Способи орієнтування на місцевості

Про матеріал
Метою уроку є формування системи знань про способи орієнтування на місцевості та визначення напрямків, розвиток практичних вмінь орієнтуватися за сторонами горизонту.
Перегляд файлу

                   

 

Тема.  СПОСОБИ ОРІЄНТУВАННЯ НА МІСЦЕВОСТІ

 

Мета.  Навчальна: сформувати систему знань про способи орієнтування на місцевості та визначення напрямків, розвивати практичні вміння орієнтуватися за сторонами горизонту.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, інформаційну та комунікативну компетентність учнів; сприяти розвитку навичок критичного мислення.

Виховна: сприяти формуванню розумної та виваженої поведінки в критичних ситуаціях, спостережливості, уважності; виховувати почуття відповідальності.

 

Тип уроку:  комбінований

 

Обладнання:  мультимедійна презентація, підручники

 

хід уроку

МОТИВАЦІЙНИЙ етап

  • Визначення емоційного стану школярів, створення позитивної емоційної налаштованості до навчально-пізнавальної діяльності.

 

  • Перевірка домашнього завдання

Індивідуальна робота за картками

 

  • Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

Прийом «Бесіда»

  • Чи завжди легко ви знаходили шлях із незнайомого місця?
  • Уявіть, що ви заблукали в лісі. Що ви будете робити?

 

ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

  • Представлення концепту теми

Колись ви вчили абетку й таблицю множення. Ви знали, що той, хто не навчиться писати та рахувати, стане зовсім безпомічним у сучасному світі. Але крім книг і документів, комп'ютерів та іншої техніки, нас оточує світ природи. Цей світ є не менш складним і більш важливим для нас, адже ми його частина. Нам необхідно навчитися орієнтуватися в ньому. Не навчив­шись визначати своє місце розташування, знаходити напрямок руху, ко­ристуватися компасом, ви будете безпорадними у світі лісів, степів, річок, озер, гір і рівнин.

 

  • Оголошення та запис теми уроку                                   

 

  • Вибір особистісно значущих цілей

Продовжіть фразу:

  • Мені цікаво дізнатися ...
  • Я ставлю за мету вивчити ...
  • Я хочу зрозуміти ...
  • Я хочу навчитися ...

 

  • Складання (обговорення) плану уроку.

План

1.  Поняття «орієнтування на місцевості»

  1. Способи орієнтування на місцевості.

 

Етап оПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Поняття «орієнтування на місцевості»

Прийом «Мозковий штурм»

– Що означає вислів «зорієнтуватися на місцевості»?

(Учні пропонують свої варіанти.)

Прийом «Вузлики на пам’ять»

Орієнтування на місцевості – це визначення свого місцезнаходження щодо сторін горизонту та окремих об’єктів, розташованих на місцевості.

 

Прийом «Розповідь учителя з елементами бесіди»

Саме слово «орієнтування» походить від латинського слова «орієнс», що в перекладі означає «схід». Давні народи Середземномор’я за основний напрямок уважали схід. Так і виникло слово «орієнтування».

Для орієнтування на місцевості потрібно вміти визначати сторони горизонту.

  •  Що таке горизонт?
  • Які сторони горизонту ви знаєте?

 

Прийом «Вузлики на пам’ять»

Видиму частину земної поверхні у вигляді кола, на яке нібито спирається небосхил, називають горизонтом.

Лінію злиття небосхилу й горизонту називають лінією горизонту.

Основні сторони горизонту – північ, південь, захід, схід.

Проміжними сторонами горизонту є: північний схід, південний схід, південний захід, північний захід.

 

2.  Способи орієнтування на місцевості

Прийом «Географічний кінозал»

Перегляд уривка відео «Орієнтування на місцевості» https://youtu.be/pE0b9N5rpiI

 

Прийом «Мікрофон»

– Які вам відомі способи орієнтування за місцевими ознаками?

 

Прийом «Хвилинка підручника»

Завдання: прочитати статтю «Про надійні місцеві «дороговкази» на с.38 підручника, назвати місцеві ознаки.

  • Вівтарі православних церков завжди звернені на схід, а дзвіниці – на захід.
  • Мурашники майже завжди розташовані з південного боку дерева, пня чи куща.
  • У поодиноких дерев кора з північного боку товстіша, часто вкрита мохом.
  • На хвойних деревах смоли більше накопичується з південного боку.
  • Фрукти раніше червоніють і жовтіють з південного боку дерева.
  • Сніг швидше тане на південних схилах.
  • У горах дуб зазвичай росте на південних схилах пагорбів.
  • Як орієнтири в лісі варто використовувати лісові дороги, просіки. Адже за правилами лісовпорядкування просіки орієнтують за сторонами горизонту. Так, основні просіки спрямовані за напрямком північ – південь, а другорядні – за напрямком схід – захід. Просіками ліс ділиться на квартали, а на перехрестях просік встановлюють квартальні стовпи.
  • У гірській місцевості орієнтирів теж дуже багато. Це високі характерні вершини, скельні осипи, невеликі гаї на схилах, перевали, хребти. Потрібно також пам’ятати, що відстані в горах здаються значно меншими, ніж вони є насправді.
  • За умов поганої видимості та вночі як орієнтири обирають лінії зв’язку, дороги, канали та інші об’єкти, які здебільшого спрямовані лінійно. Варто також орієнтуватися на об’єкти, розміщені вище за на освітлені будівлі, труби тощо.

 

  • Закріплення нових знань і умінь.

Прийом «Відповідь ланцюжком»

  • Якби ми створювали географічний словничок до теми цього уроку, які б слова ви до нього записали?
  • Які правила ви б склали для тих, хто вирушає в подорож за певним маршрутом?
  • Ви збирали в лісі гриби до настання темноти. Як ви зорієнтуєтесь, щоб знайти дорогу з лісу?
  • Ви з друзями заблукали в горах. Якими орієнтирами ви скористаєтесь, щоб вибратись з гірської місцевості?
  • Ви – капітан корабля. Як визначити курс корабля?
  • Пояснити побудову мурашника стосовно сторін горизонту.
  • Ваше авто поламалось посеред поля в незнайомому місці. Як ви знайдете дорогу до міста?
  • Які орієнтири допоможуть вам зорієнтуватись відносно сторін горизонту в чужому селі?

 

Прийом «Помилка»

Завдання: відшукати неточності в пам’ятці, підготовленій неуважним учнем.

Якщо ти заблукав у нічний час, то визначити своє місцеположення можна за Полярною зорею в сузір’ї Велика Ведмедиця. Полярна зоря має чудову властивість, вона завжди на півдні. Найкраще орієнтуватись, коли похмура погода, тоді Полярна зірка найяскравіше світить.

Також вночі гарним орієнтиром є Місяць, він показує напрям на північ.

 

Прийом «Незакінчене речення»

  • Орієнтування на місцевості – це… (визначення свого місцезнаходження щодо сторін горизонту).
  • З давніх-давен головними природними об’єктами для орієнтування на місцевості для людей були… (Сонце, Місяць та зорі).
  • Можна зорієнтуватися й за місцевими ознаками, у такому випадку для більш точного визначення сторін горизонту необхідно використовувати… (кілька ознак).

 

РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ Етап

 

Прийом «Шкала думок»

  • Чи досягли ми очікуваних результатів?
  • Що було найцікавішим на уроці?
  • Яке завдання було найскладнішим?

 

  • Домашнє завдання

Обов’язкове: опрацювати §8

Додатково: написати невелику розповідь про те, як уміння орієнтуватися допомогло людям знайти шлях у незнайомій місцевості.

 

 

 

docx
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
2188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку