Урок "Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини"

Про матеріал

Розробка уроку з природознавства на тему: "Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини"

Мета уроку: сформувати в учнів знання про науки, що вивчають природу; сприяти розвитку інтересу до вивчення предметів природничого циклу; розвивати вміння синтезувати й аналізувати знання, застосовувати їх на практиці в різних умовах; виховувати наукове пізнання світу.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з природознавства

на тему:

«Науки, що вивчають природу.

Картинки по запросу природознавствоЗначення природничо-наукових знань для людини»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель біології та природознавства

ЗОШ І-ІІ ступенів с.Сорока

Панасюк Ірина Володимирівна

 

 

 

2018р.

Тема: Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини.

Мета: сформувати в учнів знання про науки, що вивчають природу; сприяти розвитку інтересу до вивчення предметів природничого циклу; розвивати вміння синтезувати й аналізувати знання, застосовувати їх на практиці в різних умовах; виховувати наукове пізнання світу.

Обладнання:  схема  «Науки про природу», підручники, робочий зошит, картини природи, презентація

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

Створення ситуації успіху.

       Дзвоник всім нам дав наказ:

       До роботи взятись враз!

       Розпочнемо свій урок,

       Тож назад не зробим крок.

       Будем ми трудитись гарно,

       Не мине й хвилини марно.

І Організаційний момент

Вчитель зачитує вірш

Послухайте, як дихає земля,

Як щирістю і ласкою розкрилась,

Немов маленьке сонне немовля,

Неначе мати, що над ним схилилась.

І навіть всі замовкли солов'ї,

Бо дихання Землі зачарувало.

А ні шелесь, замріялись гаї,

А зорі з неба падать перестали.

Здається, сам немов у Землю вріс,

Як грудочка, а чи мала піщина.

Ти до землі всім серцем прихились—

Мені шепоче рідна Україна.

—Цими словами автор хоче сказати, що все в природі взаємопов'язане, що все відбувається за принципом закономірності. Коли дихає Земля, все навколо призупиняє свою діяльність, бо Земля відпочиває. А саме від землі  бере початок все  живе.  Бере початок також і існування людського організму, який залежить від тих змін, що відбуваються в природі.

Вчитель оголошує тему та мету уроку.

ІІ  Мотивація навчальної діяльності

    Світ, в якому ми живемо, цікавий і різноманітний. Людина завжди хотіла знайти відповідь на  запитання: як цей світ влаштований? Багато сотень років знадобилось людині, щоб побувати у всіх куточках планети, дізнатися, із чого складаються хмари, ґрунт, звідки тече річка, чому росте ліс, який вік має Всесвіт, яке місце займає Земля у Всесвіті. 

ІІІ  Актуалізація опорних знань

 Прийом «Мікрофон»

  • Що таке природа? ( Природа—все те, що оточує людину)
  • Наведіть приклади природи?  (Сонце, Земля, людина, вода, повітря, рослини, тварини…)
  • На які види поділяється природа? (жива і нежива)
  • Чим відрізняється жива природа від неживої? (живе—народжується, дихає, росте, живиться, відмирає)

Гра «Змійка»

Клас поділиться на дві команди. Вчитель розділяє дошку на дві частини. Учні першої команди на своїй половині дошки пишуть по черзі назви живої природи, а учні другої—назви неживої природи.

ІV Вивчення нового матеріалу

Кожна людина має власний погляд на світ, але яким би він не був, людина завжди милувалася красою природи і намагалася зрозуміти: чому це саме так? Чому небо синє? Чому тече річка? Куди зникає вода після дощу? Чому трава зелена?

    Природа постійно змінюється. Усі ці зміни в природі називаються явищами. Приклади явищ природи: іде дощ, світить сонце, дує вітер, жовкне листя…Явищ багато. Людина намагалася їх пояснити, передбачити, щоб їх не боятися і жити в злагоді з навколишнім світом. Для полегшення вивчення природи її явища розділяють на групи, поясненням яких займаються різні науки.

Отже, природознавство—це сукупність наукових знань про природу. Знання про природу люди накопичували з давніх-давен і передавали з покоління в покоління. Без них вони просто не змогли б жити. Наприклад, чумаки (зорі), корисні копалини для будівництва, зброї, добування солі тощо.

В результаті пізнання людиною природи виникли різні науки, які називаються природничими. Зараз ми з вами завітаємо в гості до кожної науки. Здійснюючи навколосвітню подорож по природничим країнам, ми познайомимось із місцевими жителями-вченими, дізнаємось чим вони займаються у своїх країнах, що вони досліджують. Отже, поїхали!!!

Перша зупинка «Фізика». У перекладі з грецької означає «природа». В цій країні вчені-фізики вивчають фізичні процеси, які пов'язані з переміщенням тіл, зміною їх форм, температури тощо. Наприклад, рухається автомобіль, нагрівається вода, летить м'яч, горить світло, діє магніт.

  • Давайте пригадаємо, з курсу початкової школи, а які ще фізичні явища ви можете назвати? (відповіді учнів)

     Першим жителем країни був давньогрецький вчений Арістотель, який стверджував, що тіла рухаються тільки тоді коли на них діє яка-небудь сила. А ось завдяки англійському вченому Ісааку Ньютону почала розвиватись наука Механіка. Поважними жителями країни Фізики були Альберт Енштейн, Ю. Кондратюк, С. Корольов, І. Сікорський, які допомогли розвиватись науці Фізиці.

Зупинка Хімія. Їдемо далі і наступною нашою зупинкою буде країна «Хімія». Хімія—це наука про речовини та їхнє взаємоперетворення. Наприклад, іржавіє залізо, горить вугілля, гниє листя.

  • Давайте пригадаємо, а які ще хімічні явища ви знаєте? (відповіді учнів)

 Засновником сучасної хімії вважається англійського вченого Роберта Бойля. Першими жителями країни «Хімії» є Демокріт, Джозеф Пріслі, Антуан Лавуазьє, Михайло Ломоносов, Дмитро Менделєєв. З їх допомогою та багато інших вчених-хіміків наука Хімія розвивається і наше сучасне життя не можна уявити без неї.

Зупинка Біологія. Наступною зупинкою у нашій подорожі буде країна «Біологія». У перекладі з давньогрецької мови дослівно означає «наука про життя». В країні вчені-біологи вивчають біологічні явища, які відбуваються з живими організмами.

Наприклад, проростає насіння рослини, людина дихає, трава відмирає. 

  • Назвіть мені, будь ласка, які ви знаєте біологічні явища? (відповіді учнів)

Засновником Біології вважають давньогрецького лікаря Гіппократа. Він був також основоположником медицини. Почесні жителі країни «Біології» є  Аристотель, Ібн Сіна (Авіцена), Чарльз Дарвін, Іван Павлов, Володимир Вернадський та багато інших, які працювали над розвитком  біології.

Зупинка Географія. Четвертою нашою зупинкою буде країна «Географія». У перекладі означає «наука про землю». Явища, які вивчає географія характерні для певних місцевостей Землі. Наприклад, вітер, землетрус, виверження вулкану.

  • А хто пригадає, які географічні процеси ви вивчали в початковій  школі? (відповіді учнів)

Засновником науки географії вважають Ератосфена. Започаткували географію (самі того не підозрюючи) купці-мореплавці, які відкривала  нові шляхи та держави, вигідні для торгівлі. Це такі, як Марко Поло, Христофор Колумб, та багато інших. А ось уже з ХVІ ст. починаючи з експедиції Фернан  Магеллана, який довів кулястість Землі, починається ера дослідження.

Фізхвилинка.  

Музична фізкультхвилинка

 

   Зупинка Асторономія. Наступною зупинкою  буде країна під назвою «Астрономія», яка в перекладі означає «наука про космос». Жителі цієї країни досліджують і вивчають астрономічні явища, які пов'язані з рухом небесних тіл. Наприклад, зміна дня і ночі, рух комети, падіння метеориту.

  • А які ви можете назвати мені явища пов'язані з космосом? (відповіді учнів)

Першим мислителем цієї країни був польський вчений Микола Коперник, який стверджував, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки. Найбільш відомими жителями країни Астрономії вважають Джордано Бруно, Галілео Галілея, а також Юрій Гагарін і Леонід Каденюк.

Зупинка Екологія. І ось ми з вами наблизились до останньої країни нашої подорожі, яка останнім часом нам з вами дуже необхідна. Це країна «Екологія». Вона виникла зовсім недавно. Вивчає і досліджує Екологія взаємозв’язки організмів між собою та навколишнім середовищем. Знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу як природних явищ, так і господарської діяльності людини. Засновником «Екології» вважають Володимира Вернадського.

Наша подорож дійшла кінця. Ми з вами відвідали країни, про які ви знали, які ви вивчали у молодшій школі, але не знали їх імена.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Для того, щоб закріпити все те, що ви вивчили під час нашої подорожі ми з вами трошки пограємось.

Гра «Павучок»

Вчитель роздає учням  підготовлені завчасно листки з завданням, на яких зображено тіло павучка з лапками. На тілі написано «Природознавство», а на лапках учні дописують, які вони запам’ятали науки.

Гра «До якої науки?»

Клас ділиться на дві команди. Кожній команді роздаються картки з назвами явищ, а також з назвами наук (фізика, хімія, біологія, географія, астрономія, екологія). Завданням для команд, як найшвидше поєднати явища з наукою, яка вивчає ці явища.

Для карток з назвами явищ:

  1. Падіння листя з дерева
  2. Горить вугілля
  3. Проростання насіння рослин
  4. Виверження  вулкану
  5. Рух планет
  6. Охорона природи

Гра «Вірю—не вірю»

  1. Фізика вивчає рух тіл. (В)
  2. Географія вивчає лише живу природу.  (Н)
  3. Екологія досліджує взаємодію живих організмів між собою.  (В)
  4. Хімія досліджує лише природні явища.   (Н)
  5. Техніку польоту голуба досліджує хімія.  (Н)
  6. Особливості поведінки горобця досліджує біологія.  (В)
  7. Біологія вивчає живу природу.    (В)
  8. Хімія вивчає процеси перетворення і взаємодії речовин.  (Н)
  9. Утворення нових речовин у процесі горіння вивчає географія. ( Н)
  10.  Фізика досліджує лише штучні механізми. (Н)
  11.  Дихання тварин вивчає біологія.   (В)

Гра «Ти—мені, я—тобі» (ланцюжком)

Один учень називає явище, а інший—науку, яка вивчає це явище.

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
  • Про що вам було цікаво дізнатись?
  • Що ви не зрозуміли з теми уроку?
  • Чи змінився ваш настрій під кінець уроку? Яким він був? Яким він став?
  • Що ви розкажете своїм батькам з того, що вивчили на уроці, коли прийдете додому?

Ще багато існує нерозкритих питань про природу, довкілля, Всесвіт! А чи знайдемо відповіді на них,—залежить тільки від нас з вами, нашої роботи на уроках природознавства, а також від бажання вчитися!

    Бажаю вам успіхів у цій складній і цікавій справі. А я вам у цьому буду допомагати на кожному уроці!

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати текст підручника. Дати відповіді на запитання в кінці тексту.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Гупало Тетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коваленко Світлана Володимирівна
    Дякую за цікавий конспект уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Первушин Владислав Сергійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Голуб Світлана Василівна
    Дукую за розробку, пані Ірино
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
8988
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку