Інтегрований урок у 3 класі. Дає змогу дітям краще засвоїти знання . Вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати характеристику героям; спостерігати за структурою і сюжетом казки; правильно оцінювати поведінку персонажів. Формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос. Розвивати в дітей пам'ять, мислення, увагу. Викликати бажання творити добро і уникати злих учинків. Виховувати чуйність, ввічливість, доброзичливість, гостинність, порядність.
Інтегрований урок з літературного читання і Я у світі в 3- В класі
Тема: Не роби іншому того, чого не любиш. І.Франко ,,Лисичка і Журавель,,
Людські чесноти. Ввічливість. Щедрість і жадібність. Доброта.
Мета. Вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати характеристику героям; спостерігати за структурою і сюжетом казки; правильно оцінювати поведінку персонажів. Формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос. Розвивати в дітей пам’ять, мислення, увагу. Викликати бажання творити добро і уникати злих учинків. Виховувати чуйність, ввічливість, доброзичливість, гостинність, порядність.
Цілі для учня :
Я зможу охарактеризувати героїв казки;
Я зможу оцінити поведінку лисички і журавля;
Я дізнаюсь як бути ввічливим і творити добро.
Обладнання: Ілюстрації до казки ,,Лисичка і Журавель,,, портрет І.Франка, картки із завданням.
Хід уроку
I.Організація класу до уроку.
Продзвенів уже дзвінок
Час почати нам урок.
К З А
А К
Всі діти люблять казку.
Всі вірять у дива.
На нашому уроці
Зустрінем їх сповна.
Отож, часу не гаймо
У подорож рушаймо!
- Перша наша зупинка – це ‘’ Мовленнєва зарядка ‘’
II.Мовленнєва розминка.
1.Вправи для розвитку дихання
«Задми свічку»; «Понюхай квіточку»; «Пий чай із блюдця»; «Подми на кульбабку»; «Насос»; «Годинник».
2.Зарядка для язичка.
Де ж наш пустун – язичок?
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
-- Поплямкаємо губами !
-- Поклацаємо зубами.
-- Посичали гускою: с-с-с-с!
-- Подзижчали комариком: дз-дз-дз!
-- Пошуміли вітерцем – ш-ш-ш!
--- дощ сильнішає
III. . Перевірка домашньго завдання
Діти презентують свої малюнки про те, яким вони уявляють Казкаря( текст про що розповів казкар).
IV . Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Ми продовжуєм нашу подорож. Наступна наша зупинка -- ,,Нова казка,,
Сьогодні до нас на урок завітала казка, але щоб відгадати що це за казка, вам допоможуть відгадки загадок. Будьте уважні ! Я читаю, а ви слухаєте і відгадуєте.
Йшов собі якось Журавель
І зустрів Лисицю,
Стали друзями вони,
Все як і годиться.
Та нечемною була
Лисичка-сестричка,
Тому казочка про них
Зовсім невеличка.
Та мораль там непроста
І для всіх дається.
Як же казочка про них,
Любі друзі, зветься?
— Діти, сьогодні на уроці ми будемо працювати за таким планом який допоможе пройти нашу подорож (план написаний на дошці).
План
1.Ознайомлення з авторськими (літературними) казками.
2.На гостині у Лисички і Журавля.
3. Гра ,, Доповни речення,,.
4.Гра «Правильний вибір»
Ну, що ж давайте розпочнем.
І тема нашого уроку: ,, Не роби іншому того, чого не любиш. І.Франко ,,Лисичка і Журавель,,. Людські чесноти. Ввічливість. Щедрість і жадібність. Доброта.
Як ви думаєте, чого ви навчитесь на сьогоднішньому уроці? (промовляють цілі)
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.На гостині у народної казки. А чи знаєте ви казки? Відгадайте казочку.
Із якої казки я,
Бичок – третячок?
Із соломи дід зробив.
Бік смолою засмолив.(,, Солом ”яний бичок,,)
Знесла яєчко золоте,
Зраділи дуже дід і баба.
Ви, діти, знаєте її –
Та це ж …(,,Курочка ряба,,).
Сидів він на віконечку, як маленьке сонечко. Від діда з бабусею утік, побіг у ліс і раптом зник.(,,Колобок,,)
— Молодці, діти! Я бачу ви знаєте ці казочки. А хто їх придумав? ( Ми не знаємо автора.)
— Правильно, у цих казочок немає одного автора, адже йшли вони до нас із давніх – давен, переказувалися від одного покоління до іншого. І тому вони називаються народними.
2. Ознайомлення з літературними казками.
— А сьогодні ми почнемо знайомство з казками, автор яких відомий. Ці казки називаються літературними ( авторськими).
— Як же називається казочка, яку ми будемо читати на уроці?
сичЛика і раЖувель ( деформований запис на дошці)
— Що ви знаєте про лисичку, її поведінку та характер? ( демонстрування малюнків лисички і журавля)
— А хто такий журавель? Що ви про нього знаєте?
— Казку ,,Лисичка і Журавель,, написав відомий український письменник Іван Франко (портрет)
Розповідь про Івана Франка.
Іван Франко – відомий український письменник., він здобув визнання не лише на батьківщині, а й далеко за її межами. Діяльність цього митця була надзвичайно різноманітною. Він писав вірші й прозу, перекладав з багатьох мов світу, був ученим, громадським і політичним діячем. Саме тому його називали ,,академією в одній особі,,.
Особливе місце у творчості Франка посідають твори для дітей. Він написав близько п’ятдесяти казок, двадцять з яких увійшли до збірки ,,Коли ще звірі говорили,,. Автор зазначав: ,,Оці дві байки, що зібрані в тій книжечці, то старое народне добро,,. Справді, більшість творів збірки мають за основу народні казки – російські, сербські, грецькі, індійські. Водночас усі вони пройняті щирим українським духом. Адже ,,на чужий позичений рисунок,, Франко , за власним висловом, ,,наклав наші українські кольори,,.
3. Опрацювання казки І. Я. Франка «Лисичка і Журавель» (с. 68–70).
— Героїв казки ви назвали, але цікавого ще не пізнали. Давайте казку ми прослухаємо і в ролі юнних дослідників побудемо.
4. Аудіозапис казки ,,Лисичка і Журавель,,
— Чи сподобалася вам казка?
— Який настрій вона у вас викликала?
5. Словникова робота. (на екрані телевізора)
Діти, то які ж слова для нас незрозумілі ?
Давайте зараз ми обговоримо глянувши на екран телевізора.
Частувати — більше такого не робити.
Облизня спіймавши — стати друзями.
Заприятелювали — що означає залишитися ні з чим.
Доброта— чуйність, прагнення робити добро.
— До слів лівого стовпчика доберіть відповідні тлумачення з правого.
Читання стовпчиків слів у парах.
6. Читання казки в особах (Діти вдівають маски казкових героїв) (с. 68–70).
А зараз діти, відкрийте підручник на с.68 і почнемо читати в особах.
7. Гра ,, Доповни речення,,.
Лисичка з Журавлем дуже за………… (заприятелювали).
Іде Журавель на прошений …..(обід).
Призволяйся, не …….(гордуй).
Журавель стук, стук ….(дзьобом- нічого не спіймав)
Другого дня приходить …….(Лисичка до Журавля).
Розсердилася Лисичка …( не подякувала за гостинність).
Відтоді й зареклася Лисичка з Журавлем …..(приятелювати).
Отож, діти, сподобалась вам гра?
8. Фізкультхвилинка(Один учень в масці журавля показує вправу)
Наш Журавлик нахилився
До землі і знов підвівся
В різні боки розвів крила –
І гостинно усміхнувся .
Сунув дзьоба у тарелю,
Грізно щось там задзвеніло
І угору полетіло
,,Дз – дз – дз!,,
9. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Знайдіть в тексті і прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості. Чи щирими були її слова? Доведіть свою думку.
— Чим вона пригощала Журавля?
— Як Лисичка поводилася зі своїм гостем під час обіду? Як ви оцінюєте її дії?
— Чи вдалося Журавлеві скуштувати частування, яке приготувала Лисичка?
— Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так робив?
— Чому розпалася дружба Лисички та Журавля?
— Чи схвалюєте ви їхню поведінку? Поясніть свою відповідь.
— Як ви гадаєте, на чиєму боці автор? Обґрунтуйте свою думку.
9.Складання порівняльної характеристики. І це є наша наступна зупинка- ,,Творча,,(робота в парі).(надрукувати і дати учням змогу вибрати слова до персонажа казки , з,єднати стрілочкою)
Корислива
добрий
Лисичка Манірна Журавель
розумний
Хитра
дружелюбний
Улеслива
спокійний
10. Гра «Правильний вибір»
— Я буду зачитувати якості, які людина повинна викорінювати в собі, а ви вибравши правильну якість будете плескати в долоньки. І так, розпочинаєм нашу гру.
Щедрість, скупість, ввічливість, працьовитість, делікатність, улесливість, жадібність, справедливість, агресивність, доброта, брехливість, чесність, егоїзм, чуйність, хитрість, щирість, рішучість.
Молодці діти! Ви добре справились з цим завданням.
11.Робота з текстом ,,Людина має творити добро,, Я у світі с. 77
А зараз діти, прочитайте текст на с. 77 підручника Я у світі і складемо з вами асоціативний кущ з словом Добро.
I
--- Добро---
I
12. Робота з прислів’ями .
Подивіться будь ласка на екран телевізора. На ньому зображено прислів,я, а нам потрібно вибрати те, яке може бути заголовком до казки? Чому? Прочитайте прислів,я.
--Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
--Яке частування, таке й дякування.
--Не роби іншому того, чого сам не любиш.
--Хто згоди хоче, той згоду має.
Остання наша зупинка – Підсумкова.
Молодці діти! Ви добре справились з усіма завданнями.
Щоб підвести підсумок до нашого уроку потрібно виконати вправу ,,Незакінчене речення,,
—Сьогодні на уроці я зміг, змогла….. (охарактеризувати героїв казки)
—Сьогодні на уроці я зміг, змогла….( оцінити поведінку лисички і журавля)
—Сьогодні на уроці я дізнався, дізналася …( бути ввічливим і творити добро).
— Що таке доброта? (Чутливе, дружнє ставлення до людей.)
— Як виховати в собі доброту?
—Що б ви порадили Лисичці з казки ,,Лисичка і Журавель,,?
І сьогодні діти, вам ,,Лисичка і Журавель підготували сюрприз.
(Лисичка роздає гостинці учням, а Журавель нашим гостям ).
VIІ. Домашнє завдання.
С. 68-70 Переказувати казку і театралізувати казочку ,,Лисичка і Журавель,,.