Урок (Навчання письму дітей 6 років за методом Потапової Є.М.)

Про матеріал
Створюючи образ букви за допомогою малюнка-казки допоможе дітям легко запам*ятати правопис букв українського алфавіту.
На уроках письма основний наголос ставиться на розвиток мови,фонематичного слуху,просторового мислення, формування естетичного уявлення.
Перегляд файлу

  З досвіду вчителя початкових класів Волноваської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Донецької області Ніколаєнко Світлани Олександрівни.

 

Навчання письму дітей 6 років.

 

  У столітті  комп'ютерних технологій став популярним друкований текст, можливо, згодом, письмова мова застаріє. Але до тих пір, поки ми  вчимо дітей каліграфічному  письму , ми шукаємо  як цей процес зробити більш  ефективним,як зробити навчання в радість .

 Методика Е.Н. Потапової  мені  здалася дуже цікавою. Уже понад 20 років,змінюючи, доповнюючи, розвиваючи, ми використовуємо її у своїй школі. Ця методика має історичне коріння і наукову основу. Це досвід Марії Монтессорі з оригінальною системою навчання письму. Це праці психологів і педагогів Л.С. Виготського,П.Я. Гальперіна, Л. В. Занкова.

         На уроках письма основний наголос  ставиться на розвиток мови, фонематичного слуху, просторового мислення, формування естетичного уявлення .

        У добукварний період навчання письму проходить без письма. Спочатку йде розвиток психомоторики (розвивається дрібна мускулатура руки, тактильна пам'ять при зоровому контролі), формування геометричних уявлень.

        Усе навчання письму умовно розділене на 3 етапи.

        Перший етап - розвиток м'язової пам'яті.

Діти вчаться різним видам штрихування, використовуючи трафарети і лекала,створюючи різні фігури, вони штрихують паралельними відрізками, хвилястими лініями, напівовалами, петлями  та ін. При вивченні букв створюємо образ літери, роблячи малюнок-казку.

У малюнку використовуємо елементи букв.

          Другий етап - розвиток тактильної пам'яті.

Цей етап починається з вивчення першої букви. З наждачного паперу вирізається буква (600 х 700, 350 х 300 мм)  велика і рядкова прописна, наклеюється на картку.

Учень обмацує контури букви. Крім тактильної інформації діти отримують зорову  і слухову інформацію, розвивається відчуття мови, орфографічна пильність.

          Третій етап – письмо літер в зошиті з калькою.

Першокласники одразу починають писати в зошиті в широку лінію. кожну сторінку перекладаємо калькою. Учитель пише зразки елементів букв .букви (сильним учням 3, 4, слабким - 5,6), а учень спочатку обводить по кальці і потім  продовжує  самостійно.

         Результати роботи за цією методикою перевершують усі очікування. Головне , що навчання письму - радість.

 

 

Заняття  1

Тема:      Написання рядкової букви « а ».Розвиток зв`язного мовлення.Створення малюнку-казки «Айстри».

 

Мета:   Учити дітей зв`язно передавати зміст казки,мультфільма,

               складати свої казки; продовжувати виробляти навички

              звуко-складового аналізу слів; навчити писати рядкову букву «а».

 

Обладнання:  Таблиці з друкованими та прописними буквами «Аа», ілюстрація до казки «Буратіно», трафарети, лекала, наждачні букви.

 

 

Зміст  заняття

 

І. Організаційний момент.

1. Робота з плакатом  «Правильно сиди під час письма».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Відгадування загадки.

 

Коли хочеш ти читати,

то мене повинен знати.

А коли мене не знаєш,

то нічого не вгадаєш.

                                        (Абетка)

- Що таке абетка ?

 

 

        -Пригадайте ,діти, казку « Про золотий ключик». (Діти пригадують початок казки. Як тато Карло спочатку зробив дерев*яного хлопчика,зшив йому одяг , купив «Абетку» і послав його до школи вчитися .)

 

     Звуковий аналіз слова абетка .

jbFK-pCV5H8.jpg

ІІІ. 1.    Створення образу букви «а». (Малюнок – казка «Айстри для Буратіно»

      Розглядаємо ілюстрацію до казки «Буратіно»  і створюємо свою.

cADq-X-7W3c.jpg

 

       -Буратіно,як і ви, діти, збирається до школи. Тато Карло купив йому абетку,пошив одяг,а ми йому подаруємо букет квітів,бо всі діти Першого вересня йдуть до школи з квітами. Це будуть гарні осінні квіти – айстри.

 

 

  1. Створення малюнку,штриховка,звуковий аналіз слова «айстри».

hgJF-rn58uQ.jpg

      Пізньої осені, коли дують вітри, йдуть дощі, листячко і пелюстки квітів   опадають, залишилося від айстри серединка й одна пелюстка (на малюнку

пишемо овали і коротку похилу із заокругленням внизу –елементи рядкової

букви «а» ).

 

ІV.  Розвиток тактильної пам`яті.

      -А ось серединка айстри й пелюсточка впала до вас на парту .

  1. Аналіз рядкової букви «а». (Серединка айстри-це овал,а пелюсточка-

коротка похила із заокругленням внизу вправо ).

 

  1. Обведення наждачної букви під рахунок (і-раз-і,два-і)  кожним пальчиком

6-7 разів .

-А це вже настала ніч . (Діти закрили очі  й з закритими очима обводять

букву .)

  1. Письмо букви в повітрі.

MwSOByXKIJg.jpg

V. Фізкультхвилинка.

     1. Гра «Пальчики борються».

     2. Гра «Качечки вітаються».

     3. Гра «Курочки клюють зерно».

 

VI. Письмо рядкової букви «а» в зошиті з калькою.

(Зошит в широку лінію. Висоту букви і нахил позначаємо похилою лінією).

0h4xtwbKK9s.jpg                                                                               1.Письмо за вчителем на дошці з

   поясненням.

 2.Обведення зразка по кальці.

 3.Самостійне письмо до

     кінця    рядочка.

 

 

 

 

 

VII. Підсумок заняття.

   - Яку ми букву вчилися писати ?  

   - Де ми знайшли  її ?

   - На що вона схожа ?

 

 

 

Заняття 2

 

Тема:  Написання великої літери «А». Створення малюнку – казки «Їдемо з Айболітом до Африки».

 

Мета:  Учити дітей вести бесіди про улюблених персонажів, давати оцінку їхнім вчинкам; розвивати логічне мислення. Продовжити виробляти навички звуко-складового аналізу слів; навчити писати велику літеру «А» ; розвивати тактильну пам`ять.

 

Обладнання:  Таблиці з друкованими та прописними буквами «а», книжка К.Чуковського «Айболить», лекала,трафарети, наждачні букви.

 

 

 

 

Зміст заняття

 

І. Організаційний момент.

    1. Повторення лічилки «Зошит свій я відкриваю..».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    - Де знайшли ми букву «а»?

    - Кому подарували букет з айстрів?

    - Як пишеться буква «а»?(Обводимо букву по наждачні картці)

    - В якому слові ми можемо знайти цю букву?

 

ІІІ. Створення образу букви «А» через  малюнок-казку «Айболить».

 

- Сьогодні ми пригадаємо казку К.Чуковського «Айболить».

 

1.Колективне декламування казки .

 

Добрий лікар Айболить!

Він під деревом сидить..

 

-А хто приніс лікарю телеграму?

-Від кого?

-А що сталося?

 

   Швиденько зібрався Айболить. Збираємося з ним і ми. Сядемо в корабель,

що пливе по морю й попливемо до Африки. На морі знялися хвилі (малюємо хвилі схожі на літеру «А»).

 

 

-Хто пливе на кораблі?

 

Звуковий аналіз слова «Айболить»

1.jpg

І ось з`явився берег.Це Африка.

 

Малюємо пальму,пісок.

2.jpg

Робимо звуковий аналіз слова «Африка».

3.jpg

- Кого лікував лікар у Африці?

- Як лікував тварин лікар?

 

  Вилікувавши всіх тварин, лікар збирається додому,а вдячні пацієнти на згадку про Африку  подарували лікарю велику букву «А». Зрадівши подарунку , Айболить вигукнув: « О,це ж  моя буква! Повезу цю букву учням 1-Б класу,щоб вони теж знали ,що слова «Африка» , «Айболить» починаються з великої  букви «А» .

Велика буква,діти,пишеться в іменах,прізвищах,назвах міст,сіл,річок, морів,континентів..

 

IV. Фізкультхвилинка.

     «Прогулянка по Африці».

 

V. Розвиток тактильної пам`яті.

 

  1.  Беремо подаровану букву (наждачну) і обводимо пальчиком. Довго добирався Айболить додому. Настала ніч.(із заплющеними очима обводимо букву).
  2.  Обводимо букву під рахунок (і-раз-і,два).
  3. Пишемо букву в повітрі.

 

VІ.                                                   

dphLlfTETaE.jpg

 

 

- Подивіться уважно,це хвилі дісталися до нашого зошита. (і-раз-і).

Обводимо по кальці і дописуємо самостійно рядочок до кінця.

 

 

 

 

 

 

 

VII. Підсумок заняття.

      - Чи встиг Айболить?

      - Хто йому допомагав?

      - Чим закінчується казка?

      - А нам ця казка допомогла навчитися писати букву «А».

 

 

 

Заняття  21

Тема:         Написання великої букви «Д», складів, слів.

 

Мета:     Навчити писати велику букву «Д»(де), створити її образ на основі казки «Дюймовочка».  Учити поєднувати цю букву з вивченими буквами ,писати слова. Розвивати уміння фантазувати,уміння висловлювати свої думки.

 

Обладнання:  Альбом Х-К. Андерсен «Дюймовочка», лекала, трафарети, наждачні букви, фішки , зразок прописної букви , планшети .

 

 

 

 

 

Зміст   заняття

 

І. Організаційний момент.

 

II. Актуалізація знань учнів.

  1. Відгадати загадку.

 

Навесні веселить,

                                              Влітку холодить,

                                              Восени годує,

                                              Взимку гріє.

   (дерево)

 

  1. Звуко-буквенний аналіз слова «дерево».

_mbwtCAotqE.jpg

- Про яке дерево ми говорили на минулому уроці?(Дуб)

- Які в нього плоди?(Жолуді)

 

yHT923j4Vzg.jpg

- Яку букву нам подарував дуб? (рядкову букву «д»(де))

3.Гра «День-ніч»( Діти грають в парах . Дістають конверт з наждачними буквами. Один учень закриває очі, а другий підкладає йому букву . Перший учень обводить пальчиками букву , відгадує її. Потім діти міняються місцями . )

 

III. Створення образу букви «Д»(де).

cpUqdz_tU6M.jpg

 

- Сьогодні ми поговоримо про казку «Дюймовочка». Хто її знає?Хто така Дюймовочка?Чому її так назвали?(Дюйм – приблизно 2.5 см. Довжина середньої фаланги вказівного пальця)Хто написав цю казку?

 

Розповідаємо казку і створюємо малюнок-казку.

 

   Одна жінка не мала дітей,а їй так хотілося донечку От вона  пішла до старої чаклунки. Та дала їй зерно ячменю. Жінка посадила в горщик на вікні це зернятко. Та невдовзі виросла дивовижна квітка,яка була схожа на тюльпан. Ця квітка була така гарна,що жінка нахилилася до неї та поцілувала. Квітка розкрилася,а там малесенька дівчинка. Дівчинка була такою вродливою,але дуже маленькою,з дюйм. Стала жіночка називати її Дюймовочкою.

 

Робимо аналіз слова «Дюймовочка».

OEybKpRBcfU.jpg

Зробила жінка колисочку для своєї доньки з горіхової скорлупи.

 

Далі роздивляємося альбом малюнків до казки «Дюймовочка» .

 

Якось вночі, коли вона лежала в своєму гарненькому ліжку, в розкрите вікно вскочила погана жаба. Вона стрибнула прямо на стіл, де спала маленька Дюймовочка.Коли жаба схопила дівчинку ,колисочка перекинулась і стала схожою на букву «Д»(де). Це Дюймовочка залишила для нас її,щоб навчилися писати її так само гарно,як і сама  дівчинка. 

 

IV. Розвиток тактильної пам`яті.

 

  1. Обводимо букву Дюймовочки з наждачного паперу.(6-7 разів кожним пальчиком ).

1s3d_zRAGEU.jpg

  1. Під рахунок : раз-і,два-і.
  2. Пишемо в повітрі.

 

V.  Фізкультхвилинка. Яка це тваринка ? ( Під музику виходить дитина і імітує рухи тварини (зайчика, ведмедя, вовка, кози та ін.. ) учні повторюють за нею, придумують своє . )

VI. Письмо в зошиті з калькою .

 

1 рядок – обводимо зразок по кальці , а потім самостійно .

2 рядок – з`єднання букви «Д»(де) з вивченими буквами.

3 рядок – письмо слова «Дніпро».

4 рядок – письмо слова «Данило» (повторюємо правило про вживання великої букви).

BV0M6cmL-eU.jpg

VII .  Доповнити слово і записати прописними літерами .

 

Дмитр .       Дениск.   Десн.       Дністе.     Даринк. 

 

 

VIII .   Підсумок заняття.

 

             - Яку букву ми вчилися сьогодні писати ?

            - Хто нам її подарував ?

 

Заняття 3

Тема:         Написання рядкової букви «у» та великої букви «У», складів з ними.

 

Мета:     Ознайомити учнів з рядковою та великою буквою «у», вчити дітей фантазувати, розвивати мову, поповнювати словниковий запас; розвивати тактильну пам`ять. Вправляти учнів у звуко-складовому аналізі слів, виховувати у дітей старанність під час письма.

 

Обладнання:  Предметні малюнки,трафарет,лекало, наждачні  букви, планшет, зразок прописних букв.

 

 

Зміст заняття

 

І. Організаційний момент.

    Повторення лічилки, як треба сидіти за парто,як тримати ручку, як покласти зошит.

 

II. Повторення вивченого на попередньому уроці.

 

  1. Які букви навчилися писати? ( А,а)

Хто приніс маленьку букву «а»?

 Хто подарував  велику букву «А»?

 

  1. Ведемо пальчиками по наждачним буквам «а», «А» під рахунок.
  2. Гра «Піжмурки».

Робота в парах. Один учень закриває очі,а другий учень підкладає наждачну  букву і перевіряє чи вірно він  називає її. Потім міняються місцями.

 

III. Складання малюнку-казки про букву «у», «У».

 

6XH04HbvVQ4.jpg

 

 

  • Послухайте вірш,
     

Удав – товстезний і строкатий –

у  затінку улігся спати.

Увившись між високих трав,

удав до вечора куняв. (О.Кононенко)

 

Малюємо удава, заштриховуємо його ,  вчимо вірш, робимо  звукову схему.

jZkxJmKH4OM.jpg

 

  • По землі повзе удав,а на гілочці примостилися горобці. Послухаємо їх діалог:

- Скажи,горобчику,чому ти так боїшся букви «У»?

                       - Тобі зізнаюся я,татку:

                       ця буква схожа на рогатку (І.Січовик)

 

  • А й справді буква «у», «У» схожа на рогатку. А ще вона схожа на кущики і на травичку  у яких заховався удав.(Малюємо кущики і травичку схожими на елементи букв «У»,  «у» ).

aI-PAgya2EM.jpg

IV.  Розвиток тактильної пам`яті.

 

-Наша травичка перетворилася на букву «у», «У».

(розібрати елементи букви «у»)

Пальчиком пишемо по наждачній букві  під рахунок (раз-і,два-і).Те саме повторюємо з великою буквою.

1S3RMRowuXE.jpg

 

V.Фізкультхвилинка. Імітація прогулянки по лісу.

 

IV. Написання рядкової букви «у»  та великої «У» в зошиті з калькою .

NDWsdHOTvOU.jpg

( Висоту букви і нахил показують похилі .)

 

 

 

  1. Учитель пише на дошці, пояснює.
  2. Діти пишуть в повітрі за  вчителем, що пише на дошці.
  3. Зразок обводять по кальці.

Дописують рядок самостійно.

 

       4.Письмо буквосполучень :

ау, Уа .

 

 

 

 

 

VII.Підсумок заняття.

 

- Так чому  горобчик боїться букву «У» ?

( Вона схожа на рогатку .)

-А рогатка чому така страшна для горобчика ?

- Рогатка підказала написання якої букви ?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондарь Светлана
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 березня 2018
Переглядів
3935
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку