Алгебра і початки аналізу 10 клас
Тема уроку. Найбільше і найменше значення функції
.
(За підручником Математика, А.Г. Мерзляк. — Х. : Гімназія, 2018)
Підготувала
вчитель математики
Жадан
Людмила Миколаївна
Урок №
Дата
Тема уроку. Найбільше і найменше значення функції.
Мета уроку. Навчити учнів застосовувати поняття похідної для знаходження найбільшого і найменшого значення функції на відрізку; застосовувати дані знання для розв’язування прикладних задач; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати і узагальнювати; виховувати любов до предмету.
Тип уроку: формування знань і вмінь.
Епіграф уроку. «Просто передати знання людині неможливо. Оволодіти ними людина може шляхом власної діяльності».
« Наповнити» розум не можна, він сам повинен усе засвоїти.»
А. Дістеверг
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
Що називають похідною функції?
Що називають диференціюванням?
Чому дорівнюють: похідні сталої, x, kx, kx +b, xn , , , sinx, cosx?
Які точки називають критичними точками?
За якої умови функція зростає на деякому проміжку?
За якої умови функція спадає на деякому проміжку?
Що таке точки максимуму функції? Мінімуму?
Що таке точки екстремуму?
Що означає дослідити функцію?
Завдання ЗНО:
Встановити відповідність між функцією та її похідною
Відповіді: №3: 1-Б, 2-Д, 3-Г, 4-А. №4: 1-Б, 2-В, 3-Д, 4-А.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Задача по оповіданню Л. Толстого «Чи багато людині землі потрібно»
Периметр, Р |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
Сторони , а в |
1 19 |
2 18 |
5 15 |
6 14 |
8 12 |
10 10 |
Площа, S |
19 |
36 |
75 |
84 |
96 |
100 |
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
У випадку, коли функція є неперервною і має скінчену кількість стаціонарних точок ситуація змінюється, наприклад, стаціонарні точки х1, х2 розбивають відрізок [a,b] на менші відрізки, в середині яких стаціонарних точок немає.
Теорема: Якщо Функція f(x) неперервна на [a,b], то вона має на цьому відрізку найбільше і найменше значення.
– Найбільше значення функції на [a,b] – це найбільше значення функції на цьому відрізку
– Найменше значення функції на [a,b] – це найменше значення з усіх на цьому відрізку.
Приклад . f(x)=3х4- 6х2 +1, [0;2]
Розв’язання:
12x(x-1)(x+1)=0
x=0; x=1; x=-1
5. 0 є [0;2], 1 є [0;2], -1 ¢ [0;2]
6. f(0)=1 f(1)=-2
f(2)=3·16 - 6·4+1= 48 – 24 + 1=25
7. max f(x)= f(2)=25
[0;2]
min f(x)= f(1)=-2
[0;2]
Алгоритм знаходження найбільшого і найменшого значення функції f(x) на відрізку.
Приклад 1. Знайдіть найбільше та найменше значення функції на проміжку [0;3].
Розв’язання.
1) D(f) = R, розглядуваний проміжок належить області визначення.
3) Похідна існує в усіх точках; розв’язки рівняння х2 + х - 2 = 0, тобто х1 = 1; х2 = -2 - критичні точки.
6) Отже, найбільше значення функції f(x) на заданому проміжку f(3) = 46, а найменше - f(1) = -6.
7) Це записують наступним чином:
№24.1, 24.3 виконати колективно
Підготовка до НМТ/ЗНО
Завдання 1. Знайти різницю найбільшого та найменшого значення функції: f(x)=x2 + (16-x)2 на [8;16]
VІ. Підсумок уроку.
V. Завдання додому.
п. 24 опрацювати, виконати завдання № 24.2, 24.4