Правильно артикулювати звуки [з], [з']; вправляти у читанні слів та складів з буквою «зе»; Ознайомити учнів з буквою «З» (зе), її назвою та звуковим значенням; вчити дітей збагачувати активний словник учнів; розвивати їх уважність, спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи.
Тема. Звуки [з], [з’], позначення їх буквою «зе». Дзвінке вимовлення цих звуків у кінці слів та складів. Фразеологізми.
Мета. Ознайомити учнів з буквою «З» (зе), її назвою та звуковим значенням; вчити дітей правильно артикулювати звуки [з], [з’]; вправляти у читанні слів та складів з буквою «зе»; збагачувати активний словник учнів; розвивати їх уважність, спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи.
Обладнання: каса букв, сигнальні картки (кружечки), таблиця, склади та слова з буквою «зе», слова з буквою «де», репродукція картини «Зимові розваги», магнітофон, «мікрофон».
Зміст уроку
І Органфзація класу.
!. Промовляння скоромовок, вивчених на попередньому уроці.
По саду іду, іду і в дуду: «Ду-ду! Ду-ду!»
Ми носили воду в ситі,
Та дерева не политі.
Воду в ситі не носити,
Саду ситом не полити.
-Яку букву ми вивчали на минулому уроці? (Д)
2. Гра «Зачаровані картки».
-Діти, злий чарівник зачарував слова. Допоможіть їх відновити.
На дошці картки з закритими до половини зверху словами (дорослі, Діти, садили, і, сад).
2. Складання речень.
-Складіть речення зі словами, «визволеними від злих чар».
Діти вгадують ці слова і складають з них речення (Діти і дорослі садили сад).
3. Побудова на дошці схеми речення.
ІІ Вивчення нового матеріалу.
1.Виділення звуків [з], [з’].
-Діти, дізнайтесь, з якою буквою ми познайомимось сьогодні на уроці, прослухавши вірш та загадку.
а)Зима морозяна надворі,
замети білі на землі.
Санчата на ставок з розгону
Скотились весело з гори. (Н. Забіла)
б)Загадка.
Зроду рук своїх не має,
а узори вишиває. (Мороз)
2. Артикуляція звуків [з], [з’], визначення їх за звучанням.
За-са, зу-су, зи-си, зі-сі, зе-се, зо-со.
а) «Повтори останній склад».
Вчитель: Учні:
Вибігла коза- за-за-за.
Поїхали вози- зи-зи-зи.
Випасли козу- зу-зу-зу.
Ведмідь у барлозі- зі-зі-зі.
3. Підбір слів зі звуками[з],[з’] в різних позиціях.
По рядах:
1 – на початку слова; 2 – в середині слова; 3 – в кінці слова.
заєць коза віз
Зіна візок мороз
зошит бузок газ
зебра ковзани раз
зірка казочка рогіз
4. Звуковий аналіз слів: Зіна, зима (на дошці).
5.Гра « Впіймай звук».
Вчитель читає віршик, а учні піднімають сигнальні картки, якщо у слові є звуки [з],[з’].
Пані зебро, де ви йдете?
Пані зебро, що несете?
-Несу зайчика малого,
Заболіла ніжка в нього. ( І. Малкович)
ІІІ Фізкультхвилинка під музику.
ІV Ознайомлення з буквою «З»(зе).
1.Показ букви «З» (великої і малої).
Аналіз букви, порівняння великої і малої літер, порівняння з іншими буквами, запам’ятовування місця в касі.
2.Вивчення віршика.
На осонні змій повзе,
Вигнувсь він, як буква «зе».
Буква «зе», як цифра 3 (три).
Щоб завчити, повтори!
3. Читання складів на складовій таблиці на дошці.
V.Робота в зошитах для друкування.
Друкування великої і малої букв «зе».
VІ. Робота з «Букварем» (с. 72).
1.Звуко-складовий аналіз слів: зебра, морозиво, зірка.
2.Читання складів із зіставленням звуків[з]-[с], [з’]-[с’](«будиночки»).
На дошці склади. Діти замінюють в них букву «ес» на букву «зе» і читають їх.
3.Читання колонок слів і речень. Лексична робота.
-Прочитайте пари слів. Що ви помітили?
-Що змінилося? Чому?
-Прочитайте речення.
4.Читання та тлумачення фразеологізмів.
Не водити за носа.
Не задирати носа.
Не показувати носа.
5. Аналіз слів замок-замок.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з таблицею.
а) читання слів, що «приніс» рак(«Мікрофон»).
-Знайдіть слова про зиму(зима, ковзани,мороз).
б) читання речень.
Надворі зима.
Назар сів на сани.
Зіна стала на ковзани.
Всім весело.
в) складання схем до речень по рядах.
1-й ряд -1 речення;
2-й ряд- 2 речення;
3-й ряд- 4 речення.
Один учень- на дошці складає схему 3-го речення.
VІІ Підсумок уроку.