Мета. Ознайомити учнів з буквою «р», її алфавітною назвою, звуковим значенням; вчити правильно артикулювати нові звуки, виробляти навички читання складів, слів з буквою «р», тренувати пам'ять; розвивати мислення, вміння робити звуковий та звуко-буквений аналіз слів; виховувати інтерес до уроків навчання грамоти.
Урок навчання грамоти
Тема. Звуки [р], [р’], позначення їх буквами Рр. Словниково-логічні вправи.
Вчителя початкових класів
Куп’янської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №1
Крахмальової О.І.
Мета. Ознайомити учнів з буквою «р», її алфавітною назвою, звуковим значенням; вчити правильно артикулювати нові звуки, виробляти навички читання складів, слів з буквою «р», тренувати пам’ять; розвивати мислення, вміння робити звуковий та звуко-буквений аналіз слів; виховувати інтерес до уроків навчання грамоти.
Обладнання. Абетка, предметні малюнки квітів, макет ромашки, кошик з «покупками», лялька, таблиця для читання складів, слів.
Зміст уроку
І. Організація класу.
- Розпочинаємо урок навчання грамоти. Подивіться один на одного і посміхніться, щоб підняти собі настрій. Цей радісний настрій збережіть протягом усього уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
[п’] ( півень, пісня, пілот, пісок, піраміда, піаніно)
а) Гра « Що робить предмет?»
- Що робить сапка? (сапає)
- Що робить папка? (лежить)
б) Вибіркове читання
- Прочитайте імена дітей. Як написані ці слова? ( З великої букви)
- Які ще слова потрібно писати з великої букви? (прізвища, по-батькові, назви міст, сел, річок, клички тварин, початок речення)
- Знайдіть назву птаха. (півник). Поділіть його на склади. Який склад наголошений?
5. Читання тексту
- А які колисаночки вам співала мама?
- Молодці, діти я задоволена вашими знаннями і вашою роботою.
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми вивчимо нову букву, дізнаємось про її звучання, навчимося читати склади, слова, речення з нею.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
гречку, буряки, редис.
Почало воно ричати:
1. Виділення звука [р] з вірша.
2. Спостереження за вимовою звуків, віднесення їх до приголосних.
- Вимовимо звук [р]
- За допомогою яких органів мовлення ми утворюємо цей звук? (язик, піднебіння)
- Що ще нам допомагає утворити цей звук? (повітря)
- Назвіть перший звук у слові риба, який цей звук за звучанням? Якою фішкою його позначимо? (-)
- Назвіть перший звук у слові ріпа, який звук за звучанням? Якою фішкою позначимо його.
- До якої групи віднесемо його? (до групи приголосних)
V. Ознайомлення з буквою Р (ер)
1. Розгляд великої і малої літер «Р», «р». Порівняння їх за розміром, формою. Визначення місця букви в алфавіті. Встановлення схожості з навколишніми предметами.
- Розглянемо маленьку і друковану літеру р(ер).
- Чим схожі букви Рр? (будовою)
- Чим різняться? ( розміром)
- Покажіть місце літери Р в алфавіті.
- А на що схожа буква Р вам розкажуть Ксенія та Данило.
Виліз равлик на стеблинку,
Зупинився і завмер.
На собі несе хатинку,
а вона як буква "ер".
Хлопчик йшов із рюкзаком.
Бігла тінь за ним нишком.
Глянув хлопчик і завмер:
"Тінь не моя., а букви "ер".
2. Відгадування загадки.
- Діти, а зараз відгадайте загадку.
Я на сонце дуже схожа:
Золотиста, ніжна, гожа.
Рано-вранці розквітаю,
Пелюстками всіх вітаю,
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я - ...(ромашка)
(Показую зображення ромашки)
3.Гра «Знайди подруг Ромашки»
(На дошці – предметні малюнки: айстра, чорнобривець, мак, ірис, тюльпан, нарцис.)
- Пограємо в гру «Знайди подруг Ромашки»
- Назвіть ті квіти, у назвах яких є звук [р]
4.. Звуковий аналіз слів «ірис», «жоржина»
- Виконаємо звуковий аналіз слів «ірис» та «нарцис»
5. Читання складів з буквою Р.
- Ромашка на своїх пелюстках принесла нам літери, давайте прочитаємо їх.
- Утворимо склади з буквою Р (ер)
VІ. Фізкультхвилинка
Ромашки рвати ми ходили
над річкою в рясній траві.
І раптом равлика зустріли
із ріжками на голові.
VІІ. Робота в зошиті
Зошит свій я відкриваю,
навкоси його кладу,
сяду рівно, не зігнусь,
до роботи я берусь!
1.Звуковий аналіз слів «риба» і «черепаха».
2.Написання друкованих літер р, Р
- Повчимося друкувати маленьку літеру р. Увага на дошку. Надрукуйте пів рядочка маленької букви р.
- Повчимося друкувати велику букву Р.
- Знайдіть і підкресліть маленьку і велику літери у другому рядочку.
VІІІ. Робота за «Букварем»
а)(Сорока, ворона)
б)(Рама, рано, ранок)
Складіть речення з цими словами.
(Ранок розпочинається рано. Рано вранці я йду до школи)
в) (Кора, пора, нора)
- А яка зараз пора року? (Зараз осінь)
4. Читання слів у колонках, порівняння їх у парах
- Прочитаємо склади.(РА,РУ,РО)
- Прочитайте слова першої колонки. (сира, сіра)
- Сира земля. Коли так говорять? (Коли земля намочена дощем.)
- До слова сіра додайте ще одне слово. (Сіра мишка, рукавичка, хмарка, фарба, підлога)
- Прочитаємо слова другої колонки. (рука, рукав)
- Чим різняться ці слова?
( Буквами і значенням)
Фізкультхвилинка для очей.
Ой, дивись, салют, салют,
Там салют і тут салют.
Наче квіти розквітають,
Зірочками в небі сяють.
5.Гра «Що у кого»
- Дайте відповіді на питання.
- Що у корови? (ріжки)
- Що у курки? (пір’я)
- Що у свині? ( рильце)
6. Читання і порівняння слів
- Прочитайте слова першої колонки, що змінилося? (кількість букв і значення)
- Прочитайте другу колонку слів? Що змінилося? ( буква і наголос)
7. Робота над скоромовкою.
а) Читання слова «Скоромовка»
- Прочитаємо перше слово..
- Яка буква допомогла прочитати це слово? (ер)
- Послухайте скоромовку. Як мовиться скоромовка? (скоро)
- Від того що ми скоро вимовляємо і є назва скоромовка.
Марина варила,
а Лариса солила.
б) Читання скоромовки хором.
Повільно, швидше, швидко. По рядах, окремими учнями.
9) Поетична хвилинка.
- А зараз продовжуємо вчитися бути артистами.
На сцену запрошуємо Юлію, Андрія, Карину.
- Послухайте вірші, які звуки зустрінуться в словах найчастіше?
1.Рак від берега задкує,
Рибка лин над ним кепкує.
Рак забрів в очерети,
Річку думав перейти.
2.Рак рибі рано у ріці
Розповідає радо: —
Лишив рибалці поплавці
І позрізав принаду!..
3. Рідний голос, рідне слово —
Все народжене з любові.
Ранки роси в трави трусять,
Вітер роси в травах сушить.
На землі, що родить щиро,
Ростемо під сонцем миру
ІХ. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Доповни речення»