Урок " Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично)"

Про матеріал
Чергування [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и]; [о], [е] з [і]; [е] – [о] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів.
Перегляд файлу

Тема. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и]; [о], [е] з [і]; [е] – [о] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів.

Мета: ознайомити учнів з основними випадками чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів; навчати розпізнавати явище чергування у словах; з’ясувати умови чергування; формувати навички правильного написання слів і пояснення орфограм; розвивати увагу до слова, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал; зацікавити духовною спадщиною українців, зокрема прислів’ями і приказками, у яких сконцентровано народну мудрість.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Опитування за питаннями:

1. Що таке спрощення?

2. У яких групах приголосних відбувається спрощення?

3. Для чого існує спрощення в групах приголосних?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

Метод спостереження і аналіз мовних явищ

Прочитай слова. Зверни увагу на зміну голосних звуків у коренях слів.

 [о] - [і]               [е] - [і]

коня – кінь,    печі – піч,

воза – віз,     речі – річ,

носа – ніс,    осені – осінь,

коса – кіс,     лебеді – лебідь.

Зміни слова так, щоб змінився голосний звук у корені,

ночі — ніч      коти — ...        столи — ...

речі — ...        воли — ...        ножі — ...

болю — ...       роги — ...        громи — ...

V. Вивчення нового матеріалу

 Пояснення вчителя

Явище, унас­лідок якого голосні або приголосні звуки в коренях споріднених слів чи при слово­зміні змінюються на інші, називається чер­гуванням. Найчастіше чергування відбува­ється в коренях. Чергування з’явилося як результат історичних змін у мові або ж у процесі взаємозв’язку звуків у мовленні. У вас ще бракує теоретичних знань, аби зрозуміти причини таких змін, тож тему засвоюватимемо практично. Вам потріб­но вміти розпізнавати явище чергування у словах, називати звуки, які чергуються, бачити, у якому випадку відбулося чергу­вання – під час утворення нового слова чи при його зміні. 

Чергування [о] - [а], [е] - [і], [е] - [и]

Правопис ненаголошених [е], [и]

Чергування — це закономірні зміни звуків в одних і тих же частинах слів:

- у коренях: грім — грому, везти — возити, скочити — скакати;

- у префіксах: відлітати — одлітати;

- у суфіксах: кілок — кілка, вітерець — вітерцю, братова — братів;

- у закінченнях: на далекому — на далекім.

До найдавніших чергувань голосних належать такі:

о, е з і: воля — вільний, вечір — вечори — вечеря;

е з о: нести — носити, женити — жонатий;

е з и: беру —збираю, стелити — застилати;

е з і: летіти — літати, мести — замітати;

о з а: гонити — ганяти, котити — катати;

і з а: лізти — лазити, сісти — садовити.

Робота з підручником

Прочитайте теоретичний матеріал про чергування на ст. 115-116.

Виконання вправи 246, 249.

VІ. Закріплення вивченого

Виконання вправ

Коментоване письмо

Перепишіть, вставляючи пропущені літери о, е, і. Під­кресліть голосні, що чергуються. Поясніть зміст народних прислів’їв. Знайдіть серед них скоромовки.

Знайся к..нь з к..нем, а в..л з в..лом. Ішов Прок..п до Прок..па, Прок..пиха йшла по кр..п. Пропав Прок..п у Прок..па, в Прок..пихи збіг окр..п. Ти йому хліб, а він тобі кам..нь. Язик до Ки..ва доведе (Нар. творч.).

Розподільна робота

Запишіть слова у дві колонки, вставляючи пропущені літери е або о.

Пш..ниця, пш..но, ч..твер, ч..тири, ш..птати, ж..лудь, ч..рствий, ч..ло, ч..рнило, дж..рельний, ч..вгати, ч..рниця.

У яку колонку ви записали останнє слово? Яке лексичне значення слів чорни­ця і черниця? Введіть їх у речення.

Робота біля дошки

 Запишіть при­слів’я. Прокоментуйте зміст їх. Підкресліть літери а  о в коренях слів. Позначте орфо­грами в інших словах.

Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Пога­ний той солдат, який не хоче бути генералом. Добре ім’я – то найкраще багатство. Терпи, ко­заче, отаманом будеш. Кожен гончар хвалить свій товар (Нар. творч.)

Дослідження-спостереження. Робо­та у групах 

Прочитайте приклади пар слів, проаналізуйте їх і продовжте речення.

У коренях українських слів після ж, ч, ш, щ та г, к, х пишемо і, коли у спільнокореневих словах або формах слова звук, що позначається цією літерою, чергується з … чи … .

Щічка – щока, бджілка – бджола, жінка – жонатий, кішка – кошеня, шкільний – школа.

VІІ. Підбиття підсумків

Узагальнювальна бесіда

1. Що таке чергування?

2. Які чергування голосних ви знаєте?

3. Яку літеру пишемо перед складом із твердим приголосним?

4. Коли пишемо літеру е?

5. Назвіть приклади слів, у яких [е] чер­гується з [и]

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити матеріал з підручника на сторінці 115-116.

2. Утворіть 10 пар слів, де простежується чергування голосних.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. ГЛУЗДАКОВА Світлана Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Хлівна Тамара Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 березня 2020
Переглядів
22178
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку