Другорядні члени речення додаток, означення, обставина. Способи вираження означення, додатка й обставин.

Про матеріал
ознайомити учнів із другорядними членами речення; на¬вчити визначати їх у реченні; сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками; розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Перегляд файлу

 

Тема.         Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Граматика. Способи вираження означення, додатка й обставин.

Мета:

 навчальна: ознайомити учнів із другорядними членами речення; на­вчити визначати їх у реченні; сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти в тексті умовними позначками;

 розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та са­мостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;

 виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українсько­го народу.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, біологія, українознавство.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Спостереження над мовним матеріалом

Варіант 1

Барвінок є рослиною.

Варіант 2

Барвінок є вічнозеленою трав’янистою рослиною.

Рослина — символ.

В українських пісня ця рослина — символ молодості.

► Знайдіть у кожному реченні граматичну основу.

► Чим відрізняються наведені речення?

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

Лінгвістичне дослідження

► Прочитайте речення. Чому його зміст важко пояснити? Чим треба доповнити речення?

      Ми вивчаємо...

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

     Робота з опорною таблицею

Другорядний член речення

Додаток

Означення

Обставина

Що означає

предмет

ознаку предмета

місце, час, при­чину

На які питання відповідає

питання непря­мих відмінків

який? чий?

де? коли? чому? як?

Умовне позна­чення

 

____

 

Чим виражено

іменником,

займенником

прикметником,

займенником

іменником з прийменни­ком, прислівни­ком

Виразне читання

► Прочитайте текст.

► До виділених слів поставте запитання. Що означають ці слова? Якими другорядними членами вони є?

Росте край дороги калина. Усі милуються нею. Адже завжди вона гарна: і навесні, і влітку, і взимку, і восени. Як убереться на­весні калина в смарагдове вбрання з білими мереживами з квіточок. Так і радіє око! З часом на місці квіток з’являться червоненькі ягід­ки. А восени прибереться калина в найчарівніші барви природи.

І навіть сніжна зима не намагається зіпсувати це чудове намисто. От і стоїть вона, пригощає гостинно своїми ягодами і пташок, і людей.

Колективна робота

► Зробіть синтаксичний розбір речення.

Калина завжди була рослинним символом нашої країни.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом. Будь дослідником!

► Знайдіть у вказаних реченнях другорядні члени:

Варіант 1 — додатки.

Варіант 2 — означення.

Варіант 3 — обставини.

Існують рослинні і тваринні народні символи України. До рос­линних символів належать калина, верба, дуб, тополя, барві­нок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, засвідчують любов до рідної землі. Завжди любили люди цілющу красуню-калину. Вона росла біля кожної хати.

Лексична п'ятихвилинка

► Поясніть значення слів: уособлюють, засвідчують, цілющу.

Творча робота. Стань творцем!

► Непоширені речення поширте другорядними членами. Поши­рені речення запишіть.

     Дівчата вишивали. Калина оспівана. Калина — символ.

Ігрова хвилинка

► Прослухайте речення. У кожному з них — один другорядний член. Якщо це додаток, ви плескаєте в долоні один раз, якщо означення — два, якщо обставина — три рази.

     1. Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте. 2. Де срібліє вербиця — там здорова водиця. 3. Риба не ловиться, калина у цвіт вбирається. 4. Стоїть у дворі дівонька, як над ставом калинонька.

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Тренувальні вправи

Вправа 1

► Перепишіть, заповнюючи пропущені місця самостійно дібра­ними означеннями. Якими частинами мови вони виражені?

     На початку червня гілки калини вкриваються суцвіттями ... квіточок, і стоять її ... кущі, наче ... наречені. У вересні рослина вкривається ... плодами. І квіти, і ягоди калини допомагають від ... недугів.

Вправа 2

► Знайдіть у тексті обставини. Поставте до них запитання. Якими частинами мови виражені обставини?

Калина — кущ або невелике дерево заввишки до п’яти метрів. Росте в лісах і чагарниках, на обійсті біля будинків. Ця рослина має трилопатеві листки, гілки голі.

Вправа З

► Доповніть текст, уставляючи замість крапок слова. На питання яких відмінків вони відповідають? Якими частинами мови ви­ражені?

Плоди ... овальні, яскраво-червоні, з однією кісточкою. Кора має зеленувато-сірий ... Кора і ягоди калини мають лікувальні...

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Лінгвістична гра «Склади схему»

На дошці — кола з умовними позначеннями. Розташуйте їх так, щоб утворилася схема пропонованого речення.

image2

Блідий місяць над Дніпром сплив.

Мерехтить роса навколо на зеленій траві.

VIII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Складіть 4 речення про рослинні символи України. Підкресліть у кожному другорядні члени речення.

 Складіть лінгвістичну казку про другорядні члени речення.

 Знайдіть 4 прислів’я або загадки про рослинні символи України. Підкресліть у кожному другорядні члени речення.

ДОДАТОК ДО УРОКУ

 Відгадайте загадки.

Із зеленого вівса

цілі дні і ночі

дивляться у небеса

темно-сині очі.

(Волошки)

В житечку зеленім

факели вогненні.

Цілий день собі горять,

 з сонечком лягають спать.

(Маки)

Квітка гарненька,

із сонечком схожа —

краї біленькі,

серединка жовта.

(Ромашка)

► Складіть свою загадку про рослинні символи України.

 

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
3726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку