Мета:
□ навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; навчити визначати їх у реченні; сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками;
□ розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, біологія, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Спостереження над мовним матеріалом
Варіант 1
Барвінок є рослиною.
Варіант 2
Барвінок є вічнозеленою трав’янистою рослиною.
Рослина — символ.
В українських пісня ця рослина — символ молодості.
► Знайдіть у кожному реченні граматичну основу.
► Чим відрізняються наведені речення?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
Лінгвістичне дослідження
► Прочитайте речення. Чому його зміст важко пояснити? Чим треба доповнити речення?
Ми вивчаємо...
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з опорною таблицею
Другорядний член речення |
Додаток |
Означення |
Обставина |
Що означає |
предмет |
ознаку предмета |
місце, час, причину |
На які питання відповідає |
питання непрямих відмінків |
який? чий? |
де? коли? чому? як? |
Умовне позначення |
|
____ |
|
Чим виражено |
іменником, займенником |
прикметником, займенником |
іменником з прийменником, прислівником |
Виразне читання
► Прочитайте текст.
► До виділених слів поставте запитання. Що означають ці слова? Якими другорядними членами вони є?
Росте край дороги калина. Усі милуються нею. Адже завжди вона гарна: і навесні, і влітку, і взимку, і восени. Як убереться навесні калина в смарагдове вбрання з білими мереживами з квіточок. Так і радіє око! З часом на місці квіток з’являться червоненькі ягідки. А восени прибереться калина в найчарівніші барви природи.
І навіть сніжна зима не намагається зіпсувати це чудове намисто. От і стоїть вона, пригощає гостинно своїми ягодами і пташок, і людей.
Колективна робота
► Зробіть синтаксичний розбір речення.
Калина завжди була рослинним символом нашої країни.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом. Будь дослідником!
► Знайдіть у вказаних реченнях другорядні члени:
Варіант 1 — додатки.
Варіант 2 — означення.
Варіант 3 — обставини.
Існують рослинні і тваринні народні символи України. До рослинних символів належать калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, засвідчують любов до рідної землі. Завжди любили люди цілющу красуню-калину. Вона росла біля кожної хати.
Лексична п'ятихвилинка
► Поясніть значення слів: уособлюють, засвідчують, цілющу.
Творча робота. Стань творцем!
► Непоширені речення поширте другорядними членами. Поширені речення запишіть.
Дівчата вишивали. Калина оспівана. Калина — символ.
Ігрова хвилинка
► Прослухайте речення. У кожному з них — один другорядний член. Якщо це додаток, ви плескаєте в долоні один раз, якщо означення — два, якщо обставина — три рази.
1. Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте. 2. Де срібліє вербиця — там здорова водиця. 3. Риба не ловиться, калина у цвіт вбирається. 4. Стоїть у дворі дівонька, як над ставом калинонька.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
Тренувальні вправи
Вправа 1
► Перепишіть, заповнюючи пропущені місця самостійно дібраними означеннями. Якими частинами мови вони виражені?
На початку червня гілки калини вкриваються суцвіттями ... квіточок, і стоять її ... кущі, наче ... наречені. У вересні рослина вкривається ... плодами. І квіти, і ягоди калини допомагають від ... недугів.
Вправа 2
► Знайдіть у тексті обставини. Поставте до них запитання. Якими частинами мови виражені обставини?
Калина — кущ або невелике дерево заввишки до п’яти метрів. Росте в лісах і чагарниках, на обійсті біля будинків. Ця рослина має трилопатеві листки, гілки голі.
Вправа З
► Доповніть текст, уставляючи замість крапок слова. На питання яких відмінків вони відповідають? Якими частинами мови виражені?
Плоди ... овальні, яскраво-червоні, з однією кісточкою. Кора має зеленувато-сірий ... Кора і ягоди калини мають лікувальні...
Лінгвістична гра «Склади схему»
На дошці — кола з умовними позначеннями. Розташуйте їх так, щоб утворилася схема пропонованого речення.
Блідий місяць над Дніпром сплив.
Мерехтить роса навколо на зеленій траві.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Складіть 4 речення про рослинні символи України. Підкресліть у кожному другорядні члени речення.
► Складіть лінгвістичну казку про другорядні члени речення.
► Знайдіть 4 прислів’я або загадки про рослинні символи України. Підкресліть у кожному другорядні члени речення.
► Відгадайте загадки.
Із зеленого вівса
цілі дні і ночі
дивляться у небеса
темно-сині очі.
(Волошки)
В житечку зеленім
факели вогненні.
Цілий день собі горять,
з сонечком лягають спать.
(Маки)
Квітка гарненька,
із сонечком схожа —
краї біленькі,
серединка жовта.
(Ромашка)
► Складіть свою загадку про рослинні символи України.