Тема. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и]; [о], [е] з [і]; [е] – [о] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів.
Мета: ознайомити учнів з основними випадками чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів; навчати розпізнавати явище чергування у словах; з’ясувати умови чергування; формувати навички правильного написання слів і пояснення орфограм; розвивати увагу до слова, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал; зацікавити духовною спадщиною українців, зокрема прислів’ями і приказками, у яких сконцентровано народну мудрість.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Опитування за питаннями:
1. Що таке спрощення?
2. У яких групах приголосних відбувається спрощення?
3. Для чого існує спрощення в групах приголосних?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІV. Актуалізація опорних знань
Метод спостереження і аналіз мовних явищ
Прочитай слова. Зверни увагу на зміну голосних звуків у коренях слів.
[о] - [і] [е] - [і]
коня – кінь, печі – піч,
воза – віз, речі – річ,
носа – ніс, осені – осінь,
коса – кіс, лебеді – лебідь.
Зміни слова так, щоб змінився голосний звук у корені,
ночі — ніч коти — ... столи — ...
речі — ... воли — ... ножі — ...
болю — ... роги — ... громи — ...
V. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Явище, унаслідок якого голосні або приголосні звуки в коренях споріднених слів чи при словозміні змінюються на інші, називається чергуванням. Найчастіше чергування відбувається в коренях. Чергування з’явилося як результат історичних змін у мові або ж у процесі взаємозв’язку звуків у мовленні. У вас ще бракує теоретичних знань, аби зрозуміти причини таких змін, тож тему засвоюватимемо практично. Вам потрібно вміти розпізнавати явище чергування у словах, називати звуки, які чергуються, бачити, у якому випадку відбулося чергування – під час утворення нового слова чи при його зміні.
Чергування [о] - [а], [е] - [і], [е] - [и]
Правопис ненаголошених [е], [и]
Чергування — це закономірні зміни звуків в одних і тих же частинах слів:
- у коренях: грім — грому, везти — возити, скочити — скакати;
- у префіксах: відлітати — одлітати;
- у суфіксах: кілок — кілка, вітерець — вітерцю, братова — братів;
- у закінченнях: на далекому — на далекім.
До найдавніших чергувань голосних належать такі:
о, е з і: воля — вільний, вечір — вечори — вечеря;
е з о: нести — носити, женити — жонатий;
е з и: беру —збираю, стелити — застилати;
е з і: летіти — літати, мести — замітати;
о з а: гонити — ганяти, котити — катати;
і з а: лізти — лазити, сісти — садовити.
Робота з підручником
Прочитайте теоретичний матеріал про чергування на ст. 115-116.
Виконання вправи 246, 249.
VІ. Закріплення вивченого
Виконання вправ
Коментоване письмо
Перепишіть, вставляючи пропущені літери о, е, і. Підкресліть голосні, що чергуються. Поясніть зміст народних прислів’їв. Знайдіть серед них скоромовки.
Знайся к..нь з к..нем, а в..л з в..лом. Ішов Прок..п до Прок..па, Прок..пиха йшла по кр..п. Пропав Прок..п у Прок..па, в Прок..пихи збіг окр..п. Ти йому хліб, а він тобі кам..нь. Язик до Ки..ва доведе (Нар. творч.).
Розподільна робота
Запишіть слова у дві колонки, вставляючи пропущені літери е або о.
Пш..ниця, пш..но, ч..твер, ч..тири, ш..птати, ж..лудь, ч..рствий, ч..ло, ч..рнило, дж..рельний, ч..вгати, ч..рниця.
У яку колонку ви записали останнє слово? Яке лексичне значення слів чорниця і черниця? Введіть їх у речення.
Робота біля дошки
Запишіть прислів’я. Прокоментуйте зміст їх. Підкресліть літери а – о в коренях слів. Позначте орфограми в інших словах.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Поганий той солдат, який не хоче бути генералом. Добре ім’я – то найкраще багатство. Терпи, козаче, отаманом будеш. Кожен гончар хвалить свій товар (Нар. творч.)
Дослідження-спостереження. Робота у групах
Прочитайте приклади пар слів, проаналізуйте їх і продовжте речення.
У коренях українських слів після ж, ч, ш, щ та г, к, х пишемо і, коли у спільнокореневих словах або формах слова звук, що позначається цією літерою, чергується з … чи … .
Щічка – щока, бджілка – бджола, жінка – жонатий, кішка – кошеня, шкільний – школа.
VІІ. Підбиття підсумків
Узагальнювальна бесіда
1. Що таке чергування?
2. Які чергування голосних ви знаєте?
3. Яку літеру пишемо перед складом із твердим приголосним?
4. Коли пишемо літеру е?
5. Назвіть приклади слів, у яких [е] чергується з [и]
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити матеріал з підручника на сторінці 115-116.
2. Утворіть 10 пар слів, де простежується чергування голосних.