Образотворче мистецтво. 6 кл Тема уроку: Пейзаж. Настрій у пейзажі. Мета уроку: сформувати в учнів знання про пейзаж як один із жанрів живопису; застосовувати знання про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва та різновиди пейзажу;
формувати уміння поєднання кольорів під час виконання пейзажу за різним колористичним забарвленням (холодним чи теплим); удосконалювати навички роботи акварельними фарбами та при цьому поєднувати їх з нетрадиційними техніками; розвивати спостережливість, пам’ять, системність мислення під час занять живописом; виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: нешаблонні техніки малювання Оснащення уроку:
Матеріали та інструменти: аркуш паперу формату А3, акварельні фарби, гуаш, пензлі ,стаканчик з водою, серветки для вижимання пензлів,
Обладнання: проектор, ноутбук
Терміни й поняття: «живопис», «види живопису»,
«пейзаж», «холодні кольори», «теплі кольори»
Перебіг уроку:
І. Організаційна частина:
Дзвоник скликав нас у клас.
Попрацюємо старанно,
І урок пройде наш гарно.
Девізом нашого уроку будуть такі слова : Не просто слухати, а чути, не просто дивитися, а бачити, не просто відповідати, а міркувати, дружно і плідно працювати.
У мене сьогодні дуже гарний настрій, ось такий(демонстрація смайлика) і я дуже хочу, щоб в кінці уроку у вас теж був такий сяючий настрій.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу:
Метод «Мікрофон»
Що таке мистецтво? (Чарівний світ краси) Назвіть види образотворчого мистецтва?
(Графіка, живопис, скульптура, архітектура, декоративноприкладне мистецтво)
Давайте пригадаємо, що ж таке живопис?
(Це вид образотворчого мистецтва, художнє зображення, яке створене фарбами на площині – папері, полотні, картоні, дошці, стіні, склі)(В перекладі означає –
«красиво малювати», «писати»)
ІІІ. Актуалізація опорних знань:
Гра «Назвіть жанр живопису за картиною»
ІV. Мотивація знань учнів:
Складання «Асоціативного куща»
Пропоную скласти «Асоціативний кущ» до поняття «Пейзаж», тобто, потрібно під стрілочками дописати слова, які характеризують дане слово.
Пейзаж
• Колір
• Море
• Природа
• Холодні кольори
• Теплі кольори
• Площина
• Техніки
• Місто
V. Повідомлення теми і мети уроку:
Діти, погляньте на ці дитячі роботи, де зображені природа в різні пори року, вулиця міста, море.
Чим схожі ці роботи?
Чим вони відрізняються?
Допоможе нам розібратися в розмаїтті цих зображень поняття – «пейзаж».
Тема нашого уроку – «Пейзаж. Настрій у пейзажі».
Очікування «Рюкзачок»
Діти, що ви очікуєте від уроку?
(в кожного на парті зображення рюкзака, де діти пишуть свої очікування від уроку)
Ознайомитися з пейзажем, як одним із жанрів живопису, збагатити свої знання про пейзаж, дізнатися історію виникнення пейзажного жанру, перевірити свої вміння роботи нешаблонними техніками) VІ. Вивчення нового матеріалу:
Сьогодні, як ви зрозуміли, мова на уроці піде про пейзаж.
Завжди цікаво відкривати таємниці мистецтва, таємниці майстерності. У кожного художника є свої секрети, ми спробуємо трохи в них зазирнути, зокрема в секрети художників – пейзажистів, які пишуть картини у жанрі живопису
Працювати ми будемо використовуючи різні нешаблонні техніки малювання:
монотипія пуантилізм
точковий малюнок (вушні палички) кружечки анти стрес малювання губкою
Слово «пейзаж» – (від фр. означає «місцевість») – це жанр живопису, в якому об’єктом зображення є природа, краєвиди міст і сіл, моря.
Пейзажі бувають різні.
Головне завдання художника – пейзажиста – відтворити всю красу природи.
Буває природний пейзаж.
В природному пейзажі розрізняють морський – марину, а художників, що малюють море, називають мариністами.
Буває – сільський.
Пейзаж може бути міським. Ще називають урбаністичним, що в перекладі з лат. означає «місто».
З точки зору часу пейзажі бувають історичними.
А якщо на картині намальовано місто майбутнього, то такий пейзаж називатиметься футуристичним.
Випрацювали над випереджальним завданням, тож послухаємо наших дослідників.
Виступ дослідницької групи:
Дослідник 1
Ще митці доби неоліту зображували людей і тварин в оточенні річок, дерев, трави. Художники в Давньому Єгипті використовували зображення природи в сценах жнив, полювання, рибальства.
Тривалий час пейзаж виконував лише другорядну роль. Йому не приділяли особливої уваги.
Дослідник 2:
Пейзаж як самостійний жанр мистецтва вперше виник у Китаї в 6 столітті. Китайські художники зображували добре відомі своєю красою краєвиди. Під впливом китайського склався і японський пейзаж.
Дослідник 3:
У цей самий час майстри в Західній Європі та в епоху Відродження вже натуралістично (схожими на справжні, натуральні) зображували рослини в своїх картинах. Проте пейзаж ще продовжував виконувати роль тла в портретах і сюжетних композиціях.
Дослідник 4:
Вперше в Європі природа стала головною «дійовою особою» в картині лише 300 років тому, а в 19 століття художники почали зображувати навколишню природу такою, якою вона є, якою вони її бачили. Французькі живописці почали малювати природу з натури, на відкритому повітрі – «пленері».
Дослідник 5:
Розвиток пейзажного живопису в Україні пов’язаний з роботами Тараса Шевченка – в серії «Мальовнича Україна». Розквіт цього жанру припадає на кінець 19 століття. Красу
України відтворили у своїх полотнах Сергій Васильківський «Весняний день на Україні», Петро Левченко «На Харківщині». Далі їх продовжили українські митці Сергій Шишко «Карпати», – Тетяна Яблонська «Ранок», Михайло Ткаченко «Весна», Архип Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» .
Молодці, шановні наші дослідники. Дякую за цікаві повідомлення!
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу:
Гра «Плутанка»
Правильно складіть слова на картках і дайте визначення пейзажу:
«Жанр краєвиди міст і сіл в якому живопису моря об’єктом є зображення природа»
Правильна відповідь: «Пейзаж» –– це жанр живопису, в якому об’єктом зображення є природа, краєвиди міст і сіл, моря»
Фізкультхвилинка VІІІ. Практична робота:
Що ж настав час нам всім побути не тільки теоретиками, а й практиками. Давайте трішки відчуємо себе художниками – пейзажистами.
- Робота у групах
( пригадуємо правила роботи )
- Етапи роботи над пейзажем
Працювати ми будемо використовуючи нешаблонні техніки:
- монотипія
- пуантилізм (вушні палички)
- малювання губкою
- кружечки «анти стрес»
-прикладання
ІХ. Підведення підсумків виконання практичної роботи
(виставка та захист дитячих робіт по групам)
Х. Підсумок уроку: Сьогодні на уроці:
Ознайомилися…
Дізналися…
Переглядали…
Виконували…
Запам’ятали…
Всі отримані знання ми складемо в один рюкзак знань.
Молодці! Дякую за увагу!