Розробка інтегрованих уроків з навчання грамоти, математики, фізичної культури.
Задачі на знаходження різниці. Вправи й задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 3.Письмо рядкової букви п («пе»), складів та слів із нею. Звук [п]. Позначення його буквами П, п («пе»). Загальнорозвиваючі вправи в русі. Пересування приставними кроками правим, лівим боком. Танцювальні кроки: переступання, крок польки. Рухлива гра: «Хвостики». Естафети
Тема дня. Звичаї та традиції мого народу.
Задачі на знаходження різниці. Вправи й задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 3.Письмо рядкової букви п («пе»), складів та слів із нею. Звук [п]. Позначення його буквами П, п («пе»). Загально розвиваючі вправи в русі. Пересування приставними кроками правим, лівим боком. Танцювальні кроки: переступання, крок польки. Рухлива гра: «Хвостики». Естафети.
Інтегровані предмети: навчання грамоти, математика, фізична культура.
Мета: створити умови для здобуття учнями знань для засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 3,буквами П, п («пe»), їх звуковим значенням, правильним виконанням приставного кроку; сприяти формуванню вмінь виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; дати змогу навчитися читати склади, слова з новою буквою, писати рядкову букву п («пе»), склади, слова з нею, поєднувати її з вивченими літерами; стимулювати інтерес учнів до розв’язування задач на знаходження різниці; забезпечити можливість збагачувати словниковий запас; сприяти розвитку мовлення, мислення, пам’яті, дрібної моторики рук; заохотити учнів до формування правильної постави; мотивувати виховування старанності під час письма, культуру оформлення письмових робіт, інтерес до навчання, повагу один до одного, до народних звичаїв та традицій, бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати:
Учень зможе: називати вивчені букви; вдосконалить навички читання складів та слів;навчиться писати рядкову букву п;засвоїть таблиці додавання і віднімання числа 3;навчиться розв’язувати задачі на знаходження різниці;навчиться пересуватися приставним кроком;вдосконалить вміння працювати в групі;збагатить словниковий запас новими знаннями і термінами;поглибить знання про традиції та звичаї народу; прагнутиме до дружби.
Обладнання: підручники: «Математика» М. В. Богдановича, Г. П. Лишенка; «Буквар» М. С. Вашуленка, О. В. Вашуленко; зошит для письма, 1 клас, ч.І, предметні малюнки, звуко-складові моделі та фішки до них, шматочки стрічки, відео-фізкультхвилинка, аудіо запис.
Хід занять протягом дня
1частина
І. ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Створення сприятливої атмосфери. Перевірка готовності учнів до роботи. (1 хв.)
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Щоб робота в нас кипіла
Працювати будем
Швидко, дружно, вміло.
2. Гра «Спіймай мій настрій». (2 хв.)
Учні повторюють дії, які показує вчитель, наголошуючи на швидкому, дружньому виконанні.
3. Мотивація навчальної діяльності. (2 хв.)
- Сьогодні у гості до нас завітав... Спробуйте відгадати.
Він веселий борсучок
І журнал для діточок.
Веселун і пострибайко,
А зовуть його ... (Пізнайко!)
-Так! Ви вгадали! Це веселий та кмітливий борсучок Пізнайко! А як ви думаєте чому він до нас завітав? (Відповіді.)
-А для чого нам потрібно знати народні звичаї та традиції? (Відповіді.)
ІІ. ЕТАП ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Формулювання мети і проміжних цілей дня. (2 хв.)
— На нашу електронну пошту надійшов лист від Пізнайка. Давайте його послухаємо.
Пізнайко. (Аудіозапис).
-Я прочитав цікаву історію про квітку папороті. Вогняна квітка папороті — це квітка щастя, яка розквітає в темряві лісу. Хто знайде цю чарівну квітку, тому відкриються всі скарби, той збере великий урожай. Я захотів її знайти. Але темні сили стережуть у купальську ніч вогняну квітку, щоб не дати зірвати її. Ось і я потрапив у полон до Болотяника і прошу вашої допомоги. Надсилаю вам карту маршруту за яким ви зможете мене врятувати. Вам потрібно принести Болотянику колосок пшениці, грибок і рибку. Лише тоді він мене відпустить.
2.
Вправа «Очікування». (1хв.)
— Діти, чого ви очікуєте від уроку? (Самі називають, дивлячись на план). А ми з Пізнайком очікуємо від вас плідної роботи.
ІІІ. ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
1. Робота за сюжетним малюнком (с. 57). (3 хв.)
— Кожна нація, кожен народ має свої звичаї та традиції, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками. Одним з таких звичаїв є святкування Івана Купала. А що це за свято давайте з вами дізнаємось.
— Кого бачите на малюнку?
— Що роблять дівчата? Що роблять хлопці?
— Яка пора року зображена на малюнку? Чому ви так уважаєте?
2. Робота над текстом «Івана Купала». (2 хв.)
Виразне читання тексту вчителем.
— Про яке свято прослухали текст? Коли його відзначають?
3. Робота над скоромовкою. (4 хв.)
— Пізнайко чекає на нашу допомогу, отож вирушаємо. Спочатку нам потрібно дійти до поля, а щоб веселіше іти, будемо промовляти скоромовку. Давайте і ми її розучимо.
Пік біля кіп картоплю Прокіп.
Прийшов Прокіп, налляв окріп.
Спочатку промовляє вчитель у помірному темпі. Потім промовляють учні хором у помірному темпі: тихо, голосніше, голосно, тихіше, шепотом, здивовано, виділенням слова Прокіп, злякано, весело. По команді вчителя діти встають, утворюючи коло, рухаються повільно, а потім — швидше і промовляють скоромовку.
4. Творчі завдання від Польовика. (2хв.)
— Ось і вийшли ми до поля. А хто це вже на нас чекає?
— Це Польовик, хазяїн полів.
Польовик. (Аудіозапис).
5. Читання тексту учнями «ланцюжком». (3хв.)
— Що робили на свято хлопці? А дівчата?
— Що співали дівчата? Прочитайте.
—Робота над інтонуванням окличного речення.
6. Робота в зошиті. (2 хв.)
— Яку пташку зобразив художник?
— Що вам відомо про папугу?
Папуга — тропічний птах з яскравим і різнобарвним пір’ям, який може наслідувати звуки й вимовляти слова.
— А який свійський птах поширений у нас?
— Ще в давні часи вранішній час спів півнів пробуджував все село.
7.Робота в парах. Складання звукових моделей слів папуга, півник. (2 хв.)
8. Виконання загальнорозвиваючих вправ. (5 хв.)
Ходьба:
- на носках, руки до плечей;
- на п’ятах, руки за спину;
- перекатним кроком, руки за голову;
- в напівприсяді, руки за головою.
Біг:
спиною вперед;
обличчям уперед
9. Вправи на відновлення дихання. ( 2 хв.)
10. Гра «Допоможи Пізнайкові». Самостійна робота. (№3, с. 61) (4хв.)
Польовик. (Аудіозапис).
ІІ частина
11. Творчі завдання від Водяника. (2 хв.)
- Діти, є ще один народний герой, якого поважали в давнину. Колосок привів нас до його домівки - річки. Ой, а ви хто?
Водяник. (Аудіозапис).
- Я водяний цар, володію ріками, озерами, морями. Щоб перейти річку вам потрібно полагодити місток. За правильні відповіді ви будете отримувати дощечки з яких полагодите міст і зможете перейти на той бік річки.
12. Робота в групах. Гра «Естафета». (2 хв.)
- Потрібно якнайшвидше з’єднати числа першого і другого стовпчиків, збільшивши або зменшивши числа, записані в першому стовпчику, на 3.
Водяник. (Аудіозапис).
- Молодці, ви впорались з першим завданням і отримуєте першу дощечку.
13. Математичний диктант. (2 хв.)
— 5 збільшити на 3.
— 7 зменшити на 3.
— 8 плюс 2.
— 6 мінус 4.
— Перший доданок — 4, другий доданок — 3. Запишіть суму.
Взаємоперевірка робіт.
Водяник. (Аудіозапис).
- Молодці, ось вам друга дощечка.
14. Робота над загадкою. (2 хв.)
Вилізають на нього опеньки.
Та не сердиться зовсім старенький. (Пень)
— А про кого ще можна сказати старенький?
— А як потрібно себе поводити із старенькими дідусями і бабусями?
— А який перший звук у слові відгадці?
15. Гра «Впіймай звук [п]». (2 хв.)
Пугач хвалиться пінгвіну:
Півень дав мені пір'їну.
Причеплю, причепурюся.
Потім паві покажуся.
— Діти, а що таке пір’їна?
— Чи знаєте ви, що за народними звичаями ваші бабусі, прабабусі збиралися довгими зимовими вечорами і дерли пір’я (показується технологія), а потім робили подушки, на яких спали. Під час таких традиційних посиденьок складали та співали пісень, як одна дружня родина.
16. Спостереження за артикуляцією звука [п]. (1 хв.)
— Перешкода на шляху струменя видихуваного повітря створюється губами, повітря розриває цю перешкоду. Отже, звук [п] — приголосний.
17. Руханка «Будь уважний». (2 хв.)
Встановлення місця звука [п] у словах "сапа", "пилка", "лопата", "булка", "липка", "папка", "помідор". Якщо буква стоїть на початку слова – діти піднімають руки вгору, коли всередині – ставлять руки в боки, якщо в кінці – присідають.
Водяник. (Аудіозапис).
—Молодці, ось вам ще дощечки. А тепер я хочу побачити, як ви вмієте писати.
18. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати ручку та розміщувати зошит під час письма. (1 хв.)
• Правила сидіння за партою
• Розміщення зошита на парті
• Вправи для розвитку м’язів руки
• Як тримати ручку під час письма
19. Демонстрування зразка букви. Порівняння друкованої й рукописної малої букви п («пе»). Рухове зображення букви. (2 хв.)
20. Пояснення написання букви. (3 хв.)
— Рядкова буква п («пе») складається з двох коротких прямих ліній, з яких друга має заокруглення вгорі і внизу.
Алгоритм написання рядкової букви п («пе»)
— Пишемо під рахунок раз, і-два-і.
21. Письмо елементів рядкової букви п («пе») у повітрі, на дошці, в зошиті. (3 хв.)
— У яких вивчених буквах зустрічалися ці елементи?
22. Письмо букви в повітрі, в зошиті. (3 хв.)
— Коли вчився в школі Тарас Шевченко, великий український письменник, то писали простими олівцями, лише діти панів – чорнилом.
23. Фізкультхвилинка. (5 хв.)
Пересування приставними кроками правим, лівим боком.
Пригадаймо, друзі, вмить,
Як пшениченька шумить:
Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш!
Як в гайку струмок дзвенить:
Джр! — Джр! — Джр! — Джр! — Джр!
Як бджола в саду бринить:
Дз! — Дз! — Дз! — Дз! — Дз! — Дз!
Як шумлять у птаха крила:
Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш!
У морі синьому вітрила:
Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш!
Вітер з гаєм розмовляє:
Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш!
Поміж листячком гуляє:
Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш!
Й ми всі трохи пошуміли,
Від роботи відпочили.
24. Робота в групах. Заучування вірша (4 хв.)
Гарні хлопці-молодці закопали два стовпці.
Третій їм допомагав — перекладину поклав.
Втіха нашій дітворі: буква «пе» уже в дворі.
В. Гринько
25. Робота в парах. Звуковий аналіз слів "пелікан", "папуга", "панда" за зразком, поданим у підручнику. (2хв.)
Водяник. (Аудіозапис).
ІІІ частина
26. Читання прямих і обернених складів у будиночках. (2 хв.)
- Ось ми з вами і подолали річку. Далі на нашому шляху стоїть густий ліс. А ви знаєте, кого ми можемо там зустріти? Правильно, Лісовика. А ось і він.
Лісовик. (Аудіозапис).
- Вітаю вас. Я господар лісу. Я вже знаю, що Польовик і Водяник довго вас не пропускали, тому вирішив вам допомогти. Я гарно знаю ліс і проведу вас до Болотяника. Але потрібно буде подолати математичну галявину, пройти стежкою загадок, пробратися скрізь писемні хащі. Але спочатку я хочу перевірити чи вмієте ви читати.
27. Читання слів "лапа", "липа", "палка", "пилка", поданих у підручнику в складовій формі. (2 хв.)
— Що спільне в усіх цих словах? Що відмінне?
— Ще років 10-20 назад наші батьки дрова різали не автоматично, а вручну, пилкою (ілюстрація). Ця робота була тяжкою, але веселою, адже разом і діло скориться.
28. Читання слів у стовпчиках. (3 хв.)
— Яке злиття з буквою «пе» є однаковим у словах другого і третього стовпчика? (па).
29. Стежка загадок. Руханка. (3 хв.)
— Загадки – це усна народна творчість. З покоління в покоління вони складались та передавались. Ви спробуєте відгадати, зобразити рухами, заодно і повторимо хто ж живе в лісі.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(Лисиця)
Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.(Заєць).
Ліс обійшов, поїв весь мед,
В барлогу ліг і спить…
А мед він любить, не секрет,
На те він і …(Ведмідь).
Пухнастий клубочок
Виліз на дубочок,
Жолуді зриває
І в дупло ховає.(Білка)
30. Весела лічба. (2 хв.)
Лісовик. (Аудіозапис).
- Молодці, ми вийшла на математичну галявину.
Є в зайчихи п’ять малят,
Неслухняних зайченят.
На обід їх мати жде.
Три прийшли, а скільки йде?
Горобець і три синиці
Он летять до годівниці.
Скільки птахів, підкажіть,
Будуть вдячні за обід?
31. Робота над задачами (с. 61)(7 хв.)
Завдання 1
— Що означає на 3 більше? (Стільки ж і три.) Розв’язання: 6 + 3 = 9 (к.). Відповідь: 9 каштанів.
Завдання 2. Задача на знаходження остачі
— Розгляньте малюнки і розкажіть, що було і що сталося.
— Складіть задачу: розкажіть її умову і поставте питання.
— Розв’яжіть задачу. Запишіть розв’язання в зошит.
Завдання 3. Робота над текстовою задачею
Учитель читає умову задачі.
— Прочитайте умову задачі. Прочитайте питання задачі.
— Що означає в задачі число 5, число 2?
— Про що запитується в задачі?
— Яку дію треба виконати, щоб відповісти на питання задачі? Чому?
— Яка відповідь до задачі?
— Запишіть розв’язання задачі в зошити.
32. Фізкультхвилинка. (2хв.)
Їди, іди, дощику
Зварю тобі борщику
В глиняному горщику.
Усім людям на здоров’я, а тобі на втіху.
33. Писемні хащі. Письмо слів півник, папка, пісок. (4 хв.)
Лісовик. (Аудіозапис).
- За математичною галявиною розпочинаються писемні хащі. Їх подолати ви зможете лише тоді, коли виконаєте завдання в зошитах.
Учитель коментує написання слів, після чого учні записують їх в зошит.
34. Пальчикова гімнастика . (2 хв.)
35. Запис речень за зразком. (3 хв.)
Мама мала сапу. Мама мила папку.
Лісовик. (Аудіозапис)
Болотяник. (Аудіозапис)
- О. я бачу ви отримали листа від Пізнайка і принесли мені все. що я просив. Але я його відпущу лише тоді, як ви виконаєте і мої завдання. Вам потрібно дістатися до острівця по купинах, а на кожній на вас чекає завдання.
35. Порахуй. Розв’язування віршованої задачі на знаходження різниці. (3 хв.)
Біг зайчисько Куций Хвіст,
Сім морквинок мамі ніс.
По дорозі три він з’їв.
Скільки мамі залишив? (7 – 3 = 4)
- Запишіть розв’язання задачі в зошити.
36. Накресли. Робота з геометричним матеріалом (с. 61). (3 хв.)
— Накресліть у зошиті два відрізки: один завдовжки 5 см, а другий — на 2 см коротший.
37. Подумай. Розв’язування логічної задачі. (2 хв.)
Якось ввечері коти
Рибу з банки їли.
Проти кожного кота
Два коти сиділи.
Це задача, а не сміх!
Полічіть котів усіх.
(Відгадка у розміщенні котів, усього їх було три.)
38. Танцювальні вправи: переступання, крок польки. (4 хв.)
- Є багато різноманітних танців – народні, естрадні, сольні, групові. Ми з вами спробуємо вивчити елемент народного танцю – крок польки. (Спочатку діти тренуються за зразком вчителя.)
- Тепер потанцюйте з Королевою веселий танок під музичний супровід.
39. Почитай. Робота за «Букварем».Читання складів з вивченою буквою(с. 56).(6 хв.)
На дошці — малюнок сонечка, в середині — буква п («пе»), на промінцях — а, о, і, и, у. Під керівництвом учителя діти читають прямі та обернені склади.
- Ми не даремно складали склади за сонячними промінчиками, адже наші предки вірили, що на Землі Сонце і його проміння, яке воно посилає нам – найнеобхідніше.
40. Робота над анаграмою. (2 хв.)
Пилка — липка. Читання слова Пилип.
— Що помітили?
— Сьогодні ми не одноразово згадували імена Прокіп, Пилип. Раніше ці імена були популярні, але зараз хлопчиків так не називають. Будемо надіятися, що давно забуте, напевне повернеться.
41. Робота над ілюстрацією (с. 56). (2 хв.)
— Хто примостився на жердині? (Півники)
— Які квіти зображено на малюнку?
42. Робота в парах. Читання слів у стовпчиках. (3 хв.)
43. Естафета «Перенеси швидко» ( 3 хв.)
44. Надрукуй. Друкування букви п. (4хв.)
45. Рухлива гра «Хвостики» .(7хв.)
— Гра «Хвостики » - це українська народна гра. Коли ваші батьки були такими як ви, то вони також в неї грали. Послухайте уважно умови гри.
Гравців об'єднують у дві команди. Вони шикуються у два (зовнішнє і внутрішнє) концентричні кола. Гравцям позаду чіпляють стрічки —«хвостики». Кожна команда має певний колір хвостика. Під музику з тихим звучанням діти йдуть на носках, під гучну —звичайним кроком. Із припиненням тихої музики гравці зовнішнього кола намагаються зірвати «хвостик» у тих, хто у внутрішньому, і навпаки, коли зупиняють гучну музику, діти звнутрішнього кола намагаються зірвати «хвостики» у гравцівзовнішнього. Перемагає команда, в якоїзалишилося більше гравців із «хвостиками».Щоб «хвостик» не вдалося зірвати, слід пересуватися приставними кроками правим, лівим боком, спиною вперед.
Болотяник. (Аудіозапис).
- Ну ви і розумні! Всі завдання виконали, навіть більше. Забирайте свого Пізнайка.
Пізнайко. (Аудіозапис).
- Дякую вам, любі дітки, що врятували. А в нагороду за це я дарую вам свій журнал.
IV. ЕТАП РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
1. Підведення підсумків (3хв.)
— Я буду починати речення, а ви продовжувати.
— В мене був чудовий настрій…
— Я запам’ятав …
— Особливо цікавим було…
— Мамі я розповім про…
— Я навчився складати…
— Зможу використати отримані знання…
2. Власне рефлексія. (1 хв.)
— Ну що ж, діти, сподіваюся, що вам сподобалося наше незвичайне заняття. Пізнайко залишився дуже задоволений і сподівається, що ви зрозуміли – до лісу не можна ходити без дорослих. Якщо вам сподобалось, покажіть веселий смайлик, ні – похмурий. Дякуємо за заняття.