Тема: Неклітинні форми життя – віруси, їх хімічний склад, будова.
Мета: розширити знання особливості будови і життєдіяльності вірусів, їх походження, з'ясувати роль вітчизняних вчених у розвиток вірусології. Розвивати у учнів комунікативну та самоосвітню компетентність. Виховувати повагу до свого здоров’я.
Обладнання: роздавальний матеріал для учнів, мультимедійний проектор.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку.
Етапи уроку |
Форми й методи навчальної діяльності |
Результати діяльності |
Психологічний настрій
|
1. Ігрова розминка «Мій настрій» |
Створення сприятливої психологічної атмосфери. |
Актуалізація знань учнів |
1. Бесіда |
Оцінка готовності до роботи. |
Мотивація навчальної діяльності |
Постанова проблемного завдання |
Розвиток активного відношення до навчання. |
Вивчення нового матеріалу |
з підручником)
|
Створення колективної опорної схеми
Створення сприятливої психологічної атмосфери, перехід до іншого виду діяльності |
Закріплення і повторення отриманих знань знань
|
1. Бліц-опитування 2.Стратегія «Сенкант»
|
Установлення рівня власних знань
|
Домашнє завдання |
1. Особистісно-орієнтована технологія (диференціація домашнього завдання) |
Засвоєння навчального матеріалу, самостійна обробка нової інформації
|
Психологічний настрій
Добрий день, діти. Незважаючи на те, що на вулиці похмуро й сіро, у мене на душі спокійно й радісно, тому що я бачу перед собою розумні, добрі обличчя й очі. І для того, щоб зрозуміти, як ми будемо сьогодні працювати, я хочу довідатися який у вас настрій. Для цього вам потрібно передати його оплесками. Почну я, а ви продовжите.
Ігрова розминка «Мій настрій»
Актуалізація опорних знань і вмінь учнів по темі клітинні
Я сподіваюся, що після нашого уроку ваш настрій покращиться, а ваші знання поглибляться. Для цього ми повинні пригадати:
А) назвіть царства живих організмів які вам відомі?
Б) які особливості будови прокаріот і еукаріот ви знаєте?
В) які процеси життєдіяльності характерні клітинам?
Г) які особливості притаманні живим організмам?
Мотивація навчальної діяльності
Універсальною одиницею життя на Землі є клітина. Особливості існування клітинних організмів – обмін речовин, розвиток, розмноження, адаптація. В клітинах знаходяться всі види нуклеїнових кислот — ДНК і всі види РНК.
В кінці XIX століття було виявлено цілий ряд хвороб рослин, тварин, грибів, бактерій збудників яких не вдалося виявити. На думку вчених вони мали неклітинну природу. Ці організми кожний рік уносять життя багатьох людей. Цей рік теж не винятковий.
Девізом нашого уроку я обрала слова Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння». Я пропоную вам зробити сьогодні таке відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів.
Отже, сьогодні на уроці піде мова про неклітинні форми життя … віруси.
Ми повинні вивчити їх будову, властивості. З'ясувати роль вітчизняних вчених у розвиток вірусології.
Ми також довідаємося, що ховається під наступними назвами .....
Вірус, Вірусологія, Бактеріофаг.
Спробуємо відповісти на питання
Наприкінці уроку нас повинен вийти опорний конспект, що полегшить вам підготовку домашнього завдання.
Вивчення нового матеріалу
Діти, а що ви вже знаєте про віруси, яке місце вони займають в органічного світі?
Я пропоную вам роботу в групах.
1. Прочитати в § 19
1 варіант - як були відкриті віруси?
2 варіант - які особливості будови й функціювання вірусів?
3. варіант — які особливості бактеріофага?
2. Оформити схему в зошиті
3. Презентувати роботу(бажано, щоб виступив кожний)
1група - Як були відкриті віруси, теорія походження?
слайд про вчених (запис у картку першої частини конспекту по ходу розповіді учнів)
імперія Неклітинні
царство Вира (від лат. virus — отрута).
2 група - Які особливості будови й функціонування вірусів?
Зверніть увагу на діаграму, що характеризує порівняльні розміри мікроорганізмів. Величина вірусів варіює від 20 до 300 нм (1 нм = 10-9м). І відмінними рисами вірусів у порівнянні з іншими мікроскопічними збудниками інфекцій служать не розміри або обов'язковий паразитизм, а особливості будови й унікальні механізми реплікації.
Схематична будова вірусу:
1 - серцевина (однонитчата РНК); 2 - білкова оболонка (капсид); 3 - додаткова ліпопротеїдна оболонка; 4 - капсомери (структурні частини капсиду).
Нуклеїнові кислоти
Класифікація вірусів:
Залежно від структури та хімічного складу оболонки, віруси поділяються на прості та складні.
В оболонці вірусної частинки є специфічні білки які сприймають рецепторні ділянки клітини-хазяїна, розпізнають їх і вражають клітину. Якщо рецепторні ділянки не сприймаються вірусом, тоді зараження клітини не відбувається. Ця властивість вірусу називається — специфічністю.
3 група - Які особливості будови бактеріофага?
Схематична будова Т-фага кишкової палички зі змішаним типом симетрії.
1 - капсидна голівка,
2 - двухнитчата ДНК,
3 - стрижень,
4 – спиралєподібний капсид (чохол),
5- базальна пластинка,
6 - хвостові фібрили або нитки. За допомогою їх вірус сполучається з рецепторними ділянками бактерії і прикріплюється до її поверхні заражаючи її. Механізм проникнення вірусу ми будемо вивчати на наступному уроці.
Рефлексія
Психологічна розминка «Рибка»
Цікава хвилинка
Цікаво знати, що...
Узагальнення і систематизація знань учнів
Бліц-опитування з питань, запропонованим на початку уроку.
- Як визначили, що вірус відноситься до окремого царства живих істот?
- Чому нобелівський лауреат Пітер Медовар дав вірусам дуже дотепне визначення «Віруси – це погані новини в упакуванні з білка».
Стратегія «Сенкант»:
Завдання: скласти вірш із п'яти рядків
Ігрова розминка «Мій настрій»
Повернемося до початку нашого уроку до слів Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння» .
Діти, а яке відкриття ви з робили для себе сьогодні?
Підсумок уроку
Наш урок підійшов до кінця й хочу довідатися, який зараз у вас настрій. Для цього вам потрібно передати його оплесками. Почну я, а ви продовжите. У мене гарний настрій .... А який настрій у вас .....
Дякую за співпрацю.
Пояснення домашнього завдання
Обов'язкова частина
1.Прочитати § 19.
2.Відповісти на питання до параграфа.
3.Вивчити поняття.
Додаткові завдання для допитливих: