5 березня о 18:00Вебінар: Дизайн продуктивного уроку біології

Урок навчання грамоти. " Звуки [р], [р’], позначення їх буквами Рр. Словниково-логічні вправи."

Про матеріал

Мета. Ознайомити учнів з буквою «р», її алфавітною назвою, звуковим значенням; вчити правильно артикулювати нові звуки, виробляти навички читання складів, слів з буквою «р», тренувати пам'ять; розвивати мислення, вміння робити звуковий та звуко-буквений аналіз слів; виховувати інтерес до уроків навчання грамоти.

Перегляд файлу

Урок навчання грамоти

Тема. Звуки [р], [р’], позначення їх буквами Рр. Словниково-логічні вправи.

Вчителя початкових класів

Куп’янської загальноосвітньої

 школи І-ІІІ ступенів №1

Крахмальової О.І.

 

Мета. Ознайомити учнів з буквою «р», її алфавітною назвою, звуковим значенням; вчити правильно артикулювати нові звуки, виробляти навички читання складів, слів з буквою «р», тренувати пам’ять; розвивати мислення, вміння робити звуковий та звуко-буквений аналіз слів; виховувати інтерес до уроків навчання грамоти.

Обладнання. Абетка, предметні малюнки квітів, макет ромашки, кошик з «покупками», лялька, таблиця для читання складів, слів.

Зміст уроку

І. Організація класу.

 - Розпочинаємо урок навчання грамоти. Подивіться один на одного і посміхніться, щоб підняти собі настрій. Цей радісний настрій збережіть протягом усього уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Повторення вивчених букв.
  • Повторимо вивчені букви. (за таблицею)
  • Яку букву вивчили на попередньому уроці?
  • Який звук вона позначає?
  • Який він за звучанням?
  • Якою фішкою позначаємо цей звук?
  • А я хочу, щоб цей звук позначався ще й цією фішкою =. Наведіть приклади слів зі звуком

[п’] ( півень, пісня, пілот, пісок, піраміда, піаніно)

  • Молодці, діти!
  1. Читання слів, речень. (за таблицею)
  • З’єднайте звук [п] з іншими звуками.
  1. Аналітико-синтетичні вправи.
  • Прочитайте слова за променеподібними таблицями.
  1. Словниково-логічні вправи.

а) Гра « Що робить предмет?»

- Що робить сапка? (сапає)

- Що робить папка? (лежить)

б) Вибіркове читання

- Прочитайте імена дітей. Як написані ці слова? ( З великої букви)

- Які ще слова потрібно писати з великої букви? (прізвища, по-батькові, назви міст, сел, річок, клички тварин, початок речення)

- Знайдіть назву птаха. (півник). Поділіть його на склади. Який склад наголошений?

5. Читання тексту

- А які колисаночки вам співала мама?

- Молодці, діти я задоволена вашими знаннями і вашою роботою.

ІІІ.Повідомлення теми і  мети уроку.

Сьогодні ми вивчимо нову букву, дізнаємось про її звучання, навчимося читати склади, слова, речення з нею.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  • А тепер рушили вперед... 1.2.3.4
  • А назустріч тигреня. Тигреня іде з базару.
  • Що купило?
  • Раків пару, рибу, моркву, ріпу, рис,

гречку, буряки, редис.

Почало воно ричати:

  • Треба букву Р (ер) вивчати!
  • Ви здогадались, яку букву принесло нам тигреня?

1. Виділення звука [р] з вірша.

  • Що купило тигреня?
  • Який звук повторювався в цих словах?
  • Отже, тигреня принесло  нам звук [р].

2. Спостереження за вимовою звуків, віднесення їх до приголосних.

- Вимовимо звук [р]

- За допомогою яких органів мовлення ми утворюємо цей звук? (язик, піднебіння)

- Що ще нам допомагає утворити цей звук? (повітря)

- Назвіть перший звук у слові риба, який цей звук за звучанням? Якою фішкою його позначимо? (-)

- Назвіть перший звук у слові  ріпа, який звук за звучанням? Якою фішкою позначимо його.

-  До якої групи віднесемо його? (до групи  приголосних)

V. Ознайомлення з буквою Р (ер)

1. Розгляд великої і малої літер «Р», «р». Порівняння їх за розміром, формою. Визначення місця букви в алфавіті. Встановлення схожості з навколишніми предметами.

- Розглянемо маленьку і друковану літеру р(ер).

- Чим схожі  букви Рр? (будовою)

- Чим різняться? ( розміром)

- Покажіть місце літери Р  в алфавіті.

- А на що схожа буква Р вам розкажуть Ксенія та Данило.

 

                   Виліз равлик на стеблинку,

                Зупинився і завмер.

                   На собі несе хатинку,

                   а вона як буква "ер".

 

 

 

                    Хлопчик йшов із рюкзаком.

                    Бігла тінь за ним нишком.

                   Глянув хлопчик і завмер:

                  "Тінь не моя., а букви "ер".

 

 

2. Відгадування загадки.

- Діти, а зараз відгадайте загадку.

 Я на сонце дуже схожа:

Золотиста, ніжна, гожа.

Рано-вранці розквітаю,

Пелюстками всіх вітаю,

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я - ...(ромашка)

(Показую зображення ромашки)

  • Вимовте слово ромашка. Поділіть його на склади. Назвіть перший звук. Який він за звучанням?

3.Гра «Знайди подруг Ромашки»

(На дошці – предметні малюнки: айстра, чорнобривець, мак, ірис, тюльпан, нарцис.)

- Пограємо в гру «Знайди подруг Ромашки»

- Назвіть ті квіти, у назвах яких є звук [р]

4.. Звуковий аналіз слів «ірис», «жоржина»

- Виконаємо звуковий аналіз слів «ірис» та «нарцис»

5. Читання складів з буквою Р.

- Ромашка на своїх пелюстках принесла нам літери, давайте прочитаємо їх.

- Утворимо склади з буквою Р (ер)

 

 

 

 

VІ. Фізкультхвилинка

Ромашки рвати ми ходили

над річкою в рясній траві.

І раптом равлика зустріли

із ріжками на голові.

VІІ. Робота в зошиті

Зошит свій я відкриваю,

навкоси його кладу,

сяду рівно, не зігнусь,

до роботи я берусь!

1.Звуковий аналіз слів «риба» і «черепаха».

  • Виконаємо звуковий аналіз слова  «риба», «черепаха»

     2.Написання друкованих літер р, Р

- Повчимося друкувати маленьку літеру р. Увага на дошку. Надрукуйте пів рядочка маленької букви р.

- Повчимося друкувати велику букву Р.

  1. Знаходження вивчених літер Рр у рядку букв.

- Знайдіть і підкресліть маленьку і велику літери у другому рядочку.

VІІІ. Робота за «Букварем»

  1. Звуковий аналіз слів з опорою на схеми. Називання за малюнками предметів, у назвах яких є звук [р]
  • Прокоментуйте звуковий аналіз слів з опорою на схеми.
  • Назвіть предмети у назвах яких є звук [р]
  1. Читання складової таблиці.
  • Прочитаємо склади у складовій таблиці.
  1. Словниково-логічні вправи. Утворення і читання слів із запропонованих складів.
  • Утворимо слова зі складів.

а)(Сорока, ворона)

  • Як можна назвати ці слова одним словом? (птахи)

б)(Рама, рано, ранок)

  • Які слова родичі ви почули? (рано, ранок)

Складіть речення з цими словами.

(Ранок розпочинається рано. Рано вранці я йду до школи)

в) (Кора, пора, нора)

- А яка зараз пора року? (Зараз осінь)

4. Читання слів у колонках, порівняння їх у парах

- Прочитаємо склади.(РА,РУ,РО)

- Прочитайте слова першої колонки. (сира, сіра)

- Сира земля. Коли так говорять? (Коли земля намочена дощем.)

- До слова сіра додайте ще одне слово. (Сіра мишка, рукавичка, хмарка, фарба, підлога)

- Прочитаємо слова другої колонки. (рука, рукав)

- Чим різняться ці слова?

( Буквами і значенням)

  • Прочитаємо слова третьої колонки.
  • Чим різняться ці слова?

Фізкультхвилинка для очей.

Ой, дивись, салют, салют,

Там салют і тут салют.

Наче квіти розквітають,

Зірочками в небі сяють.

5.Гра «Що у кого»

 - Дайте відповіді на питання.

- Що у корови? (ріжки)

- Що у курки?  (пір’я) 

- Що у свині? ( рильце)

6.  Читання і порівняння слів

- Прочитайте слова першої колонки, що змінилося? (кількість букв і значення)

- Прочитайте другу колонку слів? Що змінилося? ( буква і наголос)

7. Робота над скоромовкою.

а) Читання  слова «Скоромовка»

- Прочитаємо перше слово..

- Яка буква допомогла прочитати це слово? (ер)

- Послухайте скоромовку. Як мовиться скоромовка? (скоро)

- Від того що ми скоро вимовляємо і є назва скоромовка.

Марина варила,

а Лариса солила.

б) Читання скоромовки хором.

Повільно, швидше, швидко. По рядах, окремими учнями.

9) Поетична хвилинка.

- А зараз продовжуємо вчитися бути артистами.

На сцену запрошуємо Юлію, Андрія, Карину.

- Послухайте вірші, які звуки зустрінуться в словах найчастіше?

1.Рак від берега задкує,

   Рибка лин над ним кепкує.

   Рак забрів в очерети,

   Річку думав перейти.

 

2.Рак рибі рано у ріці
  Розповідає радо:
   Лишив рибалці поплавці

    І позрізав принаду!..

 

3. Рідний голос, рідне слово —

   Все народжене з любові.

    Ранки роси в трави трусять,

    Вітер роси в травах сушить.

    На землі, що родить щиро,

    Ростемо під сонцем миру

  • Які звуки найчастіше зустрілися у цих віршах?
  • Якою буквою вони позначаються?

ІХ. Підсумок уроку.

  • Хто до нас сьогодні завітав на урок? (тигреня)
  • Яку букву воно принесло? (ер)
  • Який звук вона позначає? [р]
  • Який він за звучанням?

Інтерактивна вправа «Доповни речення»

 

doc
Додано
25 січня 2018
Переглядів
12996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку