Урок "Навколосвітні подорожі та відкриття південних материків"

Про матеріал
Метою уроку є розширення та поглиблення знань учнів про епоху Великих географічних відкриттів
Перегляд файлу

                   

 

Тема.  НАВКОЛОСВІТНІ ПОДОРОЖІ ТА ВІДКРИТТЯ ПІВДЕННИХ МАТЕРИКІВ

 

Мета.  Навчальна: розширити та поглибити знання про епоху Великих географічних відкриттів; розповісти учням про учасників навколосвітніх подорожей, про першовідкривачів Австралії та Антарктиди; сформувати уявлення про особистісні якості мандрівників того часу, сприяти розумінню географічних наслідків навколосвітніх подорожей та відкриття нових материків.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, інформаційну та комунікативну компетентність учнів; сприяти розвитку навичок критичного мислення;

Виховна: стимулювати інтерес учнів до географічної науки, до людей, які розвивали географічну науку та формували сучасні уявлення людей про Землю.

 

Тип уроку:  комбінований

 

Обладнання:  мультимедійна презентація, атласи, підручники

 

хід уроку

МОТИВАЦІЙНИЙ етап

  • Визначення емоційного стану школярів, створення позитивної емоційної налаштованості до навчально-пізнавальної діяльності.

 

  • Перевірка домашнього завдання

Індивідуальна робота за картками

Завдання: знайти відповідність між прізвищами мандрівників та їхніми внесками у географічну науку:

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: 1 – Г, 2 – А, 3 – В, 4 – Б

 

Прийом «Розминка по карті»

Завдання: вказати, маршрут якого мандрівника показано на карті? (Використано картосхеми з Географія : підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова. — К. :

Генеза, 2014.)

 

         

Відповідь: Христофора Колумба                                                                   Марко Поло

 

  • Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

1. Показати на карті світу території, які були відомі європейцям у XV ст.

2. Назвати географічні джерела інформації, на яких було позначено всі відомі на той час території.

ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

  • Представлення концепту теми

Слово учителя.

Після відкриття Америки не за­кінчується епоха Великих географічних відкриттів. На картах залишалася Невідома земля, на пошуки якої і відправлялися мо­ряки багатьох країн.

Що ж змушувало сотні тисяч людей кидати звичну для себе роботу і найматися матросами на судна, які пливли в невідомість? Одні прагнули багатства, другі – слави, третіх нездоланно вабила романтика далеких мандрів, цікавили нові країни, їхнє населення, рослинний і тваринний світ. Велике значення на той час мало й бажання правителів багатьох європейських країн збагатитися за рахунок захоплення нових територій та перетворення їхніх жителів на рабів.

Сьогодні ми довідаємося про перші навколосвітні подорожі, про людей, які здійснили їх. А ще поговоримо про відкриття південних материків.

 

  • Оголошення та запис теми уроку                                   

 

  • Вибір особистісно значущих цілей

Продовжіть фразу:

  • Мені цікаво дізнатися ...
  • Я ставлю за мету вивчити ...
  • Я хочу зрозуміти ...
  • Я хочу навчитися ...
  • Для мене сьогодні на уроці дуже важливо дізнатися ...

 

  • Складання (обговорення) плану уроку.

План

1. Навколосвітні експедиції, їхнє географічне значення.

2. Відкриття Австралії.

3. Відкриття Антарктиди.

 

Етап оПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Навколосвітні експедиції, їхнє географічне значення.

Прийом «Дивуй!»

Мабуть, багато хто з вас бачив пригодницьку стрічку за романом або читав пригодницький роман Жюля Верна «Навколо світу за 80 днів». Герої книги вирушають у мандрівку на повітряній кулі, наповненій воднем. А чи знаєте ви, за який час зараз можна здійснити навколосвітню подорож?

(Відповіді учнів.)

Сучасні пасажирські літаки долають цю дистанцію за 36-40 годин, вітрильні яхти – за 60-80 днів. Перший в історії людства політ навколо світу здійснив у 1961 році Юрій Гагарін за 108 хвилин, а сучасні космічні кораблі витрачають на один оберт усього 90 хвилин. Зараз завдяки сучасним транспортним засобам навколосвітня подорож не є надзвичайною, тривалою та надто небезпечною подією. Проте так було не завжди.

Перша навколосвітня подорож тривала 1080 днів, а зі 265 учасників додому повернулися лише 18. Чому? Чого прагнули мандрівники? Які труднощі спіткали їх у дорозі? Дізнаймося про це докладніше.

 

Прийом «Географічний кінозал»

Пропоную переглянути відеофрагмент про Фернана Маґеллана:

https://youtu.be/sCTdWfBeO6U

 

Прийом «Бесіда»

– Коли відбулася перша навколосвітня експедиція і хто був її керівником?

(ЇЇ здійснив від 1519 до 1522 р. португалець Фернан Магеллан)

– Якою була мета експедиції під керівництвом Ф. Маґеллана?

(Мета була досить практичною – дістатися островів прянощів)

– Чому моряки вирушили на захід, а повернулися зі сходу?

(Бо Земля має форму кулі)

– Водами яких океанів рухалася експедиція Ф. Маґеллана?

(Атлантичного, Тихого, Індійського)

– Коли Маґеллан плив через Тихий океан – йому дуже пощастило. У чому саме?

(За три місяці плавання на ньому не було жодного шторму. Тому Маґеллан назвав цей океан Тихим)

–  Як називається протока, що вивела експедицію Ф. Маґеллана до Великого океану?

(Магелланова протока)

– Якими були географічні наслідки першої навколосвітньої подорожі?

(Було доведено, що Земля кулястої форми, що Світовий океан єдиний, і той факт, що Колумб відкрив новий материк.)

 

Прийом «Картографічний практикум»

Завдання: користуючись картами атласу назвати основні географічні об’єкти на шляху навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана

м. Севілья (Іспанія) → Атлантичний океан → Канарські острови → острови Зеленого мису → Маґелланова протока → острів Вогняна Земля → Тихий океан → Маріанські острови → Філіппінські острови → Молуккські острови → Індійський океан → Атлантичний океан → Іспанія

 

Прийом «Вузлики на згадку»

Записати у зошит:

Перше навколосвітнє плавання було здійснене в 1519-1522 рр. експедицією, яку очолював Фернан Магеллан. У результаті було доведено, що Земля має форму кулі, а Світовий океан являє собою єдине ціле.

 

Прийом «Чорна скриня»

Завдання: за допомогою запитань дізнатися – що у скрині?

1) Це – частини рослин

2) Це додають у страви

3) У малій кількості покращую смак м’ясних страв (прянощі)

 

Прийом «Розповідь учителя»

Ми пам’ятаємо, що метою подорожі Магеллана було придбання прянощів. Але, крім прянощів, моряки привезли до Європи незнайомі раніше картоплю, томати, квасолю, какао, тютюн, чай, каву, шоколад. Прагнення дістатися до Індії і розбагатіти, торгуючи дивовижними товарами (спеціями) призвело до багатьох відкриттів, які змінили уявлення про наше планеті і про життя людей на ній.

Ці подорожі розпочали цілу епоху мандрівок і відкриттів, названу епохою Великих географічних відкриттів.

 

Прийом «Географічний кінозал»

Майже все своє життя провів у морських мандрівках британський мореплавець Джеймс Кук.

(Пропоную переглянути відеофрагмент про Джеймса Кука https://youtu.be/eOOvzNpdxlA)

 

Прийом «Вузлики на згадку»

Записати у зошит:

XVIІІ ст. Джеймс Кук, англ. мореплавець, здійснив три кругосвітні подорожі, відкрив багато

нових земель.

 

Прийом «Хвилинка підручника»

Не лише дослідники західної Європи здійснювали навколосвітні подорожі. Українці також були серед тих, хто відкривав нові землі. Давайте прочитаємо про це у підручнику на с. 23

 

Прийом «Вузлики на згадку»

Записати у зошит:

1803-1806 рр. – навколосвітня подорож, у якій брали участь росіянин Іван  Крузенштерн та українець Юрій Лисянський.

 

2. Відкриття Австралії.

Прийом «Розповідь учителя»

До XVII ст. на картах позначали землі давно відомі, щойно відкриті та навіть уявні. Уявний суходіл, розташований десь у Південній півкулі, підписували латинською Терра Австраліє Інкогніта – Земля Південна Невідома. Багато мандрівників мріяли її відкрити.

 

Прийом «Географічний кінозал»

Пропоную переглянути відеофрагмент про відкриття Австралії  https://youtu.be/eOOvzNpdxlA

 

Прийом «Мікрофон»

– Хто першим обстежив північне узбережжя Австралії і наніс його на карту?

(Віллєм Янсзон)

– Коли було відкрито Австралію?

(у 1642-1644 рр)

– Ким було відкрито Південний материк?

(Абелем Тасманом)

– Чиє ім’я носить південний острів поблизу Австралії?

(Абеля Тасмана)

 

Прийом «Картографічний практикум»

Завдання: користуючись картами атласу назвати основні географічні об’єкти на шляху плавання Абеля Тасмана навколо Австралії

 

Прийом «Вузлики на згадку»

Записати у зошит:

1606 рік. – голландський мореплавець Віллєм Янсзон першим наніс на карту північне узбережжя Австралії

1642-1644 рр .– Абель Тасман, голандець відкрив Австралію і острови Тасманію, Нову Зеландію і ін.

 

3. Відкриття Антарктиди.

Прийом «Розповідь учителя»

За Нового часу було відкрито шостий континент планети – Антарктиду – найсуворіший за своєю природою і найвіддаленіший материк.

 

Прийом «Географічний кінозал»

Пропоную переглянути відеофрагмент про відкриття Антарктиди https://video.novashkola.ua/7-klas/geografiya-7-klas/urok-32/

 

Прийом «Картографічний практикум»

Завдання: користуючись додатковими картами атласу, визначте місця перебування експедиції Ф. Белінсгаузена і М. Лазарева. Які острови могли побачити мореплавці?

 

Прийом «Вузлики на згадку»

Записати у зошит:

1819-1821 рр. Фадей Беллінсгаузен та Михайло Лазарєв 28 січня 1820 р. відкрили шостий материк – Антарктиду.

 

  • Закріплення нових знань і умінь.

Прийом «Географічна естафета»

На дошці записаний перелік імен дослідників та мандрівників, що вивчалися на цьому та попередньому уроках. Учні по черзі виходять до дошки, розповідають про одного з дослідників або мандрівників і витирають його ім’я з дошки. Так триває до того часу, поки всі імена не будуть витерті. Робота викопується у швидкому темпі.

РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ Етап

 

Прийом «Власна думка»

Висловіть власні враження від уроку, починаючи зі слів: «Сьогодні мене здивувало...»

 

  • Домашнє завдання

Обов’язкове: опрацювати §5

Додатково: Підготувати презентацію «Відомі мандрівники» за планом:

1 слайд

  • Назва презентації
  • Підготував (прізвище, ім’я)

2 слайд

  • Портрет мандрівника
  • Коротка біографія

3 слайд

  • Інформація про експедицію

4 слайд

  • Карта подорожі

5-6 слайди

  • Опис експедиції, малюнки, фотографії

7 слайд

  • Результати експедиції, внесок мандрівників у географічну науку

8 слайд

  • Географічні об’єкти на сучасній карті, пов’язані з прізвищем мандрівника

9 слайд

  • Використані джерела інформації

 

 

docx
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
1841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку