Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок "Небезпечні погодні явища.Прогноз погоди"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Небезпечні погодні явища.Прогноз погоди" МЕТА: систематизувати основні поняття кліматології; узагальнити знання учнів про типи погоди в Україні; сформувати уявлення про небезпечні погодні явища і їх розповсюдження на території країни нагадати правила БЖД під час небезпечних погодних явищ; ознайомити з основними положеннями організації метеорологічної служби України та значенням її роботи; навчити учнів робити прогноз погоди за синоптичними картами та народними прикметами; розвивати уміння працювати з картою; виховувати в учнів усвідомлення важливості знань про клімат для розвитку народного господарства; систематизувати основні поняття кліматології; розвивати пізнавальний інтерес та розуміння важливості для людей знань про клімат, формуати ключові компетентності .
Перегляд файлу

Географія 8 кл

ТЕМА. Сезонні погодні умови. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Прогноз погоди. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами.

МЕТА: систематизувати основні поняття кліматології; узагальнити знання учнів про типи погоди в Україні; сформувати уявлення про небезпечні погодні явища і їх розповсюдження на території країни нагадати правила БЖД під час небезпечних погодних явищ; ознайомити з основними положеннями організації метеорологічної служби України та значенням її роботи; навчити учнів робити прогноз погоди за синоптичними картами та народними прикметами;  розвивати уміння працювати з картою; виховувати в учнів усвідомлення важливості знань про клімат для розвитку народного господарства; систематизувати основні поняття кліматології; розвивати пізнавальний інтерес та розуміння важливості для людей знань про клімат .

Формувати ключові компетентності:

 Екологічна грамотність і здорове життя.

Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.

Уміння навчатися впродовж життя.

Інформаційно-цифрова компетентність

Компетентності в природничих науках і технологіях.

Загальнокультурна грамотність.

 

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ: підручник з географії, атлас, кліматична карта України, роздатковий матеріал: таблиці, хмара тегів

 

Хід уроку.

  1.     Організаційний момент. Рефлексія.

ІІ. Етап орієнтації. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Прийом «Тест - контроль» Виконати тести «Клімат України»

  Прийом «Бліцопитування»

  •                         Які особливості клімату притаманні території України?
  •                         Як підстилаюча поверхня впливає на клімат України?
  •                         Як впливає сонячна радіація на клімат України?
  •                         Назвати основні типи повітряних мас, які проходять над терито­рією України.

Що таке коефіцієнт зволоження? В якому напрямку змінюються його показники по території України?

Прийом «Географічна мозаїка»
Клімат залежить від кліматотвірних чинників. Назвіть їх. (Сонячна радіація, підстильна поверхня, циркуляція атмосфери)

У незаповнені віконця запишіть поняття, повязані з певним кліматотвірним чинником і розкрийте зміст цього поняття.

(Додаток1)

 

IІІ. Етап цілепокладання. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

  • Яке значення погода має у вашому житті?

– Що таке погода? Які основні показники погоди?

Небезпечні погодні явища пов’язані саме з цими показниками погоди. Причини , хід і наслідки їх дії на території України ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.

Повідомлення теми уроку

V. Етап вивчення нового матеріалу

1.    Переважаючі  типи погод (робота з ментальною картою)

 

Користуючись ментальною картою охарактеризуйте переважаючі типи погод за сезонами в Україні.

 

Зима. Тривала (120—130 днів на сході, 55—75 днів на південно­му заході), відносно тепла, з морозами, випаданням снігу. Погодні умови найактивніше визначає атмосферна циркуляція. Значна циклональна діяльність із західних напрямків, що викликає відлиги, хмарність, опади у вигляді снігу, мокрого снігу, інколи дощу, вітряно, спостерігаються тумани, ожеледь, погода різко й швидко змінюється. Антициклони зі сходу приносять ясну, суху, морозну погоду, достатньо сталу протягом тривалого часу. На більшій частині території країни встановлюється сніговий покрив.

Весна. Починається при переході середньодобової температури через 0°. Раніше це відбувається в Криму, на південному заході, Закарпатті. Кліматичні процеси є перехідними від зимових до літніх, тому погоди не постійні, з різкими змінами, особливо в першій половині (дощі чергуються з сухими періодами, стрибки температур на­віть протягом доби, вітряно). У другій половині поверхня прогрівається, спричиняючи утворення хмар, грозових дощів. Можливі заморозки.

Літо. Починається при переході середньодобової температури через +15 °С, на півдні — у першій декаді травня, на півночі — у третій. Активізується радіаційний чинник. Встановлюються пого­ди антициклонального типу (високі температури зі значними добо­вими коливаннями, незначна хмарність, сухо). Випадає близько 40 % річної кількості опадів. Опади мають зливовий характер з гро­зами.

Осінь. Починається при переході середньодобової температури через +15 °С в сторону зниження. На більшій частини України починається наприкінці першої декади вересня. Спочатку характерна су­ха, ясна погода. Згодом активізується циклональна діяльність. Зниження температур викликає підвищення відносної вологості повітря, утворення низької хмарності, туманів, затяжних дощів. У вересні спостерігаються перші заморозки наряду з дуже теплими днями — «бабиним літом».

2.  (робота з хмарками тегів) — атмосферні явища, що завдають значної шкоди господарству й людині.

В Україні спостерігаються такі несприятливі явища:

  •   грози (25—35 днів, в Карпатах — понад 40);
  •   град (1—2 дні, в Криму — 10);
  •   тумани (15—30 днів, в Карпатах — до 135 днів);
  •   навесні та восени заморозки (до -35 °С), що завдають шкоди сільськогосподарським культурам;
  •   ожеледі та ожеледиці (від кількох хвилин до десятків днів);
  •   хуртовини (20—25 днів на південному сході, 3—5 днів на пів­денному заході);
  •   посухи (один раз кожні 2 роки, великі, що охоплюють півкраїни, — кожні 10—12 років);
  •   суховії (25—30 днів, переважно на південному сході — сході);
  •   пилові бурі (3—8 днів, тривалістю від хвилин до кількох діб);
  •   зливи (на заході 15—19 мм на добу, в північних і центральних — 12—14 мм, в Карпатах — до 50 мм).

 

3. Небезпечні погодні явища  Перегляд відео фрагментів. Заповнення таблиці (для учнів таблиця має незаповнені клітинки) (Додаток 2)

 

4. Метеорологічна служба в Україні. (представлення результатів випереджувального завдання)

 

Синоптичні карти. — складова частина Всесвітньої метеослужби. Виконує роботи із систематичного, регулярного (кожні три години) збору метеоданих, їх опрацювання, аналізу.

Така інформація має велике значення як для кожної людини, так і для суспільства загалом. Погода увесь час змінюється, тому так важливо вміти її передбачати. Надзвичайно важливе значення має завбачення небезпечних метеорологічних явищ.

Складання прогнозу погоди базується на численній інформації про стан атмосфери і підстильної поверхні. Її регулярно збирають понад 130 наземних метеорологічних станцій, розташованих по всій території Україні і майже 30 авіаметеорологічних станцій. Зміни погоди там фіксують за допомогою відомих вам метеорологічних приладів (термометрів, барометра, гігрометра, опадоміра, флюгера, анемометра), а також складніших технічних пристроїв. Повідомлення з метеостанцій через певні проміжки часу надходять в Український гідрометеорологічний центр, який є складовою Національної гідрометеорологічної служби України, що знаходиться в Києві. Щоб скласти науково обґрунтований прогноз погоди для території України необхідно скористатися метеорологічними даними не тільки стосовно нашої території, а й всієї Північної півкулі, тому здійснюється обмін інформацією з іншими країнами. Використовуються також дані космічних супутників Землі.

 

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fallatra-science.org%2Fmonitoring%2Fwind&4&05. «Я – метеоролог» Робота у групах.

Складіть прогноз погоди на завтра користовуючись інтерактивними картами погоди. (регіон визначаємо жеребкуванням)

 

 

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Порівняйте погодні умови влітку і взимку своєї області та будь-якої іншої, достатньо віддаленої.

Назвіть небезпечні погодні явища та причини їх виникнення, характерні для:

а) Карпат;

б) південного сходу України;

в) Причорноморської низовини.

Проаналізуйте фрагмент синоптичної карти України.

Гра « Хто швидше!» 

1. Яку назву має вітер з високою температурою повітря та низькою вологістю (суховій) 

 2. Як називається шар льоду на гілках дерев і електродротах? (Ожеледь).

        3. Як називається велика нестача опадів довгий час при підвищенній температурі повіт­ря? (Посуха).

 4.  Як називається зниження температури повітря нижче О °С увечері та вночі при пози­тивних температурах вдень? (Заморозки).

 5. Коли настає повінь на річках ? (Весною - на початку літа).

 6. Як називається раптове підняття рівня води в річці? (Повінь, або паводок).

 7. Як називають сильний вітер, що пере­носить частки ґрунту? (Пилова буря).

 8.  Як називають найнижчий рівень води в річці протягом року? (Межень).

 9. Чому в горах України немає льодовиків? (Гори нижчі снігової лінії).

10. Як називається частина річкової долини, що заливається водою під час повені?

  ( Заплава.)

11. Як обчислити коефіцієнт зволоження? ( Кількість опадів розділити на випаровуваність.)

12. Як називається льодовий покрив, що сформувався після відлиги? (Ожеледиця.)

VII. Підсумки уроку

Метод « Займи позицію»

« Україна – країна кліматичного комфорту». « За» чи « Проти»?

VIII. Домашнє завдання

  1.    Опрацювати _____
  2.    2. Провести дослідження «Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в  інтернет-джерелах, ЗМІ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Додаток 2

Заповнення таблиці

Назва

Стисла характеристика

Райони проявів

 

Дощ такої сили коли за 1 хв. випадає1 мм. Опадів;коли випадає місячна норма;Особливо небезпечно в горах, тому що таке може спричинити селі (грязекам’яні потоки), які часто бувають у Карпатах,  паводки на річках.

 

 

 

Повсюди. Особливо Карпати, Кримські гори.

 

Між хмарами і земною поверхнею виникають електричні розряди – блискавка, що супроводжується громом.(початок у квітні і закінчується у вересні)

 

 

 

 

Град

 

 

 

 

 

Лісостеп ,степ

 

Швидкість понад 10м/с ; спостерігається як під час гроз , так із надходженням на територію України атмосферних фронтів і циклів. Небезпечні штормові(понад 20м/с)ураганові(понад 30м/с)

 

 

Повсюди у Карпатах сильні вітри спричиняють вітровали- вивертання дерев з корінням.

 

Вертикальний вихор повітря поширюються до землі; швидкість(до 200м/с)бувають в літку в дуже прогрітих повітряних масах.

 

 

 

 

Бездощовий період з високою середньодобовою температурою повітря. Вони бувають наприкінці весни і в літку, t=+30 і вище

 

 

степових

Посуха

Тривалі бездощові періоди , низька вологість повітря і грунту призводять.

 

 

Степова , на півдні та сході України

 

Гарячі сухі вітри, що мають швидкість понад 5 м/с

 

 

 

Пилові бурі

 

 

 

 

 

 

 

В розораному степу

Тумани

 

 

 

 

 

 

Повсюди

 

Перенесення снігу над земною поверхнею вітром, циклональна погода взимку супроводжується також сильними снігопадами, налипання мокрого снігу на лініях зв’язку…

 

 

Повсюди

 

У гірських районах в наслідок інтенсивних снігопадів чи танення снігу під час зимових відлиг і навесні.

 

 

 

 

Це утворення льодяної кірки на поверхні землі та різних предметах, в наслідок похолодання, що наступає після відлиги

 

 

 

 

 

Заморозки

 

 

 

 

 

 

Повсюди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чала Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
477
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку