Урок"Навчаюся визначати в реченні службові слова і писати їх окремо від інших слів ".

Про матеріал
Цей урок адресований вчителям початкових класів. Конспект уроку різноманітний за формою проведення. Побудовано згідно програми НУШ, з використанням різноманітних форм роботи, з елементами інтеграції: робота в парах, в групах, робота з деформованим текстом. В конспекті використані інтерактивні методи та прийоми навчання: «Асоціативний кущ», гра «Мовне лото» , гра-естафета «Хто швидше».
Перегляд файлу

                                              Українська мова                                       

 

Тема.  Навчаюся визначати в реченні  службові  слова і писати їх окремо від інших слів.

 

Мета:

навчальна:  ознайомити учнів зі  службовими  словами  та  їх  роллю  у  реченнях, учити правильно визначати їх у тексті, будувати речення зі службовими словами, працювати з деформованими реченнями та текстами, навчати  самостійному  мисленню  та  діям.

 

розвивальна: розвивати  уміння  розрізняти  службові  слова  та  писати  їх  окремо  від  інших  слів; розвивати пізнавальну активність та зв’язне мовлення учнів;

 

виховна: виховувати бережливе ставлення до природи,  культуру  поведінки   на уроці; почуття взаємоповаги.

 

Тип  уроку.  Засвоєння  нових  знань.

Обладнання.   Надруковані слова, предметні  малюнки,  деформовані тексти, дидактичний матеріал,    підручник  М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик Українська мова, 2 клас.

 

Хід  уроку

 

І.  Організація  класу.

 -Сьогодні у нас не звичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну чудову, в країну відому,

Що нас чекає й збагачує мову.

Щоб урок пройшов не марно

Треба сісти рівно, гарно.

Дарма часу не витрачати,

Думати і працювати

 

 

Психологічна настанова

 

                                          Із слова починається людина,

                                          Із мови починається наш рід.

                                          Моя ласкава, мамина, єдина –

                                          Щебече соловейком на весь світ.

 Н.Рій

 

 

Технологія «Очікування»

  • Діти , ваші очікування від уроку?

 

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

  1. Повторення  іменників,  прикметників, дієслів.

-У школі багато цікавих слів. Спробуйте їх розподілити у групи за питаннями.

Хто? Що?        Який? Яка?       Що робить? Що роблять?          Скільки? Котрий?                                     

Пенал               голубе                    читає           бігають                    десять      шостий

Білочка            веселий                  живе                                               

(На дошці група слів на картках із магнітами, дитина бере картку, читає слово, ставить до нього запитання і пояснює  до якої частини мови воно відноситься)

(На дошці залишаються слова, до яких не можна поставити запитання: до,на, з, у, та, під, а, і).

  • Що  вони  означають?
  • На  які  питання  відповідають?
  • Чи до всіх слів удалося поставити запитання?

-    Як ви думаєте, якщо ми не можемо поставити запитання, то може такі маленькі слова і не потрібні в українській мові?

 

         2.  Побудова   асоціативного  куща.

- Давайте спробуємо скласти асоціативний кущ «Маленькі слова». Пригадайте, які маленькі слова ви зустрічали, читаючи речення та тексти.

Діти виходять по черзі до дошки і записують.

 

 

 

 

 

 

 

                                                На                    до

                          Та                                                            під

 А              у                  і

 

                

                      але                                                                в

 

              з                             Маленькі  слова

                                           (Службові  слова)                  для

              

 

                         по                       об                        за

 біля

 й                         ж

 

 

  1.  

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності.

1. Прочитайте вірш.

Жив … світі дід Василь.

… кисіль він сипав сіль.

 Цукор клав … холодець,

… … чай жовтки … яєць.

 Був дідусь наш … дивак,

 … робив це просто так,

…. робив це все … штуки,

 … сміялися онуки.

 В. Бичко                     ( на У у а з не для щоб )

 

Що ви помітили? У вірші пропущені слова.

 Вставте їх і прочитайте, що вийшло. 

 

ІV. Повідомлення  теми, мети  уроку.

  • .  Отже, тема нашого уроку «Службові слова».
  • На сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимося зі словами, до яких не можна поставити запитання, дослідимо, чи важливі вони у нашому мовленні і як їх треба писати з іншими словами,  дізнаємося  про  їх  роль  у  реченнях . Будемо  розвивати зв’язне мовлення,  поповнимо наш словниковий запас, виховуватимемо культуру поведінки на уроці, почуття взаємоповаги і товариськості, бажання вчитись та бережливо ставитись до природи.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

 Подорож до країи «Ліліпутії»

 Чарівна картина природи.

-І живуть у цій країні «слова-ліліпути» та   «слова-Гулівери».

 

- Діти, нас оточують різні предмети. Це  дерева, будинки, автомобілі та багато інших.. Вони можуть бути великі, малі, високі, низькі, широкі чи вузькі. І в нашій мові слова теж,мабуть ви помітили, не всі однакові: є малі, є великі.

 Те,що слова бувають малі, це не означає, що вони в реченнях «ніщо». Такі «слова-ліліпути» служать для поєднання великих слів – «слів-гуліверів». В мові ці слова називають службовими. Без службових слів не можна обійтися. Мова не буде такою милозвучною. Вони  можуть складатися з одного звука ( демонструється картка із маленькими словами а, у, з,в, і, й,ж), а можуть бути і трохи більші  ( демонструється картка зі словами до, за, по, об). Але це ще далеко не всі службові слова. Ми з вами познайомилися лише з деякими з них.

 

 

VІ Первинна перевірка засвоєння знань, умінь, навичок

1.  Каліграфічна  хвилинка.

Урок  продовжим без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

 

 - Записати  каліграфічно   «слова – ліліпути»:  у,   в,   з,   й,   а,   ж.

 - Усно  ввести  їх  в  речення.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Черепаха - Аха»

 

.

 

       Робота в групах.

  1. Гра  “Мовне  лото”

 

 

  настала            У              лісі                   ніч               

 

 

    мороз             дерев           постукує             По            стовбурах

 

 

 

   спадає            сріблястий           На             іній              землю

 

 

 

   зимові         У            небі          зірочки            засвітилися

 

 

 

  • Складіть  речення  з  кожного  рядка  слів;
  • прочитайте  текст,  складений  із  карток  “Мовного  лото”;
  • назвіть  «слова – гулівери»,  поставте  до  них  запитання;
  • впізнайте  «слова – ліліпути» (службові  слова)  і  теж  поставте  до  них  запитання.

3.Робота з підручником.

Вправа 2,с.98 (письмово)

  • Прочитайте речення. Знайдіть слова, до яких не можна поставити питання;
  • спишіть і підкресліть слова, до яких не можна поставити питання;
  • такі слова називаються службовими, подумайте чому?

 

Висновок.    До  службових  слів  не  можна  поставити  запитання.

                          Прочитаємо  правило 1 у підручнику. Діти читають правило : до  службових  слів  не  можна  поставити  запитання.

                     

Вправа  3.(усно)

 

Висновок.  Службові  слова  служать  для  зв’язку  слів  у  реченні

                         Прочитаємо  правило  2  на  дошці. Діти читають правило з картки: службові  слова  служать  для  зв’язку  слів  у  реченні.

 

Доповнення  вчителя.

- Зверніть  увагу,  як   пишуться  службові  слова  з  іншими  словами.

- Службові слова пишуться окремо від інших слів.

          Висновок.  Прочитаємо  правило  3  на  дошці.

.Діти читають правило з картки: Службові слова пишуться окремо від інших слів

Гра «Доберіть службові слова»

Вітрильник, море. (Вітрильник у морі)

Місток, річка.  (Місток через річку)

Гриби, сосна. (Гриби під сосною)

 

        Зорова  фізкультхвилинка.

      Групова робота з деформованими реченнями та текстами (на слайдах і картках)

Звіти групок за слайдами

          Вправа  4 (письмово)

          Словникова  робота. 

  • Пригадайте словникові слова, які ви вже знаєте
  • Підберіть  службові  слова. Запишіть словосполучення.  Підкресліть службові  слова.

          Килим      (на),

              парасолька   (під),

              жайворонок  (у).

  • Сьогодні ви ознайомитесь із новим словниковим словом: понеділок;
  • назвіть дні тижня;
  • яким днем починається тиждень?
  • складіть з ним словосполучення з допомогою службових слів;
  • введіть словосполучення в речення.

 

VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення  знань.

 

  1. Робота  з  предметними  малюнками.
  • Назвіть предмети.
  • Підберіть  до  цих  слів  службові  слова, щоб  утворилися  словосполучення.

 

  1. Скласти  словосполучення.

   -   Сьогодні  до  нас  у  гості  завітали  ваші  улюблені  казкові  герої. (Вчитель показує малюнки Колобка, Козу-Дерезу та Курочку Рябу.)

   -   Хто  це,  назвіть  їх  і  запишемо.

Робота в парах:

   -   У   вас  на  картках  записані  слова. Попрацюйте в парах і поєднайте ці  слова  із  назвами  героїв так,  щоб  утворилися   правильні  словосполучення.

                  

 

                   Колобок  (та, на,  вікна, з призьбу).

 

                   Коза-Дереза (місточок, бігла, через)

                   Курочка  Ряба  (яєчко,гніздечку, у, знесла).

    -   Чи  є у цих  словосполученнях   службові слова?

    -   Підкресліть   їх.

 

 

     VІІІ.  Підсумок  уроку. Рефлексія.

Тестування

 

        Гра – естафета “Хто  швидше?”.  Робота  в  групах.  (Хто  швидше запише найбільше    службових  слів).

 

-Що найбільше сподобалось на уроці?

-Що нового дізналися?

 

      Самоцінка роботи на уроці (коло самооцінки)

 

   ІХ.  Домашнє  завдання. (Диференційовано).

  1. Виконати вправу 5  ст. 99.
  2. Виписати  2  речення  з  улюбленого  твору,  щоб  там  були  службові  слова.
  3. Скласти  2  речення, щоб  у  них  були  службові  слова.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
21 червня 2022
Переглядів
1489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку