок – 1 слово (асоціації)
1р ОСІНЬ
2р
3р
4р
5р