Урок." Настрій. Поезія української осені. Опис картини К. Білокур "Богданівські яблука"

Про матеріал

Розробка інтегрованого уроку ( літературне читання,музика, образотворче мистецтво). Діти вчаться визначати настрій художніх творів: віршованих, прозових, музичних, образотворчих; розвивають звязне мовлення, образне мислення; урок виховує любов до рідного краю, української літератури, творів українських художників.

Перегляд файлу

 

Тема. Настрій. Поезія української осені. Опис картини К.Білокур «Богданівські яблука».

Мета:удосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів, уміння аналізувати художній твір, вчитися виражати свої думки і почуття з приводу прочитаного;

вчити учнів визначати настрій художніх творів: віршованих, прозових, музичних та образотворчих;

розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, фантазію;

виховувати любов до рідної мови, природи, прагнення до ознайомлення з різноманітними видами мистецтва.

 

Обладнання: відео, ілюстрації, малюнки про осінь, аудіо записи, картки зі словниковими словами, кошик з яблуками.

 

Очікувані результати уроку. Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати настрій твору ( віршованого, прозового, образотворчого, музичного);
  • емоційно передавати текст прочитаного;
  • висловлювати своє ставлення до твору, що прочитаний;
  • аналізувати текст;
  • розповідати біографічні відомості  В.Сухомлинського;
  • обґрунтовувати власну думку.

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ УРОКУ.

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.

Слово вчителя.

-  Хочу розпочати наш урок з привітання.

- Спочатку привітайтесь із  нашими гостями.

 - А тепер привітайте зиму за вікном. Вона в наш клас сьогодні завітала вперше

 - А зараз давайте попрощаємось….. Ви здивовані? Бачу, що так.

- Я пропоную попрощатись із осінню. Вона кілька днів тому закінчилась.

 - А ось урок  наш сьогодні буде присвячений їй – чарівній осені.

 Кластер.  З чим у вас асоціюється осінь?

 

 

 

 

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

 Підготовча бесіда.

  • Коли до нас приходить осінь за календарем?
  • Назвіть трьох “синів” осені. Чому в них такі імена?
  • Яка буває осінь? (рання, золота, пізня)
  • А звідки в осені стільки золота?

 

Легенда

За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року.

Посилаючи Осінь на Землю. Сонце сказало їй: Забирай все моє багатство. Я віддам все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.

  • Чи виконує Осінь наказ Сонця?
  • Люди здавна милувалися красою осені і намагалися передати свої почуття словом. Як називають таких людей? (письменники, поети)
  • А ще дивовижну осінню красу можна зобразити за допомогою мелодії. Як називають людей, які відтворюють свої почуття в музиці? (композитори)
  •                   Інші талановиті люди своє замилування красою цієї пори передавали в творах живопису. Як називають таких людей? (художники)

Отже, збагнути, осмислити, відчути осінню красу нам допоможуть на уроці поети, письменники, композитори, художники, а також наші власні спостереження, враження.

Давайте поринемо в світ поезії.

ОСІННЄ Л. Павленко
Жовте листя. Сіре небо.
Яблука червоні.
Заховавсь пташиний щебет
У моїй долоні.

Попелясті павутини...
Очевидно, осінь
Просочилась по краплині
У серпневі роси.

Бродить вітер по алеях,
Носить запах диму.
Вітер губиться в ідеях:
Як зустріти зиму?

В сон поринули городи,
Яблука зірвали.
І зеленее вийшло з моди,
Сіре модним стало.

Та нехай і згасла зелень,
Хай і зблякла просинь, -
Не печалься, рідна земле:
В тебе славна й осінь!

Бесіда за прочитаним.
-   Які почуття у вас викликав почутий вірш?

  • Зачитайте рядками вірша підтвердження своїх думок.

( жовте листя, сіре небо, бродить вітер, в сон поринули городи, сіре модним стало, згасла зелень).

 

Словникова робота.

 

 Попелясті павутини – сірі, кольору попелу

 Поринули –  повністю віддатись чому - небудь.

 Згасла –  тут закінчилась

 Славна –  тут хороша, гарна.

 

 

Читання вірша дітьми.

 

Наступними, хто передадуть красу осені будуть композитори.

Послухайте музику і розкажіть свої враження (1.Клайдерман, 2. Вівальді)

  • який настрій передала музика,
  • в якому характері вона прозвучала.

 В цьому вам допоможуть слова-підказки:

( сумний, веселий, піднесений, радісний, грайливий, задумливий, спокійний)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

 

Як ви думаєте, поезія – це тільки вірші?

Так. В перекладі з грецької поезія означає – творю, творчість.

Отже поезія може бути і в прозі.

 

Робота з текстом В.Сухомлинського «Восени пахне яблуками»

  • Який фрукт  згадувався в вірші, що ми щойно прочитали? (яблука)
  • Сьогодні ми згадуємо про осінь, яблука і. навіть сад. Саме до осіннього саду запрошує нас В. Сухомлинський. Цей відомий укр. письменник  доведе нам, що осінь має свій аромат, аромат яблук.
  • Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про життя і творчість  великого педагога. (відповіді дітей)

 

Первинне сприйняття тексту В.Сухомлинського «Восени пахне яблуками»

 

  • Як ви розумієте вислів сполоханий птах? ( зляканий кимось)
  • Що ви уявляли, слухаючи оповідання? ( яблука, яблуневий сад, джмелі обліпили яблука)
  • Про кого згадує автор? (джмелів, цвіркуна)

 

Читання тексту ланцюжком.

 

Гра «Пошуковці».

  • Знайдіть речення із двох слів. ( Зайшло сонце. Цвіркун замовк.)
  • Знайдіть речення,  в якому говориться про птаха. ( Полетів сполоханий птах)
  • Знайдіть речення, в якому ми відчуємо запах яблука.

 

Робота з картиною К. Білокур « Богданівські яблука»

Крім поетів і письменників дозрілими яблуками милувалися і художники.

Сьогодні у нас є можливість, якими собі уявляла дозрілі яблука відома укр. художниця К. Білокур.

  Це проста сільська жінка, яка ніколи не навчалася живопису. Вона не завжди мала гроші на фарби, тому робила їх сама. А малювати вчилася у самої природи.

  • Якими зобразила художниця яблука? ( соковитими, свіжі, медові, золотаві, красиві, медові)
  • Що зображено на задньому плані? ( яблуневий цвіт)
  • Коли достигають яблука? ( восени, або в кінці літа)
  • А коли цвітуть? ( навесні)
  • Як ви гадаєте, чому художниця поєднала цвіт і стиглі плоди?

Так , в народі говорять « Нема цвіту – нема й плоду»

  • Якого кольору яблука на картині? ( золотаві, медові)
  • А який настрій у вас викликає ця картина?
  • А на вашу думку, який настрій був у К.Білокур?
  • І останнє запитання. Чому богданівські яблука?

 

ІІІ. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА.

 

Ось і підходить до кінця  наша розмова про осінь, і настрій, який вона може викликати.

  Я хочу, щоб ви об’єднались у групи і створили сенкан про осінь. Тільки настрій у всіх буде різним.

( діти утворюють групи і пишуть сенкани – весела осінь, сумна осінь.)

 

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 

У щоденнику вражень від прочитаного продовжіть речення  «Я відчув….»

І створіть свій  власний осінній натюрморт.

Знайдіть твори укр. письменників і поетів про осінь. Спробуйте відчути настрій цих творів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

(СУМ)

СЕНКАН

1 рядок – іменник                     Пов’язане зображення

2 рядок – 2 прикметника

3 рядок – 3 дієслова

4 рядок – речення (ваше  ставлення)

5 рядок – 1 слово (асоціації)

 

 

   ОСІНЬ

 

(РАДІСТЬ)

СЕНКАН                                                       Пов’язане зображення

1 рядок – іменник

2 рядок – 2 прикметника

3 рядок – 3 дієслова

4 рядок – речення (ваше  ставлення)

5 рядок – 1 слово (асоціації)

 

 

   ОСІНЬ

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку