Урок "Не роби іншому того, чого сам не любиш. "Лисичка і Журавель" (українська народна казка)"

Про матеріал
Розробка уроку для 2 класу НУШ за підручником М.С.Вашуленко "Українська мова та читання"
Перегляд файлу

 

Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. Українська народна казка «Лисичка і Журавель»

 

Мета:

  •              познайомити дітей з українською народною казкою «Лисичка та                 Журавель»; вчити аналізувати зміст твору, давати характеристику героям;
  •              розвивати техніку читання, зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, пізнавальний інтерес, збагачувати словниковий запас;
  •              виховувати гостинність, почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей, інтерес до читання казок, оцінне ставлення до вчинків та поведінки інших людей.

Обладнання: комп’ютер, колонки, презентація до уроку, м/ф «Лисичка і Журавель», куб із картками-загадками та малюнками-відгадками, картки для вправи «Дешифрувальник», мікрофон, картки із завданнями для роботи в групах.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Діти, пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Дружно будем працювати,

Щоб усе на світі знати.

Будемо уважні і старанні всі,

Сядемо рівненько на місця свої.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань

  • Діти, а чи любите ви казки?
  • Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім’я автора забувалось, казка ставала народною. Народних казок дуже багато. Частина з них вам відомі ще з раннього дитинства, коли ваші батьки, бабусі і дідусі, старші брати і сестри розповідали або читали їх для вас перед сном або просто у вільний час. Нерідко головними персонажами казок бувають тварини. Які ж із них найчастіше стають казковими героями? Про це ви дізнаєтесь, відгадавши загадки.

На кожній стороні куба картка із загадкою. Коли діти відгадують загадку, перегортаю картку, щоб з’явилося зображення тварини-відгадки.

  • Влітку медом ласував, досхочу малини мав.

А як випав перший сніг, позіхнув і спати ліг.

Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни. (Ведмідь)

  • Сірий, ікластий, хоче вівцю вкрасти. (Вовк)
  • Котиться клубочок зовсім без ниточок.

Замість ниточок – триста колючок. (Їжак)

  • Я руда, низького зросту, хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м’ясо.

Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене … (Лисиця)

  • Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст.

На городі побував – всю капусту попсував. (Заєць)

  • Довгі ноги, довгий ніс, прилетів – обід приніс:

Смачних жабенят для своїх пташенят.

Восени з рідних земель відлітає … (Журавель)

  • Хто ж із цих тварин стане героями сьогоднішньої казки? Про це ви дізнаєтесь трішки згодом.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Діти, зверніть увагу на дошку. Як ви розумієте ці слова?

                                   «Не роби іншому того, чого сам не любиш»  

  • А як ви гадаєте, чому цей вираз написано на дошці? Так, це тема нашого уроку.

Вправа «Дешифрувальник»

  • А дізнатися назву казки, з якою ми познайомимося сьогодні, і яка допоможе нам розібратися у темі уроку, можна, виконавши вправу «Дешифрувальник».

У кожного учня на парті картка.

1

2

3

4

5

6

А

Б

В

Г

Ґ

Д

7

8

9

10

11

12

Е

Є

Ж

З

И

І

13

14

15

16

17

18

Ї

Й

К

Л

М

Н

19

20

21

22

23

24

О

П

Р

С

Т

У

25

26

27

28

29

30

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

31

32

33

34

 

 

Ь

Ю

Я

'

 

 

На дошці запис:

«16  11  22  11  28  15  1        12        9  24  21  1  3  7  16  31»

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1. Прогнозування подій казки.

– Хто вже знає цю казку?

  • Хто її головні герої?
  • Про що ця казка?

2. Перегляд мультфільму «Лисичка та журавель».

 

Фізкультхвилинка

 

3. Словникова робота.

- Перед тим, як читати казку ми з вами проведемо словникову роботу. 

  • Читання луною слів, записаних на дошці:

ЗапрОсини

ПрипрОшує

ПригощАйся

РозійшлИся

ПрИятелька

ПриятелЮє

РозгнІвалася

РозсЕрдилася

  • Тлумачення слів, які зустрінуться у тексті

Запросини – прохання прийти куди-небудь.

Припрошує – запрошує, пропонує, примовляє.

Узялася до страви – почала їсти.

4. Читання казки учителем. (с.51–52, О.Вашуленко «Українська мова та читання», 2 частина)

 

5. Бесіда.

– Чи співпали події казки з подіями у мультфільмі?

  • Скільки головних героїв у цій казці?
  • Назвіть їх.

 

6. Мовна розминка.

  • Читання скоромовки.

– Один з наших героїв пропонує скоромовку про себе.

                             На болоті журавель цілий день збирав щавель.

                             Назбирав собі на борщ, та якраз вперіщив дощ.

– Діти, спочатку прочитайте скоромовку в мене на «буксирі» повільно, а потім швидко і дуже швидко. А потім прочитайте здивовано, сумно, радісно.

  • Робота над чистомовкою.

Ла-ла-ла – в гості казочка прийшла,

Ї-ї-ї – дуже любимо її.

Ати-ати-ати – будем казочки читати.

Ить-ить-ить – казка розуму навчить.

 

7. Читання казки дітьми

– А зараз прочитаємо казку вголос. Починає …., а всі уважно слідкують.

 

Офтальмологічна пауза

 

8. Бесіда за змістом

Вправа «Мікрофон»

– Чим Лисичка пригощала Журавля?

– Який посуд вона вибрала для частування гостя? Як ви думаєте, чому?

– Уявіть себе на місці Журавля, як він почувався в гостях у Лисички?

– Чи сподобалося Лисичці частування Журавля? Чому?

 

9. Поділ тексту на частини. Вибіркове читання.

– На скільки частин можна поділити казку? Як називаються ці частини?

  • Прочитайте зачин казки.
  • Прочитайте кінцівку казки.
  • Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.
  • З якою інтонацією будемо читати слова Лисички?
  • Як відреагував Журавель на лисиччине частування? Прочитайте.
  • Як відреагувала Лисичка на журавлине частування? Прочитайте.

 

Фізкультхвилинка

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Робота в групах.

Учні об’єднуються у 4 групи. Кожна отримує картку з завданням.

1 група. Характеризує Лисичку.

Які із поданих рис характеру притаманні Лисичці?


  • винахідливість
  • ввічливість
  • гостинність
  • ображеність
  • довірливість
  • врівноваженість
  • стриманість
  • жадібність
  • хитрість
  • нещирість

 

2 група. Характеризує Журавля.

Які із поданих рис характеру притаманні Журавлю?


  • винахідливість
  • ввічливість
  • гостинність
  • ображеність
  • довірливість
  • врівноваженість
  • стриманість
  • жадібність
  • хитрість
  • нещирість

 

3 група. Складає поради Лисичці.

Із слів скласти речення.

  1. До, бути, гостя, уважним.
  2. Ввічливо, гостя, зустрічати.
  3. Пригостити, чемним, частуванням, бути.

 

4 група. Складає частини прислів’їв.

Як посолиш,                  

● таке і дякування.

Не роби іншому того,   

● так і їстимеш.

Яке частування,             

● чого сам не любиш.

 

Презентація роботи груп.

  • Якою в цій казці постає перед нами Лисичка? (виступ 1 групи)
  • Яким перед нами постає Журавель? (виступ 2 групи)
  • Які поради можна дати Лисичці? (виступ 3 групи)
  • Які прислів’я відповідають головній думці казки? (виступ 4 групи)

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Яку казку ми читали на уроці?
  • Вона народна. Чому?
  • Чого навчає нас ця казка?

 

VІІ. Домашнє завдання.

Читати казку «Лисиця і Журавель» в особах (с.51–52)

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
3107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку