Урок "Неклітинні форми життя. Віруси, їх будова, життєві цикли"

Про матеріал

ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови і життєві цикл вірусів; обговорити можливі шляхи виникнення вірусів; порівняти віруси з клітинними формами життя. Сформувати загально біологічні поняття: клітина, неклітинні форми життя, живе, властивості живого, організм, пристосування. Сформувати спеціальні поняття: вірус, вірусологія, бактеріофаг, віріон, прості віруси, складні віруси, складні віруси, ревертаза, ДНК- вмісні віруси, капсид.

Перегляд файлу

Тема: Неклітинні форми життя. Віруси, їх будова, життєві цикли

Мета.Навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови і життєві цикл вірусів; обговорити можливі шляхи виникнення вірусів; порівняти віруси з клітинними формами життя. Сформувати загально біологічні поняття: клітина, неклітинні форми життя, живе, властивості живого, організм, пристосування. Сформувати спеціальні поняття: вірус, вірусологія, бактеріофаг, віріон, прості віруси, складні віруси, складні віруси, ревертаза, ДНК- вмісні віруси, капсид.

Розвиваюча: розвивати активну пізнавальну діяльність учнів; аналітико – синтетичне мислення

Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я; уважність, спостережливість під час роботи таблицями, комунікабельність, уміння співпрацювати.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: хімія, математика, література.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація;

2) Репродуктивний

Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

Обладнання й матеріали: Фотоматеріали , малюнки, презентація «Неклітинні форми життя. Віруси.»

Міжпредметні зв ́язки: хімія, екологія, історія.

Література:

Для учнів:- Тагліна О.В. підруч. Біології 10 кл.

Для вчителів: - Мусієнко М.М.,Славний Т.С.,Гоман П.Т. Біологія 10 кл.

  • На допомогу вчителю біології// Все для вчителя. - 2009. - № 7-8. - С. 33 - 94.
  • Педагогічна майстерня вчителя біології // Бібліотека журналу "Біологія". - 2009. - Вип. 9. - 140 с.
  • Тагліна, Ю.С. Предметний тиждень біології в школі// Бібліотека журналу "Біологія". - 2004. - Вип. 5. - С. 96.


Час

Структурні етапи уроку

Засоби навчання

1-2 хв.

 

 

 

4хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20-25 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

І. Організаційний етап.

Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Вправа «Брейнсторм» («Мозковий штурм»)

Давайте згадаємо, які таксони існують в систематиці:

Які імперії? Надцарства? Царства? Підцарства?

Які особливості будови клітин еукаріотів?  Прокаріотів?

Пояснити ускладнення організації еукаріотів порівняно з прокаріотами?

Що таке реплікація?

Які є методи зараження інфекціями? (фізичний контакт, повітряно-краплинний, через кров, статеві відносини, організмами-переносниками(сказ-собаки, кажани, лисиці)

Які є збудники інфекцій? (бактерії, гриби, алергени, найпростіші і віруси)

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

А що ви знаєте про віруси? Давайте проведемо Вправу «Асоціювання» (хвороби, Віра, грип, СНІД, гепатит, сказ, карантин,)    терміни залишаються на дошці до кінця уроку, потім дописуються нові терміни).

Видно, що деякі знання про віруси ви маєте, але я думаю, що вас зацікавить це невідоме царство – царство Віра. ( з латині – отрута)

- Отже, сьогоднішня тема «Неклітинні форми життя. Віруси»

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Міні – лекція: Зачитується вірш «Вірусна ода»  Додаток 1

Пояснення матеріалу.  Створення СК:

1.На даний час в організмі людини відомо близько 500 вірусів, а царство об’єднує більше трьох тисяч видів, які поділяються на 3 основні групи:

 

      Віруси

 

 

     Тварин

      Рослин

Бактеріофаги(бактерій)

 

Віруси представники самої простої форми життя. Вони не їдять, не ростуть, але здатні розмножуватися, і притому, лише в клітинах інших організмів. В клітинах він веде себе як жива істота, розмножується, а потомки його несуть в собі всі ознаки батьків. Поза клітиною він мінералізується.

2.Уперше описав віруси ботанік Д.Й.Івановський у 1892р.учений вичвив. Що збудник тютюнової мозаїки проходить крізь фільтр, який затримує бактерії, а екстракт цієї рослини зберігає здатність викликати захворювання у здорових рослин.

У 1898р голландець Бейєринк ввів термін «вірус», хоча про нього говорив ще Луї Пастер.

Німецький бактеріолог Ф.Леффлер  у 1897р. виявив збудника ящура ВРХ.

Американець В.Рід у 1901р. виявив вірус жовтої пропасниці у людини.

Француз Луї Пастер у 1885 р. перевірив на людині дію вакцини проти сказу.

Характеристика

Вірусів

 

Паразити клітин

 

Не ростуть, не їдять

Відсутня клітинна будова і

обмін речовин

Присутній один тип нуклеїнових кислот   (ДНК або РНК)

Малий об’єм генетичної інформації

 

Лінійної або спіральної форми

Здатні до кристалізації

 

3. Будова вірусів:

Прості: молекула ДНК чи РНК, оточена тільки білковою оболонкою _ капсидом. Форма: паличкоподібна, нитка, кулька. (тютюнова мозаїка, мозаїка яблуні.)

Складні: має ще одну оболонку – суперкапсид, яка формується із мембрани клітини хазяїна (ВІЛ, герпес)

Virion

4. Механізм проникнення вірусів в організм:

У вірусу серцевина з ДНК або РНК та одна або дві білкові оболонки.

І стадія - Поверхневі антигени як цвяхи усівають зовнішню оболонку. Спочатку вірус своїми «цвяхами» (поверхневими білками) приклеюється до рецепторів поверхні клітини - господаря. Частина або весь вірус проникає в клітину, поступово втрачаючи свою оболонку.

ІІ стадія – НК вірусу копіюються з власних матриць і матеріалу клітин – господаря (хімічних елементів). Після реплікації НК утворюються нові віруси.

ІІІ стадія – вірус виходить з клітини шляхом «вибуху» після збільшення клітини та її загибелі. Але не всі віруси руйнують клітини, наприклад герпес – утворює міхурці. Вірус поширюється далі і інфікує нові клітини.

 

 

 

 

 

 

Стадії

виникнення

вірусної хвороби

 

І - приклеювання

ІІ - копіювання

ІІІ – вихід з клітини

 

 

Висока специфічність вірусів стосовно клітин хазяїв: часто віруси уражують лише певний тип клітин якогось виду організмів.

Так, вірус поліомієліту уражує лише нервові клітини людини, а вірус тютюнової мозаїки — клітини листків тютюну.

5. Життєвий цикл вірусів:

І фаза: віріон поза клітинами живих організмів, здатні кристалізуватися.

ІІ фаза: усередині живих клітин.

Проникають через механічні пошкодження клітинної стінки, а у тварин можуть маскуватися під якусь хімічну макромолекулу і клітина сама їх поглинає шляхом ендоцитозу. Бактеріофаг просто проколює мембрану і впорскує всередину НК, як медичний шприц.

Вправа «Літературна сторінка»         Учень зачитує вірш.

Заполонив  планету  вірус, який  потрохи  все  вбиває.

Та  це  не  язва,  що  з  Сибіру й  чуми  також  ніде  немає.

Це  інший  вірус,  з  іншим  складом, він  є  хитріший,  розумніший.

Хоча  втілився  злісний  задум, та  вірус  цей  не  є  сильніший.

Міцний  імунітет  природи, він  захищатись  починає.

І  всякі  вибрики  погоди усе  частіше  посилає.

Тайфуни,  бурі,  сильні  зливи...І  землетруси  ще  в  придачу.

Ви  не  лякайтесь,  це  не  диво - буде  і  ще  щось  на  додачу.

Це  організм  так  реагує на  ось  таку  дивну  причину.

На  того,  хто  хитро  полює на  звичайнісіньку  людину.

«Це  ми  -  той  вірус  небезпечний, що  Землю  впевнено  вбиває.»

Все  нищить  вірус  безсердечний, а  каже,  що  допомагає.

Та  організм  природи  сильний, не  важко  буде  їх  здолати.

І  дух  природи  стане  вільний й  нормально  далі  існувати.

Тож  слід  нам  висновки  зробити, чи  слід  природу  дратувати.

Якщо  ми  хочем  й  далі  жити, то  краще  їй  не  заважати.

 

V. Узагальнення, систематизація та контроль знань, умінь та навичок

  • Завершити вправу «Асоціювання»
  • Вправа «Еврика»:

То чому ж вони не їдять, не ростуть? ( не мають власного апарату синтезу білків – не здатні ні до живлення, ні до самостійного розмноження)

Що трапляється з клітинами після зараження? (гинуть або функціонують аномально)

Як називається наука, що вивчає віруси? (вірусологія)

Давайте спробуємо зробити визначення цього терміну.( наука, що вивчає будову, функції, властивості вірусів,  шляхи передачі та способи лікування і профілактики вірусних захворювань

Як ви вважаєте, звідки виникли віруси? (варіанти відповідей учнів)

 

VІ. Домашнє завдання.

Повідомлення домашнього завдання з коментуванням.

 

VІІ.Рефлексія

Я дізнався…

Я навчився…

Для мене стало новим..

VІІІ.Підведення підсумків уроку.

на кінець можна сказати, що віруси  стали одним із головних інструментів сучасної біології. З їх допомогою вирішуються важливі проблеми, які саме, вам це буде домашнім завданням.

Оцінювання учнів. 

 

Журнал

 

 

Листки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентація «Неклітинні форми життя»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд відео «Вірус»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

підруник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зошит

 

 

 

 

 

 

Дошка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Журнал

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
4272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку